Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Sotad laks

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-07-14, 19:14   #1
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sotad laks

Vi har nettopp vært i Sverige og der spiste vi noe de kalte "sotad lax" og det var kjempegodt og jeg tenkte at dette må jeg da klare å lage selv!

Tagatesse karamelliseres, gjør det ikke? I så fall kan retten lett lages lavkarbo ved bruk av det. Jeg lagde til to laksefileeter og blandet 2 ss råsukker, 1/4 ss chilipepper, 1/4 ss paprikapulver og 1 ts salt. Vente laksefiletene godt i dette så de ble godt dekket, stekte dem så ett minutt på hver side i varm jernpanne uten fett. Så over i et ildfast fat og inn i stekeovnen på 190 grader i 10 min (vi vil ha den gjennomstekt og varm).

Til laksen serverte jeg chilikrem (fetaost, creme fraiche, 1 hakket rød chili og 1 hakket hvitløksfedd), ovnsbakte søtpotet-staver (med salt, pepper og litt olje, 190 grader i 30 min) og selvfølgelig en enkel salat.

Det ble himmelsk!!! Lille Gubben mener vi må ha noen her på middag for å vise hvor godt dette er! Det var kjempeenkelt og veldig, veldig godt!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 19:27   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sotad laks

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Vi har nettopp vært i Sverige og der spiste vi noe de kalte "sotad lax" og det var kjempegodt og jeg tenkte at dette må jeg da klare å lage selv!

Tagatesse karamelliseres, gjør det ikke? I så fall kan retten lett lages lavkarbo ved bruk av det. Jeg lagde til to laksefileeter og blandet 2 ss råsukker, 1/4 ss chilipepper, 1/4 ss paprikapulver og 1 ts salt. Vente laksefiletene godt i dette så de ble godt dekket, stekte dem så ett minutt på hver side i varm jernpanne uten fett. Så over i et ildfast fat og inn i stekeovnen på 190 grader i 10 min (vi vil ha den gjennomstekt og varm).

Til laksen serverte jeg chilikrem (fetaost, creme fraiche, 1 hakket rød chili og 1 hakket hvitløksfedd), ovnsbakte søtpotet-staver (med salt, pepper og litt olje, 190 grader i 30 min) og selvfølgelig en enkel salat.

Det ble himmelsk!!! Lille Gubben mener vi må ha noen her på middag for å vise hvor godt dette er! Det var kjempeenkelt og veldig, veldig godt!

Dette så knallgodt ut (sjekka bilder)! Skal testes!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 16:02   #3
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sotad laks

Dette skal jeg jammen prøve! Kanskje med sukrin gold? Vil tro det funker (skal jo i prinsippet karamelliseres det også, om jeg ikke husker feil)

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 13:03   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sotad laks

Da kan jeg også melde at dette smaker fantastisk! Vil tro man får bedre karamelliseringseffekt med Tagatesse, men det fikser ikke magen min, så det ble Sukrin Gold. Kan varmt anbefales! Jeg stekte mine i teflonpanne siden jeg var så usikker på hvordan Sukrinen reagerte (og jeg ikke ville ødelegge jernpannen min) - den smelter, men blir ikke sånn "karamell-aktig". Men den gir veldig god smak.

Grunnet manglende ingredienser laget jeg også en litt annerledes chilikrem; 1 boks cf, 1/2 boks philadelphia, 1 god ts sambal oelek og hvitløkspulver.

Serverte med ovnsbakte grønnaker (søtpotet og brokkoli med salt/pepper/timian og olje).

FOR et måltid. Dette burde alle prøve

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 23:13   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Sotad laks

Jeg prøvde med tagatesse - retten ble kjempegod, men det brant seg veldig godt fast i jernpanna. Skal prøve med sukrin gold en annen gang, og da tror jeg det blir teflon, ja

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 15:10   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sotad laks

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg prøvde med tagatesse - retten ble kjempegod, men det brant seg veldig godt fast i jernpanna. Skal prøve med sukrin gold en annen gang, og da tror jeg det blir teflon, ja

De andre søtningsstoffene funker sikkert ikke likt som sukker nei. Teflonpanne på sterk varme er vel ikke helt å anbefale, derfor jernpanne.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 14:56   #7
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Sotad laks

Jeg vurderer å prøve denne i dag, men ble litt usikker da jeg leste at tagatessen brant seg fast i jernpanna. Du ødela ikke panna eller? Har bare tagatesse, ikke sukrin gold eller noe annet.

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 17:17   #8
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sotad laks

Dersom du er redd for jernpanna, kan kanskje denne droppes og heller hele retten lages i ovn? Tagatesse karamelliseres lettere enn sukker, mulig du får samme effekt uten noen som helst steking i panne

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 17:20   #9
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Sotad laks

Antar det ikke er så lett å få begge sider stekt og karamellisert i ovnen? Er forsåvidt ikke så veldig redd for panna, den er gammal og godt brukt. Men er jo ikke vits å ødelegge den med vilje heller Har en slitt teflonpanne så kan kanskje prøve den.

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 17:38   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sotad laks

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83, her.

Jeg vurderer å prøve denne i dag, men ble litt usikker da jeg leste at tagatessen brant seg fast i jernpanna. Du ødela ikke panna eller? Har bare tagatesse, ikke sukrin gold eller noe annet.

Vi har brukt brunt sukker vi. Og som du tror så tror heller ikke jeg at du får i nærheten av samme resultat ved kun ovns-steking, det er jo karamelliseringen mot den varme stekepanna som gjør susen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 17:46   #11
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Sotad laks

Men brunt sukker er ikke veldig lavkarbo Men så ei lenger opp i tråden brant fast tagatessen i panna. Jeg får prøve i jernpanna kanskje, og bare se hvordan det går. Men det blir ikke før til helga

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 18:12   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sotad laks

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83, her.

Men brunt sukker er ikke veldig lavkarbo Men så ei lenger opp i tråden brant fast tagatessen i panna. Jeg får prøve i jernpanna kanskje, og bare se hvordan det går. Men det blir ikke før til helga

Nei, det er ikke akkurat lavkarbo nei... Vi bruker jernpanna til dette, men jeg vet jo ikke hvordan tagatessen oppfører seg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 18:16   #13
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Sotad laks

Det er verdt å teste ut Ser jo så godt ut

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mmm, laks! actually Middag 2 06-01-12 23:45
laks i ovn magdalena Middag 4 05-10-11 11:14
Laks med baconostsaus Gerd Middag 7 03-05-10 18:01
Ny vri på laks Adriane Middag 3 16-10-08 12:21
Laks i ovn Aadi Middag 0 23-02-06 01:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no