Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-09-09, 10:53   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Exclamation

10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Fra Aftenposten i dag..

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3277249.ece

Sitat:


Ifølge forskere ved NTNU er 10.000 skritt om dagen en ineffektiv bruk av treningstid. –Mange rusler rundt og tror det gir dem helsegevinst. Men det er høy intensitet og økt puls som teller, sier de.

Nå får den vellykkede kampanjen kritikk fra medisinsk hold. Ifølge forskere ved medisinsk fakultet på NTNU kan 10.000 skritt om dagen være en svært ineffektiv og lite helsefremmende måte å trene på.

–Det er en dårlig og ineffektiv form for trening. Det kan ta opptil halvannen time å gå så mange skritt. Mange tok denne anbefalingen på ordet og bruker treningstiden sin på den måten. Vi mener det er viktig at de blir klar over at man kan få en betydelig helseeffekt av kortere treningsøkter med høyere intensitet.

Stensvold og forskningsgruppen ved det Medisinske fakultet har i flere år forsket på effekten av korte intensive treningsøkter og mener 30 minutter intervalltrening tre ganger i uken har en positiv effekt på oksygenopptak, karfunksjon, hjertefunksjon og blodprofil. Stensvold forteller også at intensiv trening er en effektiv måte å redusere fettprosenten på.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 10:55   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

jeg er så møk lei av sånne artikler! de kommer jo fortere en neste dag, og ombestemmer seg med en gang!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 10:59   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Jeg syns det hadde mye for seg jeg - og det virker logisk også

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 11:16   #4
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

jeg og men er lei av at de ombestemmer seg HELE tiden.. :@

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 11:20   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Jo, det er jo et poeng

Jeg har spesielt tro på denne "geriljamåten" som det visst kalles - 4 minutter med "full pupp", 4 minutter rolig, osv osv.

Men å sjekke det ut i praksis? Det er så kjeedeeeliiig å trene!!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 11:24   #6
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jo, det er jo et poeng

Jeg har spesielt tro på denne "geriljamåten" som det visst kalles - 4 minutter med "full pupp", 4 minutter rolig, osv osv.

Men å sjekke det ut i praksis? Det er så kjeedeeeliiig å trene!!


når jeg først trener gjør jeg 5 minutter høypuls 5 mintter vile, som du sa,(ja,nesten) det er deilig! du føler deg fan tastisk etterpå når du først gidder!!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 11:26   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Jaa, det er jo utrolig godt å trene når man først gjør det (jeg spiller litt fotball med en gjeng avogtil), men det var denne giddalausheten da... Men jeg veet at jeg hadde trent om jeg hadde hatt en ergometersykkel hjemme (bodde i kollektiv og vi hadde det) - men litt trøblete å få inn i en 30 kvm. leilighet (unnskyldninger er en fin ting)

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 11:34   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Kombinert ergometersykkel og tørkestativ?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 11:38   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

F.eks!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 13:25   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Jeg ga bort trimsykkelen min til Fretex da jeg fløtta. Den fikk klesstativfunkjson mer enn noe etterhvert, så

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 16:14   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: 10.000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg ga bort trimsykkelen min til Fretex da jeg fløtta. Den fikk klesstativfunkjson mer enn noe etterhvert, så

haahaa !

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 17:09   #12
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Det som er synd er at nå vil mange plante ræva i sofaen pga det og 10 tusen skritt er 10 tusen skritt. Det er bevegelse og bedre enn 1000 skritt.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 20:52   #13
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Jeg syns ikke at det er noe gøy å trene heller, men kan anbefale Wii - active.

http://www.wiiactivereview.com/

Jeg synes ihvertfall det har gjort treningen mye mer spennende. Etterhvert så lærer du en del øvelser som du kan ta uten spillet også - bare som en bonus. Feks gjør jeg en del øvelser med strikken når jeg ser tv likevel om kvelden - og syns at jeg får mye utav det.

Men så er jeg litt glad i sånne duppeditt-ting og tang som spill til ulike konsoller da Litt fasinert av det jeg.

Har Wii Fit også, og Yoga-delen på den syns jeg er genial. Føler virkelig jeg får trent de indre musklene... Nå fikk jeg lyst på yogatrening
Jeg må legge til at jeg hater å trene i gruppetreninger fordi jeg er så klønete og ser sikkert dødsteit ut i slike sammenhenger, så greit for meg å mure meg inne i min egen stue og få trimme der Er ikke avhengig av en fysisk person som dytter meg

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:01   #14
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Er nok enig i dette, man bør nok ha litt insentivitet på hvertfall
noen av de 10,000 skrittene i løpet av dagen,
MEN, som før sagt..
10.000 er 10.000, og bedre med noen rolige skritt enn nesten ingen!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:38   #15
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Forrige gang de hadde skrittellerkampanje merket jeg mottok spam til den andressa jeg *kun* hadde registrert hos dem. De hadde nok tjent noen slanter på å selge e-postadressene til utenlandske spammere. Fy LHL.

Å ha trimsykkel i hus er billigere enn støttemedlemskap i SATS.

Når det gjelder trim så kan det hende at sakte gange ikke har noe helseeffekt for folk flest, men hvis man blir noe anpusten av (legg inn aktivitet) så er det jo trim da og man kan føle seg fornøyd med at () er bedre enn ingenting. Jeg liker forresten Stepmania (Dance Dance Revolution-klone) og det er skikkelig trening.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21

Sist redigert av sylwester : 21-09-09 kl 22:44. Årsak: la til stepmania
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 00:44   #16
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Jeg syns ikke at det er noe gøy å trene heller, men kan anbefale Wii - active.

http://www.wiiactivereview.com/

Jeg synes ihvertfall det har gjort treningen mye mer spennende. Etterhvert så lærer du en del øvelser som du kan ta uten spillet også - bare som en bonus. Feks gjør jeg en del øvelser med strikken når jeg ser tv likevel om kvelden - og syns at jeg får mye utav det.

Men så er jeg litt glad i sånne duppeditt-ting og tang som spill til ulike konsoller da Litt fasinert av det jeg.

Har Wii Fit også, og Yoga-delen på den syns jeg er genial. Føler virkelig jeg får trent de indre musklene... Nå fikk jeg lyst på yogatrening
Jeg må legge til at jeg hater å trene i gruppetreninger fordi jeg er så klønete og ser sikkert dødsteit ut i slike sammenhenger, så greit for meg å mure meg inne i min egen stue og få trimme der Er ikke avhengig av en fysisk person som dytter meg

Jeg bruker også både Wii Fit og Wii Active. Og jeg blir støl.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:55   #17
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Systemet med 4-minuttere er nok naturlig for oss. hvis vi skulle springe etter et dyr, og ikke hadde fanget det innen 4 min- så blei det nok noe annet til middag den dagen.
Og om vi blei forfulgt av et dyr, og ikke kom oss vekk på 4 min-så blei vi nok middagen den dagen.
Mvh Grovsnus
Gå ut og fang en rein

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:05   #18
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Sitat:

Sitat fra artikkel
Stensvold og forskningsgruppen ved det Medisinske fakultet har i flere år forsket på effekten av korte intensive treningsøkter og mener 30 minutter intervalltrening tre ganger i uken har en positiv effekt på oksygenopptak, karfunksjon, hjertefunksjon og blodprofil. Stensvold forteller også at intensiv trening er en effektiv måte å redusere fettprosenten på.

Dette vet vi jo litt om, men det er ikke alle som får til dette da...
og ingen har sagt at de 1000 skrittene ikke kan inneholde litt intensitet.

Og får vi til å gå 10000 skritt eller litt mindre og, så er det bedre enn ikke skritt i det hele tatt, tenker jeg Det motiverer oss ofte til å gå en holdeplass ekstra, til å gå trapper i steden for heis, gå å handle fremfor å kjøre de 500 meterne... Hvis dette ikke er sunt så vet ikke jeg

Kanskje det tom motiverer oss til å gå en tur ekstra i helgen eller i det hele tatt. Ihvertfall motiverer det meg Jeg gikk 13568 i går Hvorav 75 min aerob gange.

Ha en fin dag...i dag ble jeg kjørt til trikken. Det regnet jo Tja....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 14:37   #19
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: 10 000 skritt gir ikke så god helsegevinst allikevel

Jeg la grunnlaget for den treningen jeg gjør nå (5-7 dager i uka intensiv trening på Elixia) ved å begynne med å gå turer hver dag. Et sted må man starte, og hvis kampanjer som dette kan få enkelte i gang er det jo bare flott. At 10000 skritt pr dag i seg selv ikke har øyeblikkelig gevinst kommer neppe som en nyhet for noen.

__________________
http://kaffedamen.blogg.no/
Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fornøyd, men allikevel ikke Irenesol Ketolysekuren 4 15-03-09 11:06
Klarte ikke å ta noen ketolysepause allikevel Dolly Ketolysekuren 5 30-05-07 01:41
Poleszynski er ikke professor II innen ernæring allikevel? Iset Lavkarbo generelt 17 06-09-06 16:17
Splenda, ikke så bra allikevel?? Iset Atkins kosthold 3 24-02-04 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no