Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Fiskegrateng (med bilder)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-10, 20:01   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Fiskegrateng (med bilder)





Det er ikke mange ting jeg egentlig savner på lavkarbo, men av og til dukker det opp en og annen ting, som idag da jeg fikk kommentaren at det er lange siden vi har hatt fiskegrateng. Grateng for meg er varianten med saus og stivpiskete eggehviter. Den jeg lager inneholder ikke bare den hvite sausen men også makaroni så jeg har bevisst unngått denne middagen. I dag fant jeg derimot ut hvorfor ikke eksperimentere litt og satte i gang

500 gr kokt torsk ( velger koke fisken pga dårlig mulighet til regulere tykkelsen på sausen)
1 beger creme fraiche
en håndfull purre
2 eggeplommer
2 eggehviter
salt
pepper
muskatnøtt


Det er viktig at fisken er helt kald før tingene blandes sammen
Eggeplommene og et beger creme fraiche blandes i en bolle. Deretter blandes kokt fisk (avgir mindre veske enn rå) og purre inn.


Dryss over litt salt, pepper og muskat nøtt -ca 1/2 ts salt 1/4 ts med de andre to. Stivpisket eggehvite løftes forsiktig inn i blandingen og det hele helles forsiktig over i en smurt ildfast form.


Jeg erstatter kavringstrøen med knust knekkebrød. revet ost kan evt og has på toppen eller erstatte knekkebrødet.


Stekes midt i ovn ca 200 grader i 30 min - viktig å passe på at den ikke steker for lenge -da blir gratengen tørr.


Serveres med kokt brokkoli og litt smeltet smør (kviteseid er nydelig til )
Med unntak av at det ikke er makaroni i denne gratengen er smaken akkurat som den orginale varianten med hvit saus. Tror det blir en fornøyd familie som får grateng igjen her i huset.


En kan bytte ut fisken med feks skinke eller hamburgerrygg, rester av sommerkotellett ol, blir da skinkegrateng i stedet.

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 20:05   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng ( med bilder)

Graskefetteng er noe av det beste jeg vet! Med MYYYYE ost!!
Takk for oppskrift!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 20:06   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng ( med bilder)

Godt med spinat i også

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 20:07   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng ( med bilder)

Og bacongull og ost som topping

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 20:09   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng ( med bilder)

Ikke gjør meg sulten nå!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 10:35   #6
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Fiskegrateng ( med bilder)

Denne skal jeg lage! Tror jeg vil blande fisk og stekt bacon. Når det gjelder makaroni, kan man vel bare servere (fullkorn) makaroni til barna ved siden av vel? Mmmmmm!

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 09:51   #7
majmaj
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 25
majmaj er på en erverdig vei

Sv: Fiskegrateng ( med bilder)

Når jeg lager fiskegrateng har jeg knust baconsnacks og ost som topping. Elsket av både meg som stor, og av de tre små

__________________


majmaj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 18:59   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng (med bilder)

Da skal jeg lage graskefetteng av kveita som ble igjen fra helga.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 19:08   #9
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng (med bilder)

Å deilig Skal lage snart.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 21:31   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Fiskegrateng (med bilder)

Da er denne laget for første gang, og det ble knallsuksess
Brukte en del mer fisk, så derfor 3 egg. Hadde i en hel purre og klippet opp en pakke med bacon også. Raspet ost og litt knust baconsvor på toppen.
Nå er vi i himmelen her begge 2

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiskegrateng m/ bilder + knekkebrød Anette_l Middag 1 25-05-10 15:37
Fiskegrateng mamma87 Middag 0 16-05-10 19:27
Fiskegrateng Smiline Middag 4 26-01-09 22:20
Damitas fiskegrateng Damita Middag 1 16-01-09 17:14
Fiskegrateng? HøyOgMørk Middag 10 08-09-08 14:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no