Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-09-11, 13:27   #1
MissHappy
Nytt Medlem
 
MissHappy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 4
MissHappy er på en erverdig vei

Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Jeg har forsøkt å finne et fornuftig svar på dette ved å søke i forumet, men fant ikke et godt svar. Kanskje dere kan hjelpe meg?

Veldig mange av lavkarbooppskriftene som inneholder noe søtt, har sukrin eller sukrinmelis som søtningsmiddel.

Jeg syntes sukrin gir en litt kunstig ettersmak som gir en "kald" følelse i munn. Det er rett og slett ubehagelig å spise flere biter av en ting som inneholder sukrin.

Finnes det noe godt alternativ som jeg kan erstatte sukrinen med i stort sett alle oppskrifter?

Jula nærmer seg jo, og som nyoppstartet på ketolyse, har jeg tenkt å prøvebake-smake litt på julebaksten før jul. Hittil har det meste gått i søpla på grunn av sukrin-ettersmaken. Noen som kan hjelpe meg?

MissHappy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 13:41   #2
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Helt enig med deg, kaker med kun sukrin er ikke godt.
Jeg har funnet ut at hvis jeg har en blanding av sukrinmelis, flytende natreen og splenda som søtning, blir smaken veldig bra. Jeg bruker langt mindre enn det som står i oppskriften, og når jeg prøver en ny oppskrift smaker jeg meg alltid frem med å tilsette litt om gangen.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 23:11   #3
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Tagatesse er ett bedre alternativ enn sukrin.
Det har ein søtsmak som er likt sukker.
Les meir her.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 23:51   #4
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Jeg liker Splenda... Men det er ikke så bra tror jeg.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:17   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Jeg liker Splenda... Men det er ikke så bra tror jeg.

Splenda løser seg ikke opp i naturen, det er problemet. Men jeg har ikke funnet noe som funker like godt til strøsukker på grøt feks, så det blir splenda til slikt her.

Ellers har jeg en flaske stevia som aldri tar slutt, smaker godt, men er evigvarende. Bruker 1 dråpe i en kopp te feks.

Jeg liker heller ikke smaken av sukrin, det er en ettersmak der.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:47   #6
MissHappy
Nytt Medlem
 
MissHappy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 4
MissHappy er på en erverdig vei

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Tusen takk for svar alle fire! Da kan jeg ta fatt på nye runder med baking, forhåpentligvis uten å kaste alt etterpå

MissHappy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:28   #7
Miann65
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 1
Miann65 er på en erverdig vei
Talking

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Tagatesse har jo utrolig mye karbohydrater, eller???
Jeg var å kjøpte sukrin i dag, hmmmm litt dumt det skjønner jeg.

__________________


Miann65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:16   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Opprinnelig lagt inn av Miann65, her.

Tagatesse har jo utrolig mye karbohydrater, eller???
Jeg var å kjøpte sukrin i dag, hmmmm litt dumt det skjønner jeg.

Nei, syns ikke 40 karber er så mye jeg...spesielt ikke når en kan blande den med Stevia og få fordelene av begge de to...blir lite karber til slutt det...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:45   #9
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Trur nok tagatesse e ett mykje bedre alternativ enn sukker iallefall

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:47   #10
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Prøv å redusere mengden sukrin, da blir ikke smaken så "kald". Nå bruker jeg kanel og sjelden søtt på grøten, men littegrann sukrin bruker å gå bra. Enkelte oppskrifter er ikke tilpassa oss lavkarbere, vi er ikke så glad i søtt som vi en gang var, så da kan man godt kutte mengden søtstoff. Selv er jeg innbitt motstander av både splenda/sukralose og aspartam, så det skal jeg ikke bruke som søtstoff. Stevia er et bra alternativ i prinsippet, men er veldig søtt, så jeg har problemer med doseringa. Har noen mislykte forsøk bak meg...

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 22:17   #11
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Prøv å redusere mengden sukrin, da blir ikke smaken så "kald". Nå bruker jeg kanel og sjelden søtt på grøten, men littegrann sukrin bruker å gå bra. Enkelte oppskrifter er ikke tilpassa oss lavkarbere, vi er ikke så glad i søtt som vi en gang var, så da kan man godt kutte mengden søtstoff. Selv er jeg innbitt motstander av både splenda/sukralose og aspartam, så det skal jeg ikke bruke som søtstoff. Stevia er et bra alternativ i prinsippet, men er veldig søtt, så jeg har problemer med doseringa. Har noen mislykte forsøk bak meg...

Lurer på hvordan det hadde gått jeg om jeg hadde laget risengrynsgrøt og puttet på de mengdene med sukker jeg brukte før...hadde sikkert fått hjerteanfall.... Får kraftig hjertebank av noen biter 70 % sjokolade for mye så hva om jeg satte i meg en hel skål med grøt med masse sukker......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 18:04   #12
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Man skal helst blande 3 typer søtning tror jeg. For å få smak mest lik sukker.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 09:08   #13
Drømmeren
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 87
Drømmeren er på en erverdig vei

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Jeg syns sukrinen er bra jeg... har ikke merka noe negativt med den så varierer vel fra person til person da...

__________________




Drømmeren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 09:17   #14
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Opprinnelig lagt inn av Drømmeren, her.

Jeg syns sukrinen er bra jeg... har ikke merka noe negativt med den så varierer vel fra person til person da...

Jeg liker også sukrin veldig godt, men i begynnelsen klarte jeg heller ikke den der kalde smaken. Jeg har justert bruken kraftig da, og funnet ut at jeg brukte waaaay to much. Med passe mengde smaker det herlig.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 10:35   #15
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Jeg lurer på det samme om dagen!
Jeg prøvde å lage lavkarbo drømmer. Først fulgte jeg oppskriften med sukrin. Luktet fantastisk, nydelig konsistens, pyyyton smak

Prøvde igjen igår med splenda. Feil konsistens, svidd, kanskje ok å spise, men ... Nei

Idag skal jeg prøve igjen, men jeg er litt usikker på å minske sukrinmengden, siden sukker og smør skal vispes porøst. Vil det funke med halv mengde sukrin, også legge til litt søtstoff senere i deigen?

Det er det jeg tenkte å prøve, skal si ifra om det funker

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 22:55   #16
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Testresultater.

Jeg endte opp på en lite lavkarborelevant versjon...
Jeg brukte 40% sukrin 40% sukker og litt natreen
Får ikke riktig konsistens uten sukkerkonsistensen.

Det smakte greit, kjente bare litt sukrin. Men er jo ikke noen løsning å blande det med vanlig sukker

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 23:22   #17
Happy girl
Medlem
 
Happy girl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 63
Happy girl er på en erverdig vei

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Liker ikke sukrin eller sukrinmelis, isende ettersmak og får mageknip etter et kakestykke med det
Så jeg bruker Splenda de få ganger jeg lager noe godt

__________________


Startvekt : 98,7 kg Første delmål: 89,9 kg
Andre delmål: 84,9 kg Tredje delmål: 79,9 kg Mål: 75,0 kg kansje ned til 70 kg etterpå.
Happy girl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Sture Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 00:01   #18
Smakfull
Medlem
 
Smakfull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 196
Smakfull er på en erverdig vei

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

min erfaring er også at det brukes sukrin i store mengder, så hjelper det meg å redusere sukrinen med over femti prosent. Smak heller til underveis enn å følge oppskriftene blindt. Jeg synes kokosmel og nøtter er naturlig søte så ikke trenger mye mer ekstra søtning for at det skal bli godt. Er bedre med en rik smak av mandler/kokos enn sånn kvalmende isende søtning i munnen.

Bruker også et par dråper stevia for å få litt mer sødme i baksten, men det blir også kvalmende hvis man har for mye.

__________________
Det er i motbakke det går oppover.
Smakfull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 09:59   #19
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Klarer heller ikke (etter)smaken av sukrin eller sukrinmelis.
Det gikk rett i søpla etter utallige mislykkede forsøk... Har tilgode å klare å lage lavkarbokaker som jeg liker konsistens og smak på. Det kan jo selvfølgelig være kokken det er noe galt med også da

Jeg bruker Spenda de få gangene jeg trenger sukkererstatning

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 20:21   #20
Luguber
Juniormedlem
 
Luguber sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 24
Luguber er på en erverdig vei

Sv: Søtningsalternativ til sukrin og sukrinmelis?

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Tagatesse er ett bedre alternativ enn sukrin.
Det har ein søtsmak som er likt sukker.
Les meir her.

Fra linken Mariann S la ut:

Sitat:

I motsetning til mange sukkererstatninger kan Tagatesse karamelliseres, slik at bruksområdet utvides enda mer.

Hmm, betyr dette at Tagatesse kanskje egner seg godt når man skal lage lavkarboversjoner av for eksempel brownies, som jo skal være litt seige og klebrige? Lov å håpe

__________________
Si la qualité était facile à trouver, il ne serait pas de qualité
Luguber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Still searching... Svar med sitat
Svar

Emneord
alternativ, erstatning, jul, ketolyse, sukrin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp ... Jabba Bakst 11 01-09-11 20:53
Kan man male sukrin til sukrinmelis? Tommeline Spørsmål og svar 1 05-06-11 21:10
Sukrin/ sukrinmelis Snopoman Spørsmål og svar 13 22-04-11 14:17
Sukrinmelis? kristi*tobarnsmor* Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 14-04-11 13:06
Fiberhusk, sukrin og sukrinmelis kristin1106 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 01-04-11 13:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no