Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-13, 00:04   #526
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Jeg ville krevd metformin før jeg i det hele tatt tenkte på kurer som klusser med hormonene... For mange er det nok. (For min del var det metformin, Cocosa og akupunktur som skulle til)
Pergorime er visstnok ganske jævlig, og synd å utsette seg for det om man ikke må.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 07:30   #527
Dolmina
Juniormedlem
 
Dolmina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Rogaland
Alder: 38
Innlegg: 32
Dolmina er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Jeg ville også bedt om metformin. Min syklus ble super stabil på metformin. Jeg prøvde meg på en mikstur av pergo, metformin, sink, magnesium, folat og grapefruktjuice den måneden det klaffet. Har absolutt tro på at metforminen hjalp, de tre første kurene på pergo da det ikke virket gikk jeg ikke på met.

Dolmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 21:50   #528
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg ville krevd metformin før jeg i det hele tatt tenkte på kurer som klusser med hormonene... For mange er det nok. (For min del var det metformin, Cocosa og akupunktur som skulle til)
Pergorime er visstnok ganske jævlig, og synd å utsette seg for det om man ikke må.

Intressant det med metformin at det hjelper kvinner å bli gravide. Vet du årsaken at det hjelper?
Hva mener du med ordet "jævelig" når det gjelder pergotime? Har alltid trodd at pergotime vil hjelpe jeg. (Og jeg har tatt skylden på meg selv grunnen jeg ikke blir gravid fordi jeg er ganske overvektig)
Men jeg syns det er ganske intressant det med Cocosa at det har hjulpet for deg da du blei gravid, og jeg har stor tro på akupunktur.

Opprinnelig lagt inn av Dolmina, her.

Jeg ville også bedt om metformin. Min syklus ble super stabil på metformin. Jeg prøvde meg på en mikstur av pergo, metformin, sink, magnesium, folat og grapefruktjuice den måneden det klaffet. Har absolutt tro på at metforminen hjalp, de tre første kurene på pergo da det ikke virket gikk jeg ikke på met.


Så bra at metformin, pergo og divresse kosttilskudd hjalp for deg å bli gravid. Kanskje litt frekt av meg å spør, men hva var grunnen for at du tok de kosttilskuddene? (Spør for nysgjerrighet.) Nå tar jeg folat og multivitamin.
Og hvor fort merket du at du fikk en super stabil syklus på metformin?


Må si til dere begge at jeg skal absolutt forlange metformin og håper det vil hjelpe for meg også.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 22:08   #529
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Jævlig fordi det klusser med hormonene. Har hørt at pms er rene solskinnsdagene i forhold....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 22:17   #530
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jævlig fordi det klusser med hormonene. Har hørt at pms er rene solskinnsdagene i forhold....


Takk for svar!

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 22:36   #531
Dolmina
Juniormedlem
 
Dolmina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Rogaland
Alder: 38
Innlegg: 32
Dolmina er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

[quote=Så bra at metformin, pergo og divresse kosttilskudd hjalp for deg å bli gravid. Kanskje litt frekt av meg å spør, men hva var grunnen for at du tok de kosttilskuddene? (Spør for nysgjerrighet.) Nå tar jeg folat og multivitamin.
Og hvor fort merket du at du fikk en super stabil syklus på metformin?


Må si til dere begge at jeg skal absolutt forlange metformin og håper det vil hjelpe for meg også.[/quote]

Hehe det var egentlig bare et rart påfunn etter å ha lest div kjerringråd. Det er vektreduksjon, metformin og pergo som har hjulpet meg å bli gravid ingen tvil. Min gyn sa at metforminen er med å hjelper eggene til å modnes. Jeg gikk ca. 1 mnd på metformin før jeg fikk min første mensturasjon på over et år. Etter det holdt den seg stabil på 32-34 dager.

Dolmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 22:37   #532
Dolmina
Juniormedlem
 
Dolmina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Rogaland
Alder: 38
Innlegg: 32
Dolmina er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Må bare tilføye at ikke alle reagerer like kraftig på pergo, for min del gikk det helt fint uten noen bivirkninger.

Dolmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 22:10   #533
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Dolmina, her.

Hehe det var egentlig bare et rart påfunn etter å ha lest div kjerringråd. Det er vektreduksjon, metformin og pergo som har hjulpet meg å bli gravid ingen tvil. Min gyn sa at metforminen er med å hjelper eggene til å modnes. Jeg gikk ca. 1 mnd på metformin før jeg fikk min første mensturasjon på over et år. Etter det holdt den seg stabil på 32-34 dager.

Kjerringråd kan komme til nytte de! (Jeg har prøvd en del kjerringråd for å bli gravid, men de har ikke fungert for meg inntil videre)
Syns det var intressant å lese at du fikk din først menstrasjon på over 1år etter du hadde gått på metformin på ca 1månde og det at metformin hjelper eggene til å modnes.

Ellers må du ha lykke til videre med graviditeten.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 08:46   #534
Dolmina
Juniormedlem
 
Dolmina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Rogaland
Alder: 38
Innlegg: 32
Dolmina er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Kjerringråd kan komme til nytte de! (Jeg har prøvd en del kjerringråd for å bli gravid, men de har ikke fungert for meg inntil videre)
Syns det var intressant å lese at du fikk din først menstrasjon på over 1år etter du hadde gått på metformin på ca 1månde og det at metformin hjelper eggene til å modnes.

Ellers må du ha lykke til videre med graviditeten.

Takk Cho Lykke til videre i jakten på spiren. Det tok lang tid for oss så vet hvor tøft det kan være. Klem

Dolmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 11:52   #535
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Dolmina, her.

Takk Cho Lykke til videre i jakten på spiren. Det tok lang tid for oss så vet hvor tøft det kan være. Klem


Takk for det

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 00:17   #536
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Litt dumt spørsmål fra meg: Måler dere midjen deres? Hvis dere gjør det har dere gått mye inn i cm?
Jeg har ikke gjort det, men burde begynne med det for det er der jeg størst. Jeg har sånn typisk eplefasong og jeg har på en sterk følelse at det er det som hindrer meg med å bli gravid og ikke så mye vekten.
Nå er det bare noe jeg føler kan jo ta feil.
Ellers har jeg begynt å ta cocosa så jeg håper det også vil hjelpe meg med å bli gravid. Hvertfall har jeg troen på det!

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 28-03-13, 10:06   #537
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Litt dumt spørsmål fra meg: Måler dere midjen deres? Hvis dere gjør det har dere gått mye inn i cm?
Jeg har ikke gjort det, men burde begynne med det for det er der jeg størst. Jeg har sånn typisk eplefasong og jeg har på en sterk følelse at det er det som hindrer meg med å bli gravid og ikke så mye vekten.
Nå er det bare noe jeg føler kan jo ta feil.
Ellers har jeg begynt å ta cocosa så jeg håper det også vil hjelpe meg med å bli gravid. Hvertfall har jeg troen på det!

Jeg har vel den klassiske eplefasongen jeg også..
Jeg måler meg flere steder på kroppen. Mest for å se hva som skjer ifht vekta.
Jeg går inn Ca 1 cm per kilo, rundt midjen og har nå kvittet meg med 11 kilo og 12 cm. Jeg har dessverre ikke trent i denne perioden og har erfaring med at det da går raskere å bli smalere ( ikke alltid lettere) med trening

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde pcos da jeg var Ca 18 år ( er nå 39) og fikk da beskjed om at det det betydde var at det kom til å bli vanskelig å få barn - at det var lurt å planlegge det i god tid. Jeg fikk ikke beskjed om hva jeg kunne gjøre med det for å holde det i noenlunde sjakk, bortsett fra at jeg ble satt på p-piller.

Så jeg fortsatte å slite med hormonene og etterhvert kiloene.
Da jeg møtte mannen min som 23 åring, fortalte jeg ham dette. Så da vi følte vi kunne begynne å tenke på barn - at det kanskje hadde vært fint iløpet av 2-3 år, så kuttet jeg pillene og vi prøvde. Sjokket var stort da vi ble gravid på første forsøk.. Det gikk bra - bortsett fra stooor vektøkning og svangerskapsdiabetes på slutten av svangerskapet.

Svangerskapsdiabetesen forsvant, det gjorde ikke kiloene.
Jeg prøvde forskjellig og klarte etter 4 år gå av det meste på Grete Rodhe - det var et mareritt, sultet og fyrste hele tiden

Vi fant etterhvert ut at vi ville ha ett barn til. Det var ikke enkelt. Vi prøvde og vi prøvde og fikk konstatert sekundær infertilitet etter tre år. Vi prøvde pergotime for å hjelpe med eggløsningen, og jeg ble gravid etter noen sykluser. Men, det endte ikke godt - vi mistet da vi var 4 måneder på vei.

Da fant vi ut at vi skulle ta en pause, bli utredet mer og vi skulle få annen hjelp (hormonsprøyter osv). Brukte ikke prevensjon, så prøvde nok litt uten å temperatur, sjekke slim....osv..osv..

En uke før vi skulle starte opp med hormonbehandlingen var jeg så inderlig kvalm og i dårlig form - tenkte nok ikke at jeg var gravid, men vi ville sjekke siden vi skulle begynne med hormoner..
Da fant vi ut at vi var gravide på egenhånd Men, vi turte ikke helt å glede oss siden vi hadde dårlig erfaringer..

Men, det gikk bra og det ble faktisk to stykker Vi følte oss som verden heldigste! Svangerskapet var som en evighet, men fikk heldigvis ikke svangerskapsdiabetes igjen, selv om vekta var høyere enn sist graviditet

Så det var først etter jeg fikk de to siste for 7 år siden at jeg fikk snusen av lavkarbo og at det var veldig godt for meg og min pcos kropp.
Jeg har dessverre ikke skjønt ( ikke villet?.) at jeg ikke kunne gå tilbake til høykarbo kosthold - så dette er ikke første runde, men forhåpentligvis siste runde - for så å leve på moderat lavkarbo resten av mitt liv


Jepp, dette ble mye og mer. Og, kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men sånn er det. Ønsker deg lykke, lykke til videre

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 19:13   #538
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Takk for svar, Karrbis! Fikk svar på noe av det jeg lurte på

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 15:42   #539
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Hmmmm.... Jeg lurer fælt på om min pcos er på vei til å bli en liten smule bedre. Har slitt med store smerter ved eggløsning siden jeg startet på metformin ( som andre sier her, det regulerte syklusen min nesten på dagen) men nå forrige eggløsning var det ikke så vondt i grunnen, kan dette tegne på mindre vann cyster som sprikker? Isåfall må det jo være bra?:-)

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:45   #540
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Hei! titter innom med et lite spørsmål. Jeg er 179 høy, og har 25 kg for mye på kroppen..eller skal jeg si at jeg hadde?

Jeg har akkurat lagt bak meg en påskeferie på fjellet. Menyen var enkel:

frokost: Egg og bacon, og 1 glass helmelk
lunsj: omelett med skinke og litt grønnsaker (tomat og agurk) eller valnøtter (på skitur) og drikke (7 kh per enhet)
middag: lammekjøtt, oksekjøtt eller kylling...grønnsaker (blomkål og broccoli, paprika, løk..) creme fraiche eller saus laget på kraft og jbk.
kveldsmat: omelett eller middagsrester (hvis jg var sulten)

ekstra: fudge (etter lavkarbo oppskrift) samme med litt marsipan og kanskje en bit økosjokolade (10 kh per 100 g) søtet med stevia.

Et glass rødvin et par kvelder. Vet ikke om det var sukker. Og så ble det en del pepsi max når de andre drakk cola og øl og kakao.

En dag tryna jeg i godteskåla i frustrasjon...familien masa om kostholdet vårt og vi ble nesten mobbet for det urk!

Da jeg kom hjem igjen, så hadde jeg gått opp 6 kilo!!! Jeg fikk rett og slett sjokk. kjenner jeg er motløs, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Det frister selvfølgelig å tryne i godteskåla igjen, men jeg vet det ikke fungerer....

Jeg har PCOS (sterk grad) og jeg venter hjelp (fert. behandling) og jeg hadde i utgangspunktet 10 kg jeg måtte ned... men nå er det enda mer.

Noen som kan dele noen tanker? Evnt komme med råd? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 11:55   #541
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

Hei! titter innom med et lite spørsmål. Jeg er 179 høy, og har 25 kg for mye på kroppen..eller skal jeg si at jeg hadde?

Jeg har akkurat lagt bak meg en påskeferie på fjellet. Menyen var enkel:

frokost: Egg og bacon, og 1 glass helmelk
lunsj: omelett med skinke og litt grønnsaker (tomat og agurk) eller valnøtter (på skitur) og drikke (7 kh per enhet)
middag: lammekjøtt, oksekjøtt eller kylling...grønnsaker (blomkål og broccoli, paprika, løk..) creme fraiche eller saus laget på kraft og jbk.
kveldsmat: omelett eller middagsrester (hvis jg var sulten)

ekstra: fudge (etter lavkarbo oppskrift) samme med litt marsipan og kanskje en bit økosjokolade (10 kh per 100 g) søtet med stevia.

Et glass rødvin et par kvelder. Vet ikke om det var sukker. Og så ble det en del pepsi max når de andre drakk cola og øl og kakao.

En dag tryna jeg i godteskåla i frustrasjon...familien masa om kostholdet vårt og vi ble nesten mobbet for det urk!

Da jeg kom hjem igjen, så hadde jeg gått opp 6 kilo!!! Jeg fikk rett og slett sjokk. kjenner jeg er motløs, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Det frister selvfølgelig å tryne i godteskåla igjen, men jeg vet det ikke fungerer....

Jeg har PCOS (sterk grad) og jeg venter hjelp (fert. behandling) og jeg hadde i utgangspunktet 10 kg jeg måtte ned... men nå er det enda mer.

Noen som kan dele noen tanker? Evnt komme med råd? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Huff, skjønner godt din frustrasjon!
Jeg hadde ganske lik opplevelse da jeg begynte med lavkarbo. Jeg gikk opp!
Men jeg gikk til Linbergklinikken, så der fikk jeg for det første starte opp med metformin, og for det andre hjelp til å sette opp en ganske streng kostholdsplan. Jeg begynte å følge ED sine prinsipper uten å bruke produktene. Dvs lavt på karbohydrater, og lavt på fett. Samtidig ble alt fulgt nøye opp, jeg tok endel tilskudd av vitaminer og Omega 3 osv. Også begynte jeg å trene mer gjennomtenkt, dvs styrketrening og kardio.
Da begynte dette å snu, sakte men faktisk sikkert. Jeg gikk ned! Vi snakker da ca 1 kg i måneden, så jeg har aldri rast ned i vekt, men det er lettere når insulinresistensen blir litt bedre. Nå trenger jeg ikke loeve så strengt. Så det var jo bare i en periodel.

Og forresten, de 6 kiloene er jo også endel vann da. Helt normalt. Man legger ikke på seg 6 kg fett på noen uker.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 14:42   #542
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: PCOS skravletråd

Da jeg kom tilbake til London etter påsken (på mandag) viste vekta sikkert 6 kilo mer enn hva jeg veide før påske. Og jeg skeiet bare ut med ett Freia påskeegg (som skuffende nok ikke var så godt som jeg husket), en mini-toblerone og sukkerfri Diplomis. I morges veide jeg plutselig det samme som før påske igjen. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må ha vært vann, så en skal ikke se bort i fra at det er mye vann i ditt tilfelle også, Nutta.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 17:34   #543
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Vibeke-67: Ja, det er kjempefrustrerende! Jeg prøvde metformin en periode, men jeg ble kjempedårlig så legen ville ikke gi meg mer. Jeg fikk annbefalt å mosjonere mer, og spise mat med lite karbo. Det fungerte jo da jeg begynte med ketolysekuren, men etter et år med mange utfordringer og en del kluss så har det bare ballet på seg. Og minst av alt skjønner jeg disse reaksjonene som jeg har fått, med at vekten bare øker så mye etter så små utskeielser (selv om det er lengre perioder mellom hver gang).

Ziltoidia: Den kjenner jeg meg godt igjen i.. det virker så fristende og så godt på forhånd, og så blir man litt skuffet når man oppdager at det ikke var så godt likevel. Jeg håper du har rett i at det bare er vann, og at det forsvinner igjen. Jeg la merke til at hender og føtter hovnet veldig opp i påsken. Jeg fikk til og med kommentarer på det. Men det er noe i meg som begynner å lure, etter alle opplevelsene jeg har hatt (som nevnt over) at jeg har noen små utskeielser men som likevel gjør at vekten øker enormt mye på kort tid.

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 21:10   #544
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Heisann!

Jeg håper det er greit at jeg slenger inn noen spørsmål her?

Jeg lurer nemlig på om det er "typisk" at en med PCOS også får problemer med lavt stoffskifte? Jeg fikk nylig vite av legen at jeg ligger på grensen for lavt stoffskifte og må heretter gå til kontroll for dette. Betyr dette at jeg har dobbelt så stor fare for å legge på meg, og vil jeg slite ENDA mer med fertilitet, uønsket hår, uren hud og psykiske problemer?

Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg la om til keto, for jeg tror det er beste løsning for vekten - men er det andre tips som kan være behjelpelig på infertilitet (greit å vite til den tid kommer), hår, hud og psyke?

Forresten, jeg sliter mye med mageknip og legen finner ingen forklaring på dette. Kan det være metforminen? - Og i så fall, finnes det alternativer for metformin?

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 00:08   #545
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Hvor lenge har du gått på metformin?
Er mageknipene regelmessig? Mange får sterke magesmerter når vanncystene sprekker, ofte i forbindelse med eggløsning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 07:38   #546
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lullapie, her.

Heisann!

Jeg håper det er greit at jeg slenger inn noen spørsmål her?

Jeg lurer nemlig på om det er "typisk" at en med PCOS også får problemer med lavt stoffskifte? Jeg fikk nylig vite av legen at jeg ligger på grensen for lavt stoffskifte og må heretter gå til kontroll for dette. Betyr dette at jeg har dobbelt så stor fare for å legge på meg, og vil jeg slite ENDA mer med fertilitet, uønsket hår, uren hud og psykiske problemer?

Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg la om til keto, for jeg tror det er beste løsning for vekten - men er det andre tips som kan være behjelpelig på infertilitet (greit å vite til den tid kommer), hår, hud og psyke?

Forresten, jeg sliter mye med mageknip og legen finner ingen forklaring på dette. Kan det være metforminen? - Og i så fall, finnes det alternativer for metformin?

Har ikke hørt om koblingen PCOS og lavt stoffskifte. Mine stoffskifteverdier er forhøyet.
Men bra at du blir fulgt opp av legen!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 21:15   #547
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Er det legen eller gynekologen som skriver ut metformin?

Hvordan går det ellers med dere? Merket noe endringer?

__________________

Sist redigert av Cho : 22-04-13 kl 21:21.
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 21:16   #548
Dolmina
Juniormedlem
 
Dolmina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Rogaland
Alder: 38
Innlegg: 32
Dolmina er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Er det legen eller gynekologen som skriver ut metformin?

Jeg fikk de av gynekologen

Dolmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 21:23   #549
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Dolmina, her.

Jeg fikk de av gynekologen


Så egentlig er det samme hvem jeg spør begge skriver ut?

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 21:31   #550
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: PCOS skravletråd

Hvordan går man egentlig frem om man vil ha metformin? Jeg er så redd for å bli mistenkeliggjort om jeg bare kommer inn døra og sier "jeg vil ha metformin fordi jeg har PCOS!"

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 16:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 12:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no