Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hard mage

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-06, 15:14   #26
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av SjokoMons

Hei igjen
Ikke fortvil! Jeg har startet med mere olje i dag! Jeg skal fortelle hvordan det går med meg... Jeg er nesten sikker på at jeg ikke har fått i meg nokk olje så det er nokk der problemet vårt ligger! Fårhåpentlig vis... Er jo ikke vant til å "supe" i oss oljer, selv om jeg ikke har noe i mot det...

Fint, håper på å få høre fra deg! Jeg bruker ikke olje til annet enn å steke i. Ellers i løpet av dagen spiser jeg avokado og oliven og tar masse omega3 og GLA, men det er kanskje ikke nok fett likevel. Bra for deg at du er blitt så glad i olje da! Da går det nok bra! Krysse fingrene!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 10:45   #27
SjokoMons
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 40
Innlegg: 60
SjokoMons er ny på veien

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Fint, håper på å få høre fra deg! Jeg bruker ikke olje til annet enn å steke i. Ellers i løpet av dagen spiser jeg avokado og oliven og tar masse omega3 og GLA, men det er kanskje ikke nok fett likevel. Bra for deg at du er blitt så glad i olje da! Da går det nok bra! Krysse fingrene!

Jeg trur du trygt kan spise litt mere fett assa! Personlig er jeg veldig glad i fløte og den mct-olja smaker ca det det samme, synes nå jeg da... Så hvis du liker fløter blir ikke dette noe problem!

hehehe.. klemz

__________________
Ting Tar Tid
SjokoMons er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose virker Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 13:20   #28
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av SjokoMons

Jeg trur du trygt kan spise litt mere fett assa! Personlig er jeg veldig glad i fløte og den mct-olja smaker ca det det samme, synes nå jeg da... Så hvis du liker fløter blir ikke dette noe problem!

hehehe.. klemz

Hm, ja, jeg er ikke så glad i fløte og rømme og slikt. Men å ta mer olje som kosttilskudd kan nok fungere. Men akkurat nå har jeg mista piffen. Har gått meg litt vill her, tror jeg. Jeg spiste det fettet som jeg fikk anbefalt av Lindbergklinikken, så det må jo ha fungert på noen før jeg prøvde. Hm..... Men artig å høre fra deg om hvordan det går! Kanskje jeg blir inspirert igjen til å prøve. Jeg likte jo den ketogene kosten, men å energiløst subbe rundt med boblende syrebad hele dagen ble litt demotiverende. For ikke å snakke om at det er helsefarlig.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 14:37   #29
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hard mage

Jeg synes du skal prøve noen doser mct hver da jeg Boxie. Du må prøve det ut på egen kropp, og ikke bare høre på anbefalinger fra andre. Kan være mct-en er det som skal til for din del, men det kan også være et det får null resultat.. Så selv om mct-en funker for noen så er det ikke sikkert den vil gjøre det for deg. Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve sjøl.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 15:25   #30
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Jeg synes du skal prøve noen doser mct hver da jeg Boxie. Du må prøve det ut på egen kropp, og ikke bare høre på anbefalinger fra andre. Kan være mct-en er det som skal til for din del, men det kan også være et det får null resultat.. Så selv om mct-en funker for noen så er det ikke sikkert den vil gjøre det for deg. Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve sjøl.

Du har helt rett i at jeg må selv må teste ut hva som fungerer best for meg. Det er bare at nå har jeg fremdeles svien for friskt i minne og er litt demotivert. Men jeg skal på apotek i dag og høre om de har oljen.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 15-05-06, 20:38   #31
SjokoMons
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 40
Innlegg: 60
SjokoMons er ny på veien

Sv: Hard mage

Nå har jeg prøvd meg på mere fett noen dager og føler meg super energisk!Er redd jeg spiser for mye fett nå da... Men må nesten innrømme at jeg på samme tidspungt som jeg gikk opp i andel av fett i kosten, begynte jeg oxo å drikke mye hvit te! Jeg trur den har stor innvirkning på kroppen oxo! Nå drikker jeg ca 1liter om dagen så det er jo snakk om mye..Må bare ambefales! men ikke drikk om kvelden for da er det umlig å sove

__________________
Ting Tar Tid
SjokoMons er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose virker Svar med sitat
Gammel 15-05-06, 20:57   #32
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hard mage

Du må huske når du går på en lavkarbo diett, så trenger kroppen mye magesyre for å kunne nyttinggjøre/bryte ned næringen.
Magesyreprodusjonen ovendt proposjonalt med alderen; man sier at en person på 50 år har dobbel så liten produksjon som en person på 20.

Kjerringrådet her er å ta en ss eplecider eddik i et glass vann før frokost.
Du har ogsået kvalitetsprodukt som heter Molkosan, som skaper et gunstig surt miljø i magen og stimulerer galle m.m.

Du kan også prøve psyllium husk, som er naturlig lakserende (ikke vanedannende).
Ellers er det mange som sverger til Aloe Vera juice på tom mage, for å holde "bevegelsen" igang.

Lykke til

  Svar med sitat
Gammel 15-05-06, 22:13   #33
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av saïansupa

Du må huske når du går på en lavkarbo diett, så trenger kroppen mye magesyre for å kunne nyttinggjøre/bryte ned næringen.

Det var en interessant teori. Hva slags næringsstoffer er det som er så spesielle på lavkarbo da ?

Jeg spør fordi det er første gangen i mine mange år på lavkarbo (og i lavkarbo miljø) jeg har hørt denne teorien. Det vi HAR slått fast er at eplesider eddik og andre typer eddiker ikke har noen større effekt utenom å føre til sure oppstøt.

Har du mer informasjon om magesyreproduksjon/lavkarbo ? Dokumentasjon av noen slag, linker, forksningsrapporter eller lignende ?
Litt spennende tema dette.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-05-06, 23:44   #34
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av saïansupa

Du må huske når du går på en lavkarbo diett, så trenger kroppen mye magesyre for å kunne nyttinggjøre/bryte ned næringen.
Magesyreprodusjonen ovendt proposjonalt med alderen; man sier at en person på 50 år har dobbel så liten produksjon som en person på 20.

Det er vel heller motsatt. Altså høykarbo trenger mye magesyre.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 08:19   #35
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Hard mage

Ikke tvil om at lavkarbo kanskje ikke er det idielle for alle. Noen trenger kanskje litt mer karbs, gjerne i form av grove kornprodukter. Likens har jeg inntrykk av at lavkarbo er meget effektfull om man er meget overvektig. Når man har bare 10-15 kg igjen, opplever mange at det går mye saktere.Detter er mer en livsstil enn en slankekur. Vektnedgangen er vel en heller hyggelig bieffekt av kostholdet.
Tror det er veldig viktig med masse fiber og vann for oss som sliter med forstoppelse. Jeg slet voldsomt, og prøvde en ukestid å fylle på med med 100 g brokkoli og blomkål, i tilegg til det andre grøntforet. Det hjalp ikke. Løsningen fant jeg på apoteket, i form av fibertabletter. Anbefalt dose er 15-18 tabletter fordelt på 3 doser. Dette inneholder selvfølgelig litt karbohydrater, men i ganske beskjedne mengder. 1 tablett:0,07 g, 100 g tabletter:11 g. Men jammen funka det! Jeg kutta ut brokkolien, spiser fibertabletter istede. Nå tar jeg multivitaminer og tran i tilegg, så jeg skulle vel få nok vit., mineraler osv. Må jo også nevne at det er viktig å øke vannmengden i tilegg når man tar fibertabletter. Jeg tar to glass vann pr. dose tabletter.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 08:49   #36
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Hard mage

Så fint at du har fått orden på magen! Jeg har også samme erfaring av fiber får fart på "sakene"! Og så sukkerfrie drops da......, men det vil jeg ikke anbefale, det kan oppleves som en vulkan og en bør være hjemme alene..............

Jeg har kjøpt meg MCT-olje for å prøve å få fart på fettforbrenningen. Den nektet å starte etter 16 dager i ketose (forsøk på) og jeg fikk anbefalt den oljen. Nå tar jeg 2 ss om dagen. Er det normal dosering? (spiser 1 avokado og steker i olje forøvrig)

Jeg trener hver dag og blir VELDIG sur i muskulaturen når glykogenlagrene er tomme. Jeg fikk anbefalt å spise stivelsesprodukt av Lindberg kvelden før trening. Har noen erfaringer på området?

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 08:52   #37
JEDI
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Det er vel heller motsatt. Altså høykarbo trenger mye magesyre.

Lavkarbo diet innebærer at du skal prøve å få kroppen til å bruke fettreservene som foretrukke energi kilde og reservere glykogenlagrene til livsviktige organer som trenger rask energi.

Dette innebærer at man må spise rikelig med fett og proteiner,kutte ned på karbs. Oppholdstiden til fett i magen er lengre enn noen annen makronæring,mao krever kontinous flow av magesyre for å kunne bli nyttiggjort. Høyprotein kilder og fiberrike(merk forskjellen fra løselig og ikke løseling fiber, vannløselig that is) matvarer krever også rikelig med magesyre for at kroppens absorpsjonsprosesser skal gå normalt.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 09:16   #38
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av saïansupa

Lavkarbo diet innebærer at du skal prøve å få kroppen til å bruke fettreservene som foretrukke energi kilde og reservere glykogenlagrene til livsviktige organer som trenger rask energi.

Dette innebærer at man må spise rikelig med fett og proteiner,kutte ned på karbs. Oppholdstiden til fett i magen er lengre enn noen annen makronæring,mao krever kontinous flow av magesyre for å kunne bli nyttiggjort. Høyprotein kilder og fiberrike(merk forskjellen fra løselig og ikke løseling fiber, vannløselig that is) matvarer krever også rikelig med magesyre for at kroppens absorpsjonsprosesser skal gå normalt.

Det er teorien..... men i praksis funker det litt annerledes har vi lavkarbere erfart. Spesielt vi som er galleopererte. vi har hele tiden fått høre at vi ikke kan spise fet mat fordi vi ikke har "lageret" i galleblæren. Men så viser det seg i praksis at det funker utmerket og at på langt nær de fleste (ca 90 % sa overlegen som opererte meg for mange år siden) tåler fettet veldig godt.

Det er det samme med lavkarbo kosthold. Sammensetningen av maten vi spsier gjør at det ikke ER så tungt fordøyelig som teorien skulle tilsi. Så lenge vi passer på å spise riktig sammensatt går fordøyelsen meget bedre med fett og fiber enn uten.

Teori og praksis er stadig to forskjellige ting og det har mange av våre kliniske ernæringsfysiologer også sett. (Som regel må man se før man tror !).

Som med alt annet er det selvfølgelig individuelle forskjeller også her. Hver og en må prøve seg frem å se hva ens kropp takler/tåler/liker !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 13:22   #39
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av saïansupa

Magesyreprodusjonen ovendt proposjonalt med alderen; man sier at en person på 50 år har dobbel så liten produksjon som en person på 20.



Lykke til

Hva Betyr ''dobbelt så lite''

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 17:45   #40
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Hard mage

Jeg vil heller tro at fett ikke trenger så mye magesyre som protein. Brød derimot vl jeg tro trenger mye magesyre fordi det suger jo opp mye væske også (som en svamp).

Dessuten så hvis man blander mye protein med karbo (biff med potet f. eks.) så forstyrrer det nedbrytingen i magesekken. Fordi den både skal bryte ned protein og karbo sammen og det blir ett surt miljø. (forenklet sagt, og kanskje litt utenom tema).

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 18:54   #41
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Hva Betyr ''dobbelt så lite''

Den la jeg også merke til

Nesten det samme som jeg fikk høre sist uke: du må heller handle på rema 1000 det er "dobbel så billig"

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 19-05-06, 16:54   #42
H@idi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 60
Innlegg: 1
H@idi er på en erverdig vei

Sv: Hard mage

Jeg må inrømme at jeg heller har motsatt problem, føler at jeg har løs mage hele tiden. Men for hard mage er det jo bare å ta 1 ss. med linfrø så skulle den saken være ordnet. Linfrø er jo veldig sunt også, inneholder omega -3.

H@idi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-08-06, 02:25   #43
Kastor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 48
Innlegg: 2
Kastor er på en erverdig vei

Sv: Hard mage

Hei Boxie, hvordan går det med melkesyre problemet?
Jeg har nå kjørt lavkarbo i 7 dager, og har i løpet av uken trent styrke på helsestudio 2 ganger, tatt kosttilskudd (vitaminmineral) hver dag, spist grønnsaker (brokkoli, spinat, salat) brukt endel matolje rasp og oliven, fløte, creme fraiche, flere typer fisk, kylling, drikker masse vann. Har laget og spiste noe grovbrød som beskrevet i ketolyse boka. Føler at jeg har fulgt dietten ganske bra og har vekten målte ca 96 kilo forrige fredag til ca 92 kilo i dag (har gått ned jevnt og trutt ned hver dag). Ketostix'ene måler mørkere for hver dag (nest mørkeste i dag) så det ser ut til å funke.

Positiv effekt: Ned i vekt, ingen sult, overskudd og ikke trøtt
Negativ: Sliter med å sovne da det 'prikker' og svir i muskler i armer og ben.

Noen som kan gi meg råd mot sistnevnte bieffekt?

Min høyde er 190 så jeg er ikke veldig overvektig men ønsker å komme ned mot 80 kg.

Kastor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-06, 02:58   #44
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hard mage

Kan ikke gi noen råd mot sistnevnte bieffekt, nei. . .

Men ellers vet jeg godt at lavkarbo kan føre til forstoppelse.

Jeg får det vanligvis til å funke hvis jeg øker fiberinntaket og vanninntaket. F eks et par fiberrik, eller en skive Ingers rugbrød (Praktfullt for oss som er på lifetime maintenance) eller fullkornbrød eller noe. . . Men ikke uten masse vann!

Og så er det viktig med fett, for som en eller annen en gang sa til meg: det smører tarmen. . . Ikke vet jeg om det stemmer, men det er i alle fall viktig. Jeg har alltid smør på mine fiberrik eller hva det nå er. Selv om jeg skal ha en halv boks leverpostei eller en halv tube skinkeost på . . .

(Da sier mannen "Nei, til dette trenger jeg ikke smør!" Jeg sier: "Men jeg gjør! Jeg skal aldri ha noe med pålegg på uten smør!")

Kanskje en smoothie med egg og frosne bær, en ss yoghurt, og en par ss olje? Man merker det nemlig ikke der.

Nei, prøve å få i seg så mye fiber som mulig (om nødvendig, følg dr Atkins' råd med å strø kli over salaten!!) og masse fett, og VANN! VANN! VANN! Mye fiber uten mye vann blir VELDIG forstoppelse, nemlig. Så prøv kanskje først og fremst med mer vann!

Dessuten vet jeg av erfaring (ja okei, det er lenge siden da) at svømming er en treningsform som faktisk virker på treg mage!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-06, 03:14   #45
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av Kastor

Hei Boxie, hvordan går det med melkesyre problemet?
Jeg har nå kjørt lavkarbo i 7 dager, og har i løpet av uken trent styrke på helsestudio 2 ganger, tatt kosttilskudd (vitaminmineral) hver dag, spist grønnsaker (brokkoli, spinat, salat) brukt endel matolje rasp og oliven, fløte, creme fraiche, flere typer fisk, kylling, drikker masse vann. Har laget og spiste noe grovbrød som beskrevet i ketolyse boka. Føler at jeg har fulgt dietten ganske bra og har vekten målte ca 96 kilo forrige fredag til ca 92 kilo i dag (har gått ned jevnt og trutt ned hver dag). Ketostix'ene måler mørkere for hver dag (nest mørkeste i dag) så det ser ut til å funke.

Positiv effekt: Ned i vekt, ingen sult, overskudd og ikke trøtt
Negativ: Sliter med å sovne da det 'prikker' og svir i muskler i armer og ben.

Noen som kan gi meg råd mot sistnevnte bieffekt?

Min høyde er 190 så jeg er ikke veldig overvektig men ønsker å komme ned mot 80 kg.


Dette er ju en bivirkning som er nemt mange ganger i ketolyse-boken...
Viss du mener type leggkrampe då..

dette kan tydligvis lett fikses med magnesium tablettene...
Spiser du det???

Att man kan bli trøtt å sliten i musklene og på melkesyre i benen de første ukene av kuren er ju også en biverkning som står i boken (jag såg att det va noen som hade det problemet)

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-06, 10:40   #46
Kastor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 48
Innlegg: 2
Kastor er på en erverdig vei

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av Fridolina

Dette er ju en bivirkning som er nemt mange ganger i ketolyse-boken...
Viss du mener type leggkrampe då..

dette kan tydligvis lett fikses med magnesium tablettene...
Spiser du det???

Att man kan bli trøtt å sliten i musklene og på melkesyre i benen de første ukene av kuren er ju også en biverkning som står i boken (jag såg att det va noen som hade det problemet)

Nei, det er ikke kramper jeg mener. Det har jeg faktisk ikke hatt, ei heller forstoppelse og føler meg ikke slapp (bortsett fra rett etter trening). Følelsen jeg forsøker å beskrive likner på en svak fornemmelse som om ben og armer sover (prikkende og sviende følelse som boxie kaller melkesyre), og jeg antar at det har noe med høyt nivå av ketonstoffer i blodet. Dette merker jeg ikke noe til før jeg skal sove og det holder meg våken.

I natt forsøkte jeg å drikke en halv liter vann før jeg skulle legge meg og det kan se ut til å hjelpe, selv om jeg kanskje må stå opp om natten for å gå på do, avtok den sviende følelsen noe slik at jeg fikk sove.

Kastor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-06, 10:58   #47
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Hard mage

Litt gammel denne tråden, men jeg hiver meg på...og etter et halvt år på lavkarbo har jeg disse observasjonene.

Hard mage, ja, det har jeg også, brokkoli/blomkål ser ut til å være det som hjelper best. Det går gjerne ei uke mellom hver tømming, men jeg har ikke noe ubehag eller bekymringer av den grunn. Når det kommer, kommer det som et skudd uansett.

Trening/slapphet...nå kjører jeg jo min egen variant med karbekvelder to ganger i uken, så jeg kjenner ikke så mye til ømme/slappe muskler. Ellers har jeg erfart at det ikke er karber, men proteiner som teller, både før og etter trening. Har jeg dårlig med tid før trening blir det, to råe egg og en god slurk MCT før treningen, og egg eller cottage cheese eller kyllingfilet etter treningen. Jeg driver og sykler en del, gjerne 10-12 mil om lørdagsformiddagen og har oppdaget at det beste utholdenhetsgrunnlaget er et måltid med mye protein og litt fett før syklingen og også underveis, f.eks. hardkokte egg og majones, pluss vann selvfølgelig. Jeg har forsøkt med raske karber og sakte karber, men blir bare slappere av det, merkelig nok, så det er tydelig at kroppen nå har innstilt seg på fettforbrenning mer enn karbeforbrenning.
Men det tar altså bare litt tid....

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-08-06, 11:18   #48
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hard mage

Opprinnelig lagt inn av Kastor

Nei, det er ikke kramper jeg mener. Det har jeg faktisk ikke hatt, ei heller forstoppelse og føler meg ikke slapp (bortsett fra rett etter trening). Følelsen jeg forsøker å beskrive likner på en svak fornemmelse som om ben og armer sover (prikkende og sviende følelse som boxie kaller melkesyre), og jeg antar at det har noe med høyt nivå av ketonstoffer i blodet. Dette merker jeg ikke noe til før jeg skal sove og det holder meg våken.

I natt forsøkte jeg å drikke en halv liter vann før jeg skulle legge meg og det kan se ut til å hjelpe, selv om jeg kanskje må stå opp om natten for å gå på do, avtok den sviende følelsen noe slik at jeg fikk sove.


Dersom du ikke tar riktig sammensatt kosttilskudd så kan det være årsaken. Tretthet og ørhet etter trening er vanlig, men det går over når kroppen din blir vant med fysisk belastning på lite karber.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 13:43   #49
rel0ad
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Innlegg: 35
rel0ad er på en erverdig vei

Sv: Hard mage

hvor selges MCT-olje?

rel0ad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: low carbo Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 14:02   #50
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hard mage

Bestilles på enkelte apotek. Selges også på i enkelte kosttilskuddsnettsider.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hard mage og kramper, samt stillestående vekt. apple Lavkarbo generelt 13 12-04-07 08:01
Hard mage Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 8 20-02-06 20:55
Tips mot hard mage..... Jeannie Kosttilskudd 23 26-01-05 16:54
Hengearmer og oppblåst mage littlestream Trening 7 26-11-04 07:38
Flat mage, Jippi! melene Livets lyse side 12 16-09-04 19:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no