Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-06, 11:04   #1
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Jeg tenker på Fullkornpasta, spelt pannekaker, basmati ris osv?

Akkurat nå spiser jeg lavkarbo akkurat sånn som jeg pleier. men jeg lurer på hvor ofte dere andre har litt mer karbomåltider. JEg har fedon boka liggende men jeg har ikke fått lest den skikkelig enda.

med speltpannekaker tenker jeg på en røre på ca 12 pannekaker laget av
4 egg
5dl melk og
3dl spelt mel, blanding av fin og grov.
litt salt.

denne porsjonen pleier å passe på oss 2 til en middag.

så da blir det 1 1/2 dl mel på hver og 2 1/2 dl melk, er ikke verdens undergang sånn som jeg ser det.

Hva med fullkornpasta?
finnes jo så mange gode versjoner nå. lasange, spagetti, tagantele, pastaskruer osv.

Hvordan stiller det seg?

Jeg klarer ikke å gå ned i vekt så fort som før lenger, ikke at jeg hadde regnet med at den gullalderen skulle vare så lenge. men jeg vuderer oppkarbing. problemet er at jeg da alltid faller på "kjøret" men nå må jeg bare klare det. jeg må klare å ta et fullkornpasta måltid uten at ejg spiser brød og sjokolade 2 dager etterpå.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-06, 12:22   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Jeg vcil tro at kvelden/ middag er det lureste ihvertfall. Men hvor ofte? Sier ikke Fedon en knyttneve med karber?

Jeg vet ikke jeg

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-06, 15:47   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Du kan spise 1.5 dl basmati eller 2 dl fullkorn-pasta for dagen. Eventuelt halve mengden hvis du vil spise 1 skive fedon-brød. Spelt vet jeg ikke, men tror ikke jeg ville spist det like ofte.
Til kvelds skal man helst holde seg til lavglykemiske matvarer leste jeg i går. Det hadde med restituering av kroppen å gjøre.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-06, 22:07   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

jepp...sånn er det visst ja. Men går du trægt ned, må du kanskje revurdere mel og ris...? Fedonpasta er bedre enn fullkorn..og dyrere..sukk

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 13-05-06, 08:42   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

noen glupe hoder her inne sa at jeg ikke måtte spise spelt... speltbrød i allefall... så om de pannekakene er så lurt det vet jeg ikke. Siden du har fedonboka, så les det han sier om C-måltider... tror det er en halv håndfull pr dag eller noe, og da er jo 1,5 dl spelt ganske mye vil jeg tro

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-06, 18:07   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Fullkornpasta, naturris(og basmati), grovt spelt og sånn er jo ikke akkurat høy-GI mat da. I følge Fedon, så er det vel greit med et slikt måltid om odagen, og en liten porsjon. All høy-GI som sukker, loff, boller ol vil jeg svare "aldri" på.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 18-08-06, 09:30   #7
oysteinsor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Innlegg: 3
oysteinsor er på en erverdig vei

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Fedon sier at en skal følge hans råd i det daglige. Høy GI mat vil det ikke være krise å innta en sjelden gang. Han sier til og med at det kanskje er lettere å følge dietten hvis en gjør det". Det viktigste er å holde seg til lav GI , en del proteiner og essensielle fettsyrer.

Å plutselig gå på med flere dager med brød og sjokolade er nok ikke bra.

mvh Øystein

oysteinsor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-08-06, 10:04   #8
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Fedon, har jo også sagt at man skal kutte ut alt korn i noen uker for å kjekke om du er intlerant mot det. Hvis du føler deg mye bedre uten så er du intolerant. Og sånn som du beskriver det, at du spiser brød og sjokolade i 2 dager etter et pastamåltid, da vil jeg anta at du er det. Forskere som forsker på protein intoleranse har funnet at de som ikke tåler feks. hvete, kan en teskje med mel utløse en enorm trang til mere mat og søtsaker.

Men så kan det jo også hende at du tåler andre kornsorter enn hvete, det tar tid å finne ut av din egen kropp.

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 19-08-06, 09:21   #9
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor ofte kan man spise litt høy gi varer?

Leser boka nå og det jeg har plukket opp er at matvarer med middels til høy Gi ikke skal utgjøre mer enn halve håndflaten pr måltid og legges til belønningsmåltidet. Altså en halv håndflate 1 gang til dagen. Men så står det også at han ser helst at man ikke spiser høy-Gi i det hele tatt da. Dersom jeg starter med Fedon tror jeg at jeg vil kjøre høy-Gi kun til spesielle anledninger. Sånn som på bursdager, utekvelder, selskaper og sånt.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan man spise så mye baconsvor man vil Harefrøken Ketolysekuren 11 18-05-06 12:37
Fryser-dårlig forbrenning? Anne Generell diskusjon 16 14-05-04 16:25
Kan man spise for lite karboh? cathrine Induksjonen 9 27-02-04 07:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no