Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Vedvarende vekttap

Net Carbs i grønnsaker blir minus?!

Vedvarende vekttap Det er her kiloene forsvinner!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-07, 23:09   #1
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Net Carbs i grønnsaker blir minus?!

(Denne burde kanskje stått under "Induksjonen", men la det her siden dette er min fase nå, og siden det er færre innnlegg her inne - mod'er får bare flytte som det passer!)

Jeg har et spørsmål om hvordan dette med netto karbohydrater i grønnsaker skal måles i praksis. Atkins sier jo at "Net Carbs får man ved å trekke mengden kostfiber fra mengden karbohydrater i en matvare", om jeg har forstått det riktig.
Da jeg var i induksjonen og skulle måle karbene i grønnsakene jeg spiste, skjedde at jeg fikk minustall i netto karber da jeg målte karbohydratinnholdet i enkelte grønnsaker! Dette kan vel umulig stemme?

Jeg bruker programmet "Mat på Data".

Eks: Sellerirot 60 g - Karbohydrater 1,7 g, Kostfiber 2,1 g
= -0,4 g netto karbohydrater

Hvorfor i alle blir det sånn, kan noen svare på dette?

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 23:12   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Net Carbs i grønnsaker blir minus?!

Det med net-carbs, og trekke fra kostfiber gjelder bare i USA. I Norge (og resten av Europa) er kostfiber allerede trekt fra i matvaretabeller, og du trenger derfor ikke tenke på å trekke fra noe. Du bruker bare det antall karber som det står i matvaretabellene.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 23:13   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Net Carbs i grønnsaker blir minus?!

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.


Eks: Sellerirot 60 g - Karbohydrater 1,7 g, Kostfiber 2,1 g
= -0,4 g netto karbohydrater

Hvorfor i alle blir det sånn, kan noen svare på dette?

Sellerirot inneholder da 1,7 g. Ikke minus karber.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 23:27   #4
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Net Carbs i grønnsaker blir minus?!

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Det med net-carbs, og trekke fra kostfiber gjelder bare i USA. I Norge (og resten av Europa) er kostfiber allerede trekt fra i matvaretabeller, og du trenger derfor ikke tenke på å trekke fra noe. Du bruker bare det antall karber som det står i matvaretabellene.

Å, husker jeg leste noe om det her inne - men visste ikke at det faktisk gjaldt matvaretabellen også. Genialt, takk (nok en gang)

Og jeg som synes jeg var såå overvettes flink da jeg bestemte meg for å bare bruke brutto karber for sikkerhets skyld, også var det faktisk det eneste riktige å gjøre... hehe.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 19-04-07 kl 23:42.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 23:51   #5
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Net Carbs i grønnsaker blir minus?!

Bare hyggelig!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 18:38
Grønnsaker Nille Type O 0 11-12-04 01:26
For mye grønnsaker? Vippa Induksjonen 2 13-04-04 12:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no