Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-06, 01:08   #1
andersdupp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 10
andersdupp er på en erverdig vei

Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Først av alt. Tusen takk for all hjelp jeg har fått hittil. Dere er bare helt supre. Jeg har nå holdt på i 8 dager med min Skaldeman diett. Takk til Sten Sture Skaldeman også. Får å skrive slik at til og med en Nordmann forstår.

Jeg trodde jeg hadde vært flink gutt. Helt til jeg i kveld noterte litt hva jeg spiste på en vanlig dag. Da viser det seg at jeg ligger på Totalt på hele dagen på. 27,4 karboh. 185,01 proteiner 250,98 gram fett. Dette gir jo det gledelige tallet. 1.18/1 Og er da over Skaldeman`s forhåndstall. (total mengde mat er på 1260 gram)

Uff. Når jeg sitter her og skriver og kikker i boka til Skaldeman finner jeg ut at jeg ikke kan å regne. Jeg har tenkt sånn. La oss ta en hamburger. Den inneholder pr 100 g. 3g karbohydrater 15g proteiner og 18 g fett. Jeg har da tatt fettet og delt på summen av karbohydrater. Altså 18g fett/18 p+k og får da 1. Jeg har da trodd at dette var Skaldeman`s forhåndstall 1/1. Og at dette var den rette måten å slanke seg på for å få en stabil vektnedgang. Er dette rett måte å regne på. Jeg fikk omtrent det samme forhåndstallet på egg som det er referet til i boken ved å regne på denne måten. 9,8fett/(0,9k+12,6p)=0,73 og det er omtrent det som står i boken.

Hvis jeg har regnet forhåndstallet rett så får jeg problemer ved å regne %. Ville jo sjekke om jeg var på for delingen feks 20 %proteiner 5% karbo og 75% fett. Jeg skjønner ikke i huleste hvordan dette regnes ut. Jeg har prøvd å legge sammen den totale mengden gram jeg har spist av Karbo + Proteiner + Fett i løpet av dagen og regnet % av det. Ta dagen i dag feks. 27,4 karboh. 185,01 proteiner 250,98 gram fett. = totalt 463,63 g Når jeg da regner % Eks for fett 250,98*100/463,63=54,13% For protein blir % da 39,90 og for karbohydrater blir den 5,96. Dette er da tydeligvis helt feil tenkemåte da jeg ser i boken på s 51 at for å få en 75% fett 20% proteiner 5% karbohydrater kan spise for eksempel 80 g protein 135g fett og 20 gram proteiner. Hvis jeg regner på dette får jo jeg. 34,08%protein 57,44% fett og 8,51% karbohydrater. Så det må være et eller annet jeg har misforstått totalt.

Egentlig skulle jeg spørre om tips til hvordan jeg kunne få i meg mer fett og mindre proteiner. Altså noen matretter som bedrer balansen min mellom fett og proteiner. Pr i dag spiser jeg masse ost og seter rømme til det tyter ut av ørene på meg fordi det bedrer den balansen så bra. Men, man kan jo bli lei rømme også.

Håper noen kan hjelpe meg til å lære å regne ut forhåndstall og % tall. Da jeg nå ikke skjønner dette. Så Skaldeman skrev nok nesten slik at en Nordmann forstår….. Beklager at dette ble så langt. Hvis noen har lest helt ned hit er jeg imponert. *S*

andersdupp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: på leting Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 01:20   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Hehehe.... du har det litt kaotisk oppe i hodet, ser jeg...

Vel, det er igrunnen ikke så vanskelig... du regner bare på feil måte.

Du skal nemlig regne på mengden med energi! Så beregn energitilførselen for næringsmidlene, og summer så du får dagens energiinntak. Deretter regner du prosenten de ulike næringsmidlene utgjør av det totale energiinntaket... og vips.. så har du din egen energifordeling som du så kan sammenligne med Skaldemans eller OE's anbefalinger...

Håper dette hjelper deg litt på vei...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 01:29   #3
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Når det gjelder tips til matvarer, så anbefaler jeg deg å sjekke ut OE' tråden, der har jeg lagt ut anbefalinger til foretrukne matvarer for OE kosthold, som er mer eller mindre identisk med Skaldemans kosthold.

Her er en tråd til anbefalte matvarer på denne typen kosthold...
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...&postcount=129

Her er en tråd til denne typen kosthold for oss med en noe skrantende økonomi...
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...&postcount=164

Håper dette kan hjelpe deg noe på vei...

Er det noe... så bare spør!

PS
På OE' tråden finner du også forklaringer på hvordan du skjal beregne energifordelingen tilpasset deg... det er bare å lese de første sidene på tråden, så finner du eksempler på dette
DS

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 08:46   #4
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av andersdupp

Først av alt. Tusen takk for all hjelp jeg har fått hittil. Dere er bare helt supre. Jeg har nå holdt på i 8 dager med min Skaldeman diett. Takk til Sten Sture Skaldeman også. Får å skrive slik at til og med en Nordmann forstår.

Jeg trodde jeg hadde vært flink gutt. Helt til jeg i kveld noterte litt hva jeg spiste på en vanlig dag. Da viser det seg at jeg ligger på Totalt på hele dagen på. 27,4 karboh. 185,01 proteiner 250,98 gram fett. Dette gir jo det gledelige tallet. 1.18/1 Og er da over Skaldeman`s forhåndstall. (total mengde mat er på 1260 gram)

Uff. Når jeg sitter her og skriver og kikker i boka til Skaldeman finner jeg ut at jeg ikke kan å regne. (snip)
*S*

Hej!

Ziggy har redan berättat att det handlar om energiprocent, dvs andelar av den energi man stoppar i sig. Jag ser på de frågor jag får att jag inte varit tydlig nog i mina beskrivningar. Därför ska jag komplettera min bok med en samling frågor och svar. Jag ska se till att den blir tryckt under våren. Jag citerar en bit ur mitt manus. OBS att det inte är fingranskat, men jag tror att det stämmer.

Kapitel 4
Frågor om Skaldemans ratio

Skaldemans ratio är ett enkelt hjälpmedel. Du läser på dina förpackningar och räknar samman vad du äter i gram. När fettet väger ungefär lika mycket som det övriga ligger du rätt. Mitt ratio är ett alternativ till att räkna energiprocent. Vill du översätta ratio till energiprocent kan du använda tabellen på sidan 37 i min bok. (sid 54 i norska utgåvan.)

Skaldemans ratio är min egen uppfinning och jag får ofta frågor om det. Det visar att jag inte varit tydlig nog i min bok. Nu ska jag försöka vara en smula mer pedagogisk.

Vi börjar med ett citat ur boken. Så här säger jag på sidan 36 (52 i norska boken):
“Under min viktminskning strävade jag efter att äta minst lika mycket fett som summan av övriga födoämnen. Det ger ett förhållande (ratio) på 1:1 (fett dividerat med summan av protein och kolhydrater). Allt är mätt i gram.”

Vad betyder nu detta i praktiken. Jo, det betyder att om jag äter 100 gram fett, 80 gram protein och 20 gram kolhydrater, så blir det ett ratio på 1:1. 100 dividerat med 80 + 20 är nämligen detsamma som 100:100, eller 1:1.

Skaldemans ratio är tänkt som en enkel nyckel som man ska använda för att snabbt kontrollera att man ligger rätt. För att nyckeln ska fungera krävs det två saker:
1: Du måste veta hur mycket fett, protein och kolhydrater det är i det du äter. Vanligen kan du se det på etiketten. Annars får du använda tabeller eller något datoriserat beräkningsprogram, t ex Hälsovakten.
2. Förutsättningen är också att du håller nere kolhydratandelen. Men det gör vi ju alltid på min typ av kost.

Läs nu kapitlet om mitt ratio en gång till. Det startar på sidan 35 (52). Sen kan du förhoppningsvis det här.
./.

För att vara extra tydliga tar vi några frågor också. Så här skriver en tjej i Härnösand:

Jag började efter jul med att utesluta kolhydrater och lägga till mer fett. Det var ganska enkelt eftersom jag tränat på mina favoriter, revbensspjäll och gravad lax. Men hur mycket fett ska jag äta för att vara mätt och samtidigt gå ner effektivt i vikt?

Det enklaste är att använda mitt ratio och helt enkelt äta lika många gram fett som summan av protein och kolhydrater. Det brukar räcka bra för de flesta. Eftersom du äter lika mycket av de två posterna blir förhållandet 1:1. Det kallar jag för Skaldemans ratio 1:1. Mätt som energiprocent ger det en fettandel runt 70 procent.

Den klassiska fördelningen när det handlar om lågkolhydratkost är ca 75 procent fett, ca 20 procent protein och ca fem procent kolhydrater. Det är ett ännu tuffare program. Det är där man hamnar om man huvudsakligen äter kött med inriktning på de feta bitarna. 75 energiprocent fett och få kolhydrater ger ett ratio på 1,33:1. För viktminskare som har svårt att gå ner är det den effektivaste dieten, men den är ganska svår att genomföra i praktiken, särskilt om man är tvungen att äta en del måltider ute.
./.

Jag fattar inte det här med ditt ratio. Kan du ge en enkel förklaring?

Om du har svårt att förstå resonemanget föreslår jag att du struntar i ratiot tills vidare. Nöj dig med att hålla nere kolhydraterna och att hålla uppe fettet. Det är egentligen allt som behövs. Läs kapitlet igen när du blivit varm i kläderna.
./.

Hur använder du ditt ratio själv?

Numera behöver jag inga hjälpmedel, men ratiot var nyttigt under själva viktnedgången. Jag räknade för hand på den tiden och det var väldigt tidskrävande. Det var då jag upptäckte det enkla förhållandet mellan fett och övriga födoämnen. Fettet skulle helt enkelt väga upp det andra!

Jag använde ofta ratiot före middagen för att se hur jag låg till. Hade jag ätit mindre fett än övrig mat, så tillförde jag fett. Hed jag ätit mer fett än summan av protein och kolhydrater, så brydde jag mig inte. Då visste jag att jag låg på den säkra sidan. Kolhydraterna hölls självklart alltid lågt!

./.

Jag tror att jag förstår ditt ratio, men kan du för säkerhets skull ge ett räkneexempel? Hur får man till exempel ett ratio på 1,33:1?

Visst kan jag det. 1,33:1 är den tuffaste dieten. Det är där man hamnar när man äter det som kallas för “All Meat Diet”, med särskild inriktning på de feta bitarna. Du gör dina köttbullar på två delar fläskfärs och en del nötfärs, och utesluter skorpmjölet. Och självklart äter du ingen potatis!

Ett räkneexempel:
Säg att du äter 200 gram fett, 130 gram protein och 20 gram kolhydrater. När du vill ha fram mitt ratio dividerar du fettet (200 gram) med summan av det övriga (130 + 20). 200 dividerat med 150 är lika med 1,33.

1,33 är ett mycket effektivt ratio för fettförbränning, förutsatt att du håller nere kolhydraterna. Låter du kolhydratandelen stiga blir det inte alls lika bra. Äter du mycket kolhydrater, samtidigt som du äter mycket fett, bllir det riktigt illa!
./.
Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 09:24   #5
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Hmmm… Sten Sture…. Jeg mener det er enklere for de fleste å beregne energiprosenten…

Man måler mengden med energi i næringsstoffene i Kilokalorier, Kcal.

Med denne måleenheten har man beregnet at det er;

- 4 kilokalorier pr gram med proteiner
- 4 kilokalorier pr gram med karber
- 9 kilokalorier pr gram med fett

Spiser man 80 gram proteiner, 135 gram fett og 20 gram karber, gir dette følgende beregning;

80 gr prot x 4 kcal pr gr = 320 Kcal
135 gr fett x 9 kcal pr gr = 1215 Kcal
20 gr karbo x 4 kcal pr gr = 80 Kcal
Totalt = 1615 Kcal

Deretter er bare å bruke vanlig prosentregning;


- 100 / totalt ant Kcal x ant Kcal for de 3 ulike næringsstoffene...

Dette gir følgende beregninger;

Prot: 100 / 1615 Kcal x 320 Kcal = 19,8%
Fett: 100 / 1615 Kcal x 1215 Kcal = 75,2%
Karb: 100 / 1615 Kcal x 80 Kcal = 5,0%

Med andre ord, så har et slik matinntak følgende fordeling;

Prot: 19,8%
Fett: 75,2%
Karb: 5,0%


Ved å benytte energiprosenten kan man raskt se hvor man bør gå inn og justere matinntaket, det være seg om man spiser for mange proteiner eller karber i forhold til fettinntaket.

En slik prosentmessig fordeling gjør arbeidet med å justere kostholdet langt enklere, mener nå jeg…


*hmmm…. Kanskje jeg skulle skrive en bok selv, der jeg forklarer hvordan cellebiologisk faglitteratur og forskningsresultater dokumenterer hva det er som rent biologisk gjør at vår kropp genetisk sett er konstruert for å leve på et slikt kosthold… hmmm…*


Sist redigert av Ziggy : 18-01-06 kl 09:45.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 09:57   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

hmm likte den ratioen til skaldemann. liker svært enkle tommelfinger regler.
Det er i grunn slike tommelfinger regler jeg bygger hele kostholdet på, Veiing måling og utregninger er ikke noe for meg.

ca: 80 gram protein
ca 125 gram fett
ca 30 gram karbo.

fett 125 g- k,P110 g da er jo gårdagen enda bedre enn jeg trodde,til og med bedre enn 1-1

Ziggy: jeg skulle gjerne lest en bok som enkelt forklarte hvorfor vi mennesker er best tilpasset et fett basert kosthold.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 10:04   #7
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av Begod

...Ziggy: jeg skulle gjerne lest en bok som enkelt forklarte hvorfor vi mennesker er best tilpasset et fett basert kosthold...

Den boken finnes nok ikke... enda... den nærmeste man kommer, er boka til Lutz, "Bedre uten brød", men den syntes du var for "tynn" med tanke på referanser og dokumentasjon, om jeg husker rett...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 10:07   #8
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av Begod

hmm likte den ratioen til skaldemann. liker svært enkle tommelfinger regler.
Det er i grunn slike tommelfinger regler jeg bygger hele kostholdet på, Veiing måling og utregninger er ikke noe for meg.

ca: 80 gram protein
ca 125 gram fett
ca 30 gram karbo.

fett 125 g- k,P110 g da er jo gårdagen enda bedre enn jeg trodde,til og med bedre enn 1-1

Jo jøss... noen syns kanske det med ratioen er enklere, mens andre som meg synes det er enklere med fordelingen av energiprosentene... men det ene utelukker ikke det andre... det er bare to ulike måter å lese det samme resultatet på... og husk det... noen liker jo mora... mens andre like datteren...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 10:46   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Den boken finnes nok ikke... enda... den nærmeste man kommer, er boka til Lutz, "Bedre uten brød", men den syntes du var for "tynn" med tanke på referanser og dokumentasjon, om jeg husker rett...

Det var nok ikke meg , tipper det var theMonke. Dere to stiller nok i en egen klasse når det gjelder å vurdere om forskningen og dokumentasjon er bra eller dårlig.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 10:48   #10
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Sitat:

og husk det... noen liker jo mora... mens andre like datteren...

...og så er det oss da som sier; "ja takk, begge deler".

hede

hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 11:01   #11
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av hede

...og så er det oss da som sier; "ja takk, begge deler".

hede

*...Brum...brum...brum...*

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 11:32   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 16:26   #13
andersdupp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 10
andersdupp er på en erverdig vei

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Tusen takk for hjelpen altså. Jeg sier nå ja takk begge deler jeg også. Og har laget meg et flott exel ark der jeg nå bare behøver å legge inn antall gram jeg har tenkt til å spise.. og vips så kommer både forhåndstall og % helt opp av seg selv. Dette gjør det veldig enkelt for meg å se hva jeg mangler for å få fordelingen til å gå opp. Tusen takk Ziggy for god forklaring på pm i natt. Aldri sovet så godt som etter at jeg fikk dette på plass. *S* Så godt sov jeg at jeg forsov meg med 2 timer. Stresset til et møte. Og glemte igjen pc min der. Og på det andre stedet måtte jeg inn og hente ting tre ganger.. Jeg tror jeg er i ketolyse tåka jeg gitt.

andersdupp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: på leting Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 20:49   #14
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av andersdupp

Tusen takk for hjelpen altså. Jeg sier nå ja takk begge deler jeg også. Og har laget meg et flott exel ark der jeg nå bare behøver å legge inn antall gram jeg har tenkt til å spise.. og vips så kommer både forhåndstall og % helt opp av seg selv. Dette gjør det veldig enkelt for meg å se hva jeg mangler for å få fordelingen til å gå opp. Tusen takk Ziggy for god forklaring på pm i natt. Aldri sovet så godt som etter at jeg fikk dette på plass. *S* Så godt sov jeg at jeg forsov meg med 2 timer. Stresset til et møte. Og glemte igjen pc min der. Og på det andre stedet måtte jeg inn og hente ting tre ganger.. Jeg tror jeg er i ketolyse tåka jeg gitt.

Skulle bare mangle... så er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre!

*men jeg tror nok du er mere i ketosetåke enn i ketolysetåke...*

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 22:49   #15
andersdupp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 10
andersdupp er på en erverdig vei

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

ler.. den lille sammenblandingen av tåker viser jo at det er nettop det jeg er i.

andersdupp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: på leting Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 09:29   #16
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Opprinnelig lagt inn av andersdupp

ler.. den lille sammenblandingen av tåker viser jo at det er nettop det jeg er i.


Jaja... det kan fort gå litt i surr når man er på vei inn i ketose...

Og ja, det er betryggende å vite at man følger anbefalingene når man inntar dagens måltider, da fjerner man effektivt mye av usikkerheten rundt kostholdet, som for mange kan medføre at de til slutt gir opp...

Og når det gjelder OE og Skaldeman, ja så kan du faktisk si "ja takk, begge deler", for Skaldeman bruker tilnærmingsvis de samme fordelingene som Kwasniewski kom fram til for over 35 år siden... så du er på den trygge siden uansett!

Uansett, er det noe mere du lurer på, er det bare å si ifra...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Mat&trim Tidligere bruker Trening 5 07-09-04 00:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no