Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hypotyreose, kolesterol etc

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-09, 14:11   #1
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Hypotyreose, kolesterol etc

Jeg har det som heter Hashimotos Thyreoiditt, kronisk betennelse i skjoldbruskkjertelen som fører til hypotyreose. Har en anti.TPO på over 1300. Mandag var jeg å tok nye blodprøver.
For 6 uker siden jeg bestemte meg for å droppe kolesterolmedisiner og heller satse på: Lavkarbokost og noen vitamintilskudd, bl.a. D-vitamin, B12 og K-2.
Så var det store spørsmålet - har dette virket!?

Svaret er : JA!! -til de grader!

Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7).
Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt!
Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg igrunn ikke om hvordan du har fått dette til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre.

Så nå er jeg veldig fornøyd med resultatene!
Lavkarbo er i hvertfall rette veien å gå for meg!

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 14:37   #2
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc.

Det er skikkelig bra! Elsker å høre sånne historier!

Synes det er temmelig sjokkerende å høre at legen din sa at han "ikke bryr seg om hvordan du har fått det til..." Hvis leger hadde giddi å brydd seg, hadde kanskje flere leger satt seg litt inn i hvordan man kan spise seg frisk!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 15:17   #3
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc.

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det er skikkelig bra! Elsker å høre sånne historier!

Synes det er temmelig sjokkerende å høre at legen din sa at han "ikke bryr seg om hvordan du har fått det til..." Hvis leger hadde giddi å brydd seg, hadde kanskje flere leger satt seg litt inn i hvordan man kan spise seg frisk!

Tusen takk Veggpryd!!
Jeg er helt enig med deg - han burde jo faktiskt blitt mer intresesrt i hvordan jeg har fått det til. Slik at han kan spre dette videre og lære seg mere selv, men neida. Man må tydeligvis finne ut av alt selv ser det ut til.
Dette er andre legen jeg har på kort tid, og vurderer nå å bytte igjen.
Den forrige legen feilbehandlet meg i 2 år før hun fant ut at jeg hadde en stoffskiftesykdom.
Denne nye legen ville sette meg rett på 80 mg (kjempe høy dose!) med kolesterolmedesin (statiner) pga. kolesterol på 6.7... galskap spør du meg. Men jeg sa fra at jeg ikke ville ta slike medisiner uten å prøve å rette opp i dette selv først, og nå fikk jeg heldigvis bevist at dette hadde noe for seg!
Men desverre ser det ikke ut til at legen gidder å ta med seg denne erfaringen videre, annet en at han er fornøyd med mine resultater.
Snakk om å være firkantet, selv med konkrete beviser nekter de å gi seg.
Han sa faktisk tilogmed at jeg måtte spise poteter fordi stivelse var helt nødvendig for stoffskiftet! Det har da aldri jeg hørt før og dessuten hadde han jo selv vært enig i at stoffskiftet mitt aldri har vært bedre.
Tror kanskje ikke han trodde helt på at disse resultatene var riktige, men jeg vet at det har skjedd noe veldig positivt, jeg kjenner det på kroppen og er meget fornøyd!

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 16:13   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Leger assa!

Min siste fastlege trodde ikke på meg når jeg sa jeg hadde gått ned mange kilo av å spise fett, kjøtt og fete meieriprodukter. Han krysset av på blodprøve-skjemaet så han nesten fikk skrivekrampe. Før jeg ble sendt til helsesekretæren for å ta blodprøver, sa han at "hvis jeg ønsket å gå ned noen kilo, kunne jeg bare drikke en kopp te etter hvert måltid" Jeg trodde ikke mine egner ører, og begynte å le. Jeg fornærmet han helt sikkert - men det gjorde fanken meg han mot meg også!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 16:17   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer takknemmlig for min fastlege (som jeg kan takke Photobscuras anbefalinger for at jeg endte hos )
Han er relativt open minded, selv om han ikke er kjempefan av ketose som konsept. Mer Fedonlinja.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 16:39   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Fedon har liksom blitt litt stue-rein han nå. Ting tar tid Husker hvor kontroversiell man syntes Fedon var, enda så raus han er med kostrådene.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 22:22   #7
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Ville bare tillegge litt.
Kolesterolet er jo alle hormoners "mor". Det er livsviktig for oss, men blir det ikke brukt, så hoper det seg opp og kan bli problematisk.
Og dette var jo en av de tidligere tiders prøve for å identifisere lavt stoffskifte.
Nyere oppdagelser tyder på at lav forekomst av vitamin K2 fører til at kolesterol-overskudd kan legge seg i åreveggene.
Det finnes kombinasjon av D3/K2 på markedet. Feks iHerb og andre.

Min egen erfaring, er at jeg måtte senke Dosen stoffskiftehormon når jeg begynte med D3.
Det er jo ikke noe særlig et en ikke kan få råd om dette, men må eksperimentere seg fra sjøl !
Men dette var i meget korte drag min erfaring.
Håper flere vil skrive om sin !

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 15:04   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer takknemmlig for min fastlege (som jeg kan takke Photobscuras anbefalinger for at jeg endte hos )
Han er relativt open minded, selv om han ikke er kjempefan av ketose som konsept. Mer Fedonlinja.

Ja, han er gull! Han har forøvrig slutta å prøve å diskutere ketose med meg og å prøve å få meg til å spise pompernickel (), han har jo vært legen min i seks år, og sett vektnedgangen min og blodprøvene mine

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 22:47   #9
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Det med colesterolet er noe u-avklart.
Det som du har gjort er jo det som er riktig.
Leger og reklamer er ikek noe å tru på - dessverre !!
http://origo.no/-/sandbox/show/233922_mot-palmeolje

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:07   #10
sunflower
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 1
sunflower er på en erverdig vei

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Opprinnelig lagt inn av Cornelia, her.

Jeg har det som heter Hashimotos Thyreoiditt, kronisk betennelse i skjoldbruskkjertelen som fører til hypotyreose. Har en anti.TPO på over 1300. Mandag var jeg å tok nye blodprøver.
For 6 uker siden jeg bestemte meg for å droppe kolesterolmedisiner og heller satse på: Lavkarbokost og noen vitamintilskudd, bl.a. D-vitamin, B12 og K-2.
Så var det store spørsmålet - har dette virket!?

Svaret er : JA!! -til de grader!

Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7).
Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt!
Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg igrunn ikke om hvordan du har fått dette til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre.

Så nå er jeg veldig fornøyd med resultatene!
Lavkarbo er i hvertfall rette veien å gå for meg!

Hei, Jeg så innlegget ditt og tenkte jeg måtte si noe. Det er jo veldig bra at du har klart å få ned stoffskiftet ditt med lavkarbomat! Jeg tester det samme nå, går på levaxin og skal se om jeg kan redusere dosen om noen ukers tid. Men: TSH-nivået ditt virker litt lavt - du bør sjekke at du ikke går over til å få hypertyreose - det skjedde nemlig med meg da jeg ble overdosert. Rundt 1 skal være optimalt.

Sunflower

sunflower er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav GI-mat Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:37   #11
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Hei Sunflower - og takk for svar!

Ja, TSH var litt for lav på det tidspunktet jeg skrev denne tråden, var ganske hyper kan du si.
Nå har jeg etter flere dose reguleringer opp og ned... (stoffskiftet mitt er visst veldig vanskelig å regulere) en TSH på ca. 1.6. skal prøve å få den litt mere ned. Jeg har såpass mye anti-stoffer at jeg sannsynligvis har gått over til å ha hypotyreose allerede ellers er det vel et spørsmål om tid. For bare et par måneder siden var TSH på 6,7 så det varierer veldig.
Men merker uansett at lavkarbomat er veldig bra for mitt stoffskifte.

Fikk du hypotyreose fordi du var overmedisinert eller fordi kjertelen "kuttet ut" pga. sykdommen?

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:38   #12
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Hypotyreose, kolesterol etc

Opprinnelig lagt inn av sunflower, her.

Hei, Jeg så innlegget ditt og tenkte jeg måtte si noe. Det er jo veldig bra at du har klart å få ned stoffskiftet ditt med lavkarbomat! Jeg tester det samme nå, går på levaxin og skal se om jeg kan redusere dosen om noen ukers tid. Men: TSH-nivået ditt virker litt lavt - du bør sjekke at du ikke går over til å få hypertyreose - det skjedde nemlig med meg da jeg ble overdosert. Rundt 1 skal være optimalt.

Sunflower

At TSH skal være rundt 1 er ikke rett for personer som går på Levaxin eller Thyriodea. Det gjør absolutt ingenting om den ligger ned mot målbart område. Så lenge ikke FT4 er ekstremt høyt og formen er bra, er lav TSH ikke noe problem. Det er forskjell på TSH når en er under behandling og hva som er normalt for folk uten Hypothyreose. De aller fleste som er under behandling for hypothyreose vil ha det aller best med en TSH godt under 1 og FT4 mellom 20 og 25.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hypotyreose, type 2 Manina Stoffskifte / hormonproblemer 31 18-01-16 16:46
Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose Sulphur Stoffskifte / hormonproblemer 5 09-09-08 08:52
Ketolyse & Hypotyreose Chi Ketolysekuren 9 09-07-08 17:46
Kolesterol tulla Fysisk og mental helse 18 29-04-08 18:05
Hypotyreose? cathrine Stoffskifte / hormonproblemer 2 17-02-08 16:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no