Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-08, 21:05   #101
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Æsj, sorry. Jeg glemte å lese side fire

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:07   #102
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men, Magga Dutti... Jeg vet ikke helt om du kan påstå at det ikke er livstilsrelatert når du selv sier at mekanismene som fører til demens ikke er klarlagt? Kan det muligens være sånn at det ikke er gjort nok forskning som muligjør at kosthold har noe å si?
.

Ok, jeg modererer meg. Forskningen så langt har ikke vist at demens skyldes livsstil (fremdeles bortsett fra vaskulær demens).
Det er mulig det gjør det likevel, men så langt er det ifølge vitenskapen ikke noe som gir indikasjon på det.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:08   #103
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Finnes ikke medisiner mot parkinson, altzheimer, en del former for kreft...desverre.

Det er jo ikke riktig. At det ikke finnes medisiner som kan kurere sykdommen, betyr ikke at det ikke finnes medisin. Det finnes mange legemidler som brukes for å breme utviklingen eller dempe symptomene på Parkinsons og Alzheimer, for eksempel.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:10   #104
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Fedme i seg selv er en sykelig tilstand for kroppen. Klart det er en overbelastning på et system. Bare se på feite hunder - de får akkurat samme "livstilssykdommene" som oss. Å ha så mye å bære på skaper jo ekstra arbeid for kroppen. Tusner av ovrerflødige fettceller som skal ha sitt. De skal jo leve de også

Er man slank, tror jeg faktisk ikke at kostholdet har så mye å si for om man får alvorlig sykdom. Det rammer meget tilfeldig.. trur eg da.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:11   #105
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Jeg mener bare at demens (bortsett fra vaskulær demens) ikke skyldes at vi spiser dårlig mat. Det er andre årsaker til det.

Det står deg fritt å mene det! Men jeg finner det besynderlig at du sier det er andre årsaker, samtidig som du forteller at årsakene ikke er avklart.

Enten så vet man hvordan det henger sammen, eller så vet man det ikke. Faktum er at man ennå ikke har avklart årsaken til demens, men det er vel heller ikke forsket på sammenhengen mellom dårlig kosthold (mye karber/lite fett) og demens.

Jeg mener at demens skyldes dårlig kosthold.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:14   #106
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

Det er jo ikke riktig. At det ikke finnes medisiner som kan kurere sykdommen, betyr ikke at det ikke finnes medisin. Det finnes mange legemidler som brukes for å breme utviklingen eller dempe symptomene på Parkinsons og Alzheimer, for eksempel.

Kun få prosent har "glede" av en altzheimer medisin. Noen kan ha hjelp ved symtomlindring, men bare for en kort periode. Hjernecellene dør sakte en etter en og man blir ikke så mange år eldre når man først har fått en diagnose. Så de som har parkinson, altzheimer og ms.. blir ikke gamle slik det er nå.

Men poenget er at vi lever lenger enn noen gang for det. Selvfølgelig hjelper det at man har mulighet til å kurere kreft, hjertesykdom osv.

Men er man feit.. derimot, er ikke oddsene for en lang alderdom særlig stor. Det viser statistikken.. Når jeg tenker meg om er det sjelden jeg ser feite åttiåringer for å si det sånn

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:16   #107
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det står deg fritt å mene det! Men jeg finner det besynderlig at du sier det er andre årsaker, samtidig som du forteller at årsakene ikke er avklart.

Enten så vet man hvordan det henger sammen, eller så vet man det ikke. Faktum er at man ennå ikke har avklart årsaken til demens, men det er vel heller ikke forsket på sammenhengen mellom dårlig kosthold (mye karber/lite fett) og demens.

Jeg mener at demens skyldes dårlig kosthold.

Du står jo fritt til å mene det... og mene at det attpåtil er den eneste sannhet.


-

Du står jo fritt til å mene det... og mene at det attpåtil er den eneste sannhet. Så får vi andre bare ha det så godt

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:17   #108
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det står deg fritt å mene det!

Jeg mener at demens skyldes dårlig kosthold.


-

Forskjellen på deg og meg er at dette er ikke noe jeg synser og mener. Dette er noe som i følge fagmiljøet i Norge og utlandet er tilfelle. Det er forskning som har vist dette.
Du kan også mene at det skyldes andre ting, men så langt er det ikke noe forskning som underbygger teorien. Det er mulig det vil skje senere, men så langt er det ikke sånn.

Jeg mener at jeg kommer til å få perfekt syn om 40 år, og kan kaste brillene mine. Det er kanskje ikke noe forskning som underbygger det, men jeg mener det likevel altså.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:19   #109
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Skulle ønske det var så enkelt. Kanskeje en hestekur med tran og bacon kan gjøre en frisk fra demens eller ms?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:22   #110
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Forskjellen på deg og meg er at dette er ikke noe jeg synser og mener. Dette er noe som i følge fagmiljøet i Norge og utlandet er tilfelle. Det er forskning som har vist dette.

Mener du helt alvorlig at forskning har vist at det IKKE er en sammenheng mellom HC/LF-kosthold og demens?

Kan du da være så snill å henvise til rapporter? Hvis ikke er ikke din synsing mer verdt enn min. Beklager!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:27   #111
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Skulle ønske det var så enkelt. Kanskeje en hestekur med tran og bacon kan gjøre en frisk fra demens eller ms?

Regner med dette var en spøk. :knegg:
Jeg mener også at det er like mye synsing andre veien om man ikke kan fiske frem seriøs forskning på emnet. Jeg synes det er merkelig om IKKE kosten skulle spille inn på det meste av sykdom. I min verden er det nemlig fullstendig logisk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:27   #112
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Mener du helt alvorlig at forskning har vist at det IKKE er en sammenheng mellom HC/LF-kosthold og demens?

Kan du da være så snill å henvise til rapporter? Hvis ikke er ikke din synsing mer verdt enn min. Beklager!


-

Jeg sier at det er en sammenheng på den måten at den vaskulære typen er en livsstilssykdom i den forstand at den skyldes blodpropper, blødning og høyt blodtrykk. Alzheimer, frontallappdemens, Lewy Body, alkoholdemens, Creutzfeld Jakobs sykdom og andre demensformer skyldes andre ting, primært de jeg ramset opp i starten.
Jeg orker ikke å google rapporter til deg. Hvis du er interessert nok gjør du det sikkert selv. Jeg har ganske mye litteratur om demens som jeg gladelig deler med deg hvis du er interessert.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:35   #113
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Kun få prosent har "glede" av en altzheimer medisin. Noen kan ha hjelp ved symtomlindring, men bare for en kort periode. Hjernecellene dør sakte en etter en og man blir ikke så mange år eldre når man først har fått en diagnose. Så de som har parkinson, altzheimer og ms.. blir ikke gamle slik det er nå.

Jeg poengterer igjen: At medisinene ikke reverserer sykdommen i særlig grad, er ikke det samme som at det ikke finnes medisin. Hvis poenget ditt er at man har begrenset med tid igjen dersom man får enkelte sykdommer (hvilket igjen er forskjellig fra å "ikke bli gammel" - man kan utmerket godt utvikle disse sykdommene når man har blitt veldig gammel allerede) versus hvor mye tid man ville hatt igjen om man var frisk, synes jeg du burde skrive dét, ikke at det ikke finnes medisin. For det er ikke tilfelle.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:39   #114
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Min oldemor ble faktisk 96 år. Hun startet alltid morgenen klokka 6 med to brødskiver med brunost. Spiste ellers norsk husmannskost. Snodig at hun ble så gammel da. Burde jo dødd så mye karber som hun spiste. Var glad i after eight også. Hun var badevakt på frognerbadet til hun var 78 år. Fikk aldersdemens i midten av åttiårene. Ganske normalt å få det når man blir så gammel. Levde fryktelig magert under krigen etter som jeg har skjønt. Dårlig med matstell da. Hun var igjennom to kriger faktisk ww1 og ww2.

Holder en knapp på gener når det gjelder sykdommer. Så har de jo faktisk funnet genet som disponerer for brystkreft blandt annet. Spiller liten rolle hva de spiser, de FÅR brystkreft uansett. Derfor fjerner de begge brystene for sikkerhets skyld.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:45   #115
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Psyken spiller jo også endel inn når det gjelder sykdom. Men det blir jo litt poengløst å dra inn enkeltpersoner? Min morfar ble ikke så gammel og han var syk halve livet. Min bestemor ble gammel men var syk lenge osv. Dette blir jo bare tull. Hva om feks. 10 personer dør unge og syke for hver person som blir gammel og holder seg frisk til tross for et elendig kosthold?
Mamma røyket under hele svangerskapet med meg og min bror, men vi "overlevde". Vil det da si at røyking i svangerskapet ikke er skadelig? (For å sette det litt på spissen).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:48   #116
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Alle er jo en del av statistikken. Til forskjell fra røyking..som vi vet er farlig. Er det vel ikke bevist at slanke folk dør av et vanlig norsk kosthold? At det er farlig for fosteret til og med?

Det som er farlig er å være feit.. er man feit spiser man for mye sukker, fett osv. DET kan som kjent føre til en rekke sykdommer. Ja, for mye av det gode gjør deg dårlig

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:54   #117
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Det er UTROLIG viktig å ha et balansert syn på saker. Å kjøpe kun det man leser i anerkjent forskning, på universitet, på skole...er ikke nok. Det er forferdelig mye forskning som ikke er UAVHENGIG og spesielt i disse miljøene. Man må prøve så godt man kan å se det store bildet og aldri stole blindt på noe.

Jeg har lest og lest og lest og er en amatør, men jeg plukker opp sammenhenger for å se det store bildet. Jeg tar sikkert feil om enkeltsaker, men det blir mer og mer klart for meg at det er en rød tråd i saker. Jeg er en som ikke uttaler meg før jeg har sjekket nok opp i saken til at jeg forstår sammenhengene og har noe å henge ting på.

Kroppen filtrerer all mat som kommer inn den og det er en fintunet mekanisme. Vi blir ikke syke fordi vi har feil gener. Vi blir syke fordi vi utsetter kroppen for stress som forårsaker sykdom. Når mattilsynet kan uttale at det ikke kan sannsynliggjøres at aspartam er helseskadelig og folk gjennom 25 år har rapportert om lidelser som slutter etter at de slutter med aspartam...ja hva slags forskning er det !! Og dette er ikke et enkelt-tilfelle.

Igjen sier jeg: Spis naturlig, spis ren mat, spis det vi har spist siden tidenes morgen...

Etter å ha kuttet karbo og spist bedre mat med MYE mer fett har jeg:
1. mistet fot, hånd og armhulesvette og lukt
2. ingen hard hud på beina lenger
3. ingen ørebetennelser eller forkjølelsesår lenger
4. slutt med tørr hud
5. jevn høy energi hele dagen
6. 9 måneder siden forrige sykdom
7. Perfekt magefunksjon
osv, osv

Om ikke dette indikerer en kropp som virker bedre så vet ikke jeg.

Jeg steker maten snilt, holder meg unna tilsetninger, drikker vann, spiser ikke dårlige flerumettede fetter, mer tran, olivenolje, smør og melkeprodukter, mer grønsaker, mindre frukt, mer nøtter

Legemiddelfirma vil ha oss til å akseptere vår sykdom og leve under medisinering for å overleve. Jeg aksepterer ikke dette. Mat er medisin !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:56   #118
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Fedon er vel i ferd med å bevise (jeg har en doktorgrad-artikkel et eller annet sted, ligger sikkert på google) at raske karber øker faren for endel svangerskapssykdommer, bla. svangerskapsforgiftning. Nå blir det jo mer og mer almenn kjent også at sukker øker faren for det dramatisk. Og raske karber vil jeg si ABSOLUTT er en del av et "sunt norsk kosthold", desverre. Poteter, pasta og ris er noe folk spiser mye av, og spesielt brød, mye Kneipp og sånt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:58   #119
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Energibunten sier så mye bra at jeg sitter og nikker på meg Whiplash her.
Jeg kan også skrive under på at jeg får såpass mye bedre helse av lavkarbo at jeg himler litt når folk mener det ikke er bra. For meg er det utrolig at en kropp som blir tilført usunn mat (som noen mener feks. mettet fett er) skal bli så mye bedre helsemessig at man sitter og gisper av forandringen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 22:07   #120
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Oi, Iset! Veldig interessant det du sier om svangerskapsforgiftning! Det var nemlig sånn pappaen min mistet moren sin, under fødselen. Videre har både tante og kusiner nærmest blødd gjennom fingrene i forkant av fødsler, og det har vært stor dramatikk inntil man fant ut hva det skyldtes og en del gamle spørsmål ble besvart. Jeg har også mye dia2 på den siden av familien, så jeg bruker ikke mat som medisin uten grunn!

Om du hadde funnet den rapprorten hadde det vært genialt! Jeg ønsker meg barn en gang i framtiden, og har hele tiden fått høre at det er viktig at jeg i tilfelle følges ekstra tett opp av lege, sykemelder meg før tiden etc. Kusina mi lå på sykehus i flere uker før fødselen, det høres ikke innmari fristende ut for å si det sånn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 22:17   #121
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Huff.
Jeg fikk svangerskapsforgiftning under mitt første svangerskap. Det ble ganske heftig på slutten, men jeg fikk heldigvis føde naturlig, dog 6 uker før tiden. Jeg levde på drittmat og er overbevist om at det + overvekten min var utslagsgivende. I mitt andre svangerskap nå nylig fikk jeg ingenting overhodet, da levde jeg mye sunnere og var/er slank. Kanskje heelt tilfeldig, men jeg tror egentlig ikke det. Klart man kan få det av gener og sånt, men sukker øker faren ganske dramatisk, og siden raske karber = sukker i kroppen, gjelder vel det også mat som poteter, lys pasta, lys ris og brød?

Her er noen linker, den første er denne Lindberg-greien:

http://www.adm.uit.no/doktorgrad/199.../Folgeroe.html

http://www.etiskforbruk.no/index.php...1&limitstart=2


En norsk undersøkelse har også vist en sammenheng mellom høyt sukkerinntak og svangerskapsforgiftning.13


http://www.helsenytt.no/artikler/sva...orgiftning.htm


Sitat:

Spiller kosten noen rolle?
- Ja, høyt sukkerinntak ser ut til å øke risikoen betydelig. Dette er et stort problem blant norske gravide, ikke sjelden ser vi to-tre store brusflasker på gravides nattbord. Vi ser også at overvektige kvinner får oftere problemer med hevelser og høyt blodtrykk enn normalvektige

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 22:19   #122
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Hmm jeg må ha funnet den på Lindberg sin nettside, det er nok derfor jeg forbinder den med Lindberg? Og det stod ikke så mye der, i den forrige jeg leste stod der mye mer, mener jeg å huske. Men den finner jeg ikke igjen!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 22:24   #123
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Jeg sier at det er en sammenheng på den måten at den vaskulære typen er en livsstilssykdom i den forstand at den skyldes blodpropper, blødning og høyt blodtrykk. Alzheimer, frontallappdemens, Lewy Body, alkoholdemens, Creutzfeld Jakobs sykdom og andre demensformer skyldes andre ting, primært de jeg ramset opp i starten.
Jeg orker ikke å google rapporter til deg. Hvis du er interessert nok gjør du det sikkert selv. Jeg har ganske mye litteratur om demens som jeg gladelig deler med deg hvis du er interessert.

Du forstår ikke helt hva jeg skriver. Problemet er at det generelt er gjort lite eller ingen forskning på sammenhengene mellom HC/LF-kosthold og lidelser. Grunnen til dette er jo åpenbar; HC/LF-kosthold er det offisielt sunne og nåde den som setter spørsmålstegn ved det.

Jeg har en god venn som er nevrolog og har drevet forskning på bl.a. demens i flere år. Ifølge ham er det ingen som har angrepet problematikken rundt et "normalt" (HC/LF) kosthold og f.eks. demens. I motsetning til deg er han ydmyk i forhold til hva man vet og ikke vet om denne type lidelse. Jeg antar ydmyketen øker proporsjonalt med kunnskapen.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 22:51   #124
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Takk til E-bunten. Det er veldig viktig alt du får med i henhold til forskning.
Spesielt viktig å sette fokus på forskning som er sponset av legemiddelindustrien , for ofte er dette de eneste studiene som finnes!!
Det har pågått en "diskusjon" i Aftenposten i sommer ang kolsestrol, statiner og mulig effekt. Kjellevand og Ravnskov har bidratt, og medvirket til min beslutning om å ikke ta tabletter for forhøyet kolestrol.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 23:21   #125
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Magga Dutti sa:

Sitat:

Mekanismene som fører til demens er ikke klarlagt. De viktigste risikofaktorene er imidlertid:

1) Høy alder
2) Arvelig disposisjon
3) Trisomi 21 (Downs syndrom)
4) Ubehandlet høyt blodtrykk

halvparten av disse kan jo være livsstilrelatert...

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Mettet fett eller enumettet og flerumettet for slanking? dydde Trening 4 06-07-08 13:44
bør man ta umettet fettsyrer i tilegg hvis maten inneholder mettet fett? Chumpsy Ketolysekuren 5 10-08-05 14:17
Villedende om mettet fett? themonk Generell ernæringsdebatt 6 07-01-05 06:40
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no