Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Erfaringer med Splenda?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-12-05, 17:03   #1
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Erfaringer med Splenda?

Jeg tenkte det var greit med et sted folk kan poste erfaringer med Splenda/sucralose.

Sucralose er jo blitt innført som det nye supersøtstoffet, og er vissnok et bedre alternativ enn aspartam. Problemet er at det bare er gjennomført noen få korttidsstudier på sucralose, og selv om produsenten sier at stoffet ikke blir metabolisert er dette feil. Det er også erfart at sucralose kan være i kroppen i flere dager før det skilles ut igjen. Rapporter om bivirkninger raser inn, og jeg har selv hatt problemer med det. Derfor lurer jeg på om det er andre som har merket noen bivirkninger av det?

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-12-05, 17:06   #2
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Erfaringer med Splenda?

...ja, jeg kan jo begynne. Jeg får veldig problemer med magen av å spise Splenda. Har både hatt proteinpulver og sukkerfri kaffesirup med Splenda. Det går veldig galt!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-12-05, 22:12   #3
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Erfaringer med Splenda?

hvor lenge blir aspartam i kroppen ? jeg er inne i en dårlig cola light sirkel...

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 22-12-05, 23:05   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Erfaringer med Splenda?

Opprinnelig lagt inn av themonk

...ja, jeg kan jo begynne. Jeg får veldig problemer med magen av å spise Splenda. Har både hatt proteinpulver og sukkerfri kaffesirup med Splenda. Det går veldig galt!

Kan jeg få spørre om Splenda var det eneste søtstoffet i disse produktene ? Splenda kan visst ikke brukes helt alene som søtstoff i mange produkter. I flere må i flere tilfelle kombineres det med bl.a. maltitol - og DET gir tarmproblemer... ?? Bare lurer altså - siden mageproblemer ikke er en vanlig bivirkning ved Splenda (i normale mengder), men vanlig ved maltitol og andre stoffer med "ol" i slutten... selv i små mengder ?

Syns det er veldig interessant dette ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-12-05, 23:12   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Erfaringer med Splenda?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Kan jeg få spørre om Splenda var det eneste søtstoffet i disse produktene ? Splenda kan visst ikke brukes helt alene som søtstoff i mange produkter. I flere må i flere tilfelle kombineres det med bl.a. maltitol - og DET gir tarmproblemer... ?? Bare lurer altså - siden mageproblemer ikke er en vanlig bivirkning ved Splenda (i normale mengder), men vanlig ved maltitol og andre stoffer med "ol" i slutten... selv i små mengder ?

Syns det er veldig interessant dette ....

Det er riktig at det er Acesulfam K i tillegg. Jeg kan spise maltitol i store mengder uten å få magetrøbbel. Andre ting med Acesulfam i tåler jeg også godt. Jeg har rett og slett gått igjennom listen over ting jeg kan ha reagert på, testet ut i flere perioder og kommet fram til at det er nødt til å være sucralosen. Jeg vet at det skal være et "sunt" søtstoff, men for min del funker det absolutt ikke.

Dr. Mercola har også fått rapporter om bivirkninger. Diaré er tydeligvis en kjent bivirkning. Dessverre er denne siden med testimonials fjernet. Her står det littegranne...
http://www.mercola.com/2005/jan/8/splenda.htm

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 02:29   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Erfaringer med Splenda?

Ahhhh ! Skjønner !

Ang. Mercola. Det er synd det ikke står noe sted hvor MYE de som skal ha rapportert bivirkninger har spist da... Men vi er jo forskjellige og leter man vil man vel alltid finne personer som relaterer sine "lidelser" til ett eller annet produkt. Selv har jeg litt problemer med å ta Mercolas mer eller mindre bastante påstander heeeelt alvorlig - men noen sannhet er det nok i det. Ingen røyk uten ild heter det vel. Om han da ikke har egne produkter han selger ?

Årsaken til at siden med "vitneforklaringer" ikke lenger er tilgjengelig er visstnok at han fikk pålegg av retten til å fjerne dem da det ikke fantes tilstrekkelig vitenskaplig bevis for påstandene - har jeg lest et sted (søker etter linken, men np finner jeg ikke den heller).

Det finnes en masse sider på nettet med skremselspropaganda mot en masse produkter. Bl.a. Aspartame. Det er masse som er farlig og kreftfremkallende. REN MAT finnes egentlig ikke lenger. Selv økologisk mat er full av giftstoffer da jordsmonnet ikke blir "rent" fordi om en slutter med sprøytemidler "over natta". Det tar generasjoner å gjenopprette og få "rene varer". Vi mår bruke egen sunn fornuft og gjøre slik det passer oss selv best tror nå jeg.

Men moralen er at man bør ligge unna eller bruke så lite som mulig av kunstig søtstoff uansett type - de er like ille alle sammen - hver på sin måte.

Jeg er veldig forsiktig med søtstoff, - mye fordi jeg reagerer på alle untatt Splenda (etter å ha brukt det i 2-3 år uten noen allergiske reaksjoner eller symptomer). Det er tross alt kjemi inni bildet her. HVORDAN de forskjellige søtstoffene fremstilles gir oss jo en pekepinn på at det ikke er akkurat naturlig da !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 10:10   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Erfaringer med Splenda?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ahhhh ! Skjønner !

Ang. Mercola. Det er synd det ikke står noe sted hvor MYE de som skal ha rapportert bivirkninger har spist da... Men vi er jo forskjellige og leter man vil man vel alltid finne personer som relaterer sine "lidelser" til ett eller annet produkt. Selv har jeg litt problemer med å ta Mercolas mer eller mindre bastante påstander heeeelt alvorlig - men noen sannhet er det nok i det. Ingen røyk uten ild heter det vel. Om han da ikke har egne produkter han selger ?

Årsaken til at siden med "vitneforklaringer" ikke lenger er tilgjengelig er visstnok at han fikk pålegg av retten til å fjerne dem da det ikke fantes tilstrekkelig vitenskaplig bevis for påstandene - har jeg lest et sted (søker etter linken, men np finner jeg ikke den heller).

Det finnes en masse sider på nettet med skremselspropaganda mot en masse produkter. Bl.a. Aspartame. Det er masse som er farlig og kreftfremkallende. REN MAT finnes egentlig ikke lenger. Selv økologisk mat er full av giftstoffer da jordsmonnet ikke blir "rent" fordi om en slutter med sprøytemidler "over natta". Det tar generasjoner å gjenopprette og få "rene varer". Vi mår bruke egen sunn fornuft og gjøre slik det passer oss selv best tror nå jeg.

Men moralen er at man bør ligge unna eller bruke så lite som mulig av kunstig søtstoff uansett type - de er like ille alle sammen - hver på sin måte.

Jeg er veldig forsiktig med søtstoff, - mye fordi jeg reagerer på alle untatt Splenda (etter å ha brukt det i 2-3 år uten noen allergiske reaksjoner eller symptomer). Det er tross alt kjemi inni bildet her. HVORDAN de forskjellige søtstoffene fremstilles gir oss jo en pekepinn på at det ikke er akkurat naturlig da !

Det virker som om du vil fram til at de som merker bivirkninger av søtstoffer er gærne, og at det bare er psykisk. "Alt er kreftfremkallende nå til dags." Det er greit at det er mye upålitelig informasjon rundt på nettet, men Mercola er en likandes fyr, og det er ikke til å stikke under en stol at Splenda er veldig dårlig dokumentert.

Jeg gikk i laaaang tid før jeg over hodet tenkte tanken at det kunne være sucralosen som gjorde meg dårlig. Det skulle jo ikke gå an, fordi det ikke blir tatt opp i kroppen. I over et halvt år har jeg testet det i flere omganger. Det er akkurat samme virkningen hver gang, og det forsvinner med en gang jeg slutter. Den linken som jeg la ved i forrige innlegg fant jeg ikke før etter at jeg hadde gitt opp alle andre mulige årsaker. Så at det er en "psykisk" reaksjon er vel lite trolig.

...det er bare å komme med erfaringer hvis det er noen som har det. Både positive og negative.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 14:44   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Erfaringer med Splenda?

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det virker som om du vil fram til at de som merker bivirkninger av søtstoffer er gærne, og at det bare er psykisk. "Alt er kreftfremkallende nå til dags."

Hæ ????? Har jeg sagt det ??? Tror du må lese omigjen jeg kjære deg. Jeg har ikke særlig sansen for at du tillegger meg meninger jeg ikke har eller har gitt utrykk for. Mener jeg at folk er gærne så skriver jeg det.

Opprinnelig lagt inn av meg

Men vi er jo forskjellige og leter man vil man vel alltid finne personer som relaterer sine "lidelser" til ett eller annet produkt.

Med dette mener jeg at alle er forskjellige og tåler forskjellige ting. Hvis man leter etter folk som ikke tåler Splenda så finner en mange av dem. Leter man etter folk som ikke tåler Aspartame så finner man mange av dem. Jeg tåler bl.a ikke maltitol eller Aspartame og ser ikke det som et psykisk problem heller. Skjønner ikke hvor du tar det fra ....

Opprinnelig lagt inn av meg

Det finnes en masse sider på nettet med skremselspropaganda mot en masse produkter. Bl.a. Aspartame. Det er masse som er farlig og kreftfremkallende.

Her mener jeg ikke å unnskylde Splenda, men bare presisere at man daglig leser om nye rapporter som finner det ene eller det andre kreftfremkallende. Mye er sant og logisk, andre henger ikke på greip. Her må man tenke sjøl. Tar man alt 100% alvorlig må man slutte å spise/drikke det meste.... SUNN SKEPSIS ??

Leste du dette:

Opprinnelig lagt inn av meg

Vi må bruke egen sunn fornuft og gjøre slik det passer oss selv best tror nå jeg.
Men moralen er at man bør ligge unna eller bruke så lite som mulig av kunstig søtstoff uansett type - de er like ille alle sammen


Hvordan kan det misforstås da ??

Syns det er greitt å utveksle erfaringer jeg..... både postive og negative. Om jeg ikke er "over the moon" begeistra for akkurat Mercola betyr ikke det at jeg ikke finner det han skriver interessant. Men mengden man inntar har også noe å si, og om Mercola hadde sagt litt mer om det hadde det virket mer tillitsvekkende. F.eks. er det forksjell på 1 ts splenda i teen eller 1 - 2 liter splenda søtet brus...... Han har mottatt rapporter fra folk som reagerer på Splenda og andre næringsstoffer, - som han trykker, men det betyr ikke at man behøver å sluke alt ukritisk vel ? . Det står ikke noe sted at han har sjekket påstanden - undersøkt hver person og bekreftet at det ER splenda alle reagerer på. Tviler ikke på at mange har splenda relaterte plager, men mange er ikke alle !

Igjen:
Vi må bruke egen sunn fornuft og gjøre slik det passer oss selv best tror nå jeg. Hver enkelt finner ut hva en tåler -

Men moralen er at man bør ligge unna eller bruke så lite som mulig av kunstig søtstoff uansett type - de er like ille alle sammen


*sukk*

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 18:15   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Erfaringer med Splenda?

Hellooo!

Jeg trengte ingen utgreiing av innlegget ditt. Hvis du ikke hadde betvilt min avgjørelse i utgangspunktet, så hadde det vel ikke vært nødvendig med det innlegget? Jeg var ute etter erfaringer (takk for den), og ikke om Mercola's informasjon er troverdig, eller om det finnes mye skremselspropaganda om søtstoffer på internett. Jeg er helt enig i at vi får høre mye motstridende, og at man må tenke selv, men det var vel egentlig ikke temaet uansett? Jeg ville bare høre om det var andre som hadde personlige erfaringer med Splenda.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 18:17   #10
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Erfaringer med Splenda?

...jeg kan legge til at det er veldig små doser det er snakk om. 45 mg om dagen i et par dager (fra proteinpulver), så bryter helvetet løs. En spiseskje aromasirup gir også samme effekten.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 19:41   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Erfaringer med Splenda?

Jeg merker ingenting når jeg bruker Splenda.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 21:15   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Erfaringer med Splenda?

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hellooo!

Jeg trengte ingen utgreiing av innlegget ditt. Hvis du ikke hadde betvilt min avgjørelse i utgangspunktet, så hadde det vel ikke vært nødvendig med det innlegget? Jeg var ute etter erfaringer (takk for den), og ikke om Mercola's informasjon er troverdig, eller om det finnes mye skremselspropaganda om søtstoffer på internett. Jeg er helt enig i at vi får høre mye motstridende, og at man må tenke selv, men det var vel egentlig ikke temaet uansett? Jeg ville bare høre om det var andre som hadde personlige erfaringer med Splenda.

Vi har tydeligvis et kommunikasjonsproblem her. Jeg begriper ikke hva du mener her og du begriper ikke hva jeg mener der. Litt dumt det, siden vi i utgangspunktet sikkert ikke er så uenige.....

Jeg beklager at jeg uttaler meg på en slik måte at det kan misforstås, bringe ut pigger og få folk til å føle at de må forsvare noe.

Men til saken da: Jeg reagerer ikke på Splenda... punktum

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30
Noen med erfaringer fra Bailine eller lign. EMS? Carbokiller Generell diskusjon 3 28-04-05 19:15
Noen erfaringer med aspartam Silvandar Atkins kosthold 10 19-02-04 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no