Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-11, 23:44   #1
Pus_1808
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 13
Pus_1808 er på en erverdig vei

Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Kan blodsukkeret øke selv om man ikke spiser karbohydrater?

Pus_1808 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner/utforsker - skal legge på meg muskler og stramme opp den slappe lille kroppen! Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 23:47   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Jada, det kan det!
Kroppen sørger selv for at blodsukkeret holder seg stabil selv uten tilførsel av karbohydrater.
Feks er det vanlig at leveren produserer glukose om natten slik at man har relativt høyt blodsukker om morgenen selv om man ikke har tilført noe karber i løpet av natten!

Noen også mener for stort inntak av proteiner vil føre til økt dannelse av glukose i leveren.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 23:53   #3
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Men det er vel en god ting, for da forbrenner vel kroppen av eget lager. Når en spiser karber så forbrenner kroppen karbene som den får tilført og trenger, og lagrer resten på toppen av det den alt har lagret, er det ikke litt sånn i enkelthet det fungerer

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 23:54   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

I tillegg er det vel slik at infeksjoner/betennelser i kroppen faktisk kan gi økt blodsukker, stemmer ikke det Kitt?

Synes minnes noen diabetikere her inne som har måttet økt insulininntaket i slike tilfeller?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 23:58   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Men det er vel en god ting, for da forbrenner vel kroppen av eget lager. Når en spiser karber så forbrenner kroppen karbene som den får tilført og trenger, og lagrer resten på toppen av det den alt har lagret, er det ikke litt sånn i enkelthet det fungerer

Joda, men husk at økt blodsukker gir økt insulinutskillelse - som igjen reduserer muligheten for å hente fett utfra fettcellene i kroppen... Hvor grensen går derimot - er vel individuelt

Nå vet jeg for lite om hvordan glukose produsert i lever gir forhøyet blodsukker, sammenlignet med inntatt karbohydrater dessverre, men bloggen til espen rostrup og thomas geisner har kanskje info om akkurat dette også?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 00:10   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

I tillegg er det vel slik at infeksjoner/betennelser i kroppen faktisk kan gi økt blodsukker, stemmer ikke det Kitt?

Ikke helt!
Det er ikke det at blodsukkeret stiger egentlig, men insulinet som virker dårligere!

Dette forklarer bedre enn meg, tror jeg:
Grunnen til at kroppens behov for insulin øker så mye er at akutte sykdommer fører til at andre kjertler kroppen produserer store mengder stresshormoner (eksempler er kortisol og adrenalin) og disse motvirker direkte insulinets virkning. (Infeksjoner ved diabetes)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 00:59   #7
Pus_1808
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 13
Pus_1808 er på en erverdig vei

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Virkelig spennende det her med blodsukker. Jeg er hekta på tall, og syntes det er kjempegøy å ta blodsukkeret HELE tiden:P I tillegg er jeg veldig interessert i kroppen og vil gi kroppen min god pleie.

Jeg leser både Espen Rostrup og Thomas Geisner sin blogg, og de er kjempespennende Men jeg leser masse andre blogger også, for å lære mest mulig.

Tilbake til det med blodsukker og insulin:

- Når man spiser karbohydrater eller proteiner, så brytes de ned til glukose. Glukosen fører til at blodsukkeret stiger, og kroppen skiller ut insulin. Siden insulinet stimulerer til fettlagring, så burde man ikke spise så mye proteiner heller? Eller virker det litt anderledes med proteiner?

Pus_1808 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner/utforsker - skal legge på meg muskler og stramme opp den slappe lille kroppen! Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 01:13   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Du skal spise MYE proteiner før kroppen begynner å danne glukose. Poenget er at det er mulig dersom kroppen ser behovet! Har sett at noen mener de på ketolyse produserer desto mer glukose om natten pga underskudd i kosten, men har aldri fått det bekreftet.
Andre mener jo vi overhodet ikke trenger tilførsel av karber, så ............
Et visst nivå av blodsukker og insulin kan vi ikke leve uten...........

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 02:14   #9
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Omtrent halvparten av aminosyrene kan omgjøres til glukose og vil, om jeg ikke tar helt feil, brukes til å bygge opp musklenes glykogenlagre. Når lagrene er fulle vil eventuell overflødig glukose lagres som fett gjennom de novo lipogenese. Mengden proteiner man skal spise for at denne omgjøringen til glukose skal finne sted, vet jeg ikke. Men som Kitt sier, det er nok ganske store mengder som skal til. Kan det tenkes at omgjøringen til glukose skjer i større grad når tilførselen av glukose gjennom kosten er liten?

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 12:04   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ikke helt!
Det er ikke det at blodsukkeret stiger egentlig, men insulinet som virker dårligere!

Dette forklarer bedre enn meg, tror jeg:
Grunnen til at kroppens behov for insulin øker så mye er at akutte sykdommer fører til at andre kjertler kroppen produserer store mengder stresshormoner (eksempler er kortisol og adrenalin) og disse motvirker direkte insulinets virkning. (Infeksjoner ved diabetes)

Takk, der lærte jeg litt mer om akkurat det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:57   #11
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Jeg har diabetes 1 og har vært på lavkarbo ca 8 uker nå. Veldig fornøyd med det Men noen dager har blodsukkeret mitt steget en del selv om jeg har spist det samme, og satt samme dose insulin. Merkelige greier det der. som regel er bls fint hele dagen og neste dag ligger det en del høyere slik at jeg må sette mer insulin. Dette kan pågå hele dagen at jeg må sette flere doser.Så er det fint i flere dager og plutselig kommer en dag med forhøyet igjen.. Og slik går nu dagan

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:49   #12
Pus_1808
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 13
Pus_1808 er på en erverdig vei

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Dersom man ikke hadde spist noe karbohydrater i det hele tatt over lengre tid (det skal vel godt gjøres, men sånn i teorien), på hvilket nivå ville da blodsukkeret ha ligget på (sånn ca.)? Man spiser selvfølgelig mat altså, men uten karbohydrater...

Pus_1808 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner/utforsker - skal legge på meg muskler og stramme opp den slappe lille kroppen! Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 17:33   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkerstigning uten tilførsel av karbohydrater?

Det tror jeg er veldig individuelt, men helt i nedre del av "normalt" skiktet bør vel stemme!
Sånn 3.5 - 4.2 eller noe sånt!
Er så lenge siden jeg hadde bls under 6 at jeg husker ret og slett ikke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
blodsukker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Liv uten karbohydrater Ildtopp Lavkarbo generelt 22 07-10-10 10:10
Tristhet uten karbohydrater Akat Fysisk og mental helse 17 01-10-10 20:38
Fysiske anstrengelser og tilførsel av karbohydrater Stanley Ogden Lavkarbo generelt 14 13-09-09 22:27
Pølser uten karbohydrater tykksmåbarnsmor Ketolysekuren 6 19-01-09 14:56
Atkins - Et liv uten karbohydrater? HP Atkins kosthold 10 19-01-04 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no