Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Skorsonerrot

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-11, 21:54   #1
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Skorsonerrot

Er det noen som har erfaring med skorsonerrot.

Da jeg kjøpte jordskokk på Meny i helga anbefalte ekspeditrisen også skorsonerrot. Så nå ligger det en pose skorsonerrot i kjøleskapet.

Jeg søkte her på forumet, men får ingen treff.

Bama anbefaler den kokt og brukt som asparges og i sverige kalles den bondeasparges. på samme måte som jordskokk, så inneholder skorsonerrot inulin.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:08   #2
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Skorsonerrot

Prøvde selv å finne ut litt mer om den etter å ha lest om div. grøntfór på sidene til Meny. Var ikke mye å finne egentlig, fant et tall for karbo, og det var forholdsvis høyt. Men ble ikke oppgitt hvor mye som kom fra inulin.

Så henger meg på, skulle gjerne hatt mer info om denne roten.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 09:01   #3
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Skorsonerrot

Jeg finner dette på Wikipedia: (salsify = skorsonerrot)

The black salsify is considered nutritious: it contains proteins, fats, asparagine, choline, laevulin, as well as minerals such as potassium, calcium, phosphorus, iron, sodium, and vitamins A, B1, E and C. Since it also contains the glycoside inulin, which mainly consists of fructose, it is particularly suitable for diabetics.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:10   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Skorsonerrot

Å hallelujah!! Nokon annan som har høyrt om skorsonerrot! (Eller svartrot om du vil).

I Belgia er det mykje brukt, så denne kjenner eg godt til. Det vart tidlegare kalla fattigmannsasparges, men etter mi meining er den mykje betre på smak enn aspargesen, mykje mildare.

Vi får den på boks, hermetisert. Ein får den også fersk (men ikkje året rundt), men det er som regel veldig mykje sand og jord på det, så det er litt styr å reingjere. Bruk gjerne gummihanskar når du reingjer røtene (kan sette farge på hendene). Skyll av all jord og sand, skrell dei, del opp i mindre bitar, og putt i ein bolle med vatn og sitron (sitron for å unngå at dei blir misfarga medan du renskar ferdig). Kok dei møyre i vatn med litt salt. Heretter kan du gjere fleire ting:

Hiv i ei kasserolle med meierismør, litt salt, litt pepar og godt med muskatnøtt. La det få surre ei god stund. Smakar godt til både kjøt og fisk. (Det er dette vi vanlegvis gjer.)

Lage kvit saus og gratinere dei med ost i omnen etter at dei er ferdigkokte.

Ein kan også lage suppe. Det har eg faktisk ikkje prøvd enda.

Det er visst rett at den også er som jordskokken, at den inneheld inulin. Men det fine er at eg IKKJE reagerer på svartrota, eg reagerer forferdeleg på jordskokken.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 19:55   #5
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien
Smile

Sv: Skorsonerrot

Takk, Furine, for innspill om skorsonerrot.

Jeg har testet ut oppskrifta di med surring i smør, salt og pepper (hadde ikke muskattnøtt) i dag. Jeg hadde skorsonerrota som tilbehør til kylling i gorgonzola-saus og det var riktig godt.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:16   #6
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Skorsonerrot

På masterchef frityrsteikte dei sånne som chips. Så veldig godt ut. Men jeg har aldri sett de på butikken.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:23   #7
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Skorsonerrot

Jeg har funnet Skorsonerrot på Meny og fikk Spar til å bestille til meg. Har også kjøpt frø og lurer på hvordan/hvor jeg skal dyrke noen i egen hage.

Jeg har ikke fritert de, men brukt "oppskrifta" til Furine: Kokt de møre og så surret de i smør med salt/pepper/muskattnøtt.

Jeg har blitt glad i skorsonerrot, men tror det er en typisk vintergrønnsak i salg, så nå blir det nok ikke mer før neste vinter (hvis dyrkningsprosjektet mitt slår feil).

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:29   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Skorsonerrot

Fint å sjå at andre også likar denne!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 12:39   #9
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skorsonerrot

Syns denne tråden fortjener å komme litt opp. Spiste skorsonerrotsuppe i går og det er bare himmelsk godt!!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no