Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
18-01-13, 12:49 | #26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
|
Sv: Hypotyreose, type 2Jeg går på Erfa, som er et produkt av typen NDT og har det mye bedre med det enn med levaxin. Det er dessverre vanskelig å finne leger som (er villige til å) skriver ut NDT siden det er tørket svinekjertel og dermed "så skummelt" at legen må søke om må få skrive det ut (i praksis en pro-forma-søknad).
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint Sist redigert av smgj : 18-01-13 kl 13:53. |
Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. |
18-01-13, 13:15 | #27 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Sør-Trøndelag
|
Sv: Hypotyreose, type 2
Tusen takk for info smgj
26-02-13, 11:41 | #28 |
Juniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
|
Sv: Hypotyreose, type 2Hei! Jeg har lavt stoffskifte, i mange år lavt, men innenfor "normalen", nå har det blitt målt til så lavt at jeg skulle vært medisinert. Men i samråd med legen, avventer jeg for å se hva som skjer på dette kostholdet pluss å kutte ut aspartam. Aspartam er helt klart en GOD FØKKER på stoffskiftet mitt! Merker stor forskjell med og uten aspartam, f.eks. bare en sånn enkel ting som tørr "krokodillehud" på hendene som ingen hudkrem kan hjelpe. Les dere opp på goitrogener. Mange av matvarene vi på lavkarbo bruker ofte, inneholder mye goitrogener. folk med lavt stoffskifte bør unngå goitrogener, fordi dette ytterligere senker stoffskiftet. Som hele kålfamilien (i rå tilstand), valnøtter/mandler/peanøtter/pinjekjerner (i rå tilstand), fiber og karbohydrater generelt, jordbær/pærer/fersken (i rå tilstand) etc.. Anbefalt for oss med lavt stoffskifte, er; antioksydanter som kaffe, te, sjokolade, rødvin, lavkarbo, Fedon-kosthold, omega-3, melkesyrebakterier.. Med disse små justeringene, samt å unngå aspartam så mye som mulig, er stoffskifteverdiene nå krøpet opp til "normalen" igjen. At man hadde fungert bedre og tapt mere vekt, med verdier høyere oppe i "normalfeltet" er nok ganske sikkert. Men jeg vil helst ha egenproduksjon i kjertelen så lenge jeg kan. |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. |
26-02-13, 12:08 | #29 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
|
Sv: Hypotyreose, type 2
Velger du den veien og har en "slapp", men funksjonell kjertel (altså ikke antistoffer) så har jeg et par tips til:
22-09-13, 16:25 | #30 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Jan 2011
|
Sv: Hypotyreose, type 2Hva mener du med å unngå fiber når man har hypo? Jeg bruker en del fiberhusk og fibrex, vil det si at jeg bær kutte ut dette eller begrense inntaket av det? |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg |
22-09-13, 18:14 | #31 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
|
Sv: Hypotyreose, type 2Antar at hun mener fiber fra kornprodukter.
18-01-16, 17:46 | #32 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
|
Sv: Hypotyreose, type 2Røsker litt i denne jeg, for å se om det fortsatt er noen her som lever med denne problematikken...? Skulle gjerne ha skravlet litt med noen omkring dette, evt dele erfaringer, tips til matvarer og do's and dont's.
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Diabetes type 2 | Marianne | Fysisk og mental helse | 19 | 22-03-12 20:59 |
Atkins + blodtypedietten? | Marianne | Generell ernæringsdebatt | 8 | 10-05-05 11:07 |
Wannabe-veggis - type O | emma23 | Type O | 9 | 30-03-05 23:54 |
Hvilken type ris? | Nemi | Lavkarbo generelt | 1 | 25-07-04 08:17 |