Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Selen og fløte

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-07, 11:49   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Selen og fløte

Kona leste nettopp i Nutritional Almanac at H-melk inneholder selen, men at verken kremfløte eller skummetmelk gjør det. Det slår meg som litt pussig, for det å separere fløten fra skummetmelka skulle da være en rent mekanisk prosess med å ta av fløta fra toppen før eventuell homogenisering. Men det kan kanskje være noe rart det gjør når de skiller ut fløta i USA? Noe som ødelegger seleninnholdet ... sterk oppvarming?

Hvordan er det med seleninnholdet i fløte i Norge?

Hvordan skilles fløten og skummetmelka i Norge? Skjer det på en måte som ødeleger seleninnholdet, eller skjer det pent og mekanisk slik man ville gjort på en bondegård?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 12:42   #2
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Selen og fløte

Dette hørtes jo litt rart ut.
Mitt svar er litt på siden, men jeg kom til å tenke på at dette kanskje gjelder Midt-vesten? Der er jorda spesielt selen-rik. Derfor importerte Skandinavia korn derfra fordi jorda her er særlig selen-fattig. Dette vil altså variere noe med hva kyrne får i seg via beiting og kornbasert fôr der borte og her.
Når det gjelder spørsmålet om hvor selenet som evt. måtte være i melka før den blir separert blir av i fløta og skummetmelka, så er jeg blank.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 14:00   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Selen og fløte

Melka blir separert til skummet melk og fløte i en sentrifuge. fløte er lettere enn melk og derfor tar vi ut fløten i senter av sentrifugen. Skummetmelka er tyngre og derfor tar vi ut den på siden av sentrifugen. Men det aller tyngste blir slammet ut og blir regnet som urent. Dette er bare en bitteliten del av kvantumet men det er mulig at selen havner her. Nå blir all melka i norge sentrifugert nettopp for å rense melka for sand, jord og skitt. Det er heller ikke oppgitt på kartongen hvor mye selen melka inneholder, enten fordi den inneholder svært lite selen eller at mengden varierer for mye til at de kan sette ett tall.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 19:25   #4
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Selen og fløte

Ja, jordsmonnet har nok litt å si. Jern- og aluminiumsrik jord hemmer vekstenes selenopptak, og surheten i jorda er også av betydning. Dette gjelder mange områder i Europa, bl.a. Skandinavia, men også i bl.a. New Zealand og deler av Kina.
Seleninnholdet i de samme matvarene kan derfor variere opptil 10 ganger, avhengig av opprinnelsesland. Norsk mel er f.eks ingen god kilde til selen, men det er mel fra USA.

Selen i melk er knyttet til melkens proteiner, kasein og og myse.
I flg den norske matvaretabellen er det 1 mcg selen pr 100 g skummet melk og lettmelk. Men seleninnholdet påvirkes av fôret til kyrne.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Torsk i ovn med fløte og tomatsaus jeef-micro Middag 1 27-03-07 21:47
Spørsmål om fløte, og om mengde fett med 60 gram karb... Borealis Optimal Ernæring 3 09-03-07 07:56
Fløte Kanari Spørsmål og svar 3 26-11-06 17:48
Spørsmål ang. selen og sink(ketolysetabeletter) silje Kosttilskudd 2 02-06-05 16:43
Ned 0.6 kg fra igår tross fløte og cottage cheese... cathrine Induksjonen 8 25-02-04 20:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no