Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Kontraindikasjoner

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-16, 10:28   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Kontraindikasjoner

Jeg synes det kan være vanskelig i vite hvilke tilskudd og medisiner som ikke bør taes sammen med hverandre, og kunne trengt noen innspill.
Jeg tar daglig:
- Glucophag 3 x 500 mg
- Zomac 2 x 40 og Santac 2 x 300 mg
- Nifirex 2 x 100 mg (skal taes de neste ti ukene på grunn av lave jernverdier)
- Vitamin C 200 mg (tar sammen med Nifirex for å bedre opptaket)

I tillegg tar jeg:
- Vitamin D3 5000 IU ca annenhver dag nå i sommerhalvåret (har noe som virker som kronisk lave D-vitaminlagre, og tar enda mer på vinteren)
- Magnesium 500 mg ved behov (kanskje to, tre ganger i uka, før leggetid stort sett)
- Jod-tilskudd, i form av Lugols oppløsning (fire dråper i vann, en til to ganger i uka, grunnet struma, og lavt jod-nivå som ikke holder seg oppe av seg selv)

Det eneste jeg vet for sikkert er at jeg skal unngå å ta jerntilskuddet samtidig som reflux-medisinen min, ellers er jeg like vis på om noe av det andre kan påvirke hverandre.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 11:04   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Medisininteraksjoner/kontradiksjoner kjenner jeg ikke - de bør du sjekke med legen.
Verdt å huske at jern kan binde en del stoffer, så sånn for sikkerhets skyld hadde jeg holdt dem noen timer unna medikament av føre var. Men jeg kjenenr kun til stoffskiftemedisin som et konkret eksempel.

Mineraler kan det som en tommelregel være greit å forsøke å holde fra hverandre.

Dersom du ikke er av de som blir ekstra våken av d3-tilskuddet kan du godt ta det sammen med magnesium.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 15:23   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Medisininteraksjoner/kontradiksjoner kjenner jeg ikke - de bør du sjekke med legen.
Verdt å huske at jern kan binde en del stoffer, så sånn for sikkerhets skyld hadde jeg holdt dem noen timer unna medikament av føre var. Men jeg kjenenr kun til stoffskiftemedisin som et konkret eksempel.

Mineraler kan det som en tommelregel være greit å forsøke å holde fra hverandre.

Dersom du ikke er av de som blir ekstra våken av d3-tilskuddet kan du godt ta det sammen med magnesium.

Ok, takk. Glucophagen jeg jo ta sammen med måltider (diabetesmedisin). Refluxmedisin (zomac og santac) fungerer best når tar dem jeg med en gang jeg står opp, og litt etter siste måltid. Jeg har også fått vite at jeg ikke bør ta jern rett før eller etter kaffedrikking, så da tar jeg det sent på formiddagen og på kvelden, ettersom jeg drikker kaffe på morran og etter middag. Er litt av et puslespill. Jeg blir ikke våken av D3 direkte, det vil si at de holder meg jevnt i bedre form (ift. immunforsvar, nedstemthet etc), så det å være på D3 er egentlig en opprettholdelse av en slags normalsituasjon. Det som blir en utfordring blir da å holde magnesium og jod og jern fra hverandre.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 16:25   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Ah.. jeg mente at det er en del som blir sånn "lysvåkne" etter å ha tatt d-vitamin, så da passer det bedre å ta tilskuddet om morgenen i stedet for på ettermiddag/kveld.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 23:29   #5
alaska
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 20
alaska er på en erverdig vei

Sv: Kontraindikasjoner

Mulig du kan finne noen svar på denne siden? http://www.acu-cell.com/acn.html

alaska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fleksibel paleo Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 07:27   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Opprinnelig lagt inn av alaska, her.

Mulig du kan finne noen svar på denne siden? http://www.acu-cell.com/acn.html

Takk! Skal sjekke ut.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 10:45   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Har du funnet ut noe mer om kontrsindikasjoner, Photo? Jeg tar jo både somac, metformin og d-vit akkurat som deg. Skal ta duroferon for jernmangel de neste 2-3 månedene, og var og kjøpte i går, men har så jævlig brainfog for tiden at jeg bare falt ut når hun apotekeren gikk gjennom hvordan jeg skulle ta det, så fikk bar med meg "Ikke ta det med melk blsblablablabla" Så ser jeg jo nå at jeg kanskje burde kjøpe noe c-vitiner og ta sammen med tilskuddet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 11:31   #8
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 43
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Jeg har lastet ned Felleskatalogen sin app på mobilen min, der kan man skrive inn de legemidler man bruker, for å få opp interaksjoner på de ulike medikamentene. Et annet alternativ er å bruke www.interaksjoner.no for å sjekke om medisinene man bruker har interaksjoner.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-16, 19:56   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kontraindikasjoner

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Har du funnet ut noe mer om kontrsindikasjoner, Photo? Jeg tar jo både somac, metformin og d-vit akkurat som deg. Skal ta duroferon for jernmangel de neste 2-3 månedene, og var og kjøpte i går, men har så jævlig brainfog for tiden at jeg bare falt ut når hun apotekeren gikk gjennom hvordan jeg skulle ta det, så fikk bar med meg "Ikke ta det med melk blsblablablabla" Så ser jeg jo nå at jeg kanskje burde kjøpe noe c-vitiner og ta sammen med tilskuddet.

Nei, beklager. Jeg vet bare at man ikke bør ta det sammen med magnesium, eller andre mineraltilskudd, mener jeg også det var.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no