Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-10, 12:02   #1
Wiki
Juniormedlem
 
Wiki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 31
Wiki er på en erverdig vei

En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Skal vi samle tipsene våre til måltider her i denne tråden?
Jeg kan ta på meg å samle måltidene/oppskriftene i dette første innlegget, så det blir oversiktlig
Skriv i svaret ditt, hvilken gruppe måltidet "ditt" skal plasseres

Deler inn i:

FROKOST:
Dette sier Lindberg om frokosten:

Sitat:

Det er ikke slik at du må spise brød verken til frokost eller lunsj. Faktisk anbefaler vi å finne andre løsninger enn brødmat til disse måltidene også. Det finnes mange andre gode alternativer. Til frokost kan du for eksempel spise en kornblanding med høyt fiberinnhold som ikke er tilsatt sukker (sjekk at det faktisk ikke inneholder sukker!). Bland gjerne i litt soyaflokker, hakkede nøtter og frø av ulike slag, og ha Biola- eller Cultura naturell eller annen syrnet melk på. Et annet alternativ er omelett med grønnsaker til, en porsjon yoghurt naturell eller Kesam med frukt og nøtter til, eller sågar middagsrester.




LUNSJ:

Sitat:

Det er ikke slik at du må spise brød verken til frokost eller lunsj. Faktisk anbefaler vi å finne andre løsninger enn brødmat til disse måltidene også. Det finnes mange andre gode alternativer. Til frokost kan du for eksempel spise en kornblanding med høyt fiberinnhold som ikke er tilsatt sukker (sjekk at det faktisk ikke inneholder sukker!). Bland gjerne i litt soyaflokker, hakkede nøtter og frø av ulike slag, og ha Biola- eller Cultura naturell eller annen syrnet melk på. Et annet alternativ er omelett med grønnsaker til, en porsjon yoghurt naturell eller Kesam med frukt og nøtter til, eller sågar middagsrester.




MIDDAG:

Sitat:

Middagene bør inneholde et kjøtt- eller fiskestykke (omtrent på størrelsen med håndflaten din, i tykkelse og overflate) og grønnsaker. I stedet for hvit ris, poteter og vanlig pasta kan du bruke linser, bønner, kikerter eller en liten mengde pasta av durumhvete, basmatiris, naturris eller villris.

Chili con carne Enidstyle

Brun en pakke karbonadedeig i litt smør, tilsett 1 hakket løk og så mye hvitløk som du liker (jeg bruker 2-3 fedd).
Krydre med basilikum, oregano, chili, masse kummin, koriander, salt og pepper.
Ha i en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpuré, 1 boks hvite bønner (jeg skyller dem i dørslag for å få bort tomatsausen, da den inneholder sukker), 1 boks brune bønner, 2 buljongterninger og 2-3 ss hot salsa.
Kok på lav varme i 1-2 timer; jo lenger den står jo bedre blir den

Blomkålsuppe a'la Lindberg (Enid)
Til ca 4 porsjoner

7 dl grønnsakskraft (vann + terning)
1 stort blomkålhode, delt i buketter
1 løk, hakket
1 beger Kesam 1 %
1 knivsodd muskat
2 ss kaldpresset olivenolje
3 ss hakket gressløk
½ ts fruktose
Salt og kvernet pepper

1. Kok opp kraften, tilsett blomkål og løk og la det koke i 10 minutter. Mos det hele i en food processor eller bruk en stavmikser direkte i kjelen.
2. Tilsett muskat, olivenolje og fruktose. Bland godt og smak til med salt og pepper.
3. Rett før servering tilsettes Kesam som røres inn i suppen, gjerne med en stavmikser. Suppen må ikke koke etter at Kesam er tilsatt.
4. Øs suppen opp i boller og dryss gressløken over.

Tips
For å få denne suppen til å fungere som et balansert hovedmåltid, må du tilsette en ekstra proteinkilde.
Jeg spiste kyllingvinger ved siden av, det funka veldig bra iallefall!


KVELDS:

Sitat:

Du bør også ha et lite kveldsmåltid hvis middagen ikke spises altfor sent. Da kan du bruke middagsrester eller de samme forslagene som til frokost og lunsj.




MELLOMMÅLTIDER:

__________________

Sist redigert av Wiki : 21-03-10 kl 15:20.
Wiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 12:10   #2
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd.. :D

Hvorfor ikke bruke oppskriftstråden? Mye Fedonmat der, allerede..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:03   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd.. :D

Synes det er fint med en tråd jeg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:06   #4
Wiki
Juniormedlem
 
Wiki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 31
Wiki er på en erverdig vei

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Frifuggel: Jeg vet det.. Men jeg synes (og flere med meg) at det er litt uoversiktlig "der ute" Derfor denne ideen om å samle det her inne hvor "lindbergerne" vanker..


Flott, nellie! Kom gjerne med bidrag

__________________
Wiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:10   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Opprinnelig lagt inn av Wiki, her.

Frifuggel: Jeg vet det.. Men jeg synes (og flere med meg) at det er litt uoversiktlig "der ute" Derfor denne ideen om å samle det her inne hvor "lindbergerne" vanker..


Flott, nellie! Kom gjerne med bidrag

veldig uoversiktlig
Burde vært delt opp etter hvilke filosofier de passer best.
Pleier for det meste fedonisere Ketolyse/Atkinsoppskrifter, for det er jo dem det er mest av der.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:12   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Middag i går var Chili con carne Enidstyle

Sitat:

Brun en pakke karbonadedeig i litt smør, tilsett 1 hakket løk og så mye hvitløk som du liker (jeg bruker 2-3 fedd).

Krydre med basilikum, oregano, chili, masse kummin, koriander, salt og pepper.

Ha i en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpuré, 1 boks hvite bønner (jeg skyller dem i dørslag for å få bort tomatsausen, da den inneholder sukker), 1 boks brune bønner, 2 buljongterninger og 2-3 ss hot salsa.

Kok på lav varme i 1-2 timer; jo lenger den står jo bedre blir den

Jeg hadde også i grønn paprika, noen korn mais og 2 ss olivenolje tilslutt.
Også lagde jeg dobbel porsjon.. Så har vi middag i morgen også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:24   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

det finnes forresten en tråd med noen oppskrifter fra før av også
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15614

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tapas og Meze (samletråd) trillian78 Middag 16 17-05-13 14:48
Samletråd for oppskrifter uten dyre og "sære" ingredienser Lollypop! Frokost og kveldsmat 12 11-01-10 18:57
Bra nok måltider? Bubble Spørsmål og svar 14 14-08-09 10:14
A-B-C-måltider Lilleomamma Dr Lindbergs 2 01-04-08 22:01
Måltider burberry Dr Lindbergs 10 28-10-05 20:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no