Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-10, 22:51   #26
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:52   #27
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Mumle, her.

Det skulle jeg også likt å høre. Jeg kjenner noen sånne som den gutten du beskriver her. Sofagriser som drikker cola hver dag og kun pizza o.l. til middag. Hadde jeg levd på deres måte hadde jeg antakelig veid det dobbelte av det jeg gjør i dag. Likevel er de tynne, på grensa til magre. Hvorfor det?

Samboeren min er slik.. lever på brus og snacks og er normalt slank.. jeg har spist "vanlig norsk husmannskost" og jeg veier 20-25 kg mer enn han!!!

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:53   #28
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Jeg synes de snakket for lite om at fedme er/er ikke en sykdom. Jeg ønsket at noe kunne spørre Kari om hva hun mente om f.eks dette eksemplet:

En dame føder 2 barn med ett års mellomrom. Jente først, la oss si hun veier rundt 5 kilo når hun blir født - en "feit" baby".

Året etter fødes hennes bror, en liten kar på 3500 gram.

Barna får samme kost hjemme, men datteren som er født feit - spiser/har behov for mer mat i barneårene enn broren som er tynn.

I ungdomstiden spiser broren masse karbo, usunn mat, sjokolade og annet - og trimmer aldri. Han er fremdeles tynn som en tråd.

Jenta har fremdeles stor apetitt, men spiser ikke mer kalorier enn broren i det store og det hele. Hun har blitt enormt overvektig (si moren også er ekstremt overvektig).

Det jeg mener, er at fedme er en sykdom - enkelte oss er født feit, da må det vel være genetisk? Ofte har fete barn en fet far eller mor - samtidig som det også har en søster eller bror som ikke er overvektig (kanskje som sin far?)

Dette er bare et eksempel, som det sikkert finns mange tilfeller av i virkeligheten.

Lurer på hva Kari ville si om det? At jenta er lat og må ut å trene?

At hun spiser like mange kalorier som broren og likevel blir feit gjør henne ikke syk. Det betyr bare at hun spiser mer enn hun trenger.

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:54   #29
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

det var vel akkurat det dem sa på tv.. spiser mer enn de trenger

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:55   #30
Angelita
Juniormedlem
 
Angelita sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 10
Angelita er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Synes igrunnen at den beste kommentaren kom fra Polezynski da han nevnte at første boken om lavkarbo kom ut allerede en gang for lenge siden, husker ikke helt årstallet.... Men den ble ikke omsatt til norsk før 2007. Er sikkert derfor de ikke ennå har fått lest den på Blindern, sa han. Et lite slag til de som så tydelig ikke følger helt med i timen ang. forskning.

Angelita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:55   #31
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Jeg kom til å tenke på en ting i denne sammenhengen, som har rot i min egen overvektshistorie. Jeg har tre halvsøsken. Vi har alle samme mor, og vi har bodd i samme hus med samme mor og far og kosthold i alle år. Det vil si fra jeg var 2 til jeg var 19.
Det var samme mor som smurte matpakker, og samme mor og far som lagde middag og kvelds og ellers det andre vi spiste. Vi spiste stort sett den samme maten – vi hadde gode måltidsrutiner alle fire. Godteri var forbeholdt lørdager, brus likeså. Vi levde på et helt vanlig norsk kosthold.
Søskenene mine har inntil de ble voksne vært undervektige. Jeg har vært kraftig overvektig. De veide noenogførti kilo da de begynte på ungdomsskolen (12 år), jeg veide 80. Vi er like høye og er alle jenter.
Dette er ingen unnskydning eller ansvarsfraskrivelse for at jeg er stor og legger på meg mens de ikke gjør det. Jeg er enig i at man må gjøre en egeninnsats for å bedre helsen. Men det er ikke til å komme fra at det er noe annet også som har bidratt til min overvekt – noe jeg selv ikke har kunnet styre eller kontrollere.

Du har helt rett jvb - i mitt tilfelle handlet det faktisk om hormoner.

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:57   #32
Mumle
Medlem
 
Mumle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 107
Mumle er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

At hun spiser like mange kalorier som broren og likevel blir feit gjør henne ikke syk. Det betyr bare at hun spiser mer enn hun trenger.

Jeg vet ikke det helt. Hvis noen kun "tåler" 1000 kalorier om dagen uten å legge på seg, mens de fleste tåler det dobbelte, er det ikke da en feil et sted? Sykdom kan jo være så mangt.

__________________



Min journal
Mumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding: Atkins, Ketolyse, selvkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:58   #33
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

det var vel akkurat det dem sa på tv.. spiser mer enn de trenger

Nå var det nevnt vanlig høykarbokost i eksempelet...

Det viktigste er vel å spise kost som fungerer for deg? Om jenta spiser det samme som broren og likevel eser ut betyr ikke det annet enn at han må spise annerledes. Det er ikke nødvendigvis sykdom. (Men kan selvfølgelig være det!)

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:03   #34
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Huff, det var fælt. Og Kari har jammen liten respekt for forskning: "Det er noe alle vet", og "det kan alle finne ut av, bare å google" osv. SÅ enkelt er det virkelig ikke å forstå hvordan kroppen virker. Ganske respektløst overfor f.eks. Hexeberg & Co også da. Kari sier egentlig at Hexeberg bare driver med tull, for det er noe alle vet... Kan ikke si jeg likte han med boka så godt heller, vurderte å lese den da jeg hørte om den, men mista lysta da jeg fikk sett & hørt forfatteren. Kan jo håpe at programmet fikk noen overvektige til å undersøke lavkarbo nærmere da.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:05   #35
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Mumle, her.

Jeg vet ikke det helt. Hvis noen kun "tåler" 1000 kalorier om dagen uten å legge på seg, mens de fleste tåler det dobbelte, er det ikke da en feil et sted? Sykdom kan jo være så mangt.

Det var det jeg også mente, det er for enkelt å skylde på at feite spiser for mye/trener for lite. Ja, de bør kanskje trene/spise mindre - men må da leve på den måten resten av livet for å holde vekten nede. Andre igjen kan spise det de vil uten å bevege seg - og fremdeles være tynn som en strek

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:12   #36
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Huff, det var fælt. Og Kari har jammen liten respekt for forskning: "Det er noe alle vet", og "det kan alle finne ut av, bare å google" osv. SÅ enkelt er det virkelig ikke å forstå hvordan kroppen virker. Ganske respektløst overfor f.eks. Hexeberg & Co også da. Kari sier egentlig at Hexeberg bare driver med tull, for det er noe alle vet... Kan ikke si jeg likte han med boka så godt heller, vurderte å lese den da jeg hørte om den, men mista lysta da jeg fikk sett & hørt forfatteren. Kan jo håpe at programmet fikk noen overvektige til å undersøke lavkarbo nærmere da.

Det mest utrolige sitatet hennes synes jeg var:
"Jeg vil helst ikke gå inn på lavkarbo, for det blir litt for mye på detaljnivå føler jeg"

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:26   #37
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Man spiser mer og beveger seg mindre fordi man lagrer fett.
Man spiser mindre og beveger seg mer fordi man forbrenner fett.
(Gary Taubes)

Det er altså motsatt av det disse tussene sier.

Å si "det er noe alle vet" og "hva er det man skal forske på - dette er såre enkelt" - det tyder på at Kari J dessverre er noe tett i pappen. Når WHO stadig minner oss på at overvekt har gått forbi sult som helseproblem globalt, så er det grunn til å se litt mer inngående på årsaken, foreksempel ved å sjekke hva som er årsak og hva som er virkning i fettlagringsprosessen.

Når det gjelder TV-debatten var den som TV-debatter flest. Hvis det tilfeldigvis er et emne jeg kan litt om fra før, blir jeg eitrende sinna av alt det tåpelige som får lov til å bli sagt på eteren, mens de som sitter med kunnskapen blir avbrutt og får spørsmål som hindrer dem i å få komme til poenget

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:27   #38
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Når det gjelder TV-debatten var den som TV-debatter flest. Hvis det tilfeldigvis er et emne jeg kan litt om fra før, blir jeg eitrende sinna av alt det tåpelige som får lov til å bli sagt på eteren, mens de som sitter med kunnskapen blir avbrutt og får spørsmål som hindrer dem i å få komme til poenget

Veldig, veldig enig. Men dessverre er det for mye tabloid fremstilling sånne steder. Jeg håper at om 30 år så er ting litt annerledes.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:34   #39
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Å si "det er noe alle vet" og "hva er det man skal forske på - dette er såre enkelt" - det tyder på at Kari J dessverre er noe tett i pappen.

Dessverre er det sånne argumenter som går rett hjem hos veldig mange, for det høres jo så enkelt og riktig ut liksom... hehe. Hun jeg satt og så programmet med, nikket og var veldig enig i Kari når hun sa det. *sukk*

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 23:42   #40
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe

Skal vedde på at det gjelder katter og hunder i enda større grad enn mennesker. Det er vel sikkert for dem også individuelt hvor mye de tåler av karbohydrater, men de tåler ventelig mindre enn oss. Jeg ville sjekket tørrforet for karbohydratinnhold. Det er vel oppgitt næringsinnhold på kattematpakker også?

Mange kostholds- og overvektforsøk er gjort på mus og rotter. Jeg trodde disse spiste mye plantekost (f.eks. korn) normalt og skulle være tilpasset det. Men de blir tjukke av høykarbo de også.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 00:21   #41
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Skal vedde på at det gjelder katter og hunder i enda større grad enn mennesker. Det er vel sikkert for dem også individuelt hvor mye de tåler av karbohydrater, men de tåler ventelig mindre enn oss. Jeg ville sjekket tørrforet for karbohydratinnhold. Det er vel oppgitt næringsinnhold på kattematpakker også?

Mange kostholds- og overvektforsøk er gjort på mus og rotter. Jeg trodde disse spiste mye plantekost (f.eks. korn) normalt og skulle være tilpasset det. Men de blir tjukke av høykarbo de også.

Jeg så på innholdsfortegnelsen på tørrforet moren min gir til sin hund, av de 4 første ingrediensene som var listet var det bare en som ikke var korn, husker ikke karboinnholdet, men det var ganske høyt..

Hundene mine får våtfor, med 0 g kh

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 00:22   #42
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Dessverre er det sånne argumenter som går rett hjem hos veldig mange, for det høres jo så enkelt og riktig ut liksom... hehe. Hun jeg satt og så programmet med, nikket og var veldig enig i Kari når hun sa det. *sukk*

Grunnen til at sånne argumenter går hjem er jo nettop at det fritar publikumet fra å undersøke ting selv. Og så er det oss overvektige de skal ha til å være late!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 07:11   #43
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Man spiser mer og beveger seg mindre fordi man lagrer fett.
Man spiser mindre og beveger seg mer fordi man forbrenner fett.
(Gary Taubes)

Helt riktig

Mulig representantene for sunn fornuft og forskning ikke får levert budskapet sitt på grunn av at de har for lite media/tv-erfaring.

Jeg synes det er på tide at vi innser vi ikke får snakke om lavkarbo og heller utfordrer det sittende regimet på alt som er feil og mangler i forhold til det de sier om kalorier inn - kalorier ut, for der er det MASSE å ta av... Vi hadde fått en bedre, mer tabloid og mer korrekt debatt hvis Hexeberg og Dag P. begynte hver setning med "Nei, nå snakker Kari gjennom ræva igjen!"

La høykarboforkjemperne forsvare sine synspunkter, ikke begyn å hviske om lavkarbo - folk flest har hørt om det, det folk flest ikke har skjønt er at Kari og Kalori-Kommandoen lyver og/eller ikke aner noe som helst om konseptet "kalori inn - kalori ut"

Vi kan ikke viljestyre vår egen forbrenning, kroppen bestemmer selv hva den gjør med det vi spiser.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 08:41   #44
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Jeg synes debatten ikke var så værst egentlig.

2 stk. leger som folk hører på fikk gjenta masse om karbokosthold som helt sikkert er første gang for mange som hørte på og er fortvilet pga. vekt.

P. fikk jo tilogmed fortalt det veldig viktige poenget at han som sultet seg ned i vekt, i essens gikk på høyfett-kosthold dvs. sitt eget magefett.

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 09:07   #45
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

La dere merke til at Kari Jaquesson hadde kjøpt en av Petter Smarts oppfinnelser fra utsalget hans i Andeby?

Det er en finurlig innretning med to små kroker med en strikk imellom. Man fester én krok i hver munnvik og fører strikken bak nakken. Resultatet er et fint og naturlig sjarmerende smil som sitter der hele tiden.

Eneste ulempen er jo at man smiler også i situasjoner hvor folk flest finner det unaturlig.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 09:58   #46
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

hehe så sant så sant

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 10:03   #47
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe

Kattedyr har vel eksistert like lenge om ikke lenger enn oss, og de er kjøttspisere og åtselsetere. Har noen sett en katt gå i åkeren og spise rotfrukt, f.eks? Butikktørr- og våtfôr er fullt av stivelse fra mais o.l, og egentlig ganske dårlig tilegnet katter. Se på innholdsfortegnelsen, og det står gjerne "min 4% kjøtt". Det er jo ganske drøyt.
Katten min har tørrfôr fra Royal Kanine stående framme hele tiden. Veldig bra tørrfôr, og så får han daglig lettkokt fisk/ferskt kotelettavskjær (med bein), rå kylling etc. Katten min er slank og speilblank i pelsen, og selv om han er ute og løper av seg, så ligger han og purker sikkert seksten timer i døgnet. Katter har enda mindre godt av karbohydrater enn oss, carnivorer som de er. Det lille rovdyr i naturlige omgivelser får i seg av grønt er fra vomma til plantespisere

Opprinnelig lagt inn av Angelita, her.

Synes igrunnen at den beste kommentaren kom fra Polezynski da han nevnte at første boken om lavkarbo kom ut allerede en gang for lenge siden, husker ikke helt årstallet.... Men den ble ikke omsatt til norsk før 2007. Er sikkert derfor de ikke ennå har fått lest den på Blindern, sa han. Et lite slag til de som så tydelig ikke følger helt med i timen ang. forskning.

Du snakker sikkert om pamfletten til William Banting (som ikke mindre er opphavet til begrepet "bant/banta" på både engelsk og svensk ) som han skrev i 1863 og trykket på eget budsjett i full begeistring etter at legen hans satte han på en lavkarbodiett. Lavkarbo hadde sin første "motebølge" alt i siste halvdel av attenhundretallet, altså. Nymoderne fenomen? I think not. Lavfettdiettene kom for seksti år siden etter publiseringen av lipidhypotesen til Ancel Keys, så stikk den, Drevon.

Jeg har ikke sett debatten. Den ligger vel på nett-tv, men jeg vet ikke om jeg orker. Jeg er så lettantent .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 10:18   #48
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Følgende er publisert i 1825, av Jean Anthelme Brillat-Savarin:

Sitat:

”korpulensen alltid förorsakas av en med mjöl och stärkelseämnen överladdad diet” och att växtätare ”bli hastigt feta om man fodrar dem med potatis, säd eller mjöl” medan köttätare aldrig blir feta. Brillat-Savarin tillägger att fetman uppstår ännu hastigare om man förenar mjölmaten med socker. Som bot för fetman anges: ”sträng avhållsamhet från allt vad mjöl- och stärkelserik föda heter”

Om det finnes på norsk vet jeg ikke :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 10:21   #49
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Følgende er publisert i 1825, av Jean Anthelme Brillat-Savarin:



Om det finnes på norsk vet jeg ikke :-)

Jamen se der, noen som var før Banting til og med! Det jeg ikke har funnet noe om er hvor legen hans hadde sin diett fra. Han var faktisk øre- nese- og halsspesialist, om jeg ikke husker feil, og skulle vel kurere hørselen til Banting, eller noe i den gaten, som han mente faktisk kom av fedme. Banting selv var jo lekmann. Begravelsesagent, faktisk. En meget overvektig etter den tids standarder sådan.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:35   #50
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Er jo helt enig med deg jvb !
Jeg syns debatten ble sterkt vinklet.
Hun som sa hun hadde forsøkt alt og ingenting nyttet (bare et operativt inngrep hjalp) - hun ble jo bare forbigått i stillhet. INGEN dvelte ved hvorfor, de bare fortsatte å messe sin egen ide. Og slik kan de bare ikke holde på !
Menneskeslekten er ikke en enhet hvor en kan tenke ut EN løsning som passer for alle. En må nok favne noe videre..........

Og Drevon snakket som vanlig bare tull !
Han ønsket seg et samfunn i bevegelse og anklaget myndighetene for ikke å legge til rette for det. Han mente at hvis vi bare hadde gang og sykkelstier nok, så ville alt bli bra......
Han kunne kanskje løfte blikket litt - ikke lenger enn til Danmark. De har hatt det Drevon etterspør i flere generasjoner.
Så hvordan står det til der da - Drevon ?

Flere nevner at de ikke går ned om man slutter å spise, og det har jeg forsøkt selv, og jeg gikk heller ikke ned.
Så vil jeg nevne at stoffskiftesykdommer ser ut til å være mye mer utbredt enn tidligere. Idag måler legene disse hormonene i blodet, og er de tilstede i et rimelig antall, legger men til grunn at de også gjør det de skal.
Og det er vel kun leger som klarer å regne slik ?
Det er langt fra sikkert at disse tilstedeværende hormoner finner veien dit de kan gjøre nytte for seg. Man kan tenke seg at de ikke kan omsette fett - bare at man har ikke målemetoder for det.
Altså : de kan telle øye på folk, men ikke vite om de virker......
Enda er de så brennsikkre på at det ikke er mer i sekken.
Kjære vene......

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I morgen er det start. Noen andre som begynner i morgen? Xandra Ketolysekuren 82 28-08-09 14:35
Husk å mål cm! Tittentei Ketolysekuren 11 06-01-08 17:51
Husk Kalium Maz Kosttilskudd 21 09-05-06 13:56
Debatten Er Vekket Til Live!! janmesi Lavkarbo generelt 17 30-01-06 14:28
husk meg ? nøtta Spørsmål og svar 9 14-12-05 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no