Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-11, 22:27   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Klippet fra nettavisa.. Kan noen vær så snill å svare på dette????

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:41   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Nei - det der er bare for dumt...
Les for eksempel hvordan kolesterol er nødvendig for hjernen...
http://www.psychologytoday.com/blog/...at-is-good-you

OG hvor alle de livsviktige næringsstoffene i melmat er - det lurer jeg virkelig på. Kan noen peke på dem? Værsåsnill?

Jeg skjønner heller ikke hvordan evolusjonen kan ta så feil altså... at morsmelk er full av fett når ungene blir fete av fett... (Advarsel: setningen kan inneholde en viss grad av oppgitt ironi).

Det jeg KAN være enig i er at man bør være forsiktig med streng lavkarbo til barn... Og så savner jeg én ting i alle disse diskusjonene... Hvor er fisken hen? Og hvorfor insisterer man på at lavkarbo utelukker grønnsaker? Kan ikke disse "ekspertene" peke på hvilken lavkarbo filosofi det er som sier at man ikke bør spise grønnsaker? Forøvrig er jo "journalistteknikken" kjent - man setter opp en stråmann, tillegger den egenskaper og slår den i filler. I stedet for å sette seg inn i motpartens sak.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:43   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Klippet fra nettavisa.. Kan noen vær så snill å svare på dette????

Har svart - du kjenner meg på "engleansiktet"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:45   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Sofie Hexeberg var invitert til å stille til debatt på godmorgen norge i morgen tidlig kl 7 - men ingen motstandere ville stille opp...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:34   #5
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Sofie Hexeberg var invitert til å stille til debatt på godmorgen norge i morgen tidlig kl 7 - men ingen motstandere ville stille opp...

Det sier jo ganske så mye. De er nok redd for at argumentene deres blir slått i hjel.

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:51   #6
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Tull ball.. Min sønn har adhd, og bruker nå ikke medisiner pga "lavkarbo" han lever mere kjernesunn, som har mye likhetstrekk med lavkarbo. Men han spiser ris og pasta i små mengder, og da helst glutenfri pasta.

Jeg er så lei av disse som skriver om dette i aviser osv, og lurer på om de faktisk har spurt hvordan helsen er til de som lever på dette ?

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 07:38   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Var et innslag i God Morgen Norge i dag. En lege som var bekymret for kolesteroløkningen blant lav-karbere. (Først og fremst strengt lavkarbo da).
Men
- samtidig fremhevet han planteoljer som sunt fett
- differensierte ikke på kolesteroltyper
... Alt det gjør at jeg tror han er lite oppdatert på sitt fagfelt - eventuelt bare leser forskning som sammenfaller med sitt syn.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:20   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Sofie Hexeberg var invitert til å stille til debatt på godmorgen norge i morgen tidlig kl 7 - men ingen motstandere ville stille opp...

Det er ingen av motstanderne som har greid å stå opp på den tiden, de er jo ikke helt i form :flåser:

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:59   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Var et innslag i God Morgen Norge i dag. En lege som var bekymret for kolesteroløkningen blant lav-karbere. (Først og fremst strengt lavkarbo da).
Men
- samtidig fremhevet han planteoljer som sunt fett
- differensierte ikke på kolesteroltyper
... Alt det gjør at jeg tror han er lite oppdatert på sitt fagfelt - eventuelt bare leser forskning som sammenfaller med sitt syn.

Jøssda, SLIKE får slippe til mens Sofie fikk beskjed i går kveld om at ingen ville stille opp til debatt? Hvorfor lager de ikke et innlegg om Sofie?
Har de forresten tall på at lavkarbere har høyere kolesterol enn andre - og for guds skyld, det er vel nå avklart en gang for alle at lchf IKKE gir høyere kolesterol? Kunnskapsløshet fra ende til annen... HELDIGVIS er vi nå mange med mye mer kunnskap enn de såkalte ekspertene som er i mot lavkarbo - så til syvende og sist vil sannheten seire

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 10:40   #10
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Det er ingen av motstanderne som har greid å stå opp på den tiden, de er jo ikke helt i form :flåser:

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:01   #11
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Det er ingen av motstanderne som har greid å stå opp på den tiden, de er jo ikke helt i form :flåser:


Den tanken slo meg også!

Og de rikshospitalforskerne - skulle ønske de kunne tallfeste hvor mange lchf-folk de fikk på operasjonsbordet i forhold til hclf-folk. Blir førstnevnte høyere skal jeg selvfølgelig være ydmyk og vurdere å begynne å spise masse grovt brød med en anelse soyamargarin på og litt magert protein..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:03   #12
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt.

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Det er ingen av motstanderne som har greid å stå opp på den tiden, de er jo ikke helt i form :flåser:

Hihi, ja, jeg var også stuptrøtt hver morgen før. På det o så anbefalte "normale" høykarbo-kostholdet. Sånn går det når man spiser grove kornprodukter .

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:51   #13
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Tunnelsyn og innsnevret synsfelt er skumle greier - enten en nå påberoper seg å være ekspert eller en kun spiser spikersuppe...

Det er medias utstrakte forkjærlighet for aboslutter som får ellers fornuftige folk til å fronte de mest absurde påstander. Det verste av alt er at det hoppes glatt bukk over alle forbehold og individuelle forskjeller. I hvertfall om journalistene får styre ordskiftet.

Lavkarbo er like skummelt som å stå på ski. Men det er ikke like skummelt som å hoppe i Holmenkollen på langrennsski. Men sånn høres det nesten ut når lavkarbo-motstands-ekspertene forteller om bacon og fløte og om fraværet av grønt og fiber.

Selv om lavkarbofolket har rett - så er det lov å ta litt pent for dem også. Altså - fokusere på fet fisk, snakke pent om grønnsaker som tomater, squash, paprika, hylle chilli, hvitløk og ingefær. At en helst vil ha orginalvarene - fløte, rømme, creme fraische f.eks. - betyr ikke at en skal fråtse i dem. 99% av dem som sverger til lchf har jo nettopp tatt et oppgjør mot et moderne kosthold som fråtser i sukker og mel! Det er jo ikke slik at lchf-folket har erstattet den svære posen med godis og brusen på lørdagskvelden med et halvt kg frityrstekt bacon og en og en halv liters flasker med fløte...?

De fleste som velger lavkarbo-kosthold spiser naturlig nok mer fett enn før - et sted må jo energien komme fra. Men - det betyr jo ikke at folk på lavkarbokosthold super i seg mange 1000 kcal mer enn de har behov for. Det har jeg tilgode å høre om. Og - jeg tror ikke noen av lavkarbo-motstands-ekspertene har hørt om det heller. De snakker ut i fra bedre vitenede og konstruerer opp tenkte tilfeller.

Lavkarbokosthold er foreløpig såpass nytt at de som velger det har helt bestemte motivasjoner for å prøve å tilpasse seg det. Det kan være diabetes, det kan være vektproblematikk, allergier m.v. Det leses bøker, det chattes, blogges og skribles på forum - alt for å øke bevissthet og kunnskap om fysiologi og ernæringsmessige sammenhenger. En regner ut antall gram, antall kcal, energikilde-prosenter og gudene vet hva. Det finnes vel ikke noen som er så kostholdsbevisst som lchf-folket.

Jeg tror - og det er bare min påstand - at det er ytterst få i lavkarbo-klanen som spiser uforholdsmessig store mengder med fett. De fleste spiser det de trenger ut i fra energibehov - and thats it. Når det kommer til sukker og mel-klanen så stiller det seg ganske så annerledes. Faren for å overspise er jo beviselig mye større om du har et blodsukker med voldsomme svingninger.

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:55   #14
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Er det virkelig ingen av dere som stiller spørsmål med å sette (friske) barn på streng lavkarbo? Et barn er IKKE en liten voksen.. Bare det faktum at dette kostholdet ikke er så mye forsket på i forhold til mye annet, er dere ikke LITT skeptiske en gang på hva langtidsvirkningene kan bli for små barn som spiser lavkarbo? Ungene trenger mer enn hva vi gjør, de er utrolig akrive og hjernen og kroppen utvikles og vokser hele tiden.. Syns dere ikke at det er urimelig om de skal måtte gå med kvalme, slitenhet, dårlig mage, osv fordi mamma og pappa spiser lavkarbo?
Jeg spiser lavkarbo selv, men ikke kul om jeg "tester ut" det på ungene mine altså.. (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om å stappe i de sukker og haugevis med stivelse)

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:00   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Er det virkelig ingen av dere som stiller spørsmål med å sette (friske) barn på streng lavkarbo? Et barn er IKKE en liten voksen.. Bare det faktum at dette kostholdet ikke er så mye forsket på i forhold til mye annet, er dere ikke LITT skeptiske en gang på hva langtidsvirkningene kan bli for små barn som spiser lavkarbo?
Jeg spiser lavkarbo slev, men ikke kul om jeg "tester ut" det på ungene mine altså.. (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om å stappe i de sukker og haugevis med stivelse)

Jo, det er vel mange som stiller spørsmål ved det? I alle diskusjoner ang dette temaet her inne er det type 3-4 som ikke ser noe problem med det og ørtitusen som ikke helt ser poenget.

Lilleberta mi spiser lavkarbo, men det er da ingen diett. Det er sånn det blir. Byr meg litt imot å koke ris til henne, bare fordi at hun ikke skal spise lavkarbo. Det blir knekkebrød isteden for brød, fullkorn isteden for ikke-fullkorn, masse grønnsaker, fisk og endel fett. Det stiller jeg ikke noen spørsmål ved

I barnehagen er det frukt og havregrøt og alt det "vanlige. Ville ikke falle meg inn å sette henne på noe slags diett

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:05   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Er det virkelig ingen av dere som stiller spørsmål med å sette (friske) barn på streng lavkarbo? Et barn er IKKE en liten voksen.. Bare det faktum at dette kostholdet ikke er så mye forsket på i forhold til mye annet, er dere ikke LITT skeptiske en gang på hva langtidsvirkningene kan bli for små barn som spiser lavkarbo? Ungene trenger mer enn hva vi gjør, de er utrolig akrive og hjernen og kroppen utvikles og vokser hele tiden.. Syns dere ikke at det er urimelig om de skal måtte gå med kvalme, slitenhet, dårlig mage, osv fordi mamma og pappa spiser lavkarbo?
Jeg spiser lavkarbo selv, men ikke kul om jeg "tester ut" det på ungene mine altså.. (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om å stappe i de sukker og haugevis med stivelse)

Jeg har heller ikke særlig tro på å sette normalvektige, friske barn på EKSTREM lavkarbo. Men etter å ha satt meg godt inn i hva lavkarbo innebærer, og ikke minst alle variantene man kan velge mellom, ser jeg som Nellie sier ingen problem med å kutte ris og pasta om barnet heller spiser grønnsaker... Ketogene dietter er også her inne anbefalt for de med stor overvekt og for de som faktisk blir friskere av vondtene sine ved og redusere kh-inntaket så mye. Noen barn som har normalvektige søsken sliter også med kraftig overvekt selv om de spiser det samme, disse ville nok også ha godt av å redusere karbohydrater fra både sukker og stivelse og spise renere protein- og fett kilder, litt frukt og masse grønnsaker. Heller det enn å om 15 år måtte behandles med medisiner for metabolsk syndrom/diabetes 2

INGEN har vondt av å kutte kraftig i sukker og stivelsesrike matvarer som kun inneholder energi og ellers lite næring!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:15   #17
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Nei det er jo klart.. Men jeg tenker på de som ikke gir de fullkornspasta, eller knekkebrød, eller noe annen "fy-mat" men kjører på med streng lavkarbo, fordi "ALLE har godt av det".. For jeg merker jo selv at jeg ikke har vært helt på topp etter jeg byttet til lchf, og at et voksende barn skal gå sånn... Nei det syns jeg ikke noe om..
Og jeg reagerer på at mange her inne konsekvent avviser all kritikk om lchf.. "tullball" "vrøvl" "legene aner ikke hva de snakker om"
Nå er ikke jeg en ekspert heller, men jeg vil tro at den norske legestanden vet litt mer enn en gjeng som har lest seg opp på nettet... Og informasjonen de får kommer jo fra, nettopp, de som har tjent seg rike på bøkene de har skrevet om dette kostholdet....

Misforstå meg rett, jeg har tro på at lchf kan hjelpe mange og at det er det rettr for mange, men jeg liker ikke at alt annet blir avfeid og lchf blir sett på som det eneste rette..Det finnes x antall milliarder mennesker på jorden, og det finnes like mange individuelle forskjeller.. Det som funker for deg, funker kanskje ikke for naboen.. Ingenting er svart hvitt.. Ei heller lchf

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:22   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Tanken min oppi det er - vi ser jo hvor bra myndighetenes kostholdsråd virker... siden 50-tallet har jo livsstilssykdommer og overvekt eksplodert. Jeg kan ikke tenke meg at ALT har sin basis i mer stillesittende jobb. Noe må også ha sin basis i kosten. Og da tror jeg nok det er tryggere å vende tilbake til et kosthold som vi har brukt noen 10tusen år på enn "sunne planteoljer" og "korn i bøtter og spann". (Det kornet har vært modifisert på så mange måter siden 50-tallet at det knapt nok har et protein til felles med det kornet oldeforeldrene våre dyrket.)
Jeg hadde ikke hatt en tøddel problem med å gi unger lavkarbokosthold uten yoplait/sprett, men med tyrkisk youghurt (om de tålte melkeprodukter) og uten kornvarer, men med masse grønnsaker og rent protein.

Både meg & moren min fikk autoimmune sykdommer i ganske ung alder. For min del er det (nå, sett i bakspeilet) en tydelig sammenheng med korn... Moren min døde og jeg har sterk mistanke om at feil-/underbehandling av hennes autoimmune sykdom - som godt kan være grunnet i samme intoleranse siden vi tross alt deler mange gener - hadde skylden for en haug med følgesykdommer. Hadde jeg vokst opp med et lavkarbokosthold kunne jeg ennå vært frisk. Det er noe jeg unner barn.

Streng lavkarbo som i "slavisk under 20-30-40-50" hadde jeg ikke pålagt noe barn. Men jeg husker at druer og barnetimegodt var helgekos hjemme... at det var epler, banan og appelsiner til hverdags og at en 0.33 flaske med brus kun var til bursdager, påske eller jul. Og jeg husker ingen overvektige barn på min alder på barneskolen. Var det et sammentreff?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:27   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Det er nok mest folk uten unger som sitter og skriker høyt om hvor flott ketogen kost er for barn. Føler ikke det er noe særlig problemstilling her inne lenger egentlig. Var ekstremt en periode..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:27   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Nei det er jo klart.. Men jeg tenker på de som ikke gir de fullkornspasta, eller knekkebrød, eller noe annen "fy-mat" men kjører på med streng lavkarbo, fordi "ALLE har godt av det".. For jeg merker jo selv at jeg ikke har vært helt på topp etter jeg byttet til lchf, og at et voksende barn skal gå sånn... Nei det syns jeg ikke noe om..

Jeg opplever ikke at mange lavkarbotilhengere er så bastante som du sier her

Sitat:

Og jeg reagerer på at mange her inne konsekvent avviser all kritikk om lchf.. "tullball" "vrøvl" "legene aner ikke hva de snakker om"
Nå er ikke jeg en ekspert heller, men jeg vil tro at den norske legestanden vet litt mer enn en gjeng som har lest seg opp på nettet... Og informasjonen de får kommer jo fra, nettopp, de som har tjent seg rike på bøkene de har skrevet om dette kostholdet....

Her blir jeg litt provosert: Hvordan vet du at den informasjonen som kommer fra lavkarbobøker ikke er "god nok" som argument mot mange av påstandene som disser lavkabo?
For min egen del har jeg ikke bare lest bøkene om lavkarbo - som "noen" tjener penger på (jeg har også gått på flere Grete Roede kurs - som også noen tjener penger på, jeg har også vært medlem av VGs vektklubb, som er VGs nest største inntektskilde...) Jeg har i tillegg lest meg opp på forskningsrapporter vedrørende en del av de feilaktige påstandene som verserer i media. Og du, JO faktisk mener jeg at jeg i mange tilfeller KAN mer enn de såkalte ekspertene som ikke er oppdaterte innen nyere forskning! Jeg har nemlig satt meg godt inn i BÅDE "normal kost" OG lavkarbokost.
Det å si at kroppen TRENGER karbohdyrater er helt feil feks. Kroppen trenger GLUKOSE - men den kan fint produsere denne selv. Noen tåler ikke ketogene dietter med lite karbohydrater, men innen lavkarbo er det fleksibilitet som gjør at man kan spise så mange kh man selv føler seg komfortabel med - gjør ikke det at lavkarbo egentlig passer for alle som ønsker seg en frisk og normalvektig kropp?

I tillegg går det også nå - sist i VG i går - påstander som at høyfettkosthold (med lite kh vel og merke) gir hjerte- og karsykdommer. Dette er direkte feil, en metaanalyse av over 20 studier som gikk over 5-23 år som involverte nesten 350 000 mennesker har konkludert med at det finnes INGEN bevis for at inntak av mettet fett kan kobles til økt forekomst av hjerte- og karsykdommer! Faktum er at siste setning sier at det ser ut til at det heller er høyt karbohydratinntak sammen med fett som gir hjerte- og karsykdommer, men at dette må forskes videre på.
Denne metaanalysen har tydeligvis denne ekspertisen ikke lest om - men JEG har lest den! Sjekk ut www.espenrostrup.com for mer god informasjon om forskning innen lavkarbokosthold.

Jeg velger og gjøre meg opp min egen mening ved å sette meg godt inn i den informasjonen som finnes. Jeg mener jeg er en kritisk leser av informasjon, slik at jeg prøver og sørge for at påstander jeg leser kan backes opp av forskning.

Sitat:

Misforstå meg rett, jeg har tro på at lchf kan hjelpe mange og at det er det rettr for mange, men jeg liker ikke at alt annet blir avfeid og lchf blir sett på som det eneste rette..Det finnes x antall milliarder mennesker på jorden, og det finnes like mange individuelle forskjeller.. Det som funker for deg, funker kanskje ikke for naboen.. Ingenting er svart hvitt.. Ei heller lchf

Du trenger ikke like det selv om mange mener noe Du har rett til dine egne meninger basert på den kunnskapen du selv sitter med. Jeg reagerer heller på at så mange såkalte eksperter påstår at MITT kosthoold er FARLIG for meg - når jeg beviselig ved egen erfaring har spist meg symptomfri fra chrons... og når disse påstandene - som ALDRI blir begrunnet i kildehenvisninger til forskning kan motbevises med nyere forskningsresultater, er det ikke rart lavkarbotilhengerene blir provoserte, for hvorfor skal bare den ENE siden i en debatt være nødt til å presentere kildene sine?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:34   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Og jeg reagerer på at mange her inne konsekvent avviser all kritikk om lchf.. "tullball" "vrøvl" "legene aner ikke hva de snakker om"
Nå er ikke jeg en ekspert heller, men jeg vil tro at den norske legestanden vet litt mer enn en gjeng som har lest seg opp på nettet... Og informasjonen de får kommer jo fra, nettopp, de som har tjent seg rike på bøkene de har skrevet om dette kostholdet....

Jeg må bare kommentere en gang til

Mange her inne avviser konsekvent kritikk om LCHF. Svært få gjør det uten å samtidig henvise til forskning på området...
Hvis jeg skulle sitte og tro at legestanden vet mer enn en gjeng som har "lest seg opp" på nettet ville jeg i dag ikke være istand til å begynne jobb om to uker - men heller innlevere en uføresøknad til NAV... takket være min egen kjennskap til egen kropp, mitt eget initiativ, en god fastlege og en svært god privat lege - ser det nå ut som om jeg kommer til å bli frisk - ihvertfall er jeg tatt på alvor av noen som ikke er så rask til å gi diagnosen ME selv om mange faktorer tilsier at det ikke kan være ME.

Det å være kritisk til påstander uten kildehenvisninger anser jeg som sunt - hvis alle skal være enige med alle eksperter og tro blindt på alt som sies ville vi ikke fått utvikling på noe nivå i verden

Dessuten ligger det veldig mye god faktainformasjon og forskningsresultater ute på nett - en ferdig utdannet lege som ikke helt har motivasjon til å være nysgjerrig nok til å sette spørsmål ved sin egen lærdom er ikke lengre en god lege spør du meg... sånn er det jo i arbeidslivet ellers også - skal man godta alt for god fisk - blir det ikke mange nye oppfinnelser å se

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:37   #22
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Det finnes x antall milliarder mennesker på jorden, og det finnes like mange individuelle forskjeller.. Det som funker for deg, funker kanskje ikke for naboen.. Ingenting er svart hvitt.. Ei heller lchf

Det er vel kanskje akkurat det jeg prøver å si i mitt innlegg ovenfor her. Når det gjelder barn og feilernæring - så er ikke problemet hvorvidt de spiser et godt nok sammensatt kosthold - problemet er at de spiser for mye - og da hovedsaklig fordi et svingende blodsukker trigger søthunger og sultfølelse.

Å spise EKSTREM lavkarbo - ja - hvem gjør vel det? Det er ikke noen som anbefaler det for barn. Ikke som jeg har sett ihvertfall - det er en oppkonstruert forestilling. Men lavkarbo? Ja - hvorfor ikke, om en da sier at 150 gram er øvre daglige grense karbohydrater også for barn? Jeg tror ikke at selv statens kostholdeksperter fra de innerste og mest mørke kontorene i ernæringsrådet skulle ha problemer med å sette sitt godkjentstempel på et slikt kosthold?

De ville nok sørge for å si at det var litt lite karbohydrater for en aktiv krabat på 10 år, for eksempel - men jeg tror aldeles ikke de ville hatt problemer med å si at det, bortsett fra litt lite karbs, var en både sunn og godt sammensatt kostholdplan. 5 om dagen, fet fisk, fiber, kjøtt, fugl, bær, nøtter - det er plass til en kongelig meny for den som gir rom for 150 gram karbohydrater om dagen.
Spesielt om en er liten!

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 13:12   #23
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.


Nå er ikke jeg en ekspert heller, men jeg vil tro at den norske legestanden vet litt mer enn en gjeng som har lest seg opp på nettet...

Leger er vanlige mennesker. De er ikke noen guder eller allvitende orakler. De forholder seg til det de har lært og de retningslinjer som gis. Det betyr ikke at de har rett eller deres ord er lov. Jeg er så glad for at jeg har en lege som er ydmyk nok til å innrømme at jeg vet hva som er best for min kropp. Dessuten så syns jeg den holdningen din er trist, det viser at du nedgraderer deg selv i forhold til ett annet menneske med en tittel.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 13:21   #24
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er nok mest folk uten unger som sitter og skriker høyt om hvor flott ketogen kost er for barn. Føler ikke det er noe særlig problemstilling her inne lenger egentlig. Var ekstremt en periode..

Jeg tror det gikk mest på misforståelser. Kort fortalt: Den ene siden trodde at den andre siden sa at barn MÅTTE ha karbohydrater, og den andre siden trodde at den ene siden sa at man mishandlet barna hvis de fikk litt frukt og yoghurt og slikt. Og det virket som at den andre siden trodde at den ene siden mente at barna aldri skulle få smake på høykarbomat i det hele tatt. Vi har diskutert og kommet frem til at vi ikke er sååå langt fra hverandre som vi trodde.

Jeg er overbevist om at friske barn KAN fint gå på streng lavkarbo, men at de ikke MÅ. Så lenge man får i seg de vitaminer og mineraler som trengs, hva skal man med karbohydrater. Jeg er for forebygging gjennom mat. Man trenger ikke å vente til barnet har blitt sykt for å gi det sunn mat vel? Ja, jeg er en av de barnløse som synser. Hvis jeg noen gang får barn, så kommer jeg til å gi dem maten jeg er mener er sunn til hverdags. Kanskje litt frukt, smågodt eller chips til lørdagsgodt og jeg kommer ikke til å nekte dem kake når det tilbys. Om de spiser brødskiver hos venner: so what? Jeg kommer ikke til å gjøre noe nummer ut av det. Det er ikke snakk om å være fanatisk, men å fokusere på mat som jeg er overbevist om at er sunn i hverdagen. Jeg ser ikke hva som skal være galt i det. Foreldre som tror at grove brødskiver til alle måltider bortsett fra middag er sunt, gir barna sine det og ikke seigmenn til frokost, lunsj og kvelds vel? For å sette det litt på spissen.

Friske barn trenger ikke å være så strenge som tilnærmet null gram karbohydrater. Barn tåler mer karbohydrater enn voksne siden insulinstrikket ikke har blitt tøyet like mye og barn er som regel veldig aktive og bruker mer av karbohydratene. Og flere folkegrupper spiser jo slik hele livet og de har ikke diabetes, overvekt, undervekt (så lenge de får i seg nok mat da), ADHD, hjertesykdom og slikt som vi anser som "epidemier" fordi det er så utbredt i den vestlige verden. Jeg har sett flere innlegg her om barn som blir snillere på lavkarbo. Jevnere humør og sånt.

Jeg vet om ei som har veldig sterke meninger om raffinerte karbohydrater. Uraffinerte karbohydrater synes hun er helt OK. Hun baker sine egne brød med speltmel og søter med lønnesirup. Ett av barna hennes spiste en gang på en vanlig brødskive i barnehagen (hun jobber der, men i en annen avdeling). Da hun så det slo hun brødskiva ut av hendene hans! Da snakker vi fanatisk... Som om en brødskive skulle skade...

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Er det virkelig ingen av dere som stiller spørsmål med å sette (friske) barn på streng lavkarbo? Et barn er IKKE en liten voksen.. Bare det faktum at dette kostholdet ikke er så mye forsket på i forhold til mye annet, er dere ikke LITT skeptiske en gang på hva langtidsvirkningene kan bli for små barn som spiser lavkarbo? Ungene trenger mer enn hva vi gjør, de er utrolig akrive og hjernen og kroppen utvikles og vokser hele tiden.. Syns dere ikke at det er urimelig om de skal måtte gå med kvalme, slitenhet, dårlig mage, osv fordi mamma og pappa spiser lavkarbo?
Jeg spiser lavkarbo selv, men ikke kul om jeg "tester ut" det på ungene mine altså.. (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om å stappe i de sukker og haugevis med stivelse)

Hvor lite barn snakker du om? Som smgj sier, vi har sett hva brødskiver, pasta og poteter gjør med oss. Og vi kjenner hva LCHF har gjort med oss. Jeg føler meg så utrolig mye bedre på LCHF!

Jeg har såpass tro på evolusjonen at jeg nekter å tro at barn skal ha en annen mat enn voksne. Hva gjorde huleboerne liksom? De ga dem morsmelk lengre enn vi gjør nå er det noen som sier, men i så fall, de spiste vel annet også? Og det annet var nok akkurat det samme som de andre spiste. Frukt og bær hadde de bare tilgang til på høsten (og feitet seg litt opp før vinteren). Korn brukte de ikke mye av akkurat. Litt grønnsaker fant de nok fra våren til høsten. På vinteren var det kjøtt, kjøtt, kjøtt. Ja, jeg synser, men jeg synes noe annet høres ulogisk ut. Har dere bedre teorier, kom med dem.

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

For jeg merker jo selv at jeg ikke har vært helt på topp etter jeg byttet til lchf, og at et voksende barn skal gå sånn... Nei det syns jeg ikke noe om..

Bare fordi du var uvel i overgangsperioden betyr ikke at barnet blir det. Du var uvel fordi kroppen måtte venne seg av med å bruke sukker til å bruke fett fordi den hadde brukt sukker i mange år. Det blir ingen overgangsperiode hvis man begynner på LCHF fra de begynner å spise selv.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 13:56   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Se klippet her:
http://high-fat-nutrition.blogspot.c...1/05/meat.html
Den skal tidlig begynne med kjøtt som god steinalderkrabat skal bli.
(Men dette regnes vel snart som barnemishandling... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan er lavkarbo-barna? krokodillen Barns kosthold 23 11-06-13 09:51
Hvordan vil mere fett påvirke Fedons mat? nyher Dr Lindbergs 12 16-07-11 20:17
Kan eksamen påvirke vektnedgang? Lene:) Ketolysekuren 2 30-04-10 23:14
Hvordan vil dette påvirke min kur? Tittentei Ketolysekuren 10 05-09-07 06:56
Hvordan få barna med på lavkarbo? Fjonken Barns kosthold 6 13-02-06 18:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no