Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Noe uten nøtter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-07-11, 23:29   #1
Albertina
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 40
Innlegg: 192
Albertina er på en erverdig vei

Noe uten nøtter

Jeg har søkt litt i oppskrifter, både her inne og på google, og finner stort sett kun oppskrifter med nøtter, enten i form av malte mandler, mandelmel, valnøtter og i den gata der. Jeg er ekstremt allergisk mot nøtter, kan ikke engang sitte ved siden av noen som spiser nøtter uten at jeg reagerer, så det er ganske så farlig.
Så er det noen her inne som har noen sjokoladekake/brownie oppskrifter uten nøtter, eller er det noen som har erfaring med å bytte ut mandelmel med JBK f.eks, eller andre meltyper?

Jeg har vært på lavkarbo/ketolyse i snart 2 uker, og kjenner at søtbehovet kommer innimellom på kvelden, og spesielt cravings på sjokolade.

Albertina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gått vekk i fra ketolyse og er over på en mer moderat lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 21:54   #2
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av Albertina, her.

Jeg har søkt litt i oppskrifter, både her inne og på google, og finner stort sett kun oppskrifter med nøtter, enten i form av malte mandler, mandelmel, valnøtter og i den gata der. Jeg er ekstremt allergisk mot nøtter, kan ikke engang sitte ved siden av noen som spiser nøtter uten at jeg reagerer, så det er ganske så farlig.
Så er det noen her inne som har noen sjokoladekake/brownie oppskrifter uten nøtter, eller er det noen som har erfaring med å bytte ut mandelmel med JBK f.eks, eller andre meltyper?

Jeg har vært på lavkarbo/ketolyse i snart 2 uker, og kjenner at søtbehovet kommer innimellom på kvelden, og spesielt cravings på sjokolade.

Hva med eggedosis, pisket fløte med litt kakao eller stivpiska eggehviter med proteinpulver med sjokoladesmak. Får du i deg nok fett du blir fysen på kvelden? Blir du det alltid eller er det bare den tia i mnd?

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 12:24   #3
Albertina
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 40
Innlegg: 192
Albertina er på en erverdig vei

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Hva med eggedosis, pisket fløte med litt kakao eller stivpiska eggehviter med proteinpulver med sjokoladesmak. Får du i deg nok fett du blir fysen på kvelden? Blir du det alltid eller er det bare den tia i mnd?

Ja, tror nok jeg får i meg nok fett. Suget er ikke så stort at det ikke er til å komme over, men når jeg leser oppskrifter på lavkarbokaker, er det veldig mye med kokosmel, mandelmel eller malte nøtter. Vanskelig å finne en erstattning for hvetemel, når jeg er så allergisk som jeg er.

Noen som vet hva slags mel som er greit på ketolyse? Soya?

Albertina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gått vekk i fra ketolyse og er over på en mer moderat lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 15:15   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Noe uten nøtter

Kanskje kokosmel? Eller det er kanskje en nøtt??? Hm. Finnes jo mye bakemixer og slikt der ute - jeg har en soyaproteinbakemix med 4 g kh pr 100 g - funker fint i lavkarbomuffins og slikt

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 18:21   #5
Albertina
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 40
Innlegg: 192
Albertina er på en erverdig vei

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Kanskje kokosmel? Eller det er kanskje en nøtt??? Hm. Finnes jo mye bakemixer og slikt der ute - jeg har en soyaproteinbakemix med 4 g kh pr 100 g - funker fint i lavkarbomuffins og slikt

Kan ikke spise kokosnøtter heller.
Ja, kanskje jeg kan prøve soyaproteinbakemix! Takk for tips.

Hvor kjøper du det? Helsekost? Funnet soyamel, men det er vel ikke det samme, eller?

Albertina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gått vekk i fra ketolyse og er over på en mer moderat lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 18:47   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noe uten nøtter

Her har du en: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10110
Og her er en til: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=503395
Jeg vet det finnes en sjokolade-rullekake basert på oopsie-oppskrifta her inne, men fant den ikke nå. Anyone?

Jkbm er ikke en meltype, men et bindemiddel og kan ikke erstatte mel.
Inneholder ikke de fleste sjokolader spor av nøtter, eller finnes det typer som er garantert uten?

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 03-08-11 kl 18:54.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 00:10   #7
Albertina
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 40
Innlegg: 192
Albertina er på en erverdig vei

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Her har du en: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10110
Og her er en til: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=503395
Jeg vet det finnes en sjokolade-rullekake basert på oopsie-oppskrifta her inne, men fant den ikke nå. Anyone?

Jkbm er ikke en meltype, men et bindemiddel og kan ikke erstatte mel.
Inneholder ikke de fleste sjokolader spor av nøtter, eller finnes det typer som er garantert uten?

Ah, se her ja! Tusen takk, disse skal testes ut.
Jeg har lært meg nå at johannesbrødkjernemel er et fortykningsmiddel, det lærte jeg etter jeg kjøpte det og leste på hva det virkelig var. Snakk om å gå seg vill i jungelen.

Jo, det står på alle sjokolader at det kan inneholde spor av nøtter, da jeg spiste vanlig sjokolade gikk det greit. Jeg tror det blir sagt fordi nøttesjokolader produseres i samme rom, og at det derfro må varsles om. Uten at jeg skal si at det kommer fra sikre kilder. Rett meg gjerne.
Som sagt, i mitt tilfelle har det gått greit med rene sjokolader. Nå har jeg kjøpt cavalier sjokoladen og laget is av en gang.

Albertina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gått vekk i fra ketolyse og er over på en mer moderat lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 00:13   #8
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noe uten nøtter

Oopsierullekake

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 00:26   #9
Albertina
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 40
Innlegg: 192
Albertina er på en erverdig vei

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Oopsierullekake

Takk!
Det så himmelsk godt ut, ostekaka og rullekaka!

Albertina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gått vekk i fra ketolyse og er over på en mer moderat lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 10:45   #10
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av Albertina, her.

Kan ikke spise kokosnøtter heller.
Ja, kanskje jeg kan prøve soyaproteinbakemix! Takk for tips.

Hvor kjøper du det? Helsekost? Funnet soyamel, men det er vel ikke det samme, eller?

Jeg kjøpte min på helsekost Husker seff ikke merket, men det var en blå og gul pakke. Nå er det jo ingenting som kan ERSTATTE hvetemel - bakemixer og slikt har rett og slett ikke de samme egenskapene. Men man kan få til ANDRE gode ting

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 16:14   #11
Mankell
Medlem
 
Mankell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 146
Mankell er på en erverdig vei

Sv: Noe uten nøtter

Prøv denne. Den er himmelsk god!!
http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...ck-sunday.html

__________________


Mankell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 22:46   #12
Albertina
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 40
Innlegg: 192
Albertina er på en erverdig vei

Sv: Noe uten nøtter

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg kjøpte min på helsekost Husker seff ikke merket, men det var en blå og gul pakke. Nå er det jo ingenting som kan ERSTATTE hvetemel - bakemixer og slikt har rett og slett ikke de samme egenskapene. Men man kan få til ANDRE gode ting

Nei, å finne noe som kan gjøre den samme "jobben" som hvetemel er vel vanskelig, men målet er vel å finne noe man kan lage gode ting av likevel, ja!

Opprinnelig lagt inn av Mankell, her.

Prøv denne. Den er himmelsk god!!
http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...ck-sunday.html

Åh. Say no more. Jeg SER at den er god.
Skal lage i morgen!! Legger inn oppdatering og bilde i journalen min!

Albertina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gått vekk i fra ketolyse og er over på en mer moderat lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi, jeg greide å lage en bløtkakebunn UTEN nøtter! Pc-snuppa Kake/dessert og snacks 80 14-02-14 23:18
Kan spise ubegrenset med nøtter uten å komme ut av ketosen Synnoff Spørsmål og svar 8 10-02-11 21:22
Oppskrift på brød/knekkebrød uten egg, nøtter og meieriprodukter? fleskeberget Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 17-11-10 22:38
Brød uten nøtter Trolljenta Spørsmål og svar 6 07-11-09 11:41
Hvordan øke karbene uten frø og nøtter? Photobscura Vedvarende vekttap 24 16-05-08 08:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no