Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Indisk kylling med løk

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-13, 18:43   #1
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Indisk kylling med løk

Fant denne på mineoppskrifter.no og den er veldig god. Brukte 2 bokser med kokosmelk i stedenfor vann.

Indisk kylling med løk - oppskrift



Ingredienser

3 dl olje
4 middels store løk
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket
1 1/2 ts gaaram masala
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset
1 ts chilipulver
ts malt koriander
3 hele kardemommekapsler(brukte malt)
3 pepperkorn(brukte malt)
3 ss tomatpuré
8 kyllinglår, uten skinn (vi bruker kyllingfilét)
3 dl vann
2 ss sitronsaft
1 grønn chili
friske koriander blad
strimler av grønn chili til garnityr (kan sløyfes)
Tilberedning
1. Varm opp oljen i en stor stekepanne. Tilsett løken, og fres den til den blir gyllenbrun, mens du rører av og til.
2. Skru ned varmen og tilsett ingefær, garam masala, hvitløk, chilipulver, malt koriander, hele kardemommekapsler og pepperkorn. Rør godt om for å blande alt.
3. Hell tomatpureen i blandingen i stekepannen. Surr den i 5-7 min sammen med krydderne, mens du hele tiden rører.
4. Legg kylingstykkene i pannen, og vend dem i krydderblandingen til de er helt dekket.
5. Hell vannet i pannen, legg på lokk, og la retten småkoke i 20-25 minutter.
6. Tilsett sitronsaft, grønn chili og koriander, og bland alt.
7. Andrett kyllingen og løken på oppvarmede tallerkener, dryss over garnityren og server retten varm.
Denne retten kan gjerne serveres dagen derpå, smaken får utvikle seg og blir fyldigere.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 10:34   #2
modumodd
Juniormedlem
 
modumodd sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Kongsberg
Innlegg: 15
modumodd er på en erverdig vei

Sv: Indisk kylling med løk

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Fant denne på mineoppskrifter.no og den er veldig god. Brukte 2 bokser med kokosmelk i stedenfor vann.

Indisk kylling med løk - oppskrift



Ingredienser

3 dl olje
4 middels store løk
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket
1 1/2 ts gaaram masala
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset
1 ts chilipulver
ts malt koriander
3 hele kardemommekapsler(brukte malt)
3 pepperkorn(brukte malt)
3 ss tomatpuré
8 kyllinglår, uten skinn (vi bruker kyllingfilét)
3 dl vann
2 ss sitronsaft
1 grønn chili
friske koriander blad
strimler av grønn chili til garnityr (kan sløyfes)
Tilberedning
1. Varm opp oljen i en stor stekepanne. Tilsett løken, og fres den til den blir gyllenbrun, mens du rører av og til.
2. Skru ned varmen og tilsett ingefær, garam masala, hvitløk, chilipulver, malt koriander, hele kardemommekapsler og pepperkorn. Rør godt om for å blande alt.
3. Hell tomatpureen i blandingen i stekepannen. Surr den i 5-7 min sammen med krydderne, mens du hele tiden rører.
4. Legg kylingstykkene i pannen, og vend dem i krydderblandingen til de er helt dekket.
5. Hell vannet i pannen, legg på lokk, og la retten småkoke i 20-25 minutter.
6. Tilsett sitronsaft, grønn chili og koriander, og bland alt.
7. Andrett kyllingen og løken på oppvarmede tallerkener, dryss over garnityren og server retten varm.
Denne retten kan gjerne serveres dagen derpå, smaken får utvikle seg og blir fyldigere.

Indisk er min favoritt. Jeg ville ha kuttet ut tomatpurren og erstatten den med knuste tomater. Det finnes knuste tomater som har kun 2% karbo - altså 2g/100g.

Jo, ja, jeg innrømmer det. Jeg elsker god mat. Derfor har brystkassen etterhvert beveget seg nedover ene og alene pga gravitasjon. Tar vi vekk gravitasjonen, ja da er vi alle like lette - som fjær. Vel, nå har jeg startet et prosjekt som skal bringe meg tilbake til tidligere tider og foreløpig går det over all forventning. Brystkassa er iferd med å løfte seg faretruende opp av avgrunnen og vi får se....nei, det var ikke dette jeg skulle prate om. Det var møre, saftig og spicy kyllingbiter. For det trenger du til indisk synes jeg....og slik går jeg frem:

Det første jeg gjør er å skjære opp 6-700 gram kyllingfilet i passe terninger som du ser under:



Deretter tar du godt med smør, ja skikkelig smør i panna..... Her er det ikke noe luresmør nei. Skikkelig meierismør usaltet:



Mens smøret smelter og panna blir varm, hakker du opp litt chili og noen feed med hvitløk i aluminiumfolie. Jeg elsker hvitløk, så jeg bruker mye. Ikke vær redd for at du skal lukte av deg etterpå, for det gjør det ikke når du behandler hvitløken på denne måten.



Så er tiden kommet til å brune kyllingbitene i den varme pannen.



Når bitene får denne fargen er du ferdig med steikingen:



Så tømmer du kyllingbitene over chilli'en og hvitløken:



Brett sammen aluminiumfolien og deretter rett inn i stekeovnen på 220 grader i 35 - 40 minutter:



Nam nam, mørere stykker av kylling får du ikke. Serveres med for eksempel en egenkomponert Tika Masala saus sammen med brokkoli, blomkål. Grønnsakene kan Wok'es eller serveres kokte.

Dette er sausen jeg ofte bruker:

4 ss olje
1/2 ts malt spisskummen
1/4 ts javitri (muskatblomme)
1/2 ts jaifal (malt muskat)
5-10 fedd hvitløk
1 ss ingefær
150 g knuste tomater
1/2 ts haldi (gurkemeie)
1 ss rømme
1 dl fløte
10 cashewnøtter knuses
1 ss finsnittet koriander
(chili etter smak - jeg pleier å gjøre den svært sterk)

Du kan også marinere kyllingbitene i denne sausen før du steker den. Da blir resultatet enda mer perfekt. Vær forsiktig med spisskummen. Den setter veldig preg på smaken og for mye av den, gjør sausen litt for utpreget. Alt fåes i Asiabutikken på hjørnet.

modumodd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 12:35   #3
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Indisk kylling med løk

Denne ser jo fantastisk godt ut. Det må jo bli en del karber bare av hvitløken? Kansje lurt å minske det om man lever på lchf?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 13:36   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Indisk kylling med løk

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Denne ser jo fantastisk godt ut. Det må jo bli en del karber bare av hvitløken? Kansje lurt å minske det om man lever på lchf?

Det er ikke karbohydratene fra 5-10 fedd hvitløk som spenner beina for lchf.... Det tror jeg at jeg kan garantere. Det blir jo "ingenting" i gram og dermed også svært lite i reelle karbohydrater.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:31   #5
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Indisk kylling med løk

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Denne ser jo fantastisk godt ut. Det må jo bli en del karber bare av hvitløken? Kansje lurt å minske det om man lever på lchf?

Det har jeg faktisk aldri tenkt over ... At det er så mye i hvitløk. Men av og til et fedd eller to i en gryte spiller vel mindre rolle totalt sett.

Godt blir det ihvertfall. Og et fedd veier? X gram? Ikke mye

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 22:12   #6
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Indisk kylling med løk

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Fant denne på mineoppskrifter.no og den er veldig god. Brukte 2 bokser med kokosmelk i stedenfor vann.

Indisk kylling med løk - oppskrift



Ingredienser

3 dl olje
4 middels store løk
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket
1 1/2 ts gaaram masala
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset
1 ts chilipulver
ts malt koriander
3 hele kardemommekapsler(brukte malt)
3 pepperkorn(brukte malt)
3 ss tomatpuré
8 kyllinglår, uten skinn (vi bruker kyllingfilét)
3 dl vann
2 ss sitronsaft
1 grønn chili
friske koriander blad
strimler av grønn chili til garnityr (kan sløyfes)
Tilberedning
1. Varm opp oljen i en stor stekepanne. Tilsett løken, og fres den til den blir gyllenbrun, mens du rører av og til.
2. Skru ned varmen og tilsett ingefær, garam masala, hvitløk, chilipulver, malt koriander, hele kardemommekapsler og pepperkorn. Rør godt om for å blande alt.
3. Hell tomatpureen i blandingen i stekepannen. Surr den i 5-7 min sammen med krydderne, mens du hele tiden rører.
4. Legg kylingstykkene i pannen, og vend dem i krydderblandingen til de er helt dekket.
5. Hell vannet i pannen, legg på lokk, og la retten småkoke i 20-25 minutter.
6. Tilsett sitronsaft, grønn chili og koriander, og bland alt.
7. Andrett kyllingen og løken på oppvarmede tallerkener, dryss over garnityren og server retten varm.
Denne retten kan gjerne serveres dagen derpå, smaken får utvikle seg og blir fyldigere.

Lager den i morgen,gleder meg veldighar aldri brukt kokosmelk i maten
Håper at jeg liker det.Takk for oppskriften

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 15:32   #7
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Indisk kylling med løk

Tusen takk for den beste oppskriften
Som om jeg var på Indisk restaurant,nydelig og jeg er mett som aldri før
på lavkarbo.Det smakte dødsykt godt
Nå har jeg min favoritt

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Indisk restaurant maysa Lavkarbo generelt 1 17-10-11 15:11
Indisk mat ok? Bønna200 Spørsmål og svar 0 06-08-11 13:42
Indisk blomkål Tami Middag 0 13-05-11 12:10
Indisk kylling med cashew mofe Middag 1 25-11-05 13:43
Kylling Mussallam (kylling med nøtter) Marianne Middag 0 29-12-04 11:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no