Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan jeg få i meg for lite karber?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-11, 10:32   #1
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Kan jeg få i meg for lite karber?

Hei.

Jeg er helt ny på lavkarbo og ketolysekuren, men er i full gang og har stor tro på dette kostholdet.

I første omgang har jeg startet dette for å oppnå en vektreduksjo og lurer da på om jeg kan få i meg forlite karbohydrater?

Jeg har lest en god del i forumet her og funnet svar på mye av det jeg har lurt på, men også fått litt nye spm som jeg ikke har funnet svar på.

-Lacosta-

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 10:40   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg få i meg for lite karber?

Jevnt de fleste er i ketose ved 15-20 grams daglig karbohydratinntak - da er det ikke noe poeng i å gå lavere, det er ikke en regel at mindre karber = mer vekttap. Dessuten fremheves jo ofte at man helst skal ha næringsstoffene fra den mengden grønnsaker.

Det er dog ikke farlig å spise mindre karbohydrater. Noen lever på såkalt "nullkarbo" og har det helt topp (jeg gjør det selv, i perioder - oftest er vel inntaket mitt på 5-10 gram karbohydrater om dagen) - men andre igjen opplever at vekttap uteblir / helsetilstanden er for dårlig dersom de ikke får i seg mer karbohydrater.

Så svaret er - nei, det blir ikke nødvendigvis for lite karber sånn helsemessig, men dersom du skal følge Ketolysekuren bør du tilstrebe å følge dens anbefalinger. Dersom du etter noen uker observerer problemer, kan du vurdere å øke eller minske karbohydratinntaket. (Det er vanlig å være slapp og dårlig de første par ukene, i overgangsperioden, men dersom det vedvarer mye lenger enn dét, bør noe endres.)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 10:48   #3
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg få i meg for lite karber?

Okey. Takk for raskt svar Det var vel slik jeg trodde. Merker nå i begynnelsen at jeg har litt "noia" for mat med karbohydrater og vil helst finne produkter som har tilnermet null.. Men dette går seg nok til. Har tidligere vert grete roede slanker så jeg har brukt litt tid på å venne meg av den indoktrinerte filosofien om å telle kalorier, og ler for meg selv når jeg tilbereder maten min med alt annet en lettprodukter.

Så har jeg lite spørsmål til. Fikk Boken i posten i går og har alt rukket å lest igjennom den. Der sto det noe om karbohydrater og kostfiber.
Forsto jeg det riktig at dersom f. eks et knekkebrød inneholder 6 g karbohydrat og 4 g gram kostfiber, så kan jeg trekke kostfiber fra karbohydratene og få det reelle karboinnholdet? (tallene er oppdiktet) Altså i dette eksempelet blir det 2 g karber i stedet for de oppgitte 6 g?

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:32   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg få i meg for lite karber?

Nei, i norske varer er fiber allerede trukket fra karbohydrat-tallet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:34   #5
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg få i meg for lite karber?

Takk. Da vet jeg noen som teller feil.

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For LITE karber? Juballong Ketolysekuren 3 03-06-10 13:46
For lite karber GKS Ketolysekuren 18 13-04-10 00:59
For lite karber HIS Ketolysekuren 6 09-06-08 16:50
For lite karber? ettena Ketolysekuren 5 27-05-08 14:42
For lite karber??? susanna Ketolysekuren 4 20-06-06 14:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no