Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-11, 10:21   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Jeg har begynt å trene, og begynt å spise lavkarbo igjen - ligger mellom 30 og 45 karber om dagen, tror ikke jeg er i ketose. (Og det er heller ikke nødvendigvis målet.)

Jeg skriver opp hva jeg spiser, med antall karber, proteiner - og jeg har tatt med kcal også litt for nysgjerrighetens skyld.

En typisk dag er omtrentlig 35 g karber, 120 g proteiner og 1300-1700 kcal.

Så til spørsmålet mitt; flere steder leser man jo at de som slanker seg på "vanlig vis" (lavfett), ofte ender i sparebluss fordi de ender på under 1000 kcal. Kroppen tror det er dårlige tider, og ikke vet når den får mere mat, og reagerer ved å spare der den kan, med det resultat at man går mindre ned enn om man hadde spist f.eks 1200 kcal.

Nå er vi jo tradisjonelt sett ikke spesielt opptatt av kalorier på lavkarbo, men jeg tenker på - i forhold til trening. Noen dager trener jeg superhardt, og noterer at jeg forbrenner oppimot 600 kcal. Noen av disse dagene har jeg sett at jeg ikke har fått imeg mere enn f.eks 1400 kcal - noe som jo vil si at kroppen ender opp i kun 800 kcal "inn".
Vil kroppen da gå i sparebluss, og bør jeg på disse harde treningsdagene få i meg mere fett, f.eks - for å unngå dette?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:23   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo.. kan det ende i sparebluss?

Du burde kanskje få i deg litt ekstra proteiner, på dager hvor du trener hardt Det hjelper på fremgangen vettu!

Normalt sett så burde du vel bli litt ekstra sulten når du forbrenner det meste av det du spiser, sånn at det går rundt litt av segselv..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:29   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo.. kan det ende i sparebluss?

Jeg veier 68 kilo, og har lest så utrolig mye forskjellig om dette med hvor mye proteiner man bør få i seg eller ikke. Jeg lurer på om det var på trening.no jeg leste at kvinner ikke trenger så mye proteiner som menn - var noe sammenheng med testosteron eller ettellerannet Men ja, burde kanskje få i meg 140-150 gram de dagene jeg trener.

Jeg blir ikke spesielt mere sulten.. eller kan hende jeg blir det, men ikke merker det, fordi jeg sparer de tyngste måltidene til etter at jeg har spist. Jeg får i meg en proteindrikk med 5 g karbo før jeg hopper i dusjen på treningssenteret (jo raskere man får i seg det, jo raskere restitusjonstid har jeg skjønt og erfart), også middag innen to timer.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:34   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo.. kan det ende i sparebluss?

Det er helt sikkert ikke noe vits i å overdrive proteininntaket, men det er vel ingen tvil om at det er gunstig å øke det litt, når man trener? Det er så mye rart å lese der ute i verden, så ikke lett å vite hva man skal rette seg etter. Men høres jo ut som at du spiser litt ekstra protein allerede, så da er det vel fettet som er løsningen da.

Tror ikke det er noe krise å ende opp på 800 netto innimellom. Bare ikke det skjer sånn hele tiden

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 17:15   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening på lavkarbo.. kan det ende i sparebluss?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jeg blir ikke spesielt mere sulten.. eller kan hende jeg blir det, men ikke merker det, fordi jeg sparer de tyngste måltidene til etter at jeg har spist.

Ja, det var jo også en måte å gjøre det på, haha

Nei, fra spøk til alvor, det du tar opp har jeg faktisk også lurt på.
Jeg ville også tro at jeg skulle gått ned noe i de periodene hvor jeg trener mye, for jeg spiser ikke mer enn vanlig da. Jeg merker heller ikke til noen ekstra sult (pleier å spise ett egg eller en liten boks makrell i tomat etter trening) og det holder i lange baner. Noen ganger tar jeg noen osteskiver og/eller noen mandler, men det utgjør jo ikke halvparten av det jeg har trent "vekk".
Muskelbygging?? Tja, det går da ikke an å unnskylde seg med det i all evighet heller.
Så jeg lurer jeg også

Jeg er jo innenfor normalen, men synes at det er rart at jeg ikke går ned litt - det gjorde jeg jo da jeg sultet meg og trente (ikke gøy, men det eneste jeg visste om da)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 18:05   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

..til etter at jeg har trent, skulle det stå.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 18:16   #7
kirami
Medlem
 
kirami sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Askim
Innlegg: 183
kirami er på en erverdig vei

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Jeg spiser ikke mer selv om jeg trener mye og føler ikke sult... Jeg går heller ikke noe serlig ned:P Jeg trener masse styrke og noe kondisjon (den delen kommer til å øke kraftig nå som jeg har meldt meg på løp til sommeren) Har god progreson i treningen selv om jeg ikke har gjort noen forandringer i kosten.
Tenker som så at om man føler seg bra, så er kroppen fornøyd

__________________
Min Blogg



kirami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 19:03   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Jeg tenker at hvis du ikke har mye fett på kroppen kan det være greit å øke litt matinntak de dagene du trener veldig tungt - siden kroppen ikke har mye ekstra-energi å hente fra fettlagrene.

Leste en artikkel om tester på proteininntak opptil 3 ganger kilo kroppsvekt - uten at de har funnet negative effekter av det uten at jeg anbefaler det da

Synes 2-gangen for de dagene du trener ekstra hardt vil hjelpe musklene dine etter trening Ofte er det slik at du må prøve deg litt fram selv også. Hva om du bare spiser "normalt" et par uker, også øker du litt på med proteiner (mest) og litt fett de dagene du trener ekstra hardt og skriver en dagbok for å se om du føler deg mer opplagt, blir mindre støl, kortere restitusjon osv?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 16:57   #9
droc
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 30
droc er ny på veien

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Det er viktig å huske på at det pulsklokker og treningsmaskiner påstår du har brukt av kalorier i beste fall er et anslag og varierer ekstremt mye basert på individuelle forskjeller. Du kan bruke det til å vurdere om du har jobbet mer eller mindre enn sist, men det er ikke noe poeng i å prøve å regne ut hvor mye du kan spise på bakgrunn av det.

Ellers er det jo et poeng at det viktigste hvis du trener mye er å bygge opp kroppen, ikke å slanke seg. Personlig er jeg tilhenger av å spise så mye jeg har lyst på (innenfor et lavkarboregime) i perioder hvor jeg trener mye, og å lytte til kroppen. Føler jeg meg dårlig og slapp kan det være fordi jeg har spist for lite til at kroppen får restituert. Når jeg trener mer enn bare litt (4-6 ggr/uke) spiser jeg gjerne 3000-4000 kcal om dagen og føler meg utrolig bra i kroppen. (Jeg veier drøyt 110kg fordelt på 193 cm, så det er ikke SÅ mye....) Med mindre det er viktig for deg å gå ned i vekt ville jeg prioritert treningsresultater foran vekttap.

Mitt kostregime på en vellykket treningsdag:

Frokost: 800-1000 kcal (1 pk bacon, 3 egg, litt ost)
Lunsj/første middag: 500-1000 kcal (Det jeg får tak i - i dag ble det dårlig med lunsj)
Middag/kvelds: 1000-1500 kcal (Spiser stort sett for to!)
Dessert/snack/tillegsmat: 500 kcal (Bringebær og krem, f.eks)

Stort sett går det med en drøy halvkilo kjøtt/fisk om dagen. Ja, jeg er kjøtteter! Regn på det; 100g kjøtt er bare 20g protein, så det er bare å måke på! De drøyeste middagene går det en halvkilo biff og bearnaise av en kvart kilo smør (200g fett). Det nærmer seg 2500 kcal (>80% fra fett), og setter virkelig i gang forbrenningen. :-D

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 11:05   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Jeg synes du skal være i overkant laid back. Stress med hvor mye protein, fett og karbo, fører ofte til bare det - stress. Spis når du er sulten, og spis til du er mett. Spis ren mat som det tar tid å lage, da er det nesten umulig å bomme. Er du kvinne, så er du kanskje mer for salater enn dryppende fete biffer.Så ta en salat da. Menn vil ofte sette tenna i en blodig biff, og før følgende gjøre det.
Men en regel gjelder - spis bare når du er sulten.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 13:39   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Opprinnelig lagt inn av droc, her.

De drøyeste middagene går det en halvkilo biff og bearnaise av en kvart kilo smør (200g fett). Det nærmer seg 2500 kcal (>80% fra fett), og setter virkelig i gang forbrenningen. :-D

En HALVKILO biff faktisk! Da måtte jeg blitt båret til sengs etterpå *ler*

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 14:27   #12
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

En HALVKILO biff faktisk! Da måtte jeg blitt båret til sengs etterpå *ler*

Det er ikke kjøttet du blir stappmett av, men tilbehøret. Jeg glefser forholdsvis ofte i meg mer enn en halvkilo kjøtt i slengen. Favoritten er en helgrillet entrecôte fra Naturkjøtt som du får kjøpt på SmartClub bl.a. De kommer ikke i noe mindre porsjoner enn 600 - 700 gram.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 16:18   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Er du kvinne, så er du kanskje mer for salater enn dryppende fete biffer.Så ta en salat da. Menn vil ofte sette tenna i en blodig biff, og før følgende gjøre det.

Er ikke det der en slik tillært sak her i vesten?
At kvinner er så opptatt av slanking og å spise "sunt", at vi er "programforpliktet" til å velge mer salat??
Jeg ville ikke valgt en salatbolle framfor en biff (som var bært saaaakte forbi ovnen)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 16:24   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Skriver under den der gitt, Gracella.. jeg kan ikke fordra salat - elsker biff.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 17:14   #15
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Er det sånn å forstå at jo mer kalorier man spiser, jo mer vil man gå ned?
(Spør enkelt, er ny...)

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 15:06   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss?

Opprinnelig lagt inn av tinamejo, her.

Er det sånn å forstå at jo mer kalorier man spiser, jo mer vil man gå ned?
(Spør enkelt, er ny...)

Nei, lavkarbo handler om karbohydrater ikke kalorier

Som newbie anbefaler jeg at du leser arnakristins nybegynnertråd - der får du mye god info!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
kalorier, sparebluss


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Sparebluss? mih Ketolysekuren 1 21-12-09 23:48
Ketose og sparebluss samtidig? Hengebuksvinet Spørsmål og svar 14 18-08-09 23:25
Sparebluss, Nedsatt Forbrenning?? Chumpsy Dr Lindbergs 2 08-07-05 19:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no