Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

søtningsmiddler, hjelp!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-04, 15:12   #1
seagirl
Medlem
 
seagirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 53
Innlegg: 100
seagirl er en juvelseagirl er en juvelseagirl er en juvel
Question

søtningsmiddler, hjelp!

Kan dere forklare meg litt om søtningsmidlene dere bruker?

Bruker dere bare en type til alt, feks baking og i te osv? Eller passer de forskjellige til forskjellige ting - ser jo at det er brukt forskjellige søtningsmidler i de forskjellige oppskriftene.

Hvor kjøper dere de forskjellige typene?

Og hvorfor er atkins i mot fruktose?

__________________
Seagirl
seagirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?????? Svar med sitat
Gammel 06-09-04, 16:40   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Aner ikke hvorfor Atkins er i mot froktose, men det aner meg at det har med karber å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av drlindbergs.no

Næringsinnhold: 100 g Fruktose inneholder: 1700 kJ (400 g kcal), Protein 0 g, karbohydrat 99 g og fett 0 g. Nettovekt: 500 g.

Fruktose er sunnere enn sukker, men det HAR altså like mye karber !

Atkins anbefaler Splenda. Det har ingen karber (mindre enn 1 pr ts betyr det vel) og ingen kalorier. Det kan brukes til det meste, men må bestilles utenfra. Selges ikke i Norge.

Stevia er et annet søtstoff, men det har de sluttet å selge så vidt jeg har forstått. HP er oppdatert der.

Av det du kan kjøpe her er Natreen det beste. Det finnes i små runde søte "piller" som brukes i te/kaffe. Pulver, til baking og matlaging, og flytende til baking og matlaging. Det har både kalorier og karber, men normalt bruker du lite om gangen så det gir ikke store utslag)

Sukker har også en "hevende" effekt i bakverk. Så vidt jeg vet er der ikke noe kunstig søtstoff som har denne effekten. På de jeg har (Splenda og natreen) står det klart og tydelig at det IKKE funker bra der hvor sukker er en stor del av ingrediensen - som f.eks sukkerbrød. Men der kan du bytte ut NOE av sukkeret med Søtstoff og noe med fruktose (har noen her sagt engang, husker ikke hvor/hvem).

Du må nesten prøve deg frem. Jeg bruker Natreen og Splenda om hverandre. Natreen har mer kalorier og karber, - så trenger jeg mye søtstoff bruker jeg Splenda, trenger jeg lite bruker jeg Natreen. Bare for å få ned kalori/karbo inntaket.

har mer detaljer hjemme, men regner med at andre svarer før jeg kommer så langt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-04, 19:56   #3
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Ser du har fått en godt og utfyllende svar fra Nille.
Jeg har ennå ikke fått meg til å best. Splenda, så hos meg går det stort sett i Natreen, kjøpes overalt. Og Maltitol flytende, på Panduro. Sistnevnte smaker som vanlig sukker og ser ut som sirup. Aberet med sistnevnte er at det ofte fører til lakserende virkning og ballong-tendenser i magen, men ikke ofte jeg bruker det da.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-04, 20:04   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Hvorfor bruker du Maltitol, Carbokiller? Spør bare av nysgerrighet. Det har høyere GI enn Fruktose og er vel ikke rørende billig heller?

Foresten noen som vet hvor man kan kjøpe Isomalt til en fornuftig pris? Ismoalt har GI 5 og er søtstoffet som Solanos er laget av - og som virker veldig laksativt på noen. Man kan koke egne lav GI sukkertøy av Ismalt.

Unskyld, Seagal, din tråd. Jeg bruker bare Fruktose. Det kan brukes omtrent akkurat som sukker, derfor synes jeg det er fint. Men den kan ikke spises i uendelige mengder.

__________________
-lig hilsen Guro

Sist redigert av guro : 06-09-04 kl 20:29.
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 06-09-04, 21:09   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg bruker steviapulver fra Kal,(helsekost) og splenda (Atkins).
Når jeg baker noe med eggdosis, pisker jeg eggedosisen først og tilsetter søtstoff etterpå, hvis ikke blir det ikke skikkelig stivt:

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 00:37   #6
seagirl
Medlem
 
seagirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 53
Innlegg: 100
seagirl er en juvelseagirl er en juvelseagirl er en juvel
Thumbs up

Tusen takk for svar folkens, det eneste som finnes her hvor jeg bor er naatren og fruktose ser det ut som, sjekka i dag Så, jeg har begge deler i hus - naatren i piller og flytende - brukte den i blåbærkremen idag

Tro om nøttebunn med blåbær på en seng av krem hadde vært noe??? SLUUURP, må prøve det

Huff, er blitt enda mere hekta på mat etter at jeg begynte på omlegging av kosten

__________________
Seagirl
seagirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?????? Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 08:20   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hvis du er på vedvarende MÅ du bare prøve muffinsene jeg la inn der i forigårs !!
De er sikkert kjempegode med blåbær i og !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 11:20   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av seagirl


Huff, er blitt enda mere hekta på mat etter at jeg begynte på omlegging av kosten

Hihi, da er vi nok flere...
Men vi kan jo kalle oss for Gourmander? (En gourmand er en som elsker gourmet mat... )

jeg mener nå uansett det er bedre å være hektet på noe så bra som deilig mat enn enkelte andre ting folk blir hektet på ...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 12:47   #9
seagirl
Medlem
 
seagirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 53
Innlegg: 100
seagirl er en juvelseagirl er en juvelseagirl er en juvel

Ja, i dag skal det bakes noe, fikk ikke tid i går, var bare stress

Har muffinsoppskrifta di klar jeg Nillemor Og til helgen, når elsklingen min kommer hjem med etpar gotteglade gutter, da skal det bakes noe med mandel/nøttebunn eller lignende, har funnet mange gode oppskrifter her, men klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal bake


Og Lise, du fikk meg til å bli glad for at jeg er hekta på mat - kunne vært verre ja

__________________
Seagirl
seagirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?????? Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 13:49   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Bare hyggelig!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Mokia Induksjonen 4 17-04-04 21:28
Utenfor tema - hjelp til mailkontoer Outlook Mocca Generell diskusjon 8 14-03-04 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no