Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Rå artikkel

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-12, 00:05   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Rå artikkel

http://www.fitnessprat.no/f13/minera...eproblem-6039/

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 06:46   #2
lahluhla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
lahluhla er på en erverdig vei

Sv: rå artikkel

Takk for link! Synes dette var interessant lesning. Har lenge vurdert hårmineralanalyse, men har vært usikker på om det er verdt pengene. Det er jo nokså kostbart, og en del hevder det bare er tull. Kunne være interessant å høre om noen har erfaringer med dette.

lahluhla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:50   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rå artikkel

Sånn som jeg forstår det så er halve problemet med hårmineralanalyse at det ikke er noen standard for den kjemiske analysen av håret og at resultater fra ulike laboratorium dermed ikke enkelt kan sammenliknes.

Den andre halvparten er tolkingen. Høye nivåer av et sporstoff i hår kan f.eks bety
1) at man spiser for mye av dette og at det derfor må skilles ut.
2) at man ikke får tatt opp dette stoffet og at det derfor går "tvers gjennom"...

Det samme gjelder for uønskede stoffer...

Min personlige mening er derfor at ja, en hårmineralanalyse kan fortelle mye - MEN det krever en erfaren veileder...

Jeg har tatt og for iallfall selen så stemte håranalysen med blodverdiene. Det var høy utskillelse i håret, og høye blodverdier - og jeg tok bra store tilskudd. Det samme gjelder kvikksølv - god korellasjon mellom blod/urin og hår... men der er jeg mer usikker på resultatet totalt - fordi jeg mistenker deponert kvikksølv uansett. Rett og slett fordi jeg har hatt MANGE fyllinger og ikke tatt spesielle forhåndsregler under utboring, samt at dette metallet er notorisk for å gjemme seg i kroppen. Når det gjelder kobber og kalsium så stemte også resultatet rimelig bra. Mist for kalsium, men ikke veldig off. Jeg vet heller ikke hvor godt blod er når man tenker sånn, kroppen vil gjerne hente kalsium fra bein for å opprettholde blodverdiene sånn at blodkalsium kanskje ikke sier nok om bein... Magnesium er iallfall sånn. Kroppen balanserer blodet på bekostning av muskulært magnesium. Jeg vet ikke om hårmagnesium korrelerer bedre eller dårligere med muskelmagnesium enn serum-magnesium.

Så ja - en hårmineralanasyse tatt i samarbeid med en god analytiker kan fortelle mye, men den gir bare et begrenset utsnitt... den også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 12:03   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: rå artikkel

Opprinnelig lagt inn av lahluhla, her.

Takk for link! Synes dette var interessant lesning. Har lenge vurdert hårmineralanalyse, men har vært usikker på om det er verdt pengene. Det er jo nokså kostbart, og en del hevder det bare er tull. Kunne være interessant å høre om noen har erfaringer med dette.

Enig med smgj i dette, man bør være kritisk i utgangspunktet Jeg har bestilt hårmineralanalyse nå pga langvarig ubalanse, og min fastlege tror jeg ikke har god NOK kunnskap (eller tid og interesse dessverre) til å hjelpe meg med og finne balansen. Jeg har tatt tilskudd av jern og B12 og selen og sink med jevne mellomrom i fjor, men prøvene faller i bunn igjen når tilskuddsperioden er ferdig. Min "andre" lege (litt utro, men de vet ihvertfall om hverandre hahaha), har i tillegg til legeutdanning også alternativ utdanning og jobber med "hele kroppen" som utgangspunkt. Han sier jo at har du for lite eller for mye av bla kobber, kan det tulle til jern-balansen i kroppen, så kanskje jeg kan få litt veiledning til å legge en mer langsiktig plan

Jeg betaler 1050 kr for en slik analyse. For tiden har jeg valgt og investere i min egen helse som har skrantet lenge

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 15:17   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå artikkel

Det er det som skjedde meg også. Tok sinktilskudd i lang tid,men ikke kobber, dumme meg, noe som hindret kobberopptaket. Kobber må til for å utnyttte jern, så jeg endte opp med tilsynelatende jernmangel, og blodmangel. Nå har jeg kuttet ut sink og håper det bedrer seg. Jeg tør ikke ta kobber tilskudd ,det skal visst senke forbrenninga, og vil ikke tulle til mer heller, men bare spise nøtter som inneholder kobber. Jern spiser jeg jo så da blir det vel endeig tatt opp og utnyttet. Bleik og energiløs har jeg blitt. Kobber gir farge til huden. Who knew? Ikke jeg Jeg skal nå lese mer om antagonister. Jeg har tatt tilskudd av selen og krom også, må se om jeg har skapt ubalanse pga det også

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 15:19   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå artikkel

har du lest denne Nerthus?http://www.bedrehelsedrobak.no/innhold_bok.html

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 15:39   #7
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Rå artikkel

Kjempebra link

Det er nok mye her vi burde tenke litt mer på,
ikke bare bare å hive innpå etter innfallsvinkelen nei,
kan gjøre vondt verre

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 15:48   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå artikkel

Synergister er stoffer som virker sammen og forsterker hverandres virkning i kroppen.



Eksempler på vitaminer og mineraler som virker synergistisk er:
A-vitamin: E-vitamin og sink
D-vitamin: Kalsium
E-vitamin: A-vitamin og selen
C-vitamin: Bioflavonoider og jern
B-vitaminer: De andre B-vitaminene, C-vitamin og magnesium
Jern: Folsyre og kobber

Antagonister:
Magnesium virker beskyttende mot kvikksølv. På enzymnivå og ved studier av ionetransport over membraner er det funnet antagonisme mellom magnesium og kvikksølv. Selen besytter også mot kvikksølv.

De magnesium-holdige grønne grøntsager og grove kornprodukter er ikke det, vi spiser mest af. Derfor er rigtigt mange i underskud med magnesium og får symptomer herpå. Kalktilskud skal altid afbalanceres i forhold til magnesium.
Svinefoder tilsættes kobber, for at undgå at grisene ikke får infektioner. (jeg vet ikke om det er tilfelle i Norge)Gylle er meget kobberholdig. Markerne tilføres gylle, og derfor kommer der et ubalanceret forhold mellem zink og kobber i afgrøderne. Jordbunden er i vores del af verden i forvejen fattig på zink. Måske er det en af forklaringerne på, hvorfor rigtigt mange er i underskud med zink. Herfra: http://www.sund-kost.dk/default.aspx?pageId=51
Mangan:
fremmer utnyttelsen:lecitin, cholin og alkohol i moderater mængder.
Hemmer utnyttelsen: kalk, zink, fosfor, jern, kobolt og sojaprotein samt for lidt mavesyre. http://helsebarn.dk/articles/stor-mineralguide-krom-zink-91/

Molybden: Mangelsymptomer:Irritabilitet, uregelmæssigt hjerteslag, mangel på dannelse af urinsyre, urinsyregigt, impotens, appetitløshed, svagere tænder, dårlig omsætning af alkohol

Fremmer utnyttelsen:Jern, zink

Hemmer utnyttelsen:Færdigmad, for stort indtag af kobber.
Selen:

Fremmer udnyttelsen:vitamin E, B og C samt zink.
Hæmmer udnyttelsen:
Forarbejdede levnedsmidler, tobak, alkohol, tungmetaller, sulfater.
Sink:Fremmer utnyttelsen:
Udnyttes bedre i knogleopbygningen sammen med calcium. Zinkoptagelsen styrkes af B6-vitamin, kalk, fosfor og citrusfrygtsyre.
Hemmer utnyttelsen: Nedsat udnyttelse sammen med kobber og kadmium, p-piller, sukker, alkohol, vanddrivende medicin, visse gigtmediciner, glukokortikoid-behandling

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:27   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå artikkel

http://www.artofhealing.no/mineralanalyse.htm
Mineraler påvirker ikke bare hverandre, men også vitaminer, proteiner, karbohydrater o fett. De påvirker hver og en av disse faktorene, og disse vil i sin tur påvirke mineralstatusen. Mineraler aktiverer enzymer, og vitaminer er synergister til mienraler i form av coenzymer. Derfor er det svært uvanlig at en mineralubalanse skulle kunne utvikles uten at man samtidig får en forstyrrelse av synergistiske vitaminer. Av samme grunn brude det være selvfølgelig at en forstyrrelse i utnyttelsen av eller aktiviteten av ett vitamin påvirker et synergistisk mineral. Mangel på vitamin D, for eksempel, kan bedømmes av dets funksjon. Vitamin D har en nær sammenheng med mineralene kalsium, magnesium og fosfor. Et antall symptomkompleks oppstår ved vitamin D-mangel, alle reslaterte til en mangel eller en ubalanse mellom mineralene kalsium, forfor og magnesium. Vitamin C påvirker jernopptaket og minsker tilbakeholdelsen av kobber. Bor og jern påvirker statusen av vitamin B2. Vitamin B2 påvirker relasjonen mellom kalsium og magnesium. Vitamin B1 forsterker tilbakeholdelse av natrium, B12 forsterker jern- og koboltopptaket, og vitamin A forsterker utnyttelsen av sink og motvrker samtidig vitamin D og E. Proteininntaket påvirker sinkstatusen etc. Derfor gir en utregning av mineralstatusen en god ledetråd til vitaminstatusen- og behovet. Forskning på TEI innbefatter gjenkjennelse av de mange synergistiske og antagonistiske interrelasjonene mellom mineraler og vitaminer.

vitamin B6 støtter absorpsjonen av magnesium.

For mye sink kan motvirke vitamin D. Derfor kan et anselig inntak av sink forårsake en ubalanse i vitamin D-nivået. For lite vitamin D, på den annen side, motvirker kalsium og skaper reduserte muligheter for kalsiumopptak. Nå har du plutselig kalsiummangel.. For mye vitamin C kan forårsake kobbermangel, og gjør at for mye jern lagres i kroppen. En dominoeffekt oppstår. Samtidig som du vet at vitaminer og mineraler trengs, kan for mye av noe være like ille som for lite. De kommende årene vil man nok oftere betrakte "overernæring" (for mye av et næringsstoff) som et større problem enn underernæring.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:44   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Rå artikkel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

har du lest denne Nerthus?http://www.bedrehelsedrobak.no/innhold_bok.html

Interessant, kan det kun bestilles pr epost som det står på siden? Tror jeg bare må ha den jeg Skal ihvertfall dele også kunnskapen med min mor og søster etterhvert som jeg får svarene fra laboratoriet - jeg antar de sender med en anbefaling også

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:57   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå artikkel

Opprinnelig lagt inn av Sothøna, her.

Kjempebra link

Det er nok mye her vi burde tenke litt mer på,
ikke bare bare å hive innpå etter innfallsvinkelen nei,
kan gjøre vondt verre

Ja, nettop

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:58   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå artikkel

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Interessant, kan det kun bestilles pr epost som det står på siden? Tror jeg bare må ha den jeg Skal ihvertfall dele også kunnskapen med min mor og søster etterhvert som jeg får svarene fra laboratoriet - jeg antar de sender med en anbefaling også

Jeg har bare sjekka om de hadde noe av han på biblioteket, men det hadde de ikke. Fikk lyst på den boka jeg også.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 18:44   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rå artikkel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg har bare sjekka om de hadde noe av han på biblioteket, men det hadde de ikke. Fikk lyst på den boka jeg også.

Bøker går momsfritt over grensa.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Artikkel fra KK annama Spørsmål og svar 3 15-11-09 12:28
Artikkel fra Tv2 sma Artikler 14 01-05-08 23:16
En bra Artikkel fra Nettavisen Begod Lavkarbo generelt 1 09-01-08 10:35
Artikkel i VG silje Atkins kosthold 2 01-05-05 21:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no