Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Indisk drømmegryte!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-07-11, 16:57   #1
Fløtepusen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 12
Fløtepusen er ny på veien

Indisk drømmegryte!

Laga en skikkelig herlig rett til middag i dag inspirert av en gammel slager i heimen. Ble knakelibrakelig god, og med små justeringer slett ikke verst i forhold til karbsene. Jeg brukte altså dette til to pers;

Tre mellomstore kyllingfileter
1/2 boks creme fraiche
1/2 boks kokosmelk, feteste typen (3 karber pr 100 g)
En god slant kremfløte (ca 1 dl?)
Ca to ss Toro Tandoori Masala krydderblanding. (finnes i vanlig dagligvare, eks Rema 1000. Uten sukker)
En stor purre
Ett fedd hvitløk
En-to ts Sukrin.
En buljongterning
Et par klatter smør til steiking
En blomkål til "ris"

Til å drysse over ved servering;
Hakket rød paprika
Strimlet purreløk
Ristede nøtter, med eller uten salt. Cashew er godt, men peanøtter et mer lavkarboalternativ.


Begynte med å lage marinaden. Blandet CF, fløte og kokosmelk, og smakte til med krydderet. Ca to ss syntes jeg ble bra.

Så strimlet jeg kylling, stekte den sammen med en halv strimlet purre og hvitløk, og tilsatte buljongterningen. (knuste den over kjøttet) Så helte jeg over marinaden og lot det putre litt. Jeg liker veldig godt denne sausen når den har et lite hint av søtt i seg, så jeg smakte til med sukrin og lot det hele putre og kose seg på lav varme mens jeg lagde "risen".

Raspet blomkål på grovt rivjern, la en klatt smør nederst i en ildfast form og drysset over blomkål-"risen". Hev det inn i microen, og lot det godgjøre seg i ca 5 minutter. I mens kuttet jeg opp paprika og resten av purren og la det i skåler slik at vi bare kunne drysse det over maten når den kom på tallerken. Det hele tok meg ca 20 minutter!

Jeg har desverre ikke regnet ut total karboinnhold pr servering siden jeg følger mitt eget lavkarboopplegg der jeg ikke er så innmari streng med karbene, men regner med det er rimelig greit å regne ut for dere som er litt inne på det?

Fløtepusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 19:26   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Indisk drømmegryte!

Takk for oppskrift. Det ser "snadder" ut

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 11:16   #3
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Indisk drømmegryte!

Denne må jeg prøve!
Det ser enkelt ut å lage også!!
Takk for at du deler oppskriften

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 23-07-11 kl 14:58.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 01:41   #4
lisebj10
Nytt Medlem
 
lisebj10 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Østfold
Alder: 32
Innlegg: 8
lisebj10 er på en erverdig vei

Sv: Indisk drømmegryte!

Denne må så absolutt prøves ut!

lisebj10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 18:33   #5
FrøkenFjong
Medlem
 
FrøkenFjong sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 131
FrøkenFjong er på en erverdig vei

Sv: Indisk drømmegryte!

Denne laget vi til middag i dag! Fantstisk god!!!!! Blir nok ikke siste gangen denne står på vårt middagsbord.

Tusen takk for at du delte denne oppskriften!

__________________
"Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha." H. C. Andersen
FrøkenFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 12:30   #6
smalahove
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 1
smalahove er på en erverdig vei

Sv: Indisk drømmegryte!

Denne retten var virkelig kjapp å lage og veldig velsmakende. Takk for at du deler oppskriften!

Likte spesielt godt "blomkålrisen" - det fungerte bra å lage den i mikroen, noe jeg var litt skeptisk til. :-) Fant ikke Toros Tandoori Masala krydderblanding på Rimi, så jeg endte opp med en annen produsents hvor det ikke fantes info om karbohydrater/sukkerinnhold. Alltid gøy å mikse eget krydder, så neste gang forsøker jeg å lage mitt eget. Tips mottas med takk!

smalahove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 21:54   #7
Fløtepusen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 12
Fløtepusen er ny på veien

Sv: Indisk drømmegryte!

Så bra den falt i smak!! Har forresten laget mitt eget indiske krydder tidligere med stor suksess, bare prøvde meg fram med å blande de samme kryddertypene som er listet på baksiden av ferdige krydderblandinger man kan kjøpe i butikken. (Eks. tikka masala eller liknende.) Mye det samme som ofte går igjen med koriander, chili, paprikapulver, currypulver (fra innvandrerbutikk vel og merke) ingefær, hvitløk og liknende. Det er ganske så gøy når man får til den gode, indiske smaken "helt fra bunnen av".

Prøvde meg forresten på en variant av denne retten med torskefilet i form i dag. Ble SNADDER! Laget samme marinaden, med litt mindre fløte, samt finhakket hvitløk oppi. La filetene (4 stk) i en ildfast form, og drysset over paprika og løk i biter. Krydret med salt og pepper før jeg helte over marinaden, og lot hele stasen steke i ovnen i ca 20 minutter. (kan sikkert stå i 30, for det var mye "crunsj" i paprikaen og løken. Men godt var nå det også!) Serverte med den samme "risen". Var kjempefornøyd, og det var virkelig en lettvint middag!

Fløtepusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 16:01   #8
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: Indisk drømmegryte!

å herregud så godt dette måååå alle sammen bare prøve

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 12:06   #9
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Indisk drømmegryte!

Opprinnelig lagt inn av Fløtepusen, her.

Ca to ss Toro Tandoori Masala krydderblanding. (finnes i vanlig dagligvare, eks Rema 1000. Uten sukker)

Jeg var ute på butikken i går, og kunne ikke finne denne noe sted. Men jeg lurer på hva jeg egentlig ser etter. Er det på glass eller på pose eller noe annet?

Fant et Tandoori Masala krydder fra Hindu. Tror du går for det samme?

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 12:39   #10
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Indisk drømmegryte!

Opprinnelig lagt inn av supah, her.

Jeg var ute på butikken i går, og kunne ikke finne denne noe sted. Men jeg lurer på hva jeg egentlig ser etter. Er det på glass eller på pose eller noe annet?

Fant et Tandoori Masala krydder fra Hindu. Tror du går for det samme?

Det er på glass. Er det ikke sukker i går det vel for det samme?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 12:40   #11
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Indisk drømmegryte!

Laget denne forrige dagen og den var god Men jeg elsker spicy mat jeg da, så slang oppi en chilli også. Kjempesnadder

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 13:03   #12
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Indisk drømmegryte!

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Det er på glass. Er det ikke sukker i går det vel for det samme?

Ok, tusen takk! Da skal jeg prøve denne en dag i uken!

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 18:39   #13
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Indisk drømmegryte!

Spiste resten til lunsj i dag og da var den good, altså! Smakene hadde satt seg mye mer og det var helt fantastisk :-)

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 13:29   #14
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Indisk drømmegryte!

Sånn ca regnet ut fra diett no er det ca 16.46 karber per prosjon.

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 23:25   #15
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Indisk drømmegryte!

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Sånn ca regnet ut fra diett no er det ca 16.46 karber per prosjon.

Det hørtes ut som mer enn jeg trenger. Hva er det som drar opp karbomengden?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 06:34   #16
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: Indisk drømmegryte!

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Sånn ca regnet ut fra diett no er det ca 16.46 karber per prosjon.

hvordan får du det til og bli så høyt?

man kan jo også kutte ut noen av ingrediensene dersom man skal være kjempestreng. saus og kjøtt inneholder ikke veldig mye karbo per porsjon, så kan man jo legge til de grønnsakene som tillates i ønsket mengde på den dietten man går på.

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 13:04   #17
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Indisk drømmegryte!

Opprinnelig lagt inn av mio87, her.

hvordan får du det til og bli så høyt?

Ja, det lurer jeg også på. Jeg prøvde å legge det inn på diett nå, og endte opp med ca 10 kh på hele oppskriften. (Uten blomkålrisen)

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Indisk suppe Irenesol Middag 3 11-10-11 11:18
Indisk Spinatgryte Cyan Middag 13 22-07-11 22:38
Indisk blomkål Tami Middag 0 13-05-11 12:10
Mmm ... lavkarbo-indisk! Akeleie Middag 3 11-06-10 01:59
Atkins og indisk deeluxe Vedvarende vekttap 3 10-02-04 11:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no