Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kald potet er greit?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-11, 09:28   #1
Noola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 20
Noola er ny på veien

Kald potet er greit?

http://www.kk.no/862583/trikset-som-...oteten-sunnere

Jeg fant dette fra en artikkel i Kk (nei, jeg veit at man ikke skal bruke ukeblader som ernæringsfysiolog^^), og her står det at stivelsen som er i poteter blir krystalllisert når man avkjøler poteten etter at den er kokt. Krystallisert stivelse kan ifølge artikkelen ikke fordøyes, og går dermed rett igjennom systemet.
Stemmer dette?

Noola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:32   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Du kan jo lese denne tråden. Særlig det MHM sier.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:52   #3
Noola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 20
Noola er ny på veien

Sv: Kald potet er greit?

Takk for link!
*potetstappe* <3

Noola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 12:07   #4
Tufso86
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 145
Tufso86 er på en erverdig vei

Sv: Kald potet er greit?

Det var jammen fin lesing!! Kjekt å vite at man kan ta en potet i ny og ne

Tufso86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver lavkarbo for første gang. Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 15:27   #5
Elmada
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3
Elmada er på en erverdig vei

Sv: Kald potet er greit?

Fikk i dag melding fra ei dame med diabetes og hun skriver: Dette tror jeg på, lørdag stekte jeg opp kalde poteter til middagen, så satte jeg insulin som om jeg skulle spise bakt potet, det gikk ikke så bra, fikk tidenes føling....

Da må det kansje gå ann å ete oppvarmet potet?!

Elmada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egentkomponert Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 15:34   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Opprinnelig lagt inn av Noola, her.

http://www.kk.no/862583/trikset-som-...oteten-sunnere

Jeg fant dette fra en artikkel i Kk (nei, jeg veit at man ikke skal bruke ukeblader som ernæringsfysiolog^^), og her står det at stivelsen som er i poteter blir krystalllisert når man avkjøler poteten etter at den er kokt. Krystallisert stivelse kan ifølge artikkelen ikke fordøyes, og går dermed rett igjennom systemet.
Stemmer dette?

Det står at den ikke bør varmes opp igjen - da ødelegges krystallene?

Lo litt av kommentarinnlegget til "livsnyter" - kan man kalle seg livsnyter hvis man koker ihop et sånt oppgulpet små-surt innlegg?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 15:39   #7
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Jippi Da skal jeg ha poteter til kjøttkakene mine neste gang

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 15:50   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du kan jo lese denne tråden. Særlig det MHM sier.

Kald potet er jo ikke godt i seg selv, men potetsalat er godt ja! Da kan man unne seg litt av det med god samvittighet med andre ord.

Men hva med potetlompe!? Laget på mest mulig poteter og minst mulig mel? Kan man bruke fiberhusk her tro? Jeg eeeeeelsker lefser og potetlomper med smør, sukker (sukrin) og kanel er kjempegodt! *sikle*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 17:38   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det står at den ikke bør varmes opp igjen - da ødelegges krystallene?

Men MHM, som ikke er hvem som helst, men en kjent ernæringsfysiolog, sier at effekten holder seg etter oppvarming?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 17:58   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Men MHM, som ikke er hvem som helst, men en kjent ernæringsfysiolog, sier at effekten holder seg etter oppvarming?

Hm - dette må vi finne utav! Er MHM aktiv her fremdeles?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 18:20   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kald potet er greit?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hm - dette må vi finne utav! Er MHM aktiv her fremdeles?

Har ikke vært aktiv siden desember, men om du sender henne en pm, kan det jo hende hun har mail- varsling og svarer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kald potet! elian Lavkarbo generelt 32 14-09-11 21:04
Tørr og kald niste Eris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 12-09-11 19:36
Potet bevaremegvel Spørsmål og svar 4 04-04-11 18:29
Kald mat a-slbakk Atkins kosthold 15 24-06-04 23:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no