Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-13, 08:17   #1
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei
Unhappy

Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Hei

I 2010 gikk jeg ned en del ved å innta lite kcal og gå masse. Vekta var stabil i et år, la så på meg først 3 kg og holdt der srabilt i nesten 2 år. I slutten av 2012 la jeg plutselig på.meg 2-3 kg ved å være i mindre aktivitet og høyere inntak av karbohydrater i form av snop etc. Jeg sluttet også å røyke. Vi flytta midt oppi dette så var mye stress.
Jeg har MYE problemer i magen i form av cøliaki, for mye magesyre, jeg tror det er noe med gallen min og legen mente de uspesifikke magesmertene nede i magen kan være divertikler.
I tillegg noen som mener jeg har lekk tarm.

Plutselig har vekta hoppa ytterligere 7 kg opp på noen måneder. Jeg er i mindre aktivitet, sover ganske lite og kommer seint hjem fra jobb som gjør at middag blir mellom.18-20 og da får jeg så cravings på kvelden at jeg kan spise MYE.

Prøver og spise regelmessig frokost og god lunsj, så skjærer det seg.
Begynner å bli deprimert av dette da jeg ikke lengre vet hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt.
Magen brenner ved lite karbo inntak og hodet henger jo ikke med ved lite kcal inntak. Jeg har kutta sukker nå i første omgang, men opp de siste 2 kg nå siste to uker!

Jeg kan ikke ha gluten og melk, det vet jeg at jeg ikke tåler.

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 31-05-13, 13:16   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Jeg synes du burde ta kontakt med en dyktig ernæringsterapaut e.l. Gjerne en med kunnskap om både lavkarbo og vanlig mat. I England er det eget mathospital som behandler sykdom med kostendringer, vi kunne absolutt trengt et slikt her og som er offentlig.

Om du bor i nærheten så kan du jo kontakte Hexeberg-klinikken.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 31-05-13, 13:20   #3
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Jeg ville bedt legen om å sjekke ut om det er noe galt med gallen/galleblæren da dette vil ha innvirkning på kroppens evne til å bryte ned fett. Ellers er jeg enig med Georgine angående ernæringsfysiolog.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 31-05-13, 15:25   #4
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Det er tatt blodprøver ved flere anledninger og ikke funnet holdepunkter for noe med gallen. Jeg tror dette bare selv pga smertene sitter der, men så er det sånn med cøliaki at tarmen går jo også der oppe. Jeg spiser ikke gluten, så håper snart magesmertene avtar. De spiser gluten hjemme da, så bare spor kan vel være nok til at jeg får smerter.

Hvor lenge burde jeg prøve med LCHF før jeg burde se resultater? Tidligere har jeg greid meg på Fedon og gått raskt ned 1 kg eller 2, men ikke greid å holde kostholdet. Har hørt det blir vanskeligere og vanskeligere for hver gang, er det sant?

Om man spiser et kosthold bestående av grønnsaker, egg og kjøtt, vil man da kunne komme i ketose?

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 31-05-13, 16:25   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Ja, spiser man lite nok karbohydrater kommer man i ketose. Hvor lang tid før du ser resultater er helt individuelt, men det pleier å skje relativt kjapt. Regn med å være litt ullen i hodet i begynnelsen, og gjerne litt slapp de første par-tre ukene før kroppen har vent seg til fett som drivstoff i stedet for sukker. Deretter går det bare oppover, energinivået stiger og vekten synker. Bare husk på at dette er en livsstilsendring, ikke en diett. Så ikke vær så streng med deg selv at du skjønner at du ikke vil klare det. Begynn heller med å kutte ut sukker og raske karbohydrater, deretter kan du kutte litt etter litt etter hvert som du finner ut hva du tåler og ikke tåler. Men rent kjøtt, fisk, egg og grønnsaker som vokser over bakken pleier å være et safe utgangspunkt. Med alle de plagene du har så tyder mye på at du vil få et mye bedre liv på lavkarbo...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-05-13, 17:58   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Kanskje paleo/steinalderkosthold kunne vært noe for deg? Der kutter man gjerne ut alt av korn, sukker, belgvekster, meieriprodukter, og andre ting som menneskekroppen ikke er så flink til å fordøye. Paleo er jo ellers lett å tilpasse, du må ikke spise så og så mye fett og karbohydrater, det gjelder heller å lytte til hva kroppen trives best med...

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-13, 17:28   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Jeg anbefaler å spise ren mat som er lavkarbo og spise når du er sulten og ikke mer enn at du er behagelig mett, tre ganger daglig. Det kan høres ut som du spiser for å roe deg ned på kvelden etter en lang jobbdag med stress. Gå deg heller en tur før eller etter siste måltid og prøv å skille mellom emosjoner og kroppens signaler hvis du har problemer med det. Eller kanskje du trenger noen å snakke med for å få avstresset deg /tømt deg. Å undertrykke følelser med mat er destruktivt ,du fortjener bedre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-13, 18:42   #8
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Er uenig i at man skal spise tre ganger om dagen. Er man sulten en eller sju ganger om dagen så spiser man en eller sju ganger. Det viktigste er å lytte til kroppens signaler og tilpasse kosten deretter.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 01-06-13, 23:36   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Jeg hadde smerter ved galleblæra, viste seg å være overproduksjon av magesyre og hull ved spiserørsenden pga det. Så du nevnte mulig magesyre overproduksjon, så du er nok inne på noe. Å kutte gluten er helt essensielt for meg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 12:07   #10
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg hadde smerter ved galleblæra, viste seg å være overproduksjon av magesyre og hull ved spiserørsenden pga det. Så du nevnte mulig magesyre overproduksjon, så du er nok inne på noe. Å kutte gluten er helt essensielt for meg.

Ja, jeg var på legevakta og fikk to medikamenter mot for mye magesyre som hjalp. Han mente og at det var magekatarr pga NSAID bruk. Nå har jeg kutta medisiner, om jeg er flink med kosten så minsker smertene (kronisk smertesyndrom).

Jeg takker for alle svar. Prøver å spise mest mulig ren mat. Dette med spisinga på kvelden føler jeg selv er fordi jeg er så inmari sliten, utslitt, og kroppen da trenger maten. Noe den helt sikkert ikke gjør. Men jeg står opp kl.05.30 og legger meg mellom 23 og 24, og det i seg selv er jo ikke ideelt. Må nok bli 4 måltider på meg daglig.

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 17:04   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

Ja, jeg var på legevakta og fikk to medikamenter mot for mye magesyre som hjalp. Han mente og at det var magekatarr pga NSAID bruk. Nå har jeg kutta medisiner, om jeg er flink med kosten så minsker smertene (kronisk smertesyndrom).

Jeg takker for alle svar. Prøver å spise mest mulig ren mat. Dette med spisinga på kvelden føler jeg selv er fordi jeg er så inmari sliten, utslitt, og kroppen da trenger maten. Noe den helt sikkert ikke gjør. Men jeg står opp kl.05.30 og legger meg mellom 23 og 24, og det i seg selv er jo ikke ideelt. Må nok bli 4 måltider på meg daglig.

Om du har underskudd på søvn og/eller trenger å lade batteriene, kan kroppen forsøke å få energi via mat i stedet. Så om du bare gir den søvnen den trenger så trenger du ikke spise ekstra, tror jeg. Jeg har merket det selv at kroppen gjerne vil ha ekstra mat om den mangler søvn (overskudd).

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 17:19   #12
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du har underskudd på søvn og/eller trenger å lade batteriene, kan kroppen forsøke å få energi via mat i stedet. Så om du bare gir den søvnen den trenger så trenger du ikke spise ekstra, tror jeg. Jeg har merket det selv at kroppen gjerne vil ha ekstra mat om den mangler søvn (overskudd).

Ja, det er bare ikke timer nok i døgnet med 2 timers reisevei til og fra jobb.
Men har lovet meg selv å legge meg tidligere nå. Så får heller husarbeidet vente til helga.

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:44   #13
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Jeg har også slitt med magen i det siste. Skal til naturterapeut å ta blodprøve for å finne ut hva jeg har intoleranse for. Hun tok en kjapp test sist og fant ut at jeg hadde intoleranse for mel, sukker, poteter og kaffe. Har vært nokså streng med dietten og har likevel magetrøbbel, derfor tar jeg nå en blodprøvetest som blir sendt til London (tror jeg). Så får jeg svar om 2-3 uker.
Man kan lese mer om testen på Herba Plus sin nettside. Den koster litt, men medisiner kan også bli dyrt...

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:13   #14
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Takk for tips. Jeg var i kontakt med privat lege som ville ta intolleranse test på meg på BMX lab (?), kosta ca 1800 kr. Jeg har endog hørt at man kommer til å få utslag på det meste når man sliter med lekk tarm.

Dietten for de med lekk tarm er ganske vanskelig og følge. Man kan ikke ha hvete, melk, egg, soya + en del andre ting som sesamfrø, ananas og aspargis. I tillegg skal man ha mat som er lett fordeøyelig- kokt eller ovnsstekt. Ikke stekt i panne eller frityr. For meg ble det ganske vanskelig og følge den dietten, mest pga egg. Soya kan jeg fint greie meg uten, hvete og melk har jeg kutta fra før. Man kunne tåle yoghurt, rømme og fløte visstnok. Jeg vet ikke om jeg reagerer på proteinet i tillegg til laktosen. Laktosen merker jeg med en gang på magen. Proteinet er mer diffuse, snikende symptomer, mens laktosen gir masse luft og knip + diare. Dette kan henge sammen med cøliakien da tarmen er betent.

Jeg bruker svært lite medisiner for magen. Eneste er syredempende i perioder jeg drikker kaffe. Prøvde en periode uten og hadde svært lite vondt i magen. Har brukt Love hearts mye før pga det syns jeg hjalp på magen. Nå kan jeg ikke ha det pga sukkeret.

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 00:47   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

Ja, det er bare ikke timer nok i døgnet med 2 timers reisevei til og fra jobb.
Men har lovet meg selv å legge meg tidligere nå. Så får heller husarbeidet vente til helga.

Må du kjøre de timene eller kan du sitte på og sove de timene?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei! Ny og trenger hjelp! Iris20 LCHF 5 21-10-11 14:32
Trenger hjelp ... cilemora Ketolysekuren 8 28-10-07 23:17
Trenger hjelp henna Spis deg ned i vekt med Skaldeman 1 27-10-07 12:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no