Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Karbohydrater og barns hjerne

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-12, 11:42   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Livsnytersken, her.

Har selv et barnebarn med ADHD.
Og mitt poeng er bare det at jeg ikke liker at noen eksperter hele tiden maser om at alle barn må spise høykarbokost for da skal de visstnok bli klokere.
Hvorfor er dette så viktig for alle norske barn?
Hva med barn som er oppvokst med en annen matkultur?
Eller barn som må leve på tilrettelagt kost av helsemessige grunner?
Blir de mindre oppvakte av den grunn?
Tror ikke det nei.

Mådavite det at vi norske er best i verden... (Ironi kan forekomme.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 11:47   #27
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mådavite det at vi norske er best i verden... (Ironi kan forekomme.)

Sitat Gro HB. "Det er typisk norsk å være god!"

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 11:57   #28
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Livsnytersken, her.

Har selv et barnebarn med ADHD.
Og mitt poeng er bare det at jeg ikke liker at noen eksperter hele tiden maser om at alle barn må spise høykarbokost for da skal de visstnok bli klokere.
Hvorfor er dette så viktig for alle norske barn?
Hva med barn som er oppvokst med en annen matkultur?
Eller barn som må leve på tilrettelagt kost av helsemessige grunner?
Blir de mindre oppvakte av den grunn?
Tror ikke det nei.

Skjønner godt hva du mener, faktum er jo at vi har bortimot de dummeste* ungene i den vestlige verden, korn, potet og pedagogisk korrekte lærere til tross.


*No offence til foreldre her, jeg siktet ikke til dine unger spesifikt men til statistikken på nivå innen lesning, skriving, matte, osv. i grunnskolen.

Dobbel-edit: Ikke meninga å sitere meg selv. Skulle bare endre posten og skrive på det under. xP

Edit: Ikke meninga å fremstå som om jeg mener det lave nivået i Norsk skole skyldes kosthold. Det går nok heller på budsjett, mangel på tilrettelegging og den hersens "Alle skal være identiske"-politikken her til lands. Dog, at unger fóres på det reneste sukker kan ikke gjøre hverken læring eller oppdragelse noe enklere.


Sist redigert av plastbox : 10-01-12 kl 14:59.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 13:08   #29
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Uansett slutter jeg aldri å undre meg over hvor mye det vi putter i munnen betyr for sykdomsbildet. Ketogen/lavkarbo for epilepsi, diabetes, ADHA, etc. Og andre dietter for andre tilfelle. Mat er medisin !!
Derfor er det til å gråte av at Statens ernæringsråd har så stor makt, og mener det grenser til barnemishandling å gi barn annet enn brød til 3 måltider og poteter til resten (Selvfølgelig noe satt på spissen).

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 14:07   #30
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Det virker så håpløst når man leser tabloidene. Var til og med en idiot der som prøvde seg med den "Selv Atkins døde av hjerteinfarkt"-løgnen. En får gjøre sitt beste for å huske at brorparten av de som kommenterer i tabloider er de som står aller nederst på den intellektuelle rangstigen.

Og den kommentaren måtte jeg arrestere han på. Prøver å blande meg minst mulig i slike kommentarfelt, da jeg uansett ender opp med å diskutere med folk som ikke er interessert i å diskutere.


Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

"Barn/hjernen trenger karbohydrater", herregud for noe forbannet tull! (Unnskyld språket) Og at man trenger korn, eller at korn i det heletatt er fordelaktig å spise? Det finnes ikke essensielle karbohydrater! Den pittelille glukosen hjernen trenger produserer leveren helt fint (akkurat som den skal), og korn gir ingenting av verdi og masse som har negativ innvirkning på folks helse (gluten, opiumslignende sentralstimulerende stoffer, mm).

Korn er helt klart et tveegget sverd, og rådene om korninntak bygger i stor grad på hvilke næringsstoffer som finnes i korn. Det tas lite hensyn til hvor tilgjengelig denne næringen er, eller de mange negative effektene korn kan ha.

Likevel vil jeg nyansere bildet av glukosebehovet som du snakker om. Det at vi er i stand til å produsere den nødvendige glukosen selv, betyr ikke dette at det er bedre enn å spise den. Glukoneogenese er en energikrevende prosess, og for alt vi vet kan det være veldig uheldig for leveren å konstant måtte produsere glukose.

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Dersom korn av alle ting er så fryktelig viktig hadde jeg satt umåtelig stor pris på en utredning rundt hvorfor. Det samme gjelder frukt. Greit, et eple du har plukket i hagen er bedre (les: mindre ille) enn smågodt, men hvorfor utsette seg for noen av dela? De industridyrka frukthybridene vi ser i butikken i dag inneholder omtrent bare vann, fiber og sukker som et resultat av at det er lønnsomt at de vokser fort og smaker søtt, så igjen.. hva i alle dager er poenget med å spise det?

Det er flere fordeler med å spise frukt. Blant annet inneholder frukten en del fytokjemikalier som har ulike roller blant annet i forebyggingen av en del krefttyper. Frukt er en av de få matvarene som er basedannende i kroppen, noe som er viktig i forebyggingen av beinskjørhet.

Økologisk frukt er bedre enn det meste av frukten du finner i fruktdisken, men jeg vil ikke si at fokuset bør være på å redusere inntaket av frukt.

I en ideell verden ville folk spist enormt mye mer grønnsaker enn det vi gjør i dag, og da kunne vi kanskje fokusert på å redusere inntaket av frukt. Men, vi lever ikke i en slik verden, og sånn som kostholdet er i dag blir det feil å oppfordre til å spise mindre frukt.

Den negative innstillingen mange har til frukt vil jeg si er en av grunnen til at lavkarbo har fått det ryktet det har fått, da dette er en ting det er veldig lett å dra fram og kritisere.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 19:59   #31
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

flott innlegg heipådu!

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 08:33   #32
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Likevel vil jeg nyansere bildet av glukosebehovet som du snakker om. Det at vi er i stand til å produsere den nødvendige glukosen selv, betyr ikke dette at det er bedre enn å spise den. Glukoneogenese er en energikrevende prosess, og for alt vi vet kan det være veldig uheldig for leveren å konstant måtte produsere glukose.

Tatt i betraktning at vi må spise ganske mye karbohydrat for å stimulere så høy insulinproduksjon at glukoneogenesen stopper virker det sannsynelig at lavt insulinnivå (og dermed høyt glukagonnivå og påfølgende glukoneogenese) er en naturlig tilstand for kroppen. Wolfgang Lutz mener jo vi kan spise inntil 72g karbohydrat per dag før vi må tenke på fettinntaket fordi kroppen uansett produserer minimum 72g glukose per døgn på egenhånd.


Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

I en ideell verden ville folk spist enormt mye mer grønnsaker enn det vi gjør i dag, og da kunne vi kanskje fokusert på å redusere inntaket av frukt. Men, vi lever ikke i en slik verden, og sånn som kostholdet er i dag blir det feil å oppfordre til å spise mindre frukt.

Den negative innstillingen mange har til frukt vil jeg si er en av grunnen til at lavkarbo har fått det ryktet det har fått, da dette er en ting det er veldig lett å dra fram og kritisere.

Nei, vi lever ikke i en slik verden. Vi lever derimot i en verden oversvømt av overvekt og "livsstilssykdommer". Poenget er for min del ikke at fruktinntak i seg selv må reduseres men at inntak av andre, mye mer fordelaktige matvarer bør økes, gjerne på bekostning av relativt unyttige matvarer som epler, ris og potet og direkte skadelige varer som gressfrø (havre, hvete, rug, bygg, osv) og soya. Skal man først gjøre kostholdsendringer bør man jo inkludere mye mer grønnsaker selv om vi som du sier ikke lever i en slik verden, eller hva?

Sjekket forresten av nysgjerrighet eple mot brokkoli på næringsinnhold.no, og foruten karbohydratbiten vinner brokkoli suverent på kalorier og innhold av proteiner, beta-karoten, vitamin A, C, E, B1, B2, B6, folat, kalsium, jern, natrium, kalium, magnesium, sink og selen. Hvorfor det i allefall virker som om Staten ser på frukt som en be-all, end-all for god helse kan jeg virkelig ikke fatte..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 08:49   #33
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Hvorfor det i allefall virker som om Staten ser på frukt som en be-all, end-all for god helse kan jeg virkelig ikke fatte..

til og med kjøtt har jo mere vitaminer og mineraler enn det meste av frukt i dag.
Men det henger vel i fra da de oppdaget at appelsiner forebygger skjørbuk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:52   #34
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Plastbox: På papiret ser brokkoli veldig bra ut, men så var det dette med fytinsyre da som gjør at biotilgjengeligheten gir lavere opptak enn det som står. Eple deriomot er ment for å bli spist for å spre frøene, brokkoli er ikke det, selv om brokkoli er en sunn og bra grønnsak. Men ja ,brokkoli kommer bedre ut uansett Havre vil også være betydelig sunnere enn de fleste andre kornslag pga fravær av gluten, mer fett, mye vannløselig fiber, høyere mineralinnhold, proteininnhold etc enn de fleste andre kornslagene.

Jeg synes som jegpådu at det er malplassert å putte frukt inn i samme kategori som godteri, noe som desverre gjøres av endel ekstreme innen lavkarbomiljøet. Det finnes en rekke studier som viser positive effekter av frukt, denne f.eks http://fitnessbloggen.no/spis-mer-frukt-ned-i-vekt/

Men er forøvrig enig med dere i at grønnsaker generelt er bedre og at man bør prioritere å øke inntaket av dem, at juice regnes som en av fem synes jeg er tragisk. Men at 1-2 frukt pr dag er skadelig har jeg ingen tro på unntatt i ekstreme tilfeller som ketogen epilepsidiett etc. Flere urbefolkninger i stillehavet, søramerika etc lever på vanvittig store mengder frukt, noen har karboinntak på opptil 80%, men allikevel meget god helse, dog finnes ikke rafinerte karbohydrater i kosten og de er mer fysisk aktive enn de fleste i Norge.

Ift Wolfgang Lutz leste jeg et intervju en gang før som jeg ikke finner nå hvor han om jeg forstod han riktig sa 50-100 gram karbo avhengig av kjønn, kroppsvekt, sykdommer etc, men at 72 var standardsvaret som kan være en grei tommelfingerregel for mange.

Jmf adhd er denne interessant: http://beritnordstrand.no/2011/09/20...r-med-ren-mat/

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 15:43   #35
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Nå er det også ganske få som spiser brokkoli alene som dessert eller mellommåltid, mens et eple er relativt enkelt å bruke til dette formålet. Jeg syns det er mye bedre å ta seg et eple etter middag enn å spise et kakestykke, for å sette det på spissen.
Lever knuser alle andre kjøttvarer når det kommer til næringsinnhold, men det betyr ikke at en biff er et dårlig valg av mat av den grunn.

Vi kan uansett ikke ta utgangspunkt i bare de ulike næringsstoffene for å bedømme en matvare, da det er mange ting som spiller inn. Hvilken funksjon har denne matvaren? Det er for meg ingen tvil om at et eple fyller en annen funksjon enn brokkoli gjør, så å gjøre en sammenligning på disse vil ikke være nyttig i noen sammenheng, like lite som å sammenligne næringsinnholdet i biff og poteter.

At raffinerte produkter som juice regnes som en av "5 om dagen" mener jeg, som taraquin, at er helt på trynet!

På 72g karbohydrat, eller 50-100 som taraquin nevner, er det plass til ganske mye frukt og grønnsaker, om vi lar hovedmengden karbohydrater komme fra disse kildene (som jeg mener at vi bør).

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lipider, blod-hjerne-barriere og triglycerider jvb Fysisk og mental helse 0 19-01-10 09:08
Bok om barns kosthold Anne Barns kosthold 7 18-09-08 19:12
Belønningsstragier i en fet hjerne Goggen Generell ernæringsdebatt 2 10-09-06 11:15
Mer energi, gladere, ryddigere hjerne ! Marianne Fysisk og mental helse 6 20-12-04 02:41
Gjennom et barns øyne... HP Livets lyse side 0 21-05-04 13:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no