Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Hvordan smørdampes grønnsaker

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-02-06, 17:48   #1
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Hvordan smørdampes grønnsaker

Bruker for lite grønnsaker i kosten min, dette har jeg tenkt å gjøre noe med. Så derfor, hvordan smørdampes grønsaker på best måte. Eksempelsvis broccoli; kokes den mør i vann først og dampes i smør etterpå eller smørdampes den fra rå tilstand. Evt krydder, salt og andre ingredienser? Noen som kan forbarme seg over en analfabet i kokkekunsten.

GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 18:07   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan smørdampes grønnsaker

Fra en ekspert:

Opprinnelig lagt inn av Arne Brimi


Smørdamping
Kok opp vatn, ha i smør og smak til med salt. Vatnet treng ikkje dekkje grønsakane dersom du brukar lokk. Grønsaker treng forskjellig koketid ettersom type grønsak og korleis dei er kutta opp. Vi brukar smør i vatnet av fleire grunnar. Smøret gjev betre smak på

kokte grønsakar, som ofte kan vere smaklause. Dei held seg lenger e varme på grunn av feittet i smøret. Dei blir blanke og finare å sjå på. Sil godt av vatnet før servering. Dette er god kraft som ein kan bruke i for eksempel saus.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 19:12   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan smørdampes grønnsaker

Jeg følger "oppskriften" bak på brokkoliposen. Smelt en stor klatt smør i en gryte, legg i frossen brokkoli og ha lokk på. La dem surre i smøret (middels varme) til de er møre.

På den måten slipper man å tømme ut vitaminrikt vann.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:00   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan smørdampes grønnsaker

Jeg bruker dampkjele og slenger smør på i de siste dampeminuttene. Denne metoden kan også brukes med dampboks i mikroovn.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:22   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan smørdampes grønnsaker

jepp, bare å sette igang...min favoritt for tiden; smørdampet fennikkel!!!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 02:45   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan smørdampes grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg følger "oppskriften" bak på brokkoliposen. Smelt en stor klatt smør i en gryte, legg i frossen brokkoli og ha lokk på. La dem surre i smøret (middels varme) til de er møre.

På den måten slipper man å tømme ut vitaminrikt vann.

Eller med fersk broccoli: ha bare litt vann i bunnen av kjelen, 1/2 cm eller så. Ta i salt (og smør) når vannet koker og legg i broccolien. Obs: det tar litt lengre tid, men vitaminene bevares bedre og broccolien forblir grønn, saftig og blir ikke vassen!

Opprinnelig lagt inn av Nille, sitat Arne Brimi:

"Smøret gjev betre smak på
kokte grønsakar, som ofte kan vere smaklause. Dei held seg lenger e varme på grunn av feittet i smøret. Dei blir blanke og finare å sjå på."

Dette hadde jeg ikke tenkt på! Jeg pleier å ha smør oppå broccolien etter koking, men nå skal jeg begynne å ha det i vannet! Takk, Nille!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 18:38
Hvordan få barn til å spise grønnsaker?? lotte Barns kosthold 34 11-05-05 15:09
Grønnsaker Nille Type O 0 11-12-04 01:26
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no