Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-08, 13:08   #1
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg leser her og i ketolyseboken at det anbefales å veie seg på en spesiell ukedag, ikke oftere.

Ved tidligere slankekurer har jeg pleid å veie meg hver morgen for å "holde disiplinen". Nå vil jeg revurdere praksisen, men jeg vil gjerne vite mer om tankene bak. Noen som kan opplyse meg?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:14   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Litt fordi at ved å veie seg hver dag og vekta ikke rikker seg eller går saaaakte ned, kan være demotiverende.
Og man kan bli hekta på vekta. Det vet jeg av erfaring fra tidligere slankekurer at vekta kan styre humør osv

For på en ketose diett, så er det fettet som forsvinner etterhvert og det er kroppen som bestemmer hvor mye den klarer å kvitte seg med

I tillegg til å veie seg er det veldig lurt å måle cm. For selv om vekta stopper opp kan cm forsvinne

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:16   #3
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg må helst veie meg hver dag, men da kan man oppleve nedturer (og oppturer). Veier man 80 på mandag, 80.5 på onsdag og 79.8 på fredag, får man lissom en skikkeli nedtur på onsdag som, for meg, er med på å senke motivasjonen. Men veier du deg hver dag, sørg for at det KUN er EN dag som teller

Men jeg er som deg, veier meg hver dag for å se om jeg spiser riktig, og så er det veldig motiverdende for hver dag jeg går ned 100 gram

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:17   #4
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Gerd kom meg visst i forkjøpet der ja

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:22   #5
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Tusen takk til dere begge for superkjappe svar med opplysning.

Har mest lyst til å veie meg hver dag, da. For å få den umiddelbare tilbakemeldingen. Men det er kanskje klokt å ta det ukentlig, kunne få et mer langsiktig perspektiv på dette prosjektet.

Hm. Jeg får tenke litt. Igjen takk.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:36   #6
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg veier hver dag, og har gjort det i flere år nå - helt siden jeg la om til lavkarbomat.

Grunnen er ikke for å se etter vekttap - men for å se etter økning.

Jeg synes nemlig det er alle tiders når jeg legger på meg. Det vil si, jeg liker det jo ikke, men jeg har oppdaget at humør og alt er utrolig bra når kroppen virkelig får stappe fett på seg. Da er jeg evig optimist og ser ingen problemer. Ikke synes jeg at jeg legger på meg stort heller - helt til buksene en dag ikke bare har "krympet i vask" men faktisk virkelig ikke passer mer. Og da kan det ha kommet på ti kilo....

Så dermed - veie hver dag. Den første lille dømrade halvkiloen som prøver seg skal sporenstreks av igjen og ikke få utvikle familie og hierarki og jeg vet ikke hva på kroppen min

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:54   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg og veier meg hver dag, nettopp for å kunne ta de snikkende grammende før de setter seg....Dog er det samme tid, samme dag, samme sted som teller. En gang i uka, mandag morgen, hjemme...(egen vekt)
Og en annen ting, jeg oppdager fort hva jeg ikke kan spise før det vises på vekta, ved å veie meg hver dag. Av erfaring blir man klok , men gjør jeg noe med det.... Jooo... feks så spiser jeg ikke spekeskinke på søndag for da samler jeg to kilo vann til mandag og veiedag. Dumt, for da får jeg ikke reel vekt før neste uke.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 14:07   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg skjønner ikke at dere vil veie dere hver dag, dere er vel klar over at 100 grams (eller mer) vektøkning på en dag IKKE trenger å ha med mat å gjøre? Mensen, væske, salt, dobesøk og annet er jo ting som påvirker vekten. Jeg synes altfor mange er besatt av den vekten og lar seg styre av den når det ikke er vits. Dere går jo ikke MER ned av å veie dere hver dag men dere får "bedre" resultater av å veie dere sjeldnere.

Da jeg gikk ned i vekt veide jeg meg kun 1 gang i uken. Jeg gledet meg til veiedag og var spent. Siden jeg veide meg såpass "sjelden" hadde jeg ALLTID gode resultater på vekten, hver eneste gang. Dermed slapp jeg å bli deppa fordi jeg hadde gått opp 100 gram, for det hadde jeg jo aldri. Synes det er litt trist når man blir så opphengt i tallene på vekten at man feks. ikke kan spise spekeskinke dagen før veiing. Sånn har jeg aldri hatt det. Heldigvis.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 14:11   #9
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Som sagt - det er for å oppdage fett på vei inn...
Og etter flere år har jeg et rimelig godt kurvegrunnlag for å vite hvordan jeg reagerer på spekemat, mens og sånt :-)

Også vet jeg også at hvis jeg tar en ukes karbofest på ferie så kommer det gjerne en hel gjeng med kiloer som er omtrent like å kaste ut som innbitte kirkeasylanter, så en gang i uka blir for sjelden så lenge jeg trives så godt med vektøkning.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 14:17   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner ikke at dere vil veie dere hver dag, dere er vel klar over at 100 grams (eller mer) vektøkning på en dag IKKE trenger å ha med mat å gjøre? .

Selvfølgelig vet jeg det!
Samtidig så vet jeg at 100 gr ned er utrolig motiverende enkelte dager. Vekta er en kontrollstasjon. Ikke noe jeg er avhenig av. 100 gram opp kan være like demotiverende enten det er en dag eller to uker siden forrige gang jeg veide meg, så det spiller ingen rolle. Det husker du sikkert også.

Jeg tar alle forbehold når jeg veier meg...men grei rettesnor i tillegg til at jeg vet hva jeg har spist.

Ikke at jeg anbefaler noen å veie seg hver dag. For enkelte vil det være en unødvendig belastning, men det er faktisk enkelte av oss som ikke har noe problemer med det heller. Så vi får vel lov til å gjøre det vi da...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 15:04   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Nei for all del, om man ikke lar vekten styre seg så er det jo greit. Men jeg vil si den gjør det om man blir demotivert av å ha gått opp 100 gram fra den ene dagen til den andre. Med en gang det går utover humøret, bør man tenke seg litt om.
Selvsagt skal alle få gjøre som de vi, for min del må folk veie seg hvert 10. minutt hele døgnet om de vil, jeg bare skjønner ikke tankegangen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 17:29   #12
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Litt enig med Iset her, jeg - skjønner heller ikke tankegangen med å veie seg hver dag Hvis man forstår kostholdet man holder på med og ikke skeier ut så er det da ingen grunn til å hoppe på vekta hver dag? Det handler jo litt om å stole på at det du holder på med fungerer - og hvis du tar stikkprøver en gang i uka så er jo det nok? Dette handler jo om et langsiktig vekttap, ikke noe fra dag til dag eller noe turboopplegg..?

Grunnen til at det står i Ketolyseboken det om å veie seg, antar jeg har med flere ting å gjøre.. f.eks at man skal se de større linjene i hva et lavkarbokosthold innebærer (ikke bare fokusere på vekt, men også helse, energinivå osv), skape en fortrolighet til kostholdet via å slutte å være obsessed med vekta og veiingen pluss å gi kroppen tid til å vise resultatene mellom hver veiing.. noe som gjør det mer motiverende de gangene man går på vekta!

Lykke til

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 20:48   #13
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Jeg og veier meg hver dag, nettopp for å kunne ta de snikkende grammende før de setter seg....Dog er det samme tid, samme dag, samme sted som teller. En gang i uka, mandag morgen, hjemme...(egen vekt)
Og en annen ting, jeg oppdager fort hva jeg ikke kan spise før det vises på vekta, ved å veie meg hver dag. Av erfaring blir man klok , men gjør jeg noe med det.... Jooo... feks så spiser jeg ikke spekeskinke på søndag for da samler jeg to kilo vann til mandag og veiedag. Dumt, for da får jeg ikke reel vekt før neste uke.

Hei Anne!
Jeg gjorde det samme som deg, veide meg hver dag da jeg gikk ned 60 kilo (Med unntak av ferier så klart). Det var sånn jeg også lærte meg å forstå hvordan kroppen reagerte på ulik type/mengde mat. For meg var det veldig motiverende, for andre sikkert motsatt. Vi får gjøre det vi selv trives best med. Jeg følte meg heller ikke hekta på vekta......

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 20:50   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Men hvordan vet dere at det er MATEN som gjør utslaget på vekten? Den svinger jo naturlig fra dag til dag hos oss alle sammen?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:10   #15
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg veier meg hver dag, og trives med det. Det viktige er at jeg bare har en offisiell dag hvor jeg skriver ned vekta, og bytter på ticker. Jeg tror det er det lureste. Ta denne uka som var, for eksempel. Jeg har gått opp et halvt kilo siden forrige torsdag. Jeg vet at jeg er på vei nedover igjen, fordi jeg har veid meg hele uka. Jeg drakk nemlig på lørdag, og kom ut av ketose. Vekta var litt opp mandag, enda litt mandag, og på tirsdag var den 98,8! På onsdag var den nede i 98, og i dag 97,6. Derfor VET jeg at det ekstra halvkiloet bare var vann, og det er på vei ned igjen.
Hadde jeg bare veid meg i dag ville jeg blitt superdeppa, og ikke engang tenkt at det var drikkinga sin skyld.. Og pga det skal jeg ikke drikke så mye i morgen og på lørdag som jeg opprinnelig hadde tenkt.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:20   #16
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Hei på dere alle sammen.



Jeg skal i denne meldingen forsøke å redegjøre for mitt syn på denne saken. Jeg er nemlig av den oppfattning at jeg profitterer på å veie meg hver dag. Det betyr ikke at jeg ser på det som den eneste rette løsningen for alle her på forumet, vi er som kjent alle forskjellige. Det som fungerer for meg fungerer ikke automatisk for andre osv. Min redegjørelse kommer som et svar på de innleggene tidligere i denne tråden hvor det har blitt gitt utrykk for at man ikke forstår hvorfor noen veier seg hver dag. Det er dette jeg ønsker å nærmere belyse. Hovedårsaken til at jeg velger å veie meg hver dag er fordi jeg ønsker å holde fokus på det jeg driver med. Rent intellektuelt vet vi at endringer i vekt kan være forårsaket av flere forskjellige faktorer. Jeg knytter dermed ikke de helt store følelsene til mine observasjoner av min vekt, dette fordi det kortsiktige ikke danner noe godt bilde av hva jeg på lang sikt holder på med. De verdiene jeg får av min analoge badevekt putter jeg inn i et regneark, slik at jeg får historiske verdier å forholde meg til. På bakgrunn av disse kan jeg se utvikling av trendlinjer etc. noe som for meg er svært nyttig. Nettopp fordi jeg gjør det på denne måten fremskaffer jeg kunnskap og forståelse knyttet til mitt matinntak og mine evt. manglende dobesøk. Så hovedargumentet mitt for å veie meg daglig er at det gir kunnskap, fokus og på sikt også gode resultater. Dette at man skal la være å veie seg fordi man kan bli skuffet er for meg et nok så blodfattig følelsesargument som faktisk er like gjeldende uansett hvor sjelden man veier seg. Omlegging av kosthold og vektreduksjon er på mange måter vitenskap i den forstand at man skal gi seg selv ny viten. Da bør man sånn sett også benytte de metodene som det er størst sannsynlighet for at man lykkes med. Kostomlegging og vektreduksjon er ikke bingo eller lotterivirksomhet, det er hard jobbing og fokus på det man driver med. Badevekten min er i denne sammenheng et viktig instrument som også i fortsettelsen skal benyttes daglig.

Vennlig hilsen meg.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 22:37   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg leser det du skriver, Thorwald, men jeg skjønner allikevel ikke helt argumentasjonen. For, som jeg spurte om oppfor her, hvordan VET man at det er maten som gjør utslag på vekt-svigningene når vekten svinger naturlig fra dag til dag? Dette med at vekten svinger pga. mensen (hos kvinner, selvsagt), væske, salt osv, er jo også vitenskap. Jeg klarer bare ikke helt å sette sammenheng mellom det å jobbe hardt for å slanke seg og det å måtte veie seg hver dag for å klare det, for man går vel ikke MER ned i vekt ved å veie seg hver dag enn feks. en gang i uken?
Jeg har gått ned 66 kg, og de 66 kiloene hadde jeg jo gått ned enten jeg hadde veid meg hver dag eller hver uke, forskjellen er bare at jeg aldri ble opphengt i vekta og lot den styre matinntak eller dagshumør.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 23:41   #18
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Hei på dere alle sammen.



Jeg skal i denne meldingen forsøke å redegjøre for mitt syn på denne saken. Jeg er nemlig av den oppfattning at jeg profitterer på å veie meg hver dag. Det betyr ikke at jeg ser på det som den eneste rette løsningen for alle her på forumet, vi er som kjent alle forskjellige. Det som fungerer for meg fungerer ikke automatisk for andre osv. Min redegjørelse kommer som et svar på de innleggene tidligere i denne tråden hvor det har blitt gitt utrykk for at man ikke forstår hvorfor noen veier seg hver dag. Det er dette jeg ønsker å nærmere belyse. Hovedårsaken til at jeg velger å veie meg hver dag er fordi jeg ønsker å holde fokus på det jeg driver med. Rent intellektuelt vet vi at endringer i vekt kan være forårsaket av flere forskjellige faktorer. Jeg knytter dermed ikke de helt store følelsene til mine observasjoner av min vekt, dette fordi det kortsiktige ikke danner noe godt bilde av hva jeg på lang sikt holder på med. De verdiene jeg får av min analoge badevekt putter jeg inn i et regneark, slik at jeg får historiske verdier å forholde meg til. På bakgrunn av disse kan jeg se utvikling av trendlinjer etc. noe som for meg er svært nyttig. Nettopp fordi jeg gjør det på denne måten fremskaffer jeg kunnskap og forståelse knyttet til mitt matinntak og mine evt. manglende dobesøk. Så hovedargumentet mitt for å veie meg daglig er at det gir kunnskap, fokus og på sikt også gode resultater. Dette at man skal la være å veie seg fordi man kan bli skuffet er for meg et nok så blodfattig følelsesargument som faktisk er like gjeldende uansett hvor sjelden man veier seg. Omlegging av kosthold og vektreduksjon er på mange måter vitenskap i den forstand at man skal gi seg selv ny viten. Da bør man sånn sett også benytte de metodene som det er størst sannsynlighet for at man lykkes med. Kostomlegging og vektreduksjon er ikke bingo eller lotterivirksomhet, det er hard jobbing og fokus på det man driver med. Badevekten min er i denne sammenheng et viktig instrument som også i fortsettelsen skal benyttes daglig.

Vennlig hilsen meg.

Tusen takk for at du satte ord på det for meg også

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 01:33   #19
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Det har vært veldig interessant å lese de ulike argumentene, og takk til dere som har satt ord på dette. Vi er jo ulike, og diskusjonen avspeiler vel det. For et fantastisk forum dette er!

Mitt valg blir i alle fall å veie meg hver dag, for slik jeg er skrudd sammen vil det hjelpe meg å holde fokus, motivasjon og kontroll. Men det er nok mest praktisk samtidig å bruke en fast "tellende" ukedag, og justere kurver og ticker etter den.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 02:34   #20
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg leser det du skriver, Thorwald, men jeg skjønner allikevel ikke helt argumentasjonen. For, som jeg spurte om oppfor her, hvordan VET man at det er maten som gjør utslag på vekt-svigningene når vekten svinger naturlig fra dag til dag?

Det kan man ikke automatisk vite.

Alle som veier seg hver eneste dag vil oppleve at vekten svinger av ulike årsaker. Når man har holdt på med dette over tid vil de aller fleste mennesker kjenne igjen mønster mht. vektsvigningene. Dette medfører at man kjenner igjen mønster, slik som for eksempel at jeg går opp i vekt dersom jeg spiser 400 gram salt spekemat. Det er dette som gjør at vi får kunnskap om hvordan vi som individer er sammenskrudd, noe som igjen medfører at vi ikke trenger å miste motet pga. vektøkningen. For etter et godt måltid med spekemat, så går vekten uansett nedover igjen når vannet som saltet har bundet opp forlater kroppen, og bonusen er kanskje at man går ytterligere ned i vekt fordi man valgte spekemat fremfor potetgull (ja, jeg setter det litt på spissen her). Erfaringen medfører at man kan heise vektendringer opp i et intellektuelt perspektiv, og søke ny kunnskap og forståelse omkring de endringene som man ikke selv forstår. Hovedhensikten er å opparbeide seg kunnskap over tid, samt å holde fokus på det man driver med. Det er også min mening at denne kunnskapen om hvordan min kropp fungerer på de forskjellige matvarene gir meg økte muligheter og et rikere tilbud i forhold til den maten som inntas.

Jo sjeldnere man veier seg, jo mindre vet man om hva som påvirker vekten.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette med at vekten svinger pga. mensen (hos kvinner, selvsagt), væske, salt osv, er jo også vitenskap. Jeg klarer bare ikke helt å sette sammenheng mellom det å jobbe hardt for å slanke seg og det å måtte veie seg hver dag for å klare det, for man går vel ikke MER ned i vekt ved å veie seg hver dag enn feks. en gang i uken?

Jo, jeg vil hevde at daglig monitorering av egen vektutvikling gir høyere sannsynlighet for økt eller kanskje heller kontrollert vektreduksjon (det er jo ikke alle som vil gå ned hurtig i vekt). Den daglige stepøvelsen opp på badevekta gjør at folk holder fokus og at de gjør bitte små hyggelige endringer i sin egen tilværelse for å mestre videre kontrollert vektreduksjon. Da er plutselig ikke vektreduksjon noen hard jobb lenger. Da er det målrettet livsutfoldelse med noen begrensninger, som veies opp av alle de hyggelige fordelene.

Så klart kan man oppnå det samme med å veie seg hver uke, men jeg vil påstå at man får et bedre datagrunnlag til å behandle (analysere), egen vektutvikling ved daglig omgang med badevekt. Det er denne kunnskapen sammen med fokusen, som best tryller frem de gode resultatene. Det er imidlertid ikke ren magi, som sagt kun målrettet lystbetont livsutfoldelse.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har gått ned 66 kg, og de 66 kiloene hadde jeg jo gått ned enten jeg hadde veid meg hver dag eller hver uke, forskjellen er bare at jeg aldri ble opphengt i vekta og lot den styre matinntak eller dagshumør.

Du har gjort en kjempejobb, og har all grunn til å være stolt av det, men husk at det er mange på dette forumet som ikke har lykkes like godt som det du har gjort. Disse menneskene fortjener å få de beste rådene som planeten kan oppdrive i forhold til at de skal komme i en modus hvor de opplever økt kunnskap, motivasjon, mestring og bedre resultater. Det er her jeg eventuelt kan utfordre mine meningsmotstandere. Hva er den beste løsningen for de som sliter, og hvorfor mener du at dette er den beste løsningen? Jeg lytter veldig gjerne til nye argumenter, så lærer jeg forhåpentligvis litt av de. Anyone?

Vennlig hilsen meg!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 06:40   #21
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg tror svaret på hvor ofte man bør veie seg er relativt enkelt: Ofte nok til at man får noe konstruktivt ut av det å veie seg, sjelden nok til at det ikke blir manisk eller sykelig. Hovedproblemet med det å veie seg ofte er som andre har poengtert, at det kan virke demotiverende. Dersom man er av typen som får ødelagt dagen om morgenvekten viste 100 gram opp, er veiing hver dag kanskje ikke stien å gå, eventuelt har man et godt stykke mentalt arbeid å gjøre. Klarer man å bruke dagsveiing til et konstruktivt redskap slik f.eks. Thorwald gjør, har det derimot mye for seg å veie seg daglig. Vi er forskjellige her som på andre områder - enkelte kan ikke ha en vekt i hus overhodet for å unngå å bli slave av tallene, andre har stor nytte av å se sine svingninger fra dag til dag.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 08:33   #22
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Nike - man vet ikke at det er maten som gjør det ene eller det andre hver gang - og det er ikke det eneste som er av interesse heller.

Jeg synes det er like interessant å se hva slags mat som ser ut til å samle eller drive vekk vann, hvordan trening gjør at kroppen blir litt tyngre etter en hard økt og andre variasjoner. I løpet av en lenge periode føler jeg at vekten er med på å gi meg noen håndfaste målinger på hvordan kroppen min fungerer i forskjellige situasjoner.

Jeg føler at det er en fin måte å rett og slett bli kjent med kroppen på - jeg lærer å se hvordan jeg føler meg i sammenheng med utvikling på vekten. Også fikk jeg etterhvert et så godt datagrunnlag at jeg kan se om jeg sannsynligvis driver å legger på meg eller om jeg er der jeg skal - ut fra at jeg nå etter mange år vet hvordan vann kommer og går med mens, muskler som har vært i bruk, forskjellige matvarer osv.

Også er det da viktig å knipe kiloene når de er på vei på igjen, siden jeg i de fasene av livet stort sett føler meg super og ikke tror at jeg legger på meg... Og med et så godt datagrunnlag som jeg etterhvert har så vet jeg stort sett hva som er spor av syndene mine og hva som er innenfor mine naturlige variasjoner.

Jeg er rett og slett slik som person - jeg liker målinger og tall og statistikk og føler at det er en ålreit tilnærming i forhold til kroppen min også

Nå er jo dette en vane jeg har hatt i flere år nå, og ikke bare nå mens jeg er i diettopplegget mitt da.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 08:58   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Vi har nok bare litt forskjellig syn på det, hehe. Merk at jeg ikke DØMMER noen for det å veie seg hver dag, jeg bare skjønner ikke tanken. For min del må folk veie seg så mye de vil altså.
Dette med å studere kroppen osv skjønner jeg mer når det er snakk om disse Tanita-vektene som måler fett, muskler, vann osv. IKKE når det gjelder vanlige badevekter, for den viser kun ETT tall, og det tallet skal liksom inkludere væske, muskler, fett, mat, avføring, urin, blod og ja, alt i hele kroppen. Dermed skjønner jeg ikke hvordan noen kan studere hvordan kroppen reagerer på ditt og datt utifra et tall på en badevekt, for man ser jo ikke HVA det er som gjør utslaget.

Men som sagt, er det slike spesialvekter så blir det nok noe annet. Da er det jo straks litt mer interessant å se resultater. Jeg har litt lyst på en sånn så jeg kan følge med på muskelveksten min.

Når det er sagt så stusser jeg litt på dette med å veie seg hver dag for å få kontroll på matinntak osv. Er dette kun en slankekur for dere? Dette bør jo være en livsstil, og om det er det bør man ikke trenge å veie seg hver dag for å ha kontroll. Jeg ser argumentene deres, men klarer ikke å forstå dem (evt. er jeg bare uenig). JEG synes det høres sykelig ut når man MÅ veie seg hver dag for å ha kontroll ...Sorry mac.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 13-06-08 kl 09:09.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:06   #24
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg må bare si meg helt enig med Iset. Å veie seg hver dag høres helt grusomt ut Bli fullstendig opphengt ja...
For oss som har mål langt fram i tid så er det jo tiden fram til da, i det lange løp som er viktig. Å se tall hver dag, ja kanskje flere ganger for dag er det jo rett og slett ikke noe vits i.
Jeg veier meg èn gang i uken (resten av uken finnes ikke vekta for meg) men jeg syns egentlig det er litt ofte. Det beste hadde nok vært annenhver eller hver tredje uke - men jeg holder meg til hver uke nå ettersom jeg er såpass ny og må sjekke om jeg er på rett vei iallefall.

Jeg orker ikke noe naziregime med kroppen min og ikke kan gjøre/spise det eller det, for skal jo veie meg mandag, tirsdag, onsdag osv
Det er tross alt livet man lever, og for meg så er ikke det viktigste i livet å gå på vekta og se tall.
Det går ann å gjøre andre ting i livet og iløpet av uken ja, likeså spise riktig, men kun veie seg max èn gang i uka. Det var nå min mening

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:19   #25
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg veide meg en gang i uken, og hadde noen snikveiinger innimellom,
men det var mer spennende å bare veie en gang i uken!
Man kunne føle at det gikk nedover, og man viste man hadde spist rett,
og jeg gledet meg til å veie meg, det hadde jeg ikke kunnet hvis jeg skulle gått på vekta hver dag,

men nå har jeg ikke vært opphengt i vekt før heller, nå tråkker jeg bare opp på den av og til,
for å sjekke at jeg ikke går opp igjen, nå når jeg ikke følger
"noen kur for å gå ned", men er på litt blandings..

Men klart, for de som vil må de jo bare veie hver dag, man følger det man selv vil, og hva som passer for hver enkelt.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no