Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

vektnedgang og selvfølelse

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-06, 23:25   #1
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

vektnedgang og selvfølelse

Blir litt oppgitt, både på mine og på andres vegne, når folk som slanker seg får kommentarer av typen "oi, så tynn du er blitt, du er mye finere nå". Jeg er fullstendig klar over at slike kommentarer er ment støttende og oppmuntrende, men når vi vet at svært mange mennesker som går ned en del i vekt, ofte har problemer med å holde seg der. hva gjør da slike kommentarer med selvfølelsen?

Poenget mitt er ikke at vi skal slutte å rose hverandre når vi er flinke, og en kommentar fra en som selv vet hva det vil si å slite med vekta betyr langt mer enn f.eks. en kollega som "akker og oier seg over en halv kilo for mye rundt magen".

Jeg er mer ute etter hva annet vi kan gjøre/si? For heller å være med å styrke selvfølelsen.

For min egen del kan jeg si at jeg gikk ned 50kg, og holdt vekten en stund. Men jeg hadde fortsatt store problemer med å akseptere kroppen min, og kommentarene jeg fikk på hvor utrolig "fin" jeg var blitt gjorde bare saken enda verre. "Hvordan kan DE like det de ser, når ikke jeg selv kan like det en gang".

Heldigvis finnes det hjelp for den type tanker...

Høres vel utrolig sutrete og vanskelig ut, men jeg mener det er viktig å tenke over hva slags signaler vi gir andre. Og får fra andre

  Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 00:02   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Mener du hva vi kan si til andre som er gått ned i vekt?
Da er jo "så flink du har vært" veldig bra, for det annerkjenner den vanskelige prosessen en har vært gjennom, og sier ingentig om utseendet.

Folk sier så mangt, og ofte detter det første de tenker ut av munnen på dem, og de sier ting som kan være dumme for oss å høre, men som er et uttrykk for hvilket inntrykk vi gjør på dem. At de synes vi er fine er jo på en måte en god ting, men ikke om en føler en ikke var fin eller av verdi før, eller kansje ikke engang klarer å ta i mot komplimentet fordi en ikke tror på det eller mener det selv. Men som du sier: Det finnes hjelp for slikt. Det er det som skjer inni oss, og det som skjer inni oss er ikke alltid helt i samsvar med det som skjer ute. Vi bærer mange triggerpunkter....

(håper det er greit at jeg uttaler meg selv om jeg ikke egentlig hører hjemme i dette underforumet..)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 00:10   #3
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Vel, det er det som er vanskelig da? Og dette gjelder jo ikke alle. Mange blir sikkert kjempeglade over å høre dette også Men jeg kjenner mange som ikke blir det, og det var derfor jeg skrev det jeg skrev.

Når alt kommer til alt handler det jo om kommunikasjon - kanskje jeg får fortsette å si ifra at jeg helst ikke vil ha så mye kommentarer på det?

Det kom ikke frem i første innlegget mitt, men jeg snakker jo om mer "perifere" bekjentskaper. Venner er jo generelt flinkere til å kommentere hvor fin jeg er, hvor pene klær man har, eller at man er pen på håret også som stor. Mens andre bare kommer med en kommentar når de helt klart ser at man har gått ned...

Jeg mener altså IKKE at man skal slutte å rose hverandre. Ros er det aller viktigste og flotteste man kan gi til et annet menneske

  Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 00:14   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Det blir ofte sånn at det settes likhetstegn mellom slank og fin/flott.
Jeg synes det er kult å høre når folk sier "oj så tynn du er blitt" (selv om jeg er langt fra tynn da), for jeg ser jo ikke selv hvor mye jeg egentlig har gått ned siden jeg ser meg selv i speglet hver dag.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 00:18   #5
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Det er sant. Og det tar utrolig lang tid før hodet blir vant til den nye vekta/kroppen, og man ser et tilnærma reellt bilde av seg selv i speilet.

  Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 00:23   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av firth

Vel, det er det som er vanskelig da? Og dette gjelder jo ikke alle. Mange blir sikkert kjempeglade over å høre dette også Men jeg kjenner mange som ikke blir det, og det var derfor jeg skrev det jeg skrev.

Når alt kommer til alt handler det jo om kommunikasjon - kanskje jeg får fortsette å si ifra at jeg helst ikke vil ha så mye kommentarer på det?

Det kom ikke frem i første innlegget mitt, men jeg snakker jo om mer "perifere" bekjentskaper. Venner er jo generelt flinkere til å kommentere hvor fin jeg er, hvor pene klær man har, eller at man er pen på håret også som stor. Mens andre bare kommer med en kommentar når de helt klart ser at man har gått ned...

Jeg mener altså IKKE at man skal slutte å rose hverandre. Ros er det aller viktigste og flotteste man kan gi til et annet menneske

Mener du at man skal rose noe annet enn vekten?
Hvordan ser du for deg at man bør rose noen som har gått ned mye i vekt da?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 00:28   #7
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Det vil jo (som annet) være veldig individuelt For min del funker det best når folk ser (og sier) at jeg har vært flink til å trene, flink til å legge om kostholdet, slike ting, ikke så mye som går på utseendet...

  Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 01:21   #8
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Jeg tror det er viktig å huske på at de færreste er fornøyd med sin egen kropp. De aller fleste vil være annerledes enn de er. Vi tror ofte at en slank kropp=lykke, en fast mage=kontroll og trening, brede skuldre(på menn)=sterk og kraftig. Osv. osv.

Hvor mange er fornøyd med sitt eget utseende? Se på de fæle linkene som ligger på et av forumene, der hollywoodstjerner rett og slett vansirer seg selv med kroppskirurgi. Michael Jackson ser jo ut som et vanskapt barn. Aqua-lene har blåst opp leppene slik at hun etter min mening likner en slags fisk.

Det er noe grunnleggende i oss som aldri vil bli fornøyd. I dag gikk jeg bak ei dame på 35-40 år som sannsynligvis måtte kjøpe klær i barneavdelinga. Hun var så tynn at hun manglet både bryster og rumpe/lår. Nå kan det godt hende at det er slik hennes kropp er, og kanskje sliter hun for å legge på seg.

Psykologer/psykiatere lever godt på vår egen evne til selvdestruksjon. Og det er etter min mening en soleklar faktor som driver verden fremover(?) og det er misunnelse. "Live up to the Jonses" er et kjent begrep. Altså at man må være minst like "bra/fin" som naboen. Og så blir vi sugd inn i en slags i "brekkstang-utvikling".

Det at noen kommenterer at vi har slanket oss er godt ment tror jeg. For selv den slankeste dama (eller mannen) har lyter ved sin egen kropp de ikke liker. Jeg har alltid hatt skjorte på fordi jeg har stygg strekkmerker på magen. Og slikt skal ikke menn ha. Men har i sommer for første gang gitt F... Blir det for trasig å se på får heller de rundt meg gå! Vel det var bare en digresjon, men kommentarene er i all hovedsak ment positivt. Mye fordi det så ofte fokuseres på at en slank kropp er sunn.

Jeg for min min del vil ha en kropp som ikke er tynn. Gjerne noen kilo for mye, men i god form.
Jeg liker å jobbe tungt, og en tynn kropp uten muskler er ikke min favoritt. Og kvinner med 10 kilo for mye er mer attraktive enn sylfider etter min mening. Og jeg blir helt oppgitt når jeg ser hva motehusene lar entre cat-walken. Det er forferdelig etter min mening. Det må grense til sykt, at modeller skal se ut slik.

Jeg tror det er stor forskjell på "utvendig" ros som "du er flink", "nå har du jobba bra" osv, og til det som går inn og gir selvtillit. Det er stor forskjell på selvfølelse og selvtillit. Har du en god utdannelse kan du faglig sett har en dyrisk tro på deg selv. men er selvfølelsen som menneske liten, faller også selvtilliten sammen. Det er viktig å la det dryppe små positive drypp inn i selvfølelsen, da kommer også selvtilliten. Men det er deilig å være flink pike, eller flink gutt. Det er deilig å få overflatiske belønninger for det man gjør. Men selvfølelse får man ikke i lengden. Og den er det vi skal leve med.

Nei, drit i flinkheten. Ordet flink gjør meg faktisk irritert. For hva er flink? Jo, det er noen andres oppfatninger av hva du skal klare/gjøre. Er man flink oppfyller man bare forventningene fra omgivelsene. Det er ikke genuint, det er noe ytre vi alt for flinke til å tro på. Les boka Doppler av Erlend Loe, og få en aha-opplevelse! Jeg skatt da jeg leste den for den setter ordet "flink" i rett bås.

Vær aldri flink! Vær dyktig, vær god, men aldri flink!
Flink var det fint å være på skolen. Flink i matematikk var fint, da kunne det bli noe av oss. Osv.

Som dere skjønner av lengden på dette innlegget blir jeg da lett berørt av ordet flink i slankesammenheng. Jeg hater ordet flink. Vi skal da vel for pokker ikke leve opp til noens forventninger om hvor flink vi skal være?

Nei jeg tror det er godt ment med "flink-kommentarer", men lever vi dem lever vi flyktig, og ikke langvarig.

Jeg tror vi må ha fokus på eget velvære heller. Føler man seg vel med 15 kilo for mye(etter BMI-skalaen) skal man veie akkurat det. Og hvis man føler seg vel med 10 kilo for lite(etter BMI-skalaen det også) ja hva er problemet?

Vi har alle mer eller mindre reelle lyter og tenke på. Men det er viktig å forstå forskjellen på bagateller og viktigheter. 50-60 kilo overvekt er viktig. 3 kilo overvekt er en bagatell. For noen blir de tre kiloene en besettelse. Og for andre er betyr de ingen ting. Vi må lære oss å sette ting i perspektiv, i større grad enn vi gjør. Ikke la det ytre drive oss ned i vekt, eller opp hvis man ønsker det, men la det indre drive det ytre.

Dette ble langt og lenger enn det og hvis du har lest hit har du vært "flink"?

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 10:40   #9
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Ble litt provosert, jeg........... over hvilken problemstilling som ble laget her.
Jeg tror det er viktig og ikke sitte og lete etter problemstillinger og lete etter såre punkter som kanskje kan treffes..... når det i hovedsak dreier seg om andre mennesker som prøver å gjøre noe positivt.

Nei, ta et tak i nakken og lev med samfunnet og ikke tenk og let etter problemstillinger. Det bringer deg ihvertfall ikke videre men kjører deg heller ned.

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 10:50   #10
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: vektnedgang og selvfølelse

jeg har lest doppler og jeg var mye flinkere føre enn nå. flinkheten har begynt å avta. men jeg er god, snill, dyktig og ambisiøs.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 11:13   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Ser poenget ditt firth.
For min egen del kommenterer jeg av prinsipp aldri vekt hverken hos andre eller meg selv. Det er en kombinasjon av dårlig erfaring i forhold til veninner med spiseforstyrrelser, og at jeg selv ikke vil minne folk på min egen utilstrekkelighet på området....

I tillegg blir jeg provosert av folk som kommenterer det. For det de egentlig sier er jo: "endelig har du tatt til vett også", "jaså, det var det vi tenkte du var bare lat før, du klarer det jo nå?!" og det er jo utrolig belærende fra den som gir rosen. I vårt samfunn gis ros til den som lever mest mulig innenfor moralske rammer som små (fysisk og psykisk) og misunnelige mennesker har bygd opp gjennom tida, og da er rosen underforstått: Endelig er du slik vi mener du bør være! Den du var tidligere er ikke et fullverdig menneske, nå er du på rett vei og har sett lyset!
Etter min mening er 99% av all "ros" gitt på falske premisser for å sette seg selv i et bedre lys. Fremheve hvor flink man selv er til å leve innenfor disse rammene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 11:29   #12
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av jomfrua

Ble litt provosert, jeg........... over hvilken problemstilling som ble laget her.
Jeg tror det er viktig og ikke sitte og lete etter problemstillinger og lete etter såre punkter som kanskje kan treffes..... når det i hovedsak dreier seg om andre mennesker som prøver å gjøre noe positivt.

Nei, ta et tak i nakken og lev med samfunnet og ikke tenk og let etter problemstillinger. Det bringer deg ihvertfall ikke videre men kjører deg heller ned.

Det kan jo tenkes, at selv om du personlig ikke føler det på denne måten, at det er andre som har det slik?

Og det kan også tenkes, selv om du ikke tror det, at jeg tok opp noe som for meg er et reelt problem, og ikke noe jeg har konstruert som et bevis på at "verden er i mot meg"

  Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 12:40   #13
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Jeg opplever det som positivt ros hvis noen sier til meg at jeg er blitt såååå tynn (enda jeg ikke er sååååå tynn) eller sååååå pen, eller ser sååå fresh ut. For med 22kg mindre på 6 mnd føler jeg meg virkelig fresh, og jeg føler meg tynn ( i hvertfall sammenliknet med hvordan jeg var) og jeg føler meg mye penere. Ansiktet mitt blir mye penere når jeg er slank, dessuten så likner jeg på meg selv.

Mer sårende opplever jeg det når feks moren min sier, "ja jeg var virkelig bekymret for deg da du veide 110kg (etter barn nr 1 for 5 årsiden) - da var det vrikelig rett før det var kroken på døra for deg". Eller som faren min sa; "du hadde ikke brukket ankelen på ferie i fjor hvis du hadde vært som nå"

Slikt er sårende, for selv om jeg har vært veldig overvektig så har jeg aldri følt meg sååå ille. Det er jo latterlig å mene at jeg ikke hadde brukket beinet nå hvis jeg hadde hatt et tilsvarende fall som i fjor? Selv om jeg har vært veldig overvektig, har jeg jo brydd meg om hvordan jeg har sett ut osv.

Jeg er realistisk med tanke på min egen vekt, og jeg syntes ikke selv at jeg var særlig vakker eller flink for 22 kg siden. Men nå tar jeg åpent i mot all den rosen jeg kan få, og selv om noen kommentarer gir et kraftig og urettferig spark til den personen jeg var tidligere - ja så prøver jeg å ignorere det og heller glede meg over mitt nye jeg

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 13:31   #14
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Ser poenget ditt firth.
For min egen del kommenterer jeg av prinsipp aldri vekt hverken hos andre eller meg selv. Det er en kombinasjon av dårlig erfaring i forhold til veninner med spiseforstyrrelser, og at jeg selv ikke vil minne folk på min egen utilstrekkelighet på området....

I tillegg blir jeg provosert av folk som kommenterer det. For det de egentlig sier er jo: "endelig har du tatt til vett også", "jaså, det var det vi tenkte du var bare lat før, du klarer det jo nå?!" og det er jo utrolig belærende fra den som gir rosen. I vårt samfunn gis ros til den som lever mest mulig innenfor moralske rammer som små (fysisk og psykisk) og misunnelige mennesker har bygd opp gjennom tida, og da er rosen underforstått: Endelig er du slik vi mener du bør være! Den du var tidligere er ikke et fullverdig menneske, nå er du på rett vei og har sett lyset!
Etter min mening er 99% av all "ros" gitt på falske premisser for å sette seg selv i et bedre lys. Fremheve hvor flink man selv er til å leve innenfor disse rammene.

Men hvis noen sier til deg at de synes du er fin. Hvis noen sier til deg at de synes du er flink som har slanket deg. Så sier ikke de til deg at du har vært dum, at du har tatt til vetttet osv som du TILLEGGER dem.
Det handler faktisk om deg og hva du tror da. Ikke hva andre sier. Og det kan ikke andre forholde seg til. Du må jo ta ordene slik de er og ikke lage det til noe annet..... da vil jeg si at du har personlige problemer om du snur og vrenger og lager meninger ut av positive tilbakemeldinger.

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 13:35   #15
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av firth

Det kan jo tenkes, at selv om du personlig ikke føler det på denne måten, at det er andre som har det slik?

Og det kan også tenkes, selv om du ikke tror det, at jeg tok opp noe som for meg er et reelt problem, og ikke noe jeg har konstruert som et bevis på at "verden er i mot meg"

Hvis det er et reelt problem at noen gir deg positive tilbakemeldinger og du snur dem om og tolker noe annet...... så er ikke det andres feil. Hvorfor kan du ikke være stolt av hva du har gjort, hvorfor ser du ikke det positive du utretter og tar til deg at andre er positive sammen med deg?
Det kan ikke andre hjelpe deg med, tror jeg.
Jeg er også av den oppfatning at livet er til å leves. Livet er ikke alltid lett. Men en behøver ikke eskalere problemstillinger heller. Man kan ta tak i seg selv (og det har man et ansvar for å gjøre) og ikke la seg rive med av slike tanker men tvinge seg selv litt til å se det positive og ikke sitte passiv og "omformulere" den positivitet som blir gitt en.

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 14:04   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av jomfrua

. Så sier ikke de til deg at du har vært dum, at du har tatt til vetttet osv som du TILLEGGER dem.
Det handler faktisk om deg og hva du tror da. Ikke hva andre sier. Og det kan ikke andre forholde seg til. Du må jo ta ordene slik de er og ikke lage det til noe annet..... da vil jeg si at du har personlige problemer om du snur og vrenger og lager meninger ut av positive tilbakemeldinger.

Det er jo nettop det de sier! Du har vært flink nå = du var ikke flink tidligere. Så tynn du har blitt = du var en feit ku (satt på spissen). Så flink du er som legger om kosten = Du er et dårlig menneske om du ikke spiser sunt. En positiv tilbakemelding må nødvendigvis ha en tilsvarende negativ relasjon, eller v sille den ikke blitt trigget. Veldig få, om noen, går rundt og sier en masse positive ting til folk uten grunn. Man burde kanskje, men det skjer ikke i virkeligheten.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 14:22   #17
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Det er jo nettop det de sier! Du har vært flink nå = du var ikke flink tidligere. Så tynn du har blitt = du var en feit ku (satt på spissen). Så flink du er som legger om kosten = Du er et dårlig menneske om du ikke spiser sunt. En positiv tilbakemelding må nødvendigvis ha en tilsvarende negativ relasjon, eller v sille den ikke blitt trigget. Veldig få, om noen, går rundt og sier en masse positive ting til folk uten grunn. Man burde kanskje, men det skjer ikke i virkeligheten.

Nei og nei og atter nei.
Hvis noen er positiv mot deg - så mener de ikke å være negativ eller å påpeke at du er/var ei ku.
Jeg blir sint fordi du pålegger andre en negativitet som de ikke uttrykker. Du degraderer deg selv i forhold til andre, som prøver å gjøre noe positivt for deg, som prøver å støtte deg. I det så degraderer du deg selv.
Jeg blir sint, fordi hvis jeg kommuniserer med noen og sier noe positivt til noen, så er det fordi jeg ønsker å være støttende eller positiv/oppmuntrende. Jeg blir sint fordi du i dette ikke respekterer mine ord samtidig som du degraderer deg selv. Altså noe som er positivt ment snur du om til noe negativt for deg selv og ikke minst for de rundt deg. Og DER har du ett ansvar - kom deg på banen og lev MED andre og ikke lag alt surt og ille.

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 14:37   #18
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Kjære jomfrua,
vi snakker nok litt rundt hverandre. Om du leser innleggene, så snakker jeg om de som er kjappe til å rose deg så fort du synlig har gått ned i vekt, men som ikke har noe særlig positivt å si "til vanlig". Det er en forskjell.

Hva angår mine "personlige problemer", så er det vel litt det jeg skriver? Lav selvfølelse er vel et "personlig problem" sånn sett? Lav selvfølelse/spiseforstyrrelse og nærmere 200kg på det største er helt klart "personlige problemer".

Men så kan man krangle i det uendelige om hva som kom først, høna eller alle omelettene...

  Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 14:42   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av jomfrua

du pålegger andre en negativitet som de ikke uttrykker.

Jeg mener ikke at de er bevisst dette.
For å forklare med bilder. En kollega kommer hver dag på jobb i drakt og med prikkfritt utseende. En dag kommer hun plutselig i en hvit og stilig sommerkjole. Du er vant til å se henne i drakt og syntes egentlig hun så helt ok ut. Men nå når du har sett henne i den fine kjolen tenker du at egentlig var jo drakta litt kjedelig i lengden. Du forteller henne at du syns kjolen er fin og at hun kler stilen. Hun blir sikkert fornøyd, lykkelig uvitende om at du nå neste gang hun kommer i drakt ubevisst vil tenke "hvorfor går hun i den kjedelige drakta igjen".

Så overført til det denne diskusjonen starter med. Alle rundt deg er vant til å se deg som den du er, og etterhvert tenker vi ikke over utseendet på folk vi kjenner for vi er så "vant til dem". Hvis du plutselig gjør en radikal endring med deg selv, som å gå ned 10 kg, vil de se deg på nytt siden du har endret deg ganske mye. Når de ser ditt nye flotte jeg vil de fortelle deg at de syns det er bra og at du er fin osv. Men for å syns noe er fint må vi nødvendigvis ha noe mindre fint å sammenligne med for å vite at vi syns det er fint. Ergo: Ditt gamle jeg er "det mindre fine". Og du vet at når de sier ditt nye jeg er fint sammelinger de deg med ditt gamle jeg, som de da ikke synes er fint. Noe de har blitt bevisst på i det du endret deg.
Derfor vil de ved å gi deg komplimenter på veien mot et bedre jeg legge inne mange små stikk mot ditt gamle jeg. Som med myggestikk er det ikke så ille når det er bare ett, du klør litt og tenker ikke mer på hvorfor det klør. Når du derimot får 200 stikk begynner du å legge merke til det.
Og det er i korte trekk hvordan spiseforstyrrelser oppstår.... Med velmenedne "hjelpsomme" menneskler som skal "støtte" deg til å bli et bedre menneske i deres øyne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 15:13   #20
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Jeg mener ikke at de er bevisst dette.
For å forklare med bilder. En kollega kommer hver dag på jobb i drakt og med prikkfritt utseende. En dag kommer hun plutselig i en hvit og stilig sommerkjole. Du er vant til å se henne i drakt og syntes egentlig hun så helt ok ut. Men nå når du har sett henne i den fine kjolen tenker du at egentlig var jo drakta litt kjedelig i lengden. Du forteller henne at du syns kjolen er fin og at hun kler stilen. Hun blir sikkert fornøyd, lykkelig uvitende om at du nå neste gang hun kommer i drakt ubevisst vil tenke "hvorfor går hun i den kjedelige drakta igjen".

Så overført til det denne diskusjonen starter med. Alle rundt deg er vant til å se deg som den du er, og etterhvert tenker vi ikke over utseendet på folk vi kjenner for vi er så "vant til dem". Hvis du plutselig gjør en radikal endring med deg selv, som å gå ned 10 kg, vil de se deg på nytt siden du har endret deg ganske mye. Når de ser ditt nye flotte jeg vil de fortelle deg at de syns det er bra og at du er fin osv. Men for å syns noe er fint må vi nødvendigvis ha noe mindre fint å sammenligne med for å vite at vi syns det er fint. Ergo: Ditt gamle jeg er "det mindre fine". Og du vet at når de sier ditt nye jeg er fint sammelinger de deg med ditt gamle jeg, som de da ikke synes er fint. Noe de har blitt bevisst på i det du endret deg.
Derfor vil de ved å gi deg komplimenter på veien mot et bedre jeg legge inne mange små stikk mot ditt gamle jeg. Som med myggestikk er det ikke så ille når det er bare ett, du klør litt og tenker ikke mer på hvorfor det klør. Når du derimot får 200 stikk begynner du å legge merke til det.
Og det er i korte trekk hvordan spiseforstyrrelser oppstår.... Med velmenedne "hjelpsomme" menneskler som skal "støtte" deg til å bli et bedre menneske i deres øyne.

Du forholder deg VELDIG komplisert til menneskene rundt deg. Kanskje kaller du det spiseforstyrrelse?? Vet ikke. Men hvis jeg skal ta utgangspunkt i meg selv - så har ikke jeg ikke jeg heller noe enkelt liv. Jeg har problemer i mitt liv til langt over hodet..... og fokuset mitt er på meg og min hverdag.... ikke på hva alle andre sier og hva jeg kan tolke ut av det.... til det er det ikke plass og det er ikke sundt å gruble og til tillegge andre meninger. I mitt kompliserte liv/hverdag er fokuset på min tilstedeværelse..... ikke hva alle andre tenker og jeg tolker ikke hva de egentlig måtte tro, kanskje???
Allikevel så ser jeg mennesker, jeg ser når de forandrer seg, jeg oppmuntrer de forandringene som jeg vet disse menneskene selv ønsker - fordi jeg synes det er godt å se mine medmennesker lykkes. Kanskje jeg ikke lykkes med det samme selv.... men så er jeg heller ikke dem. Men jeg har omtanke og gleder meg på andres vegne selv om jeg kanskje ikke når mine mål og har en VELDIG strevsom hverdag.
Og hadde jeg da blitt møtt med dine tanker om hvordan jeg tenker, så hadde jeg ikke kunnet være din venn. Fordi venner støtter hverandre, de bryr seg om hverandre........ og det må man tåle i ett vennskap.
Det er ikke dermed sagt at vi lever ett problemfritt liv. Vi har alle noe å slite med. Kanskje er det ikke helt det samme problemet men problemer kan være langt mer betydningsfulle enn dette. Så ta til deg den positivitet dine venner gir deg og benytt deg av den omtanken og energien det gir at noen bryr seg om deg. Du er like god som andre - selv om du har dine problemer. Jeg er allikevel ganske sikker på at du hadde ikke villet bytte med meg - hadde jeg fokusert like negativt som du nå gjør. Men selv jeg med mine problemer er akkurat like mye verdt som andre med sine problemer. Men jeg NEKTER og si at DU skal bety mer enn meg. Men jeg er heller ikke verdt mer enn deg. Men nyt den varmen og omtanken dine gir deg...... ikke avslå og nedgradere deg selv. Det er lite ansvarsfullt å nedgradere seg selv i forhold til andre og gjøre seg stakkarslig. Reis deg opp og børst av knærna og ta imot!!

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 15:34   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Men hele poenget er jo at dette er ikke noe noen av oss går rundt og tenker på, hverken avsender eller mottaker av beskjeden. Det har ingenting med om det passer i en travel hverdag eller ikke. Det er like naturlig for oss som å puste, og en naturlig logisk reaksjon ingen av oss kan styre! Selvfølgelig kan du tvinge deg selv til å ikke tenke sånn (noe som derimot krever at du bruker tid og energi), men du kan ikke tvinge på andre ditt tankemønster. Du kan ikke gjøre noe med at vi er opplært til å tenke at feite mennesker er stygge, tynne mennesker er pene. Du er tynnere= du er et bedre menneske fordi du passer bedre inn i "normalen". Og derfor heller ikke med at når noen sier så tynn du er blitt, mye finere nå sier deres innebygde reaksjon at du var ikke fin før. De vet det ikke, siden det som sagt ikke er en bevisst tanke. Derfor kan de i utgangspunktet ikke gjøre noe med det, men de kan bare la være å si noe.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 15:49   #22
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Men hele poenget er jo at dette er ikke noe noen av oss går rundt og tenker på, hverken avsender eller mottaker av beskjeden. Det har ingenting med om det passer i en travel hverdag eller ikke. Det er like naturlig for oss som å puste, og en naturlig logisk reaksjon ingen av oss kan styre! Selvfølgelig kan du tvinge deg selv til å ikke tenke sånn (noe som derimot krever at du bruker tid og energi), men du kan ikke tvinge på andre ditt tankemønster. Du kan ikke gjøre noe med at vi er opplært til å tenke at feite mennesker er stygge, tynne mennesker er pene. Du er tynnere= du er et bedre menneske fordi du passer bedre inn i "normalen". Og derfor heller ikke med at når noen sier så tynn du er blitt, mye finere nå sier deres innebygde reaksjon at du var ikke fin før. De vet det ikke, siden det som sagt ikke er en bevisst tanke. Derfor kan de i utgangspunktet ikke gjøre noe med det, men de kan bare la være å si noe.

Klart jeg kan legge vekk tanker og styre tankene. Ja, det kreves energi. Men for all del...... du bruker nok mye mer energi på dine fantasifulle tanker om andres meninger enn du ville ha gjort uten å skape dem. Jeg kan ikke tvinge deg til noe som helst.......... men jeg nekter å være med på din nedgradering av deg selv. Du er like ansvarlig for ditt liv og din lykke som jeg er ansvarlig for min. Og igjen...... jeg har nok en tyngre pakke enn den du sitter meg.......... og mine barn skal ikke oppleve tanken med at "de passer ikke inn" fordi, osv....... som du lager deg.

Du må forstå at du selv gjør dette mot deg selv. Du selv har ett ansvar for å ordne litt opp i dette du påfører deg selv av nedgradering i forhold til andre. Jeg skal ihvertfall ikke stå i dette å si; stakkars deg, du har det tyngre enn andre, du.............. for vi har alle våre utfordringer.
Det kommer ikke an på hvordan du har det, men på hvordan du tar det!!! Så børst litt støv nå å krom nakken og kom deg på banen som ett medmenneske som du er og ikke noe mindre enn oss andre som også strever.

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 15:55   #23
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Du kan ikke gjøre noe med at vi er opplært til å tenke at feite mennesker er stygge, tynne mennesker er pene.

Jeg blir så provosert her. Er du stokk dum? Hvor gammel er du? Du vet da bedre enn dette??? Verden er da ikke sånn..... din verden er ikke sånn....... min verden er ikke sånn.

Herregud, hva skulle jeg ha sagt da som har to psykisk handikappede barn; Nei, du skjønner du er dum, du er handikappet ..... du kan ikke det andre kan.
Skjønner du, våkn opp.............. vi har alle forskjellige UTFORDRINGER og INGEN mennesker er like........ MEN vi er like mye verdt!
Jeg skal ihvertfall oppdra mine barn til å ha tro på å lykkes og at de skal kunne lykkes, men vi bruker nok lengre tid rundt svingen......... og det sliter, men aldri om de skal nedgraderes eller at jeg lar dem tenke disse tankene.......... vi greier dette - helt klart.
Og der har du også enda større muligheter!

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 16:12   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Jeg konstaterer at vi har en meget forskjellig oppfatning på hva det vil si å ha en realistisk virkelighetsoppfatning. Jeg kan ikke huske å på noen måte fiske etter sympati i innleggene mine. Det jeg forsøkte var å fortelle han som startet tråden at jeg skjønner hva han mener, og siden det var stort motstand mot det har jeg i de neste innleggene forsøkt å forklare min oppfatning av hvorfor vi reagerer på den måten på slike kommetarer. At noen ikke klarer å se at vi reagerer på den måten er opp til de, men jeg vil fortsatt argumentere for at dette er så innebygd i alle mennesker at det er en impuls vi ikke selv styrer.
Og jeg skjønner ærlig talt ikke hva det her med å gjøre ting mot seg selv eller ikke. Like lite forstår jeg samnmenhengen mellom å vite hvorfor folk reagerer som de gjør og å ikke kunne kromme nakken og komme seg opp av støvet som du kaller det. Det ene utelukker ikke det andre, tvert i mot er det vel en nødvendighet!

For å igjen gå tilbake til det diskusjonen begynte med: Vi ønsker å bli lagt merke til, men ikke på en negativ måte. Men på bakgrunn av alle idealene vi har i samfunnet i dag vil menneskene rundt oss, enten vi liker det eller ikke, ha en oppfatning av oss på bakgrunn av utseende. Og selv om de kjenner deg og liker deg som person vil de, fordi de ønsker det beste for deg, at du passer best mulig inn i oppfatningen av hva som er pent og sundt. ALtså at du er tynn. Derfor tror de at ved å fortelle hvor mye bedre du ser ut med litt mindre på sidebeina vil oppmuntre deg. Og siden de fleste selv ikke skjønner at det de sier blir negativt mottat så er det bedre å ikke si noe. Husk at man i all kommunikasjon selv er ansvarlig for hvordan mottaker oppfatter det man vil formidle.

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 19-07-06 kl 16:28.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 16:13   #25
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av jomfrua

Jeg blir så provosert her. Er du stokk dum? Hvor gammel er du? Du vet da bedre enn dette??? Verden er da ikke sånn..... din verden er ikke sånn....... min verden er ikke sånn.

Dessverre er verden sånn...Selvfølgelig blir man målt etter vekten. For folk som ikke aner noe om vekt og vektproblemer ser man på tjukke peroner som svake mennesker; spis mindre og tren mer. Stor vekt er for mange folk et bevis på svakhet og manglende selvkontroll.

Hvis det kommer en tykk (da mener jeg tykk som jeg har vært) og en tynn inn til jobb interjvu med like kvalifikasjoner, hvem tror du de velger? Spesielt i mitt yrke, jeg er ikke i tvil om at min arbeidsgiver mer fornøyd med meg nå som jeg har gått ned - ikke pga arbeidsinnsatsen, men fordi jeg er en bedre "representant" for arbeidsplassen (jeg jobber med markedsføring/PR)

Det var hjerteskjærende, men jeg så et program på TV hvor de hadde gjort tester hvor de viste barn bilder av andre barn av ulike nasjonaliteter og størrelse og spurte hvem de kunne tenke seg å bli venner med. Gjett hvem som var minst populære: de tykke barna...

Ellers så viser jeg til innlegget mitt over.

Til slutt kan jeg bare nevne at selvfølelsen min er MYE bedre nå en for 6 mnd siden da jeg veide 96 kg. Mye fordi jeg føler meg normal, jeg skiller meg ikke åpenbart ut (jeg tenker ikke lenger at når noen ser på meg så er det fordi jeg er unormalt tykk), jeg passer inn i normale klær (kjempe glede å kunne finne noe annet enn i xxl butikker),osv... Ikke minst så var jeg selv min sterkeste kritiker når jeg var tykk, og jeg føler for første gang på mange år at jeg kan være litt stolt av meg selv. Dette er selvfølgelig ikke "riktig", men en realitet når alt kommer til alt.

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angående grafer som viser vektnedgang, på vår signartursider. Borealis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 03-06-06 01:44
ingen vektnedgang! moea Lavkarbo generelt 15 30-05-06 14:40
Ustabil vektnedgang..? Feline Spørsmål og svar 2 02-03-06 15:17
Tips til ytterligere vektnedgang Marianne Lavkarbo generelt 1 21-10-05 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no