Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Avocado

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-09, 20:18   #1
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Avocado

Har aldri spist avocado før, men har tenkt å begynne med det nå........
Lurer på følgende, - hvilken farge skal den ha når den er spisemoden, noen er jo grønne og noen nesten svarte. Noen harde, og noen myke.
Og hvordan skal den oppbevares, på kjøkkenbenken eller i kjøleskap? Og hvor holdbar er den?

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:31   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Avocado

Farve er uviktig. Den skal være litt myk. Den kan da oppbevares rundt èn uke i kjøleskabet. Er den hard, er den gjerne bitter. Harde avocadoer skal modnes ved romtemperatur, muligens i en pose med et eple (som får det til å gå fortere).

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:32   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Avocado

Den skal være passe myk, og helst ganske knudrete. Den har mindre karbo enn de glatte. Fargen kan variere, det er mykheten det kommer an på. Men er den for myk er den dårlig (litt svampete å klemme på). Husk at man ikke skal klemme med fingrene, men legge den i hånda og klemme rundt den på en måte, ikke hardt!
Hvis den er for hard og man vil ha den raskt myk, legg den over natta i en papirpose på benken, gjerne sammen med epler.
Den holder ganske lenge i kjølekspa/eller der det er mørkt og kaldt ellers. På benken holder den vel et par dager.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 22:50   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Avocado

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Farve er uviktig..

Det er faktisk viktig.

Det finnes minst to typer avocado i butikken. Den grønne med glatt litt tynnere skall, og den som er mer grønn/brun/svart med litt tykkere knudrete skall. Den sistnevnte heter Hass Avocado/California Avocado, og inneholder av en eller annen grunn mye mindre karbohydrater enn den grønne, som er fra Florida ! Så hold dere til den brun/grønne. Det er også den det finnes mest av hos oss.

Her er næringsinnhold på de forskjellige typene (pr avocado uten stein, standard størrelse). Legger på bilde og, slik at dere kan se forskjellen !


HASS - CALIFORNIA



Total: 279 Fat:27 239 89% Sat:4 38 14% Poly:3 30 11% Mono:17 150 56%Carbs:13 17 6% Fiber:9 0 0%Protein:3 14 5%Alcohol:0 0 0%

279 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 4 net karber !

NASS - FLORIDA


Total: 489 Fat:47 419 89% Sat:7 67 14% Poly:6 53 11% Mono:29 263 56%Carbs:22 29 6% Fiber:15 0 0%Protein:6 24 5%Alcohol:0 0 0%

489 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 7 net karber !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:17   #5
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Avocado

Var disse to typene de hadde på butikken ja.........
Og gjett hvilken jeg valgte, - den grønne synes liksom den så litt mer innbydende ut. Ja ja, neste gang blir det den mørke skrukkete

....og takk for info.

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 13:03   #6
Lissy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Skedsmo
Alder: 46
Innlegg: 33
Lissy er på en erverdig vei
Smile

Sv: Avocado

Hei!

Er det noen av dere som har noe gode oppskrifter med Avocado?
Har aldri spist det før jeg begynte med lavkarbo,så da er det ikke så lett å vite hva det passer sammen med?

Lissy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 13:46   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Avocado

Jeg spiser det som regl sammen med spekeskinke. Men da jeg var på ketolyse spiste jeg det med rekesalat
Sambo spiser med lodderogn, eller bare reker.
Ellers er det supergodt i salater, eller som guacamole.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 13:48   #8
Aphrodithe
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 147
Aphrodithe er ny på veien

Sv: Avocado

Jeg syns ikke det smaker noenting? Skal det det? Hehe.

__________________
Aphro sin journal








Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 18:05   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Avocado

Opprinnelig lagt inn av Lissy, her.

Hei!

Er det noen av dere som har noe gode oppskrifter med Avocado?
Har aldri spist det før jeg begynte med lavkarbo,så da er det ikke så lett å vite hva det passer sammen med?

Jeg skraper ut fruktkjøttet med en skje, moser det, har oppi seterrømme og majones, et par dråper sitronsaft, litt salt og pepper. Så blander jeg inn reker, så mye jeg vil ha.
Synes det er en helt ok kveldsmat eller et mellomåltid hvis jeg er sulten.

Avokado smaker ikke mye, nei. Det er vel en slags fet nøttesmak ??
Jeg likte det ikke de første gangene jeg smakte det, men nå kan jeg godt spise en hel avokao naturell

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 18:30   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Avocado

Avokado alene smaker ikke så mye syns jeg, så litt Mager ost med skinke syns jeg er greit oppi. Ikke fordi osten er mager, men det er den med mest proteiner i

Kjekk mat i farta. En avokado og en tubeost i veska/kjøleskapet og du er reddet fra andre utskeielser

Alle typer skalldyr med majones er fint oppi.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 19:55   #11
Adelaide
Medlem
 
Adelaide sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 79
Adelaide er ny på veien

Sv: Avocado

Jeg har fått dilla på Avocado med Fetaost i olje med chilli og hvitløk......Nammers!!

__________________


Adelaide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 21:05   #12
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Avocado

Jeg liker bare den knudrete for den andre var så søt, nå vet jeg hvorfor...

Jeg kjøper dem rett før de blir mørkegrønne og legger dem 1-2 dager i lyset på benken, og snur dem halvveis. Da blir de perfekt og da slipper man at man får tak i for myke som er klemt på. Klemmeskader gjør at de begynner å "råtne" inni. Mister smaken liksom. Sånne ferdigpakkede spisemodne dyre i par er skikkelig dårlig kjøp.

Skjære i to med salt på er godt, pepper også. Eller delt opp i salat, eller i wok, i taco, i guacamole, bare med skje. Jeg liker den veldig godt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips om avocado Nille Induksjonen 49 16-01-15 21:34
Avocado ... xeena82 Ketolysekuren 48 23-03-11 10:19
Avocado? blomkarse Dr Lindbergs 25 14-10-10 15:13
Avocado-pålegg Marianne Lunsj 2 16-09-04 10:10
Avocado-pålegg Marianne Annen mat 2 16-09-04 10:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no