Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gir lavkarbo mer energi?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-09-08, 11:16   #1
lily
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 11
lily er ny på veien

Gir lavkarbo mer energi?

Hei! Jeg har prøvd å følge ett lavkarbo-kosthold tidligere, men aldri kommet helt inn i det. Etter en sommer med altfor mye kos, vin hver kveld, masse potetgull, hvitt brød og fritt inntak av godis, sitter jeg igjen med noen kilo for mye og null energi. Det føles helt umulig å komme inn i hverdagsrytme igjen og jeg er helt tom for pågangsmot og arbeidslyst. Mitt spørsmål er derfor; vil det være effektivt for meg å prøve ut et karbohydratfattig kosthold? Vil dette, i tillegg til å hjelpe meg med å gå ned i vekt, også kunne gi andre postive helsegevinster, som feks. mer energi? Man hører jo ofte at sukker og hvete er negativt i forhold til depresjoner o.l., så det er jo ikke helt ulogisk at disse matvarene også kan være energitappende på andre måter? Vet at jeg kan lese andres innlegg og sikkert finne ut av dette, men ville gjerne ha noen direkte svar også.
På forhånd takk!

lily er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:33   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

Det jeg opplevde da jeg begynte på ketolysekuren var veldig mye mer energi, bedre nattesøvn, roligere kropp, friskere kropp (ikke så stiv og tung og støl) mageonde og luftsmerter ble borte Jeg har i vertfall fått masse mer helsegevinst etter jeg begynte. Jeg har siden februar levd mer generell lavkarbo, men dog rein mat og grønnsaker som hoved"regel" i hverdagskosten.
De gangene jeg eventuelt spiser sukker og stivelse (i form av bakervarer) så merker jeg fort at jeg blir "uggen" kroppen blir stressa og magen ikke helt god.
Det er også viktig å få i seg tilstrekkelig vitaminer. B-12 er et kjent vitamin som har innvirkning på depresjoner bl.anna

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:44   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

Jeg vil si lavkarbo i fleste tifeller gir helsegevinster.
For min del vil det si, null halsbrann, skjelden hodepine og magen er ikke full av luft eller bolblete.

Enegiøkningen har jeg dessverre ikke hatt

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 14:02   #4
Nøttejenta
Juniormedlem
 
Nøttejenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sogn og fjordane
Innlegg: 12
Nøttejenta er på en erverdig vei

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

Jeg vil si utvilsomt ja for min del.
Prøvde å holde meg unna brød,pasta,ris, brød i vår og fikk mye mer overskudd både til trening og ellers i hverdagen.
Havna på karbokjøret i sommer og energien dalte
Er nå begynt på ketolysekuren og spiser Stress-B vitaminer og kalciummix med D-vit,magnesium og sink. Hjelpe meg for en forskjell. Nattesøvnen er tilbake og energinivået bare stiger. Humøret og tålmodigheten følger på.

Nøttejenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 17:34   #5
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

Opprinnelig lagt inn av lily, her.

Hei! Jeg har prøvd å følge ett lavkarbo-kosthold tidligere, men aldri kommet helt inn i det. Etter en sommer med altfor mye kos, vin hver kveld, masse potetgull, hvitt brød og fritt inntak av godis, sitter jeg igjen med noen kilo for mye og null energi. Det føles helt umulig å komme inn i hverdagsrytme igjen og jeg er helt tom for pågangsmot og arbeidslyst. Mitt spørsmål er derfor; vil det være effektivt for meg å prøve ut et karbohydratfattig kosthold? Vil dette, i tillegg til å hjelpe meg med å gå ned i vekt, også kunne gi andre postive helsegevinster, som feks. mer energi? Man hører jo ofte at sukker og hvete er negativt i forhold til depresjoner o.l., så det er jo ikke helt ulogisk at disse matvarene også kan være energitappende på andre måter? Vet at jeg kan lese andres innlegg og sikkert finne ut av dette, men ville gjerne ha noen direkte svar også.
På forhånd takk!

Jeg vet ikke om jeg kan påstå at jeg har fått mer energi, men den energien jeg har, ser nå ut til å være mye mer jevn enn før. Tidligere krasjet jeg totalt etter jobb nesten hver eneste dag, for eksempel, og måtte ty til kaffe, frukt og sjokolade for å komme meg helskinnet gjennom arbeidsdagene. Har ikke blitt noen ellevill friskus, men jeg orker mer og har et forutsigbart energinivå, noen som føles som en velsignelse i seg selv.

Jeg vet ikke helt hvilken filosofi du har tenkt å følge, men hvis du tenker på noe hvor du skal i ketose, kan det kanskje være en idé å trappe ned karbohydratene litt før du virkelig setter inn støtet. Den aller første tiden på en ketogen diett kan være litt kjipt; og hvis du allerede føler deg på bånn, tror jeg det kan være lurt å ta det litt pent.

Men uansett - er du i dårlig humør og føler deg giddesløs, er jeg overbevist om at en eller annen form for lavkarbo kan hjelpe

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 17:53   #6
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

lavkarbo gir naturlig stabilt blodsukker og (fett)forbrenning. Dette i seg selv gjør at du ikke lenger må spise for å orke dagen, men spise for å leve i det lange løp. Jeg går ikke tom lenger, jeg bare blir sulten, men energien er der like fullt.

Ordet er jevn energi. Dog jeg har fått en konsentrasjonsevne og våkenhet som er merkbart bedre. Er ikke trøtt slapp og sliten lenger.

Hvor du oppnår best energibalanse er litt avhengig av deg og din forbrenning. Noen tåler veldig lite karbo og føler seg pigge og lette selvom de spiser mye fett og protein, noen har det best med litt mer karbo. Uansett snakker vi 50-200g karbo her basert på deg sjøl + ditt aktivitetsnivå. Og da snakker vi karbo fra grønnsaker etc og ikke potet, ris, pasta, brød og sukker.

Raske blodsukkerstigninger er veldig stressende på kroppen både for immunforsvar, energibalanse, fordøyelse, hormonbalanse. Lavkarbo er derfor ren helse, ikke fordi man nødvendigvis spiser mer fett og protein, men fordi prosessene i kroppen får virke mer stabilt og forutsigbart. Om man kombinerer dette med å spise naturlig mat du lager selv og passer på vitaminer og mineraler er du nødt til å få det bedre.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 18:08   #7
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

Jeg har fått mindre overskudd.... Men alt det andre positive som kommer med veier opp for det negative

Kunne ALDRI tenke meg å gå tilbake til slik jeg levde før. Koser meg med maten, kroppen har det bra, er ikke oppblåst og humøret er generelt MYYYYE bedre.

Man kan si man blir et nytt menneske

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:29   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gir lavkarbo mer energi?

Ja! Absolutt. Jeg kan sitte her nå, klokka halv ni om kvelden og kjenne direkte på velværet i kroppen. Energien er jevn, den er høyere enn den var på høykarbomat, og bare det å ikke "kjenne" magen sin hele tiden, som en nummen sak som verker og stresser, det er noe som er har en så stor verdi i seg selv, at jeg aldri kan gå tilbake, uansett.
Selv nå som jeg er skikkelig forkjøla og tung og seig i kroppen, så er jeg veldig våken og klar. Før når jeg ble forkjøla så ble jeg alltid utslått og bare sov, nå kan jeg leve ganske vanlig til det går over, og det går mye fortere enn det pleier å gjøre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Energi ... nettan Ketolysekuren 1 11-08-07 18:36
Jeg trenger mer energi!!! Georgine Kosttilskudd 22 29-11-06 12:43
Energi...?? tess81 Spørsmål og svar 3 24-10-06 15:29
Energi Marianne Fysisk og mental helse 2 01-01-05 16:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no