Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-11, 18:41   #151
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Nåja, har du lest første innlegget i denne tråden.

Jada, men det betyr ikke at jeg kjøper hvert ord som står der!
Slår ikke ut på mitt blodsukker i det hele tatt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 17:54   #152
Minnepinna
Medlem
 
Minnepinna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Sørumsand
Alder: 61
Innlegg: 231
Minnepinna er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Nå ble jeg bare mer forvirra... Men kan man trekke konklusjonen at det beste søtningsmiddelet er sukrin?

Jeg trodde også at aspertam påvirker blodsukkeret. Hvor har jeg fått det fra? (Hurra, jeg kan drikke pepsi max av og til!!)

Jeg har brukt mye splenda hittil, og skjønner at det må jeg slutte med. Har også vurdert å bruke sukkerfri sjokolade i kake istedenfor mørk eller kakao. Men er det lurt?

Som sagt; jeg er stadig like forvirra...





.

__________________

Minnepinna sin journal


Minnepinna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 18:01   #153
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna, her.

Nå ble jeg bare mer forvirra... Men kan man trekke konklusjonen at det beste søtningsmiddelet er sukrin?

Jeg trodde også at aspertam påvirker blodsukkeret. Hvor har jeg fått det fra? (Hurra, jeg kan drikke pepsi max av og til!!)

Jeg har brukt mye splenda hittil, og skjønner at det må jeg slutte med. Har også vurdert å bruke sukkerfri sjokolade i kake istedenfor mørk eller kakao. Men er det lurt?

Som sagt; jeg er stadig like forvirra...

Sukrin er fantastisk karbmessig, men har en kald ettersmak. Stevia er også GI 0, men har en bitter ettersmak. Aspartam skal ikke bli til blodsukker, men det sies at aspartam påvirker insulinproduksjonen for noen.

Bakekakao er ikke så ille. Det er ikke så mange gram man bruker av det. En spiseskje blir vel ca 1 g karbohydrat. Sukkerfrie sjokolader inneholder ofte maltitol... Som delvis blir til sukker og som i tillegg gjør at veldig mange blir oppblåste og får løs mage.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:24   #154
Nanninanne
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 1
Nanninanne er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Line i bloggen Lilalife skriver at aspartam påvirker blodsukkeret, og jeg er enig med henne i at det er utrolig usunt!
På iHerb.com får man kjøpt mange varianter av stevia som er uten bismak, synes dette og sukrin er fantastiske produkter!
Har sjekket blodsukkeret etter å ha spist ren sukrin, og det ga ingen virkning på meg, *elsk*

Nanninanne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 18:24   #155
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Nanninanne, her.

Line i bloggen Lilalife skriver at aspartam påvirker blodsukkeret, og jeg er enig med henne i at det er utrolig usunt!
På iHerb.com får man kjøpt mange varianter av stevia som er uten bismak, synes dette og sukrin er fantastiske produkter!
Har sjekket blodsukkeret etter å ha spist ren sukrin, og det ga ingen virkning på meg, *elsk*

Det påvirker blodsukkeret hos noen, ikke hos alle. Flere som har målt blodsukkeret i forbindelse med inntak og ikke fått noe som helst utslag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 14:33   #156
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det påvirker blodsukkeret hos noen, ikke hos alle. Flere som har målt blodsukkeret i forbindelse med inntak og ikke fått noe som helst utslag.

Stresshormoner slår ut på blodsukkeret, og siden aspartam er et kjemisk stoff kan det kanskje stresse kroppen for de som er sensitive på sånt? At det ikke utløser blodsukkerstigning i seg selv, men at kroppen går i "forsvarspaossisjon" over å få inn dette?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 14:34   #157
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Alt med måte, for de som ikke opplever noen problemer med det

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:51   #158
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Menmenmen! (Nå har jeg ikke lest _alle_ innleggene, så jeg må svare på hovedinnlegget, og jeg regner med at det er sannhet i det, siden det står som klistret)

I min "Den nye atkins-dietten"-boken min, står det at sukralose, stevia, sakkarin, xylitol er godkjente søtningsmidler, men at man skal begrense seg til "tre pakker om dagen" i induksjon. (Regner med at amerikanerne har sånne fine småpakker..)
Samtidlig står det at man kan ev. spise to atkinsbarer, som er søtet med maltiol. Hvorfor skulle de som står bak den nye atkins-dietten skrive usannheter i boka, når de prøver å gjøre folk tynne?
Jeg skjønner at det kan være en partystopper for mange, vi er alle forskjellige - men jeg nekter å tro at et moderat inntak for de som ikke reagerer på det, kan ha noe å si?

Hilsen hun som ikke drikker lightbrus, spiser sukkerfrie sjokolader eller har tilgjengelig søtningsstoffer i huset sitt(Dog unner seg en atkinsbar i hungersnøden), men som ser at hvis hun skal leve på denne måten resten av livet, vil ha behov for å kunne spise en sukkerfri variant av godteri på f.eks. en lørdag, i fremtiden! :-)

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:27   #159
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av bittersweet, her.

Menmenmen! (Nå har jeg ikke lest _alle_ innleggene, så jeg må svare på hovedinnlegget, og jeg regner med at det er sannhet i det, siden det står som klistret)

I min "Den nye atkins-dietten"-boken min, står det at sukralose, stevia, sakkarin, xylitol er godkjente søtningsmidler, men at man skal begrense seg til "tre pakker om dagen" i induksjon. (Regner med at amerikanerne har sånne fine småpakker..)
Samtidlig står det at man kan ev. spise to atkinsbarer, som er søtet med maltiol. Hvorfor skulle de som står bak den nye atkins-dietten skrive usannheter i boka, når de prøver å gjøre folk tynne?
Jeg skjønner at det kan være en partystopper for mange, vi er alle forskjellige - men jeg nekter å tro at et moderat inntak for de som ikke reagerer på det, kan ha noe å si?

Hilsen hun som ikke drikker lightbrus, spiser sukkerfrie sjokolader eller har tilgjengelig søtningsstoffer i huset sitt(Dog unner seg en atkinsbar i hungersnøden), men som ser at hvis hun skal leve på denne måten resten av livet, vil ha behov for å kunne spise en sukkerfri variant av godteri på f.eks. en lørdag, i fremtiden! :-)

Tipper hovedformålet til de som gir ut boka er å tjene penger, gitt 2 Atkinsbarer om dagen høres vel drøyt ut, spør du meg. Ikke pga søtningsstoffene, selvom mange reagerer på dem, men på grunn av at det går ut over skikkelig mat.

Xylitol er ikke et søtningsmiddel jeg ville inntatt hvertfall..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 14:07   #160
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hva med fun light, kan jeg drikke det? Er avhengig av å drikke det hver dag om jeg skal få i meg nok veske. Vann er jeg ikke glad i så om jeg kun skal drikke vann så blir det alt for lite.
Og hva med brus som pepsi max og cola cero?
Drikker gjerne det i helgene, er det greit?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 14:33   #161
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Jeg testet blodsukkeret etter inntak av en atkinsbar. Det steg 0,6 på to timer. Det vil jeg si er temmelig marginalt. Så, jeg vet ikke om dette er individuelt, men jeg får ikke så store utslag i alle fall, hvilket vel betyr at jeg ikke absorberer så innmari mye av maltitolen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:27   #162
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Hva med fun light, kan jeg drikke det? Er avhengig av å drikke det hver dag om jeg skal få i meg nok veske. Vann er jeg ikke glad i så om jeg kun skal drikke vann så blir det alt for lite.
Og hva med brus som pepsi max og cola cero?
Drikker gjerne det i helgene, er det greit?

Har du prøvd vann med noen dråper smaksatt stevia? Det har blitt min erstatning for vann. Jeg sliter også med å drikke bare vann...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:57   #163
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Har du prøvd vann med noen dråper smaksatt stevia? Det har blitt min erstatning for vann. Jeg sliter også med å drikke bare vann...

Smaks satt stevia, er det noe man kan få tak i i butikker i norge, eller må man bestille over nettet?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:07   #164
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Smaks satt stevia, er det noe man kan få tak i i butikker i norge, eller må man bestille over nettet?

Jeg har ikke sett det i Norge, men kan jo hende at det finnes i noen butikker. Men det er billig fra f.eks. iHerb.
Her er ett søk, her er ett annet. Ikke bare smaksatt flytende stevia som kommer opp, men tror de fleste smakene er med på disse to søkene uten altfor mange andre treff.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:50   #165
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hmmm.. Jeg fant en nettbutikk i Norge som selger det. Det selges kun som dyrefôr, for det er ikke godkjent som menneske at enda...

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 03:44   #166
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av bittersweet, her.

Hmmm.. Jeg fant en nettbutikk i Norge som selger det. Det selges kun som dyrefôr, for det er ikke godkjent som menneske at enda...

En norsk nettbutikk som selger smaksatt stevia? Hvilken da?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 09:48   #167
Jente1986
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 12
Jente1986 er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Men hvis maltitol er forbudt, kan jeg ikke spise den mørke Cavalier sjokoladen da?? Hvilken sjokolade kan jeg kose meg med på lørdager da?

Jente1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse i perioder og generell lav-karbo ellers Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 10:29   #168
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

En norsk nettbutikk som selger smaksatt stevia? Hvilken da?

øøøh..nei... Tilgi meg, jeg er en smule sinsforvirret for tiden... Det var selvsagt vanlig stevia..

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 17:48   #169
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av bittersweet, her.

øøøh..nei... Tilgi meg, jeg er en smule sinsforvirret for tiden... Det var selvsagt vanlig stevia..

Det var det jeg mistenkte, ja. Jeg har også sett stevia som pulver i norske nettbutikker (og i noen helsekoster), men smaksatt stevia har jeg ikke sett i Norge enda.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:17   #170
Marilill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 15
Marilill er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Jeg har diabetes og spiser cavalier sin mørke sjokolade, mitt blodsukker stiger ikke av denne....

Marilill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diabetiker, og cøliaker som prøver seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 10:12   #171
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Jeg skjønner ikke helt disse greiene her jeg.
Sukrin tar meg ut av ketose, men det gjør ikke natreen. Bør jeg likevel velge sukrin framfor natreen da?
Drikker 2-3 krus koffeinfri kaffe med litt fløte og sukketter daglig. Vil dette si at jeg ikke bør ha sukketter i kaffen min eller bruke sukrin?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 10:13   #172
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Jeg skjønner ikke helt disse greiene her jeg.
Sukrin tar meg ut av ketose, men det gjør ikke natreen. Bør jeg likevel velge sukrin framfor natreen da?
Drikker 2-3 krus koffeinfri kaffe med litt fløte og sukketter daglig. Vil dette si at jeg ikke bør ha sukketter i kaffen min eller bruke sukrin?

Det høres veeeeeldig rart ut at sukrin får deg ut av ketose. Hvordan har du funnet ut dette?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 10:25   #173
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Nå har ikke jeg bruk sukrin så mye, men jeg har da hatt litt når jeg har laget iskrem med bringebær, og jeg laget en lavkarbobløtekake med sukrin i.
De gangene jeg har spist dette, så har jeg gått ut av ketose ja

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 10:27   #174
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Sukrin skal liksom være det sikreste søtningsmiddelet (selvom det smaker dritt). Det kan jo være at resten av ingrediensene i kaken fikk deg ut av ketose. Bringebær, fløte, hva enn bunnen besto av. Hvis du testa med stick 2 timer etter siste måltid på dagen, da. Testa du utenom det så er det ikke noe reellt resultat.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 02:36   #175
Insyga
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 60
Insyga er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Mange går rett på limpinnen når de ser varer merket med "sukkerfri", "ikke tilsatt sukker" eller lignende. Da er det jo bare å trykke i seg så mye som magesekken kan romme, tror da enkelte. Hadde verden bare vært så enkel
Fakta er den at de aller fleste sukkeralkoholer har glykemisk indeks og dermed påvirker blodsukkeret og insulinresponsen.
Mange av de som opplever stagnasjon i vektreduksjonen bør nok gå seg selv i sømmene og sjekke varedeklerasjonen på søtsakene de inntar.

Har lest at noen på forumet har en forkjærlighet for maltitol. Jeg kan vel bare oppfordre til å droppe alle produkt med maltitol.
Maltitolsirup har en GI på 52, i motsetning til vanlig sukker som har 60. I tillegg har maltitolsirup kun 75% av søtningseffekten til vanlig sukker. Med andre ord må det brukes mer maltitolsirup for å oppnå samme søtning som sukker.
Når det gjelder maltitol (pulverform) er GI 36. Heller ikke dette er å anbefale på en lavkarbodiett.

Her er en GI liste jeg fant av søtstoffer - sjekk alltid varedeklarasjonen og sørg for at den ikke inneholder noen av følgende stoffer.
Mannitol og Erythritol (Sukrin) er selvsagt lov ettersom GI er 0
Kan også legge til at aspertam, acesulfam K og sukralose er lovlige i en lavkarbodiett.
Tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten Cola Zero, da hadde jeg ikke vært å snakke til Colajunkie


Kilde: http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

Spørsmål & Svar

Hva er GI og hvorfor er dette problematisk i forhold til vektnedgang?
GI står for glykemisk index og er en måleenhet for hvor raskt karbohydratene (i et gitt produkt) øker blodsukkeret i forhold til ren glykose. Økt blodsukker øker utskillelsen av hormonet insulin som har 3 funksjoner. Lagre fett, omdanne fett (via lever) og holde fettet låst i fettcellene. Så lenge insulinet holder fettet låst blir en vektnedgang vanskelig ettersom musklene da ikke får næring med mindre du spiser.

Kan jeg benytte meg av Splenda, Natreen eller Canderel?
- Helst ikke, alle disse inneholder blodsukkerstigende element bl.a. maltodextrin
Et google søk gir noe forskjellige antydninger for GI-en til maltodextrin. Noen plasser leser jeg at GI-en er som sukker (60) andre plasser blir GI-en oppgitt til å være høyere enn glykose (100). Det høyeste jeg har sett er en side som opplyser at maltodextrin har en GI på 137.

Tas maltitol opp i tarmen?
- Maltitol har glykemisk index og påvirker blodsukkeret. Skal noe påvirke blodsukkeret må det tas opp i tarmen. Svaret er med andre ord ja.

Er aspertam å anbefale?
- Aspertam anses som trygt å bruke ifølge en rekke studier. Alt skal selvsagt konsumeres med måte, aspertam er inget unntak. Den glykemiske indeksen til aspertam er 0.
Aspertam hadde neppe vært lovlig i Norge dersom det var bevist helseskadelig

Betyr det at jeg IKKE kan spise sukkerfri sjokolade ala cloetta???!! :O

__________________


Insyga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
isomalt, maltitol, sukker, søtstoff, xylitol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoffer, hvilke er greie? Maimor Lavkarbo generelt 1 13-03-09 01:46
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 18-03-08 23:10
Søtstoffer og sånn Photobscura Kake/dessert og snacks 13 30-07-07 13:20
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 19:37
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 13:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no