Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er grønnsaker bra eller ikke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-08-10, 00:09   #1
prøver seg frem
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 1
prøver seg frem er på en erverdig vei

Er grønnsaker bra eller ikke?

Hei, Jer er ny her. Holder på på 4 dagen. Jeg lurer litt på det her med grønnsaker. Trodde det ikke var så lurt å spise det pga av mye karbohydrater. Men burde jeg ha det til et par måltider om dagen ? Prøver å holde meg til kjøtt/fisk, sopp og noen broccolitopper noen ganger. Burde jeg legge inn mer grønnsaker ? Regner og regner på karbohydrater, og blir nok vant til det til slutt. De fleste oppskrifter jeg har lest her inne er uten grønnsaker , så jeg blir litt i tvil, men andre plasser står det at man må passe på å få i seg grønnsaker ?

prøver seg frem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 00:28   #2
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Hvis du spiser egenkomponert lavkarbo er det vanskelig å si noe, eller gi bestemte råd.

Følger du ketolyse, og er i ketose (for å gå ned mange kilo) - så skal du spise grønnsaker. Altså 15 g KH om dagen (ikke mindre enn det)

Spiser du egenkomponert, så kan du spise så mye grønnsaker du vil. Eller la være. Men det er viktig å få i seg nok vitaminer, for at kroppen og fettforbrenningen skal fungere optimalt.

Grønnsaker som har lite karbohydrater er squash, sopp, agurk, salat, tomat (noen reagerer med å ikke gå ne i vekt m tomat - mn det ser du selv) grønn og gul paprika har mindre karbohydrater enn rød paprika... en trenger ikke telle karbohydrater i løk.

Håper du fikk litt svar Husk: drikk nok vann (2-3 liter/dagen) og få i deg nok fett i tilleg!

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:18   #3
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

en trenger ikke telle karbohydrater i løk.

Ikke riktig. Løk inneholder ca fem gram karbohydrat pr hundre gram, og disse må du telle. Du må selvsagt ikke telle de om du ikke vil, men de er der enten du teller de eller ei.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:27   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Til og med 5,7 gram, faktisk! Men løk har visst ikke karbohydrat i form av stivelse, og det spaltes visstnok i tykktarmen, sånn at det ikke gies blodsukkerstigning. Dette er en stund siden jeg leste, så jeg husker ikke eksakt. Beklager om dette ble forvirrende.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:28   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Aha! Her fant jeg, og her har til og med du svart, Alkazelters .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:52   #6
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Aha! Her fant jeg, og her har til og med du svart, Alkazelters .

Jepp, og det viste seg at etter videre leting, så var de karbohydratene du ikke trengte å telle med, de som var utover de 5,7 grammene. De 5,7 grammene er mono og disakkarider, som vi vel på enkelt vis kan kalle for sukker. Og disse teller, resten av karbohydratene i løk, trenger man ikke å telle med, de er heller ikke oppgitt i matvaratabellen.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:56   #7
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Jepp, og det viste seg at etter videre leting, så var de karbohydratene du ikke trengte å telle med, de som var utover de 5,7 grammene. De 5,7 grammene er mono og disakkarider, som vi vel på enkelt vis kan kalle for sukker. Og disse teller, resten av karbohydratene i løk, trenger man ikke å telle med, de er heller ikke oppgitt i matvaratabellen.

Og her fant jeg tråden som til slutt konkluderte med at det fortsatt er 5,7 gram sukker i løk. I tillegg til dette inneholder løk mye Fruktan, men dette skal man ikke telle med.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28649

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:59   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Aha! Mysteriet løst! Takker

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 12:25   #9
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

oj! det visste jeg ikke. Har vel egentlig stolt blindt på de som har sagt at jeg trygt kan spise løk uten å telle kh. Men hvis det skal telles, så må jeg selvfølgelig det!

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 17:14   #10
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

oj! det visste jeg ikke. Har vel egentlig stolt blindt på de som har sagt at jeg trygt kan spise løk uten å telle kh. Men hvis det skal telles, så må jeg selvfølgelig det!

Om det har fungert for deg å ikke telle de, så hvorfor begynne å stresse med det?

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 00:09   #11
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

nei si det

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:33   #12
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

Følger du ketolyse, og er i ketose (for å gå ned mange kilo) - så skal du spise grønnsaker. Altså 15 g KH om dagen (ikke mindre enn det)

Hmm..dette er det vel delte meninger om. Hvis jeg ikke husker feil, så står det vel i boka til Torkil Andersen - "Slank med ketolyse" - at anbefalt maks øvre grense for inntak av karboer er inntill 15 for kvinner og 20 for menn, samtidig som det nevnes at noen kan være i ketose på mer enn de anbefalte maksgrensene...eller har jeg misforstått totalt? Jeg sliter med å komme opp i 20 KH...

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:47   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Hmm..dette er det vel delte meninger om. Hvis jeg ikke husker feil, så står det vel i boka til Torkil Andersen - "Slank med ketolyse" - at anbefalt maks øvre grense for inntak av karboer er inntill 15 for kvinner og 20 for menn, samtidig som det nevnes at noen kan være i ketose på mer enn de anbefalte maksgrensene...eller har jeg misforstått totalt? Jeg sliter med å komme opp i 20 KH...

Det er nok delte meninger om dette ja Men hvis man liker grønnsaker, hvorfor kutte dem ut, om ikke det er nødvendig?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:04   #14
Superbolla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 48
Innlegg: 24
Superbolla er på en erverdig vei

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Hehe... Før hadde jeg dårlig samvittighet fordi jeg spiste digg og pottis.. Nå sitter jeg å lurer på om jeg skal få dårlig samvittighet fordi jeg spiser litt for mye broccoli..

__________________
Vet du hva kalorier er?
Det er små uhyrer som lusker rundt i huset om natten, og syr inn klærne dine mens du sover...

Superbolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman.. Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:15   #15
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Superbolla, her.

Hehe... Før hadde jeg dårlig samvittighet fordi jeg spiste digg og pottis.. Nå sitter jeg å lurer på om jeg skal få dårlig samvittighet fordi jeg spiser litt for mye broccoli..

He he, sånn har jeg det også. Rare greier hvordan vi forandrer oss.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:25   #16
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er nok delte meninger om dette ja Men hvis man liker grønnsaker, hvorfor kutte dem ut, om ikke det er nødvendig?

Du har jo et poeng der, men fortsatt så skal man vel passe seg for å overstige den "ideelle" grensen på 15/20 KH pr. dag?

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:28   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Du har jo et poeng der, men fortsatt så skal man vel passe seg for å overstige den "ideelle" grensen på 15/20 KH pr. dag?

Etter 4 uker kan du øke karboinntaket, uke for uke, såfremt du går ned i vekt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 22:29   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Du har jo et poeng der, men fortsatt så skal man vel passe seg for å overstige den "ideelle" grensen på 15/20 KH pr. dag?

ja, men at man spiser grønnsaker betyr jo ikke at man overskrider den grensa

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 23:59   #19
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Jeg mener at Torkils grense på 15 kh pr. dag er unødvendig streng, Atkins, som har operert med dette i over 30 år, tillater 20, og alle holder seg i ketose på 20 kh.

Når man får dårlig samvittighet av å spise grønnsaker har det gått for langt. Du skal spise mye grønnsaker før du overstiger 20 kh. Grønnsaker er bra for deg, spis det i rikelige mengder uten dårlig samvittighet.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 06:21   #20
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Hmm..dette er det vel delte meninger om. Hvis jeg ikke husker feil, så står det vel i boka til Torkil Andersen - "Slank med ketolyse" - at anbefalt maks øvre grense for inntak av karboer er inntill 15 for kvinner og 20 for menn, samtidig som det nevnes at noen kan være i ketose på mer enn de anbefalte maksgrensene...eller har jeg misforstått totalt? Jeg sliter med å komme opp i 20 KH...

I boka står det ordrett "Det er viktig at du spiser deg mett, men heller ikke mer enn det."

Og så står det videre litt uti boka "Å gjennomføre ketolysekuren uten salater og varierte grønnsaker er helt feil og medfører ikke bare stagnasjon i vekttapet men også risiko for forhøyelse av blodets innhold av kolestrol. Når du har vært i ketose i noen uker, kan du tillate deg å øke karbohydrat mengden med 5 gram per uke opptil 25-40 gram under forutsetning at du har utslag på ketostixen"

Og så står det også at en bør bruke de 25-40 g karbohydratene på Grønnsaker!

Ergo: en skal spise til en er mett - og ikke mer enn det. Og fyll på med masse og varierte grønnsaker i kosten! Og får en ikke i seg mer enn 15-20 gram karbohydrater, så trenger en vel ikke stresse med det heller (slik jeg ser det)

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 17:18   #21
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

Og så står det videre litt uti boka "Å gjennomføre ketolysekuren uten salater og varierte grønnsaker er helt feil og medfører ikke bare stagnasjon i vekttapet men også risiko for forhøyelse av blodets innhold av kolestrol. Når du har vært i ketose i noen uker, kan du tillate deg å øke karbohydrat mengden med 5 gram per uke opptil 25-40 gram under forutsetning at du har utslag på ketostixen"

Risiko for høyt kolesterol av å droppe grønnsaker på ketogen kost?
Er det hold i den påstanden?

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:29   #22
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?

Jeg vil tro det... grønnsaker er jo en viktig del av kostholdet uansett livsstil.

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 01:30   #23
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Risiko for høyt kolesterol av å droppe grønnsaker på ketogen kost?
Er det hold i den påstanden?

Jeg vil heller påstå att påstanden om att høyt kolesterol er "farlig" er tull. inuitter levde jo helt uten grønnsaker og hadde overhodet ikke problemer med hjertet. Kjøtt og fisk gir oss alle vitaminer vi trenger for å ha ett fullverdig kosthold. (unntatt magnesium)

Dette glimrende innlegget av chunky avliver kolestreol myten en gang for alle.

__________________

Sist redigert av hansola : 14-08-10 kl 01:56.
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Svar

Emneord
grønnsaker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønnsaker-rå eller kokt? nellie Spørsmål og svar 11 24-01-08 14:19
Grønnsaker - nødvendig eller ikke? slaskalainen Generell ernæringsdebatt 161 15-04-07 21:25
Rå eller kokte grønnsaker monki Generell ernæringsdebatt 11 28-03-07 23:11
Grønnsaker eller innmat - hva er best? tnutt Lavkarbo generelt 32 24-03-07 20:01
Grønnsaker er ikke hva de engang var.... jankph Generell ernæringsdebatt 3 26-07-06 21:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no