Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Blomkål og hodekål

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-13, 19:25   #1
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Blomkål og hodekål

Hei, jeg leter etter en erstatning for poteter. Har prøvd blomkålmos, men det falt ikke i smak.

Jeg har også prøvd blomkål sammen med sellerirot mos og det smakte fortreffelig :P MEN det er så himla dyrt for selleriroten. Og den er vanskelig å skjære.

Jeg er veldig glad i hodekål. Lurer på om noen har prøvd å mose hodekål sammen med blomkål.. Evt hvordan smakte det?

Noen andre forslag?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 22:05   #2
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Blomkål og hodekål

Ikke så mange forslag fra meg. Jeg har aldri prøvd mos av hodekål, og kan heller ikke se for meg at det er så lett å få til. Jeg pleier å ha i litt sellerirot. Det trengs ikke så mye. Hva med litt kålrot?

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 22:19   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og hodekål

Sellerirot er dyrt om du kjøper sånn vakumpakket på vanlige butikker, men ikke når du kjøper de ordentlige på innvandrerbutikker. Typisk rundt 20-30 kr for en. Og de holder leeeeeeenge, så man kan hamstre litt når man er plasser de har hele.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 11:45   #4
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blomkål og hodekål

Når jeg lager hodekål som tilbehør til middagen, gjør jeg ca. sånn:

Kutter opp hodekål i biter og freser i smør til de akkurat begynner å bli litt mykere, men ikke for slappe. Krydrer underveis med det man har lyst til, f.eks. litt karri, hvitløkspulver og salt, og tilsetter litt creme fraiche.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 12:29   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og hodekål

Kålstuing er veldig godt, finnes mange oppskrifter her inne, det amritam beskriver er en variant, jeg foretrekker den laget med fløte som får tykne litt, krydrer med salt, pepper og muskattnøtt og har i litt smøreost.

Har du prøvd Nannahs poteterstatning? Jeg liker ikke blomkålmos som tilbehør, men om en damper den, moser den forsiktig med en potetmosstapper og har i revet ost og krydder og gratinerer i ovnen, da er den god.

Prøvd også cottage pie, i den synes jeg mos er godt, men jeg brekker meg altså ellers av den som tilbehør.

Og blomkålris er kjempegodt, riv blomkål på rivjern, smelt smør i en panne og ha i salt og pepper også har du i "risen" og steker den i 1-2min. Stek risen like før servering, det siste du gjør. Revet ris holder seg i 2-3dager i tett boks i kjøleskap, så riv gjerne en hel blomkål for å slippe litt oppvaskjobb.

Jordskokk, sellerirot, blomkål, rettich( jeg har ikke funnet den enda, men ser flere finner de, ser ut som en hvit gulrot, men det er ikke persillerot) egner seg godt som erstatning for potet i grateng. Ha gjerne i skivet løk i gratengen, det er godt!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 18:28   #6
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Blomkål og hodekål

Det går også an å seg mos av knutekål og gresskar. Ev blande litt av hvert sammen. Jeg syns det blir best smak når en blander.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 22:25   #7
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blomkål og hodekål

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Kålstuing er veldig godt, finnes mange oppskrifter her inne, det amritam beskriver er en variant, jeg foretrekker den laget med fløte som får tykne litt, krydrer med salt, pepper og muskattnøtt og har i litt smøreost.

Ja, jeg varierer litt med krydder, og noen ganger bruker jeg snøfrisk istedenfor creme fraiche.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 17:16   #8
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål

Takk for svar

Hva heter den grønnsaken som er hvit som en gulerot?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 22:56   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og hodekål

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor, her.

Takk for svar

Hva heter den grønnsaken som er hvit som en gulerot?

Rettich

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 19:05   #10
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål

Hvor mye har rettich av karbo pr 100 g?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 20:20   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og hodekål

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor, her.

Hvor mye har rettich av karbo pr 100 g?

Det skal visstnok være mellom 2 go 3g karbo.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 22:23   #12
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Blomkål og hodekål

retich er vel mye større en en gulrot, men persillerot ligner veldig på gullerot ,og den skal vi jo ikke ha da den inneholder for mye karbo

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 22:26   #13
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål

Takk

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 22:28   #14
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Blomkål og hodekål

Rettich

Varebeskrivelse

Rettich er en variant innenfor reddikfamilien. Rettich finnes i flere farger, fasonger og størrelser, men mest vanlig er hvit avlang rettich. Den kommer opprinnelig fra Asia, men dyrkes nå også i Europa. Hvit rettich kan bli opp til 50 cm lang og veie flere kilo. Den spesielle smaken hos alle varianter rettich kommer av at den inneholder sennepsolje.
Bruksområde

Rettich skrelles før bruk. Den kan deretter spises naturell raspet som råkost, kuttet i staver til dipp eller i skiver i salat. Rettich kan brukes som grønnsakspålegg på linje med agurk eller kokes som grønnsak til kjøtt og fiskeretter. Nydelig å smørdampe. Rettich kan også brukes til dekorasjon.
Egenskaper

Rettich er kalorifattig og inneholder noe C-vitaminer. Beskjedent forbruk gjør at dette ikke har noen ernæringsmessig betydning. Rettich holder godt på hvitfargen etter skrelling.
Kvalitetskrav

Rettich skal være hel, hard og uten mørke eller bløte flekker. Fruktkjøttet skal være fast, hvitt, sprøtt og friskt.
men ser at rettich også ligner mye på en gulrot

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 15:49   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og hodekål

Kål

Jeg moser sammen det meste av grønnsaker, helst mange ulike i samme mos. Men jeg er ikke så strikt på karbohydratene så jeg spiser både gulrot, erter og kålrot (i begrensede mengder) og syns mosen blir ekstra god når en av disse er med. Rosenkål er forresten kjempegodt å mose sammen med blomkål (eller alene), men det kreves litt ekstra væske i mos med rosenkål da den blir ganske tørr og kompakt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 10:59   #16
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Blomkål og hodekål

Jeg har kokt blomkål og hodekål og kjørt det i blenderen så jeg fikk en tykk suppe. Det er ganske godt. For å variere tar jeg gjerne å steker litt rå grønnsaker i en krydderblanding (f.eks.karri, cummin, salt, pepper). Så legger jeg grønnsaksblandingen i suppeskålen og heller suppen over. Da blir det nesten en festmiddag.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 20:12   #17
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål

er dette hodekål? syns den ser annledes ut.. denne er mer flat og grønnere blader..

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 23:14   #18
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Blomkål og hodekål

Litt vanskelig å se på bildet, men det ser ut som fersk nykål. Det er jo egentlig litt seint for nykål da... Kan det være savoykål du har der? Den er mye grønnere enn vanlig kål, men har også mye mer struktur. Klarer ikke å se helt på bildet. Noe sånt? Savoykål er foresten veldig godt!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 23:27   #19
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Blomkål og hodekål

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Litt vanskelig å se på bildet, men det ser ut som fersk nykål. Det er jo egentlig litt seint for nykål da... Kan det være savoykål du har der? Den er mye grønnere enn vanlig kål, men har også mye mer struktur. Klarer ikke å se helt på bildet. Noe sånt? Savoykål er foresten veldig godt!

Ja det er savoykål og det er så godt

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 23:40   #20
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål

Takk for svar!

Da har jeg testet ut blomkål og hodekål blandet til mos og det falt ikke i smak.. så jeg får vel gå på invadrerbutikkene og hamstre inn sellerirøtter.. det er det eneste som jeg syns går som potetmos av det jeg har prøvd

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 18:14   #21
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål

Nei, hvordan lager man det? opprinnelig så er jeg ikke glad i ris ellers.. men er jo glad i blomkål og det er vel blomkål ris du mener? Så reddich i butikken idag.. men det var dyrt også.. men fant ut at selleriroten de har på invanderbutikken her oppe var billig iforhold til meny.. og det funket å blande med blomkålen

Nå fikk jeg også øynene opp for denne hvitkålsgratengen:
http://www.matplatsen.net/2013/05/07...sgratang-lchf/ noen som har prøvd?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 18:18   #22
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og hodekål



Hvem skulle trodd dette ikke var potetmos? dette er sellerirot og blomkål 50/50% ble veldig godt men skal ta litt mindre sellerirot og mer blomkål og kanskje litt hvitløk i neste gang..

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 02:00   #23
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Blomkål og hodekål

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor, her.

Nei, hvordan lager man det? opprinnelig så er jeg ikke glad i ris ellers.. men er jo glad i blomkål og det er vel blomkål ris du mener? Så reddich i butikken idag.. men det var dyrt også.. men fant ut at selleriroten de har på invanderbutikken her oppe var billig iforhold til meny.. og det funket å blande med blomkålen

Nå fikk jeg også øynene opp for denne hvitkålsgratengen:
http://www.matplatsen.net/2013/05/07...sgratang-lchf/ noen som har prøvd?

Her er min jukseris/blomkålris:

  1. Riv en blomkål på det groveste jernet og ha det i en liten illfast form.
  2. Ta 50-75g smør i et glass i microen til den er flytende.
  3. tilsett 1ts med gurkemeie og 1/2ts grillkrydder i smøret og blandt godt.
  4. bland smøret inn i risen. Hvis du har en korianderplante så ha i noen blader.
  5. ha i microen i 6 minutter. Done!
Tiden er avhengig av hvor stor blomkålen er. Det skal være litt tyggemotstand igjen i den.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 16:06   #24
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og hodekål

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor, her.

Takk for svar

Hva heter den grønnsaken som er hvit som en gulerot?

Kan være persillerot du mener, den har ca 7 g kh per 100 gram ellers kan det jo være pastinakk (hvit gulrot) som har ca 10 g kh per 100 g. Jeg bruker begge deler i begrensede mengder, men er heller ikke superstrikt på kh.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karber i hodekål Dolsi Lavkarbo generelt 3 28-06-11 23:27
Blomkål? Badeand Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 31-12-10 15:00
Noen som vet innhold av kh i hodekål?? MarensLille... Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 24-08-10 11:10
Blomkål jeef-micro Lavkarbo generelt 42 11-05-10 23:18
Blomkål Elena Lavkarbo generelt 5 07-11-05 21:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no