Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tang og tare

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-11, 15:36   #1
miranda79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 7
miranda79 er på en erverdig vei

Tang og tare

Hei folkens!

Jeg er temmelig ny på dette med lavkarbo. Er på dag 3- 4 og raser ned i vekt! Men jeg får litt hetta når ting går for fort, og vil gjerne forsikre meg om at kroppen får det den skal. Har holdt meg til i underkant av 20 g karb om dagen og passer på at jeg får i meg grønne ting.


Og lurte på om tang kunne være et godt alternativ til mineraltillskudd? Har alltid vært fysen på tang som man får kjøpt på innvandrerbutikker, og er en stor elsker av sushi. (med og uten risen

Er det noen som har no god info på hva innholdet i tang er? Vet at det er endel jod og kalsium, men har hørt at tang er rene vidundermiddelet når det kommer til mineraler og vitaminer.

miranda79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 15:51   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Klippet fra en nettside:

Tang og tare

Trenger du mat vinterstid, er det lettest å finne ved kysten. Tang og tare er lett å sanke og inneholder mer karbohydrater enn de fleste plantene på land.
Tang og tare er alger. De er næringsrike og kan brukes som grønnsaker.Det ble antatt at asiaterer hadde lettere for å fordøye tang og tare enn andre folkeslag, men nyere forskning viser at de fleste kan fordøye alger. Det tar imidlertid èn til to uker for kroppen å venne seg til den nye næringskilden. Tang og tare inneholder 25% protein, A,B,C,D og E-vitamin i mengder samt rikelig med jod. Algene, eller tang og tare som vi kaller det, inneholder også mineraler, antibiotiske stoffer, sporstoffer og litt fett. Tang og tare som mat er et kapittel som er enda mer omfangsrikt enn matplantene på land. Tare er akkurat som sopp en ferskvare. Den kan forvelles og oppbevares i kjøleskap. Tang og tare kan også tørkes i tørkeskap eller over et bål. Tørket tare oppbevares i tette glass eller boks. Den beste delen av taren er den som sitter nærmest stilken. Spissen av bladene er den eldste delen.

Som du ser inneholder tang en god del karber, står på den andre linja. Men også - som du sier - masse vitaminer og 25% proteiner.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 16:09   #3
miranda79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 7
miranda79 er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

Tusen takk!

Nå fant jeg faktisk ut at pakken med tang her har fått seg en liten lapp med innholdsfortegnelse på engelsk!! Det var no nytt Er ikke så dreven på kinesisk...så dette er et velkomment klistremerke :P

Står at det er 15 g carb per 100 g tang. Pakken er på 40 g, altså 6 g carbs per pakke. Tørket tang er så sabla lett! Tar og deler den i 6 på øyemål og regner med at det er ca 1 carb per bit nam nam!

miranda79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 16:26   #4
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

kan det spises sånn som der er,hvordan smaker det?

alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:23   #5
miranda79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 7
miranda79 er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

Smaker sjø hehe

Kan spises som det er ja. finnes i melform og....taremel tror jeg det heter. Fåes sikkert i helsekostbutikker. Husker min mor ga oss det med en klatt syltetøy da jeg var liten.

I innvandrerbutikker får man det til en billig peng i tørket flak-form. Jeg syns det er godt, og bikkja mi elsker det hehe.

Men er nok for noen litt sært.... og uvandt

miranda79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 20:23   #6
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Er tangmel omtrent det samme som Kelp (tang- tabletter)? Etter å ha lest meg gjennom en lang utveksling her på forumet, bestemte jeg meg for å prøve ut Kelp. Har tatt en tablett hver morgen i flere måneder nå, og mener jeg går lettere ned i vekt når jeg tar dem (stoppa ei uke og da stoppa vektnedgangen litt også).

Kjempefint hvis det vise seg at tablettene inneholder så mange vitaminer og jod!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 20:41   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

kan det spises sånn som der er,hvordan smaker det?

Jeg smakte tang på en hotellfrokost med egen liten japansk buffet i vår og det smakte rett og slett salt og sjø. Men jeg synes ikke det var noe særlig godt jeg da. Smakte tofu også og det smakte ingen verdens ting.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:14   #8
LivingDeadDOll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 23
LivingDeadDOll er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

Er veldig glad i tang som snacks. De som er å finne i innvandrer butikker, som finnes i forskjellige smaker. Den som smaker wasabi og en annen sterk en (tror det er chili-smak) er de jeg synes er best. Synes det smakte litt spesielt første gangen jeg smakte det, men nå synes jeg det er kjempe godt. Hva den inneholder står på en klistret lapp på engelsk, men synes denne er vanskelig å skjønne..

LivingDeadDOll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:23   #9
miranda79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 7
miranda79 er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

Oi oi! Wasabi og chili!? Det hørtes godt ut! Det skal jeg titte etter neste gang jeg skal på tang-shopping

miranda79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:55   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Min chlorellaboks oppgir et høyere a vitamininnhold per kapsel enn den som er i spektros vitamin-mineral kompleks. Så å ta a vitamintilskudd trengs ikke i tillegg til chlorella ihvertfall.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 19:02   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

http://www.dinside.no/844072/hva-er-...limete-og-sunt

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 19:17   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Er tangmel omtrent det samme som Kelp (tang- tabletter)? Etter å ha lest meg gjennom en lang utveksling her på forumet, bestemte jeg meg for å prøve ut Kelp. Har tatt en tablett hver morgen i flere måneder nå, og mener jeg går lettere ned i vekt når jeg tar dem (stoppa ei uke og da stoppa vektnedgangen litt også).

Kjempefint hvis det vise seg at tablettene inneholder så mange vitaminer og jod!

I artikkelen jeg linker til står det at tang får noe fett til å gå tvers gjennom tarmen .Det kan være forklaringen på vekttapet ditt. At japanere spiser masse tang (sushi, supper etc) kan kanskje forklare litt av grunnen til at de er slanke også?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 18:33   #13
LivingDeadDOll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 23
LivingDeadDOll er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av miranda79, her.

Oi oi! Wasabi og chili!? Det hørtes godt ut! Det skal jeg titte etter neste gang jeg skal på tang-shopping

Skikkelig godt altså Men skjønner ikke stort av innholdsfortegnelsen på disse. Har ingen foran meg nå, men mener at det står at de inneholder sukker et sted, men så at det 0.0 av karbohydratene som er av sukker..

LivingDeadDOll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 20:29   #14
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Dersom dere leser den tråden hvor Kelp diskuteres, vil dere se at tangmel påvirker skjolbrusk- kjertelen, og at man må være forsiktig med å få i seg for mye. (vet dessverre ikke hvordan jeg lager en link til en annen tråd, dere får søke på kelp).

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 16:20   #15
miranda79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 7
miranda79 er på en erverdig vei

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Dersom dere leser den tråden hvor Kelp diskuteres, vil dere se at tangmel påvirker skjolbrusk- kjertelen, og at man må være forsiktig med å få i seg for mye. (vet dessverre ikke hvordan jeg lager en link til en annen tråd, dere får søke på kelp).

Har sikkert no med jod-innhold å gjøre. Minns jeg har lest et sted at for mye jod kan tulle litt med kjertler.

miranda79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:42   #16
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Det skal godt la seg gjøre å overspise kelp. Blæ

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:43   #17
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Det skal godt la seg gjøre å overspise kelp. Blæ

Ikke hvis man tar det i tablettform

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 00:06   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Det er sikkert mulig å tvinge i seg mengder av mye rart om man vil veldig, men jeg prøvde å ta dette i tablettform. Syntes det var vanskelig å få i meg. Smaker og lukter vondt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 00:43   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Det er sikkert mulig å tvinge i seg mengder av mye rart om man vil veldig, men jeg prøvde å ta dette i tablettform. Syntes det var vanskelig å få i meg. Smaker og lukter vondt.

Det kan hende, men det blir jo din personlige greie. Og det handler vel ikke akkurat om å "ville veldig", men at kelptabletter er noe som gjerne brukes for å hjelpe en skjoldbruskkjertel som sliter, og få hypotyreose (en potensielt alvorlig sykdom) bedre, bl a så man kanskje slipper å ty til tabletter man må gå på resten av livet. Men å overdosere på kelp kan gjøre vondt verre. Så det er absolutt på sin plass å advare mot overdosering av kelp!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 00:53   #20
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Overdosering av noe som helst er vel en kjent sak at ikke er bra`vel?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 01:16   #21
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Selvsagt ... Men det er ikke sikkert alle er klar over at det kan overdoseres eller hvor mye som skal til, eller at man ikke bør gå på det mer enn så og så lang tid.

Dessverre utdannes ikke helsekostmedarbeidere i Norge slik at de kan gi kvalifiserte råd om naturmedisin (slik de gjør i Sverige).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 09:16   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Jeg har lavt stoffskfite, tok for mye kelp over en periode, og kunne kjenne at skjoldbruskjertelen ble forstørret, hvilket var ubehagelig og ga en slags kvelningsfølelse. Jeg har jo fått lest meg opp i etterttid at man kun skal ta kelp-tilskudd i så og så lange perioder, med opphold. Kunne godt tenkt meg å ta et slags tangtilskudd senere, for det hjalp en stund, men under litt mer kontrollerte former ... .

Én tablett om dagen er nok ikke så mye å bekymre seg for. Jeg tok maksdose i ukesvis ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 11:08   #23
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Hva er maxdose?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 11:18   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tang og tare

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hva er maxdose?

Av A. Vogels Kelpasan, som jeg tok, var maksdose 4 tabletter daglig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 12:11   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tang og tare

Takk

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jule-ting-og-tang Summer Generell diskusjon 19 03-11-05 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no