Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-12, 00:12   #1
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Hei

Skal ha ein liten middagsdate heime hjå meg, og vil veldig gjerne imponera dama med mine kokkeleringskunnskaper.

Men eg tenkte uansett å lage det lavkarbo. Men det treng ikkje ho å vera medviten om, i tilfelle ho vert skeptisk. Slike ting kan ein få veta i etterkant når maten er oppspist

Men ja.

Nokre forslag til middag + dessert som er lavkarbo som kan lagast for å imponera ei jente uten at ho tenker på at det er lavkarbo? Desserten burde vel vera grei nok, men er litt usikker på middagen. Det bør kunna lagast på maks 2 timar, frå butikk til ferdigmat


Takk for all assistanse!

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:45   #2
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Dykk ned i oppskriftsforumet, det er masse å ta av både på middags og dessert fronten! Nå om dagen er jo jordbær med fløte kanskje den enkleste lk-desserten du kan servere!

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:54   #3
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Å, så koselig!

Hva med f.eks baconsnurret kylling stekt på grill (brune den godt på hver side på direkte varme først, deretter legge den over på indirekte varme og la den bli gjennomstekt og saftig og god under lokk), og enn god salat til. Kanskje til og med lage din egen rømmedressing til?
Kjekt med mat hvor man kan spise sakte og prate og kose seg underveis.

Og så hadde jeg personlig gått for vaniljepannacotta (søtet med splenda og flytende natreen syns jeg den blir like god som med sukker) med noen limemarinerte bringebær på toppen til dessert.

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:55   #4
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Lykke til, håper daten blir super!

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:56   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Eller bytt ut fløten med falsk råkrem (halvt om halvt med pisket krem og eggedosis)...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:06   #6
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Pinjekjernekarbonader med fetakrem og ovnsbakte grønnsaker
4 porsjoner

Pinjekjernekarbonader:

600 g karbonadedeig (jeg brukte kjøttdeig)
1/2 dl fløte
1 egg
salt og pepper
1 hvitløksfedd (eller 2..eller...)
1/2 potte frisk basilikum
5 soltørkede tomater i olivenolje
50 g pinjekjerner

Sett stekeovnen på 200 grader (jeg brukte varmluft). Bland karbonadedeig, fløte, egg, salt og pepper i en bolle. Hakk hvitløk, basilikum og soltørkede tomater fint og bland det i farsen. Bland i pinjekjernene. Form farsen til karbonader og legg dem på et bakebrett.

Ovnsbakte grønnsaker:

1 liten squash
1 rød paprika
1 gul paprika
1 rødløk
Olivenolje
1 ts tørket basilikum

Skjær squash, papriak og løk i skiver og legg dem på et annet stekebrett. Hell litt olivenolje over grønnsakene og dryss på salt, pepper og tørket basilikum. Sett begge brettene i ovnen i ca 20 minutter. Bytt plass på brettene etter halvgått tid.

Fetakrem:

200 g fetaost
1 beger creme fraiche
1/2 potte frisk basilikum
4 soltørkede tomater i olje
salt og pepper

Smuldre fetaosten og bland den med creme fraiche i en skål. Hakk basilikum og soltørkede tomater fint og bland det med fetakremen. Smak til med salt og pepper.

Server karbonadene med ovnsbakte grønnsaker og en klatt fetakrem.
Velbekomme!



Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:19   #7
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Forrett?

Avokado i rekesalat - NAM!

Dette spiste jeg til lunsj i dag, og herreguuuuud å godt det var:

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=10071290

INGREDIENSER 4 personer:
2 stk avokado
400 g reker
3 stk stangselleri
3 ss seter rømme
3 ss majones
salt
pepper
1 ts dijonsennep
sitronsaft

FREMGANGSMÅTE
Skrell avokadoene og skjær fruktkjøttet i skiver. Drypp sitronsaft over. Rens rekene og finkutt selleristilkene.
Bland rømme og majones og smak til med salt, pepper, sennep og sitronsaft. Bland reker og selleri i dressingen.
Anrett avokadoskivene med rekesalaten.

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:28   #8
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Fotballfruens utradisjonelle fiskegrateng:

Utradisjonell fiskegrateng

Vi har diskutert litt frem og tilbake her hjemme, og kommet frem til at vi kaller dette for en fiskegrateng, selv om det på mange måter kan kalles en fiskegryte også. Grateng fordi den tross alt skal gratineres i ovnen.
Uansett, grateng eller gryte, fantastisk deilig smaker det likevel. Selve oppskriften har vi stjålet fra moren til Lars-Kristian, også har vi både kuttet ut noe og lagt til noe selv
Dette trenger du til 2:

1 spisspaprika
1 gulrot
1 purreløk
revet ost
1 boks crème fraîche
ca. 450 gram torsk
smør til steking, vi bruker Tine Ekte Meierismør
2 bokser krydderkremost, vi elsker denne – Afrikansk paprika

Kutt grønnsakene i skiver. . ha dem i en bolle, og bland.
Deretter surrer du dem i smør, hvor mye ser du an selv. Etter cirka 10 minutter skal de være ferdigsurret – blanke og fine.
Kutt torsken i små terninger / skiver - ha det i en ildfast form, og hell over grønnsakene.
Ha over både paprikaosten og crème fraîchen og bland alt sammen. Røre røre.
Ha deretter over så mye revet ost du ønsker (vi foretrekker MYE), og sett herligheten inn i ovnen på 200 grader i 30 – 40 minutter.

Godt med en god salat til

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:29   #9
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Asiatisk laks (bilder)

Småspicy laksefilet med massevis av smak, nydelig med denne friske tzatzikien til.

Til 2 personer:
1 filet laks pr. person
1 stilk vårløk
1/2 chili
Rapsolje
Limesaft
Sesamolje
Sesamfrø
Salt og pepper

Sett ovnen på 180 grader. Smør en ildfast form med rapsolje og legg laksen over. Finhakk vårløk og chili, og strø dette over laksen. Drypp litt limesaft og sesamolje over. Krydre med litt salt og pepper, og dryss sesamfrø over tilslutt. Sett i ovnen i cirka 20 minutter - til sesamfrøene er gyllenbrune og du ser at fileten er gjennomstekt.

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:31   #10
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Asiatisk agurksalat

Denne er himmelsk!

4 porsjoner

2 små agurker (jeg brukte en stor)
1/2 dl hakket, frisk mynte
1/2 dl hakket, frisk koriander
1/2 dl olivenolje
2 ss riseddik
1 ts sukkererstatning
1 ss revet, frisk ingefær
1 ts finhakket sitrongress (dette hadde ikke jeg i)
1 ss soyasaus
salt og pepper

Skjær agurk i skiver på langs med en potetskreller. Legg remsene på et fat, og dryss over finhakket mynte og koriander.
Bland olivenolje og riseddik i en skål. Tilsett sukkererstatningen, ingefær, sitrongress og soyasaus, og bland godt. Hell dressingen over agurkremsene. Dryss på salt og pepper.

Oppskriften er hentet fra boken "GI-oppskrifter for folk i farta" av Ola Lauritzon og Ulrika Davidsson.

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:13   #11
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Noe som er enkelt, smaker himmelsk og så og si umulig å mislykkes med er fisk i folie på grillen sammen med grønnsaker i folie Vi pleier å bruke laks, smør, ost, salt og pepper, vårløk, sitronsaft. Og i folien med grønnsaker så bruker vi stort sett fersk blomkål, brokkoli, sellerirotog en god kladd med smør.

Jordbær dyppet i sjokolade er en fin dessert Eller jordbær med fløte eller vaniljesaus, kesam, råkrem eller hva man liker

Lykke til på date

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 12:38   #12
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Ikke alle som er så glad i fisk da, så det kan jo være litt risky hvis du ikke vet hva dama liker. Fylt eller innsnurra kyllingfilet er nok ganske safe og lett å imponere med. Gjerne med ostegratinerte grønnsaker til, da trenger du ikke lage saus til kyllingen heller. Sjokoladefondant med jorbær til er jo en enkel og rask dessert som garantert imponerer, hvis ikke du har bestemt deg for dessert allerede.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 21:12   #13
Ninasju
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Bergensområdet
Innlegg: 131
Ninasju er ny på veien

Sv: God og imponerande oppskrift til ei ung dame?

Får vi høre hvordan det gikk og hva du laget?

Ninasju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En dame til inspirasjon Nerthus Fysisk og mental helse 1 14-11-11 19:40
Du er en klok dame, Gerd chikelu420 Ketolysekuren 18 22-07-10 14:04
Argh...kranglet med dame på helsekosten i dag Meatscience Ketolysekuren 14 10-01-10 19:07
Ny dame, nye spørsmål ... ;) Momsa Ketolysekuren 6 23-04-08 22:52
Ny dame ... Xenia Ketolysekuren 8 21-04-08 20:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no