Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-10, 14:16   #1
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP

Jeg trener mye og er ikke ute etter å slanke meg, men jeg har bestemt meg at jeg ønsker et kosthold med lite karbohydrater (bla. pga. mye hodepine) og startet på mandag. Jeg er ved Norges idrettshøgskole og vet hvordan jeg skal regne ut inntaket. I disse dager har jeg redusert karboinntaket fra 55-70 % til 11 %.

Dvs: 11 % karbo, 66 % fett og 23 % proteiner og 1, 5 l vann + 2 -3 kopper kaffe (Til sammen 1600-2000 kcal daglig, samme mengde som jeg har ligget på de siste årene)

Jeg er superførnøyd! Har ikke hatt hodepine, har fått gått på toalettet HVER dag (HURRA!! Før gikk det 2-3 dager mellom toalettbesøkene) og jeg er lett i kroppen. Vekta viser 2.1 kg nedgang (!) (Regner med det er mest vann som er forsvunnet, men favorittbuksa er løsere...). 2 kg er ikke noe "problem", selv om jeg ikke skal slanke meg. Har veid 64 kg de siste årene. I dag veide jeg 62 kg (170 høy, men ingen fare om jeg går ned til 60 kg, men ikke under det!)

MEN: Jeg er så slapp hele dagen, ala på samme måte som når jeg noen ganger har lavt blodsukker under en treningsøkt. Jeg trener vanligvis 6 til 9 timer hver uke (løp, styrke + langrenn (vinter)/sykling (ikke vinter)). Siden mandag har jeg kun klart 30 min på mølla i kun 9 km/t. Føles som jeg skal "besvime" hele tiden (ikke bare da jeg trente). Er på jobb nå, og har "uten-på-meg-selv opplevelse, skikkelig slapp!

1) Er dette noe som hører med i starten?
2) Hvis det kun er i starten, hvor lang tid ca. tar det før jeg orker å trene igjen?
3) Hvis det ikke er er vanlig, hva kan problemet være?
4) Siden jeg ikke skal slanke meg, kan jeg ha en "fråtsedag" i uka? (Altså spise - i "vanlige" porsjoner : pasta el pizza el poteter, et kakestykke, 1 sjokolade, litt potetgull) eller vil det sette meg "tilbake"?

Er så utrolig takknemlig for svar. Har lest mye inne på denne siden i to uker nå, + linker hit og dit, og Dahlquist, men klarer ikke (overser?) å finne svar på dette.


Sist redigert av Aggatuss : 25-02-10 kl 20:46. Årsak: Vesentlig skrivefeil: Lavkalori -> Lavkarbo
Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 14:25   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Slapp av, det er helt normalt og gir seg så fort kroppen din venner seg til å bruke ketoner som brennstoff!
Hvor lang tid det tar, er individuelt, alt fra et par dager opptil 4 uker.
Her er en tråd om trening og ketoner!

Jeg ville ikke hatt karbedager som du beskriver. Alt blir ikke ødelagt, men du må jo tømme glukoselagrene igjen og igjen og kan risikere nye runder med slapphet etc.
Du kan lese litt om det her!

Og her er en annen tråd om både trening og oppkarbing!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 15:38   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Opprinnelig lagt inn av Aggatuss, her.


4) Siden jeg ikke skal slanke meg, kan jeg ha en "fråtsedag" i uka? (Altså spise - i "vanlige" porsjoner : pasta el pizza el poteter, et kakestykke, 1 sjokolade, litt potetgull) eller vil det sette meg "tilbake"?

Er så utrolig takknemlig for svar. Har lest mye inne på denne siden i to uker nå, + linker hit og dit, og Dahlquist, men klarer ikke (overser?) å finne svar på dette.

Kitt har svart deg på det meste (og jeg i en annen tråd), men jeg vil bare si meg sterkt enig med henne i at du ikke bør ha en karbedag i uken.
Hvis du har lyst til å "fråtse" i noe, så sjekk ut oppskriftsdelen her på forumet, det er utrolig mye godt man kan lage seg som ikke inneholder så mye karber.
Lykke til med din nye livsstil og ha tålmodighet med slapphetsfølelsen.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 17:37   #4
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Tusen takk for svar, Kitt og Gracella!

Jeg får prøve meg litt frem ang. 1 "fråtsedag". Har lest litt mer og det som blir sagt er litt motstridende (skjønner dog at det er individuelt hvordan folk erfarer ting).

Mange som trener like mye som meg, eller mer, og ikke skal ned i vekt, sier at en karbodag er med på å øke forbrenningen. Nå skal jeg som sagt ikke ned i vekt, så en fråtsedag er kanskje ikke ille for meg vektmessig. Har jo hatt en slik dag i uka i alle år, men med høyt karboinntak/lite fett i ukedagene.

Men hvis jeg - med min nye livsstil (lavkarbo) - har 1 karbodag i uka og det fører til at jeg blir så slapp/energiløs som jeg er nå, at jeg må gjennom denne omstillingsprosessen 3-4 dager etter hver karbodag, så er det jo ikke verdt det! Får prøve å feile (evt. vinne)

Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 20:25   #5
Pandora
Seniormedlem
 
Pandora sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Akershus
Alder: 57
Innlegg: 514
Pandora er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Opprinnelig lagt inn av Aggatuss, her.


Jeg får prøve meg litt frem ang. 1 "fråtsedag". Har lest litt mer og det som blir sagt er litt motstridende (skjønner dog at det er individuelt hvordan folk erfarer ting).

Hei

Som du sier er det litt motstridende erfaringer her inne.. Vet ikke om du har funnet denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709
den tar i hvertfall for seg relatvivt vitenskapelig hva som skjer.

Har selv god erfaring med planlagt "sprekk" sånn ca annen hver lørdag, har ikke mistet energi av det - tvert imot! Men dette varierer tydeligvis mye fra person til person, så litt farlig å komme med noen anbefalinger basert på hva man selv opplever.

Lykke til ihvertfall!!

__________________
Jillian Michaels
Pandora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av hvert - normalvektig Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 20:40   #6
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Opprinnelig lagt inn av Pandora, her.

Hei

Som du sier er det litt motstridende erfaringer her inne.. Vet ikke om du har funnet denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709
den tar i hvertfall for seg relatvivt vitenskapelig hva som skjer.

Hei Pandora, og takk for svar!

Jo denne fant jeg, og det er den artikkelen som gjør at jeg vil prøve med en dag i uka, evt. som deg, med annen hver lørdag.

Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 18:57   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Opprinnelig lagt inn av Aggatuss, her.

Jeg trener mye og er ikke ute etter å slanke meg, men jeg har bestemt meg at jeg ønsker et kosthold med lite karbohydrater (bla. pga. mye hodepine) og startet på mandag. Jeg er ved Norges idrettshøgskole og vet hvordan jeg skal regne ut inntaket. I disse dager har jeg redusert karboinntaket fra 55-70 % til 11 %.

Dvs: 11 % karbo, 66 % fett og 23 % proteiner og 1, 5 l vann + 2 -3 kopper kaffe (Til sammen 1600-2000 kcal daglig, samme mengde som jeg har ligget på de siste årene)

Jeg er superførnøyd! Har ikke hatt hodepine, har fått gått på toalettet HVER dag (HURRA!! Før gikk det 2-3 dager mellom toalettbesøkene) og jeg er lett i kroppen. Vekta viser 2.1 kg nedgang (!) (Regner med det er mest vann som er forsvunnet, men favorittbuksa er løsere...). 2 kg er ikke noe "problem", selv om jeg ikke skal slanke meg. Har veid 64 kg de siste årene. I dag veide jeg 62 kg (170 høy, men ingen fare om jeg går ned til 60 kg, men ikke under det!)

MEN: Jeg er så slapp hele dagen, ala på samme måte som når jeg noen ganger har lavt blodsukker under en treningsøkt. Jeg trener vanligvis 6 til 9 timer hver uke (løp, styrke + langrenn (vinter)/sykling (ikke vinter)). Siden mandag har jeg kun klart 30 min på mølla i kun 9 km/t. Føles som jeg skal "besvime" hele tiden (ikke bare da jeg trente). Er på jobb nå, og har "uten-på-meg-selv opplevelse, skikkelig slapp!

1) Er dette noe som hører med i starten?
2) Hvis det kun er i starten, hvor lang tid ca. tar det før jeg orker å trene igjen?
3) Hvis det ikke er er vanlig, hva kan problemet være?
4) Siden jeg ikke skal slanke meg, kan jeg ha en "fråtsedag" i uka? (Altså spise - i "vanlige" porsjoner : pasta el pizza el poteter, et kakestykke, 1 sjokolade, litt potetgull) eller vil det sette meg "tilbake"?

Er så utrolig takknemlig for svar. Har lest mye inne på denne siden i to uker nå, + linker hit og dit, og Dahlquist, men klarer ikke (overser?) å finne svar på dette.

Hei. Dette er helt vanlig. En som trener merker det ofte hardere enn en ikke trenende. Jeg gikk over fra høykarbo til lavkarbo "over natta" fra ca 60 % til NULL karbo. Strikt kjør fra dag en. Jeg var 1.82 høy, veide 85 kg, og dette var litt for tungt for en som trener for halv og hel maraton (dog som mosjonist). Seks kilo ned på seks uker. Men det tok ca 4 uker før kroppen orket å ta i. Den første uken var det å løpe rett i "veggen" etter 25 minutter, det var som å gå tom på karbo. Helt og absolutt tømt. Men jeg visste at om kroppen ikke får en milliliter annet enn fett, så blir den tvungent til å lære seg å brenne fett som bare "rakkern". Ca fire uker tok det før det "løsnet," og det skjedde også over natta, omtrent fra skikkelig slapp den ene dagen, og så fullt trøkk den neste. Etter 2 mnd følte jeg at jeg var i like bra form som før, og etter 3 mnd var jeg i langt bedre form enn noensinne før. Løpeturer på 4 timer gikk egentlig lekende lett. Men jeg holder meg unna alt som heter karbo, maks 10 gram om dagen. Min fordeling i energi ligger på 85 % fett, 15 protein. Karboinntaket er så lite at det utgjør under 1 prosent. Jeg har brukt ca 4 mnd på å trene opp kroppen til å kjøre på så mye fett, jeg startet på rundt 65-70 %, og har hele tiden økt inntaket. Noen ganger for mye og raskt, og det her medført noen kvelder med kvalme, men jeg holdt ut da.
Altså, helt vanlig sånn som du har det.
Jeg hadde i tillegg store smerter i lårene og armene, tåkesyn, hukommelsessvikt, hodepine, slapp-ut-av-en-annen-verden syndrom, hetetokter og hjerteklapp. Ca 10 dager, før alt var over. Det var som å komme ut av en tunnel. Denne tiden trente jeg ikke, det ville ikke vært mulig engang.
Fråtsing vil jeg fraråde, da det bremser effekten, da kroppen skal lære seg å brenne fett. Om du går på strikt LCHF, med svært lite karbo, vil den bli en tanke insulinresistent. Dette er ikke skadelig, og er en sikkerhetsventil, slik at hjernen og nyrene skal få glukose. Denne tilstanden vil går over igjen, om du begynner å gå på vanlig kost med mer karbohydrater.
Jeg tror at 11 prosent karbo i kosten ikke vil medføre en slik tilstand, iallefall ikke merkbar.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 08:26   #8
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo i 4 dager - slapp/energiløs. HJELP :)

Tusen takk for et bra og utfyllende svar BitTorres :-) Skal "svare" deg mer over helga - god helg! :-)

Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Svar

Emneord
energiløs, lite energi, slapp


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo/LCHF i 10 dager - et par spørsmål Karla Spørsmål og svar 22 23-02-10 22:15
Ny: Lavkarbo i 2 dager, svimmel, kvalm og spenningshodepine Karla Spørsmål og svar 16 17-02-10 17:54
4. dag i dag, men så energiløs? Patella Mer enn 30 kg overvekt 5 16-07-09 18:15
Foten min har sovet i to dager... Hjelp BlubbaSparxx Induksjonen 19 26-09-07 11:01
ok 14 dager er over, nå trenger jeg litt hjelp hannahgamlem Atkins kosthold 3 28-12-04 11:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no