Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Grønnsaker - hvor viktige??

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-06, 10:08   #1
Bigmamma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 56
Innlegg: 25
Bigmamma er på en erverdig vei
Question

Grønnsaker - hvor viktige??

Skal ha i meg ca. 2o g karb pr. dag i intro Atkins.
Hvor stor del av dette bør komme fra salater og grønnsaker?
Dersom størstedelen kommer fra salater vil jeg da merke raskere vektnedgang?
Pr. dd består våre middag av rent kjøtt enten av svin, okse eller fugl, eller fra fisk sammen med litt grønn kinakål et par båter tomat og fett fra stekingen som dressing sammen med sæterrømme.
Frokost er enten sunshine bar eller egg i en eller annen versjon eller stekt kjøttdeig da dette er enkelt å håndtere på jobben.
På kvelden har vi kost oss med litt bakconsvor og slangagurk med majones.
Vet ikke om dette er helt på jordet - stiksen viser ketose men vekta står bom fast.
Antar vel at jeg bør få i meg mer grøntfor - har jeg rett??
Hva gjør vi galt?

Bigmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:32   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - hvor viktige??

Grønnsaker er ekstremt viktige. Om du går på Atkins Induksjon skal du spise 20 karber pr dag og hoveddelen av disse SKAL bestå av grønnsaker. Bruk denne lista som pekepinn; Tillatte matvarer på Atkins Induksjon . Du vil sannsynligvis merke større vektnedgang med grønnsaker enn uten. Men issalat, agurk og reddiker er ikke særlig næringsholdige, inneholder stort sett vann. Bruk heller salatgrønnsaker med farge, - dess grønnere dess bedre ! Kinakål nneholder også en del vann, men er bedre enn issalat. Bruk brokkoli og lag gjerne blomkålmos eller "jukseris" (stekt blomkål) eller andre grønnsakoppksrifter fra oppskriftsforumet her (mange ligger under "Middager" !

Alle måltider skal i tillegg til grønt inneholde proteiner (kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, ost, egg) og en fettkilde. Fett er også viktig. Lavfett Atkins funker IKKE. De beste fettkildene er oliven eller rapsolje, avocado eller macadamia olje, eller selve avocadoen (senere også nøtter og frø), kokosfett som Cocosa eller MCT olje. Creme Fraische og rømme er greitt også. Men vær forsiktig med fløten. For mye av den er ikke bra.

Atkins sine bar'er bør du iallefall ligge unna om du har problemer med vekttapet. De er faktisk kjent for å hemme vekttap. Og å spise dem hver dag er ikke lurt. De kan brukes som krisemat, men det er absolutt krisemat ! Når du ikke har mulighet til noe annet.

Baconsvor er det også mange som har sluttet med. Det hemmer ikke vekttap akkurat, men salt/krydder kan virke vannansamlende på noen. Og da står vekta stille. Særlig næringsverdi har det ikke. Så kveldsmaten din er ikke mat men vomfyll !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:00   #3
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Grønnsaker - hvor viktige??

ingen over, ingen ved siden, Nille er best

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:16   #4
Bigmamma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 56
Innlegg: 25
Bigmamma er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Grønnsaker - hvor viktige??

Nille du er et unikum
Takk for et svært utfyllende svar - virker som om du har boka i "hodet".
Skal justere foret etter dine opplysninger så får vi se om ikke vekta begynner å peke den rette veien!

Bigmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:14   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - hvor viktige??

Takk !
Joda, og Atkins bøkene mine må fornyes ved jevne mellomrom - ikke bare fordi de er utdatert, men fordi det bare er filler igjen etter bla´ingen og lesingen. Men så har jeg fulgt filosofien stort sett siden 1982 og har fått med meg alle endringene underveis. Om det ikke festa seg noe som helst i hjernen etterhvert hadde det vært ille !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 17:38
Hvordan få barn til å spise grønnsaker?? lotte Barns kosthold 34 11-05-05 14:09
Grønnsaker Nille Type O 0 11-12-04 00:26
For mye grønnsaker? Vippa Induksjonen 2 13-04-04 11:11
Bønnemos med grønnsaker Maz Middag 2 13-02-04 07:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no