Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Standardsvar om fettprocent

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-06, 09:54   #1
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Standardsvar om fettprocent

Hur räknar jag ut fettprocenten? Väger jag köttbiten och slår i en tabell, eller räcker det med att jag läser på etiketten?

Den här frågan får jag ständigt, i många varianter. Och jag möter många rynkade pannor. Låt oss ta detta utförligt!

Av tradition bygger alla kostresonemang på kalorier. Man räknar ut hur många kalorier som tillförs med hjälp av maten, och fördelar dessa kalorier på fett, protein och kolhydrater. När det gäller det vi äter anger värdena procent av tillförd energi!

Vi talar alltså om procent av tillförd energi, inte om någon viktandel!

Här är det upplagt för förvirring. På etiketten i affären står någonting helt annat! Ofta räknar man med vattnet och då blir fettandelen mycket lägre än vad den blir när vi äter matvaran. Vattnet går ju bara rakt genom kroppen.

Låt oss ta ett exempel. Du letar i köttdisken och hittar 15-procentig nötfärs. Hur i hela fridens namn ska du få upp detta till 70 procent? tänker du. Hur mycket smör måste du lägga till?

Men det är faktiskt inget större problem! 15-procentig nötfärs innehåller drygt 60 energiprocent fett! (Nötfärsen innehåller en massa vatten också, det är därför det står 15 procent fett på paketet, men vattnet tillför ingen energi.)

Du kan räkna på samma sätt när det gäller andra matvaror. 28-procentig ost har ca 67 procent fett, ägg och stekt lax har drygt 60 procent fett. Gröna oliver har 95% fett! Svarta oliver i olja ligger ännu högre. Kombinationen fet ost och oliver ger ofta över 80 procent fett.

En vanlig fet köttbit med kryddsmör till ger 75 procent fett. Det är alltså enkelt att komma upp i åtminstone 70 energiprocent fett när man utgår från feta köttbitar.
./.

Tack för det budskapet! Som jag har räknat! Räcker det alltså om jag äter vanlig fläskfärs?

Det är rätt uppfattat. Äter du 1000 kalorier fläskfärs så kommer runt 75 procent av de kalorierna från fett. 75 energiprocent, alltså. På förpackningen står det något helt annat, men då är vattnet medräknat.

Av 1000 kalorier 15-procentig nötfärs kommer ca 620 kalorier från fett. 62 energiprocent, alltså.
,/.

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Standardsvar om dietupplägg ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 22-06-11 21:14
Standardsvar om matmängd ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 12 22-09-09 11:02
Standardsvar om sug ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 02-10-06 09:59
Standardsvar om våg och vikt ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 17-03-06 00:54
Standardsvar om frukost ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 0 16-03-06 09:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no