Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-13, 20:24   #1
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Gir ikke smør, ost, fløte og den slags en økning i det dårlige kolesterolet? Bør man ikke ko sekvent velge annet type fett som nøtter, avokado, sunne oljer osv?
Er det så lurt å anbefale og "skryte" av at man spiser 70-100 g smør, massevis av fløte osv?
Mener ikke å kritisere assa, men det er så mye jeg ikke har lært enda... (Og håper selvfølgelig at det er het fint å spise masse smør, det er jo så godt )
Det finnes helt sikkert massevis av tråder om dette, men jeg er så dårlig til å søke opp akkurat det jeg leter etter

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 21:30   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Jeg har spist massevis av fett i alle mulige former i hele mitt liv og har alltid ELSKET meierismør!
Jeg har kolesterolverdier langt under den anbefalte referanseverdien!

Du kan jo lese i denne tråden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 17:00   #3
Legespiren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 2
Legespiren er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Smør og andre kilder til det sunne og gode mettede fettet, gir litt økning i både det gode og det dårlige kolesterolet. MEN, du må fortsette med å dele det dårlige kolesterolet opp i to typer: Type A er store og luftige molekyler som ikke har noe å si for sykdommer osv. Det er denne delen av det "dårlige" kolesterolet som øker, ikke de farlige, små, tette type B kolesterolmolekylene. Dessuten er det ikke dette kolesterolet som er farlig for hjerte og kar. Har du en lege som sier dette så må be ham om å oppdatere kunnskapen sin vesentlig!

__________________
www.Lavkarbopappa.com
Legespiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nærmest lik nullkarbo (NCHF) Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 00:01   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Er det så lurt å anbefale og "skryte" av at man spiser 70-100 g smør, massevis av fløte osv?

Hvem er det som skryter av dette? Kan ikke huske å ha sett noen som anbefaler et slikt kosthold her på lavkarbo.no. Det eneste stedet jeg har sett slike skrekkeksempler er i VG. som desperat prøver å skremme folk over fra lavkarbo til vektklubben sin. Jeg for min del har en pakke smør i et par måneder, og bruker kanskje en 3 dl krem i måneden. Resten av fettet får jeg fra egg, kjøtt, fet fisk, cocosa osv. Men lavkarbo betyr jo at du går over til fett som hovedbrennstoff for kroppen i stedet for sukker, og for å holde kroppen i gang må du innta en del fett. Men dette betyr ikke at du skal spise smør med skje og drikke fløte og baconfett til...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 00:17   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvem er det som skryter av dette? Kan ikke huske å ha sett noen som anbefaler et slikt kosthold her på lavkarbo.no. Det eneste stedet jeg har sett slike skrekkeksempler er i VG. som desperat prøver å skremme folk over fra lavkarbo til vektklubben sin. Jeg for min del har en pakke smør i et par måneder, og bruker kanskje en 3 dl krem i måneden. Resten av fettet får jeg fra egg, kjøtt, fet fisk, cocosa osv. Men lavkarbo betyr jo at du går over til fett som hovedbrennstoff for kroppen i stedet for sukker, og for å holde kroppen i gang må du innta en del fett. Men dette betyr ikke at du skal spise smør med skje og drikke fløte og baconfett til...

Signerer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 08:20   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvem er det som skryter av dette? Kan ikke huske å ha sett noen som anbefaler et slikt kosthold her på lavkarbo.no. Det eneste stedet jeg har sett slike skrekkeksempler er i VG. som desperat prøver å skremme folk over fra lavkarbo til vektklubben sin. Jeg for min del har en pakke smør i et par måneder, og bruker kanskje en 3 dl krem i måneden. Resten av fettet får jeg fra egg, kjøtt, fet fisk, cocosa osv. Men lavkarbo betyr jo at du går over til fett som hovedbrennstoff for kroppen i stedet for sukker, og for å holde kroppen i gang må du innta en del fett. Men dette betyr ikke at du skal spise smør med skje og drikke fløte og baconfett til...

Signerer

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:03   #7
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvem er det som skryter av dette? Kan ikke huske å ha sett noen som anbefaler et slikt kosthold her på lavkarbo.no. Det eneste stedet jeg har sett slike skrekkeksempler er i VG. som desperat prøver å skremme folk over fra lavkarbo til vektklubben sin. Jeg for min del har en pakke smør i et par måneder, og bruker kanskje en 3 dl krem i måneden. Resten av fettet får jeg fra egg, kjøtt, fet fisk, cocosa osv. Men lavkarbo betyr jo at du går over til fett som hovedbrennstoff for kroppen i stedet for sukker, og for å holde kroppen i gang må du innta en del fett. Men dette betyr ikke at du skal spise smør med skje og drikke fløte og baconfett til...

Signerer jeg også!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:17   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Heller smør enn det som gjerne markedsføres som "sunne" oljer iallfall....

Her varer vel smørpakkken i en måneds tid i en 2-mannshusholdning hvor det meste av middagsmat stekes i smør og middagsmat spises iallfall til 2 måltider om dagen (middag + restelunch).

Etter at jeg begynte med dette kostholdet har jeg opprettholdt normalt kolesterol, men med bedre ratio mellom HDL & LDL og veldig lave triglyserider, såkalt under normalområdet... Så så veldig galt har det ikke virket for meg.

Fløte bruker vi lite av, mest fordi jeg ikke tåler melkeprodukter så veldig godt (spiser heller ost som virker bedre for meg), og ingen av oss er sausemennesker i noen særlig grad.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:30   #9
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvem er det som skryter av dette? Kan ikke huske å ha sett noen som anbefaler et slikt kosthold her på lavkarbo.no. Det eneste stedet jeg har sett slike skrekkeksempler er i VG. som desperat prøver å skremme folk over fra lavkarbo til vektklubben sin. Jeg for min del har en pakke smør i et par måneder, og bruker kanskje en 3 dl krem i måneden. Resten av fettet får jeg fra egg, kjøtt, fet fisk, cocosa osv. Men lavkarbo betyr jo at du går over til fett som hovedbrennstoff for kroppen i stedet for sukker, og for å holde kroppen i gang må du innta en del fett. Men dette betyr ikke at du skal spise smør med skje og drikke fløte og baconfett til...

Magic Bullet Coffee, feks.. Kaffe blandet med smør og olje..
Det jeg uansett mener er at jeg er skeptisk til å "fylle opp døgnkvoten" med smør når man ikke har fått i seg nok. Er det ikke bedre å få i seg fett fra naturlig fete matvarer og oljer? Og hvorfor mener du at smør er bedre enn oljer?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:52   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Og hvorfor mener du at smør er bedre enn oljer?

Hvor har du det fra at jeg mener det??? Du er tydeligvis flink til å tillegge folk meninger de ikke har!

Jeg bruker relativt lite av både smør og oljer, det fettet jeg trenger får jeg gjennom maten. Og den der Magic Bullet kaffen høres bare kvalm ut...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 11:03   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Magic Bullet Coffee, feks.. Kaffe blandet med smør og olje..
Det jeg uansett mener er at jeg er skeptisk til å "fylle opp døgnkvoten" med smør når man ikke har fått i seg nok. Er det ikke bedre å få i seg fett fra naturlig fete matvarer og oljer? Og hvorfor mener du at smør er bedre enn oljer?

Noen av disse "sunne" oljene inneholder uforholdsmessig mye omega 6.

Jeg tar gjerne en kaffe m/cocosa og/eller smør, - greit siden jeg ikke er glad i konsistensen på fett i kjøtt, og i kyllingskinn. (Det er ikke hverdags"kost", men det skjer seg.) Smør og cocosa er ikke kvalmt eller usunt i mitt hodet

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 11:26   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Magic Bullet Coffee, feks.. Kaffe blandet med smør og olje..
Det jeg uansett mener er at jeg er skeptisk til å "fylle opp døgnkvoten" med smør når man ikke har fått i seg nok. Er det ikke bedre å få i seg fett fra naturlig fete matvarer og oljer? Og hvorfor mener du at smør er bedre enn oljer?

MBC er både smør og oljer. (gode oljer. feks cocosa) og er en fin måte å tilføre fett på, spesielt for de som ikke klarer å få i seg nok gjennom maten. for det er ikke alle som klarer å spise bacon, fete fisker, fett på koteletter osv.
Da er både mbc en fin tilførsel. På lik linje som man skjuler fettet i suppe ved å tilføre olje og bruke stavmixer for å blande oljen. Da får man ikke smaken, eller konsistensen av oljen i munn ( jeg klarer ikke ren olje, da brekker jeg meg)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 11:34   #13
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Jeg bruker MBC hvis jeg har dårlig tid å ikke rekker å lage meg mat til frokost. I går for eksempel ,oppe grytidlig og hodet fullt av jobb,lagde meg en kopp MBC med en stor spiseskje cocosa,en halv paprika i biter og en halv fennikel ved siden av ,god og rask frokost som kan tas med i bilen hvis tiden blir for kort.
Ernæringsmessig kan jeg ikke se noe galt ved dette.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 11:36   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Det er overhodet ingenting som tyder på at smør har noen som helst negativ helsemessig effekt – what-so-ever! Det vi vet, er at smør har svært mye vitaminer, mineraler, sporstoffer etc. som kroppen trenger.

Det eneste man kan tenke seg som negativt er jo selvsagt hvis man spiser så mye smør at det fortrenger annen nærningsrik mat. Det vil føre til at man ikke får i seg alt kroppen trenger. Men dette gjelder jo praktisk talt all mat hvis man spiser svært ensidig kost.

Hvis man ønsker å gå ned i vekt er det jo heller ikke gunstig å spise en halv kilo smør om dagen. Da vil jo kroppen ha mer enn nok energi fra fetttet man spiser, og slett ikke behøve å brenne fettet som er lagret på kroppen.

For å sitere Annika Dahlqvist: «Smör er livseliksir»


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 12:05   #15
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Min erfaring på ketolyse, er at jo mere fett jeg spiser (riktig fett), jo mer klarer jeg å gå ned. Forloveden min er helt lik, i de periodene han tar en skje cocoas eller to om dagen, har han et bedre vekt tap. Nå ligger vi ganske lavt i karber da

Uansett, lykke til på din lavkarbo vei TS

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 12:11   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvor har du det fra at jeg mener det??? Du er tydeligvis flink til å tillegge folk meninger de ikke har!

Jeg bruker relativt lite av både smør og oljer, det fettet jeg trenger får jeg gjennom maten. Og den der Magic Bullet kaffen høres bare kvalm ut...

Det var antakelig meg den var rettet til.

Jeg mener at smør er bedre enn olje fordi
- Smør inneholder en del vitaminer
- Smør er mettet fett

I motsetning tili en del "sunne" oljer som:
- er høyprosesserte
- inneholder altfor mye omega6
- i forhold til omega3

Både omega6 og omega3 er essensielle fettsyrer, men siden billige, industrielle oljer brukes i "alt" av ferdigmat og i mye dyrefor så blir balansen mellom disse fettsyrene i vår egen mat altfor skjev. Dessuten er det grenser for hvor mye omega6 man trenger. Både omega6 og omega3 er umettede fettsyrer som lett oksiderer. (=skades/harskner). Harske oljer gjør ikke kroppen godt. På den måte har mettet fett en stor fordel, det er stabilt og oksideres saktere.

Men - om man velger å tro på den medisinske teorien som tilsier at:
1) mettet fett i kosten fører til forhøyet kolesterol
2) forhøyet kolesterol (av feil type) er en syksomsårsak (og ikke et symptom)

Så er det klar at fett er skremmende.

Jeg vil heller fokusere på at
1) Kolesterol er et livsnødvendig transportstoff i blodet (Foster uten evne til å danne kolesterol spontanaborteres tidlig i svangerskapet)
2) (Riktig) Fett er mat for hjerne og hud
3) Fettsyrer dekker myelinet vårt - de delene som transporterer signaler overalt i kroppen... (Spesielt viktig er enumettet fett og omega3)
4) Sykdommer som parkinsons og alzheimer knyttes til fettmangler
5) ... og når det gjelder overlevelsesraten for eldre så er det bedre å ha høyt heller enn lavt kolesterol

Vel... Kan det bli for mye av det gode (også av fett)? Ja, selvfølgelig.

Men jeg ser ikke noe galt i å ta en MBT-kaffe som hurtigfrokost en gang i mellom (selv om jeg ikke liker det selv) om man ellers har et bredt og næringsgivende kosthold framfor f.eks en porsjon cornflakes med sukker og skummetmelk... for å sette det på spissen. Hele poenget med å spise er jo å få i seg nok vitaminer, mineraler, sporstoffer og andre esensielle stoffer - OG nok energi til forbrenning. Når det gjelder hvor energien hentes fra kan det være greit å skjele til at forbrenning av ulike former for karbohydrater, proteiner og fettsyrer virker ulikt i kroppen. Blant annet mhp insulin og andre ting. Når vi ser på karbohydrater vs protein vs fettsyrer tenker vi som regel på insulin... men jeg tenker altså også på at ikke alt fett virker likt i kroppen.

Edit:
Må legge til denne lenka som forteller en del om hvor viktig riktig fett i så noenlunde riktig balanse er for hjernen vår
http://www.fi.edu/learn/brain/fats.html
.. selv om artikkelen ikke sier noe om at alle som konsumerer ferdigmat i den vestlige verden i dag får mer enn nok omega6... uten å tenke over det fordi dette er skjulte kilder.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 11-01-13 kl 12:18.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 14:14   #17
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvor har du det fra at jeg mener det??? Du er tydeligvis flink til å tillegge folk meninger de ikke har!

Jeg bruker relativt lite av både smør og oljer, det fettet jeg trenger får jeg gjennom maten. Og den der Magic Bullet kaffen høres bare kvalm ut...

Beklager, det var en annen som skrev det! Er det nødvendig å være så ekkel mot meg? Har jeg gjort deg noe galt?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 14:19   #18
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Leit at det skal bli sånn i tråder hvor man kanskje er litt uviten... Kan vi ikke heller bare informere, også "leave it at that"?

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 14:28   #19
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Tusen takk til dere andre
Det med forholdet mellom omega 3 og 6 var interresant! Ser også poenget med at det er vitaminer i smør skal lese mer om det, mye interessant å sette seg inn i!
Jeg synes det er vanskelig å slå meg til ro med at fett er sunt, også mettet, når det er forskning som peker begge veier, og fagfolk er så uenige.
...og så er det jo noe med uttrykket at når noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det og når jeg endelig kan spise alt det jeg elsker å spise, så virker det for godt til å være sant

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 15:19   #20
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Er det nødvendig å være så ekkel mot meg?

Det var ikke meningen å være ekkel mot deg, men hvis det ble oppfattet slik så beklager jeg det. Jeg prøver bare å forklare så godt jeg kan ut fra mine egne erfaringer, og da blir det litt rart når jeg får slike tilbakemeldinger...

Mennesket har ernært seg på fett siden tidenes morgen, det er det kroppen vår er designet for. Så, i løpet av de siste 150 årene eller så har forbruket av karbohydrater skutt i været, sammen med sykdommer som sukkersyke, hjerte-og karlidelser etc. Og naturligvis overvekt, som har blitt et kjempeproblem de siste 20-30 årene. Veldig mye av dette kunne ha vært unngått om vi hadde holdt oss til vårt opprinnelgie kosthold, og det er dette lavkarbovariantene prøver å tilpasse seg. Det kan da ikke være feil det?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 15:44   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Et viktig poeng er også at mange viktige vitaminer er fettløselige, og man risikerer å få mangel på et magert kosthold. Dette gjelder vitamin A, D, E og K.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 15:57   #22
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Det var ikke meningen å være ekkel mot deg, men hvis det ble oppfattet slik så beklager jeg det. Jeg prøver bare å forklare så godt jeg kan ut fra mine egne erfaringer, og da blir det litt rart når jeg får slike tilbakemeldinger...

Mennesket har ernært seg på fett siden tidenes morgen, det er det kroppen vår er designet for. Så, i løpet av de siste 150 årene eller så har forbruket av karbohydrater skutt i været, sammen med sykdommer som sukkersyke, hjerte-og karlidelser etc. Og naturligvis overvekt, som har blitt et kjempeproblem de siste 20-30 årene. Veldig mye av dette kunne ha vært unngått om vi hadde holdt oss til vårt opprinnelgie kosthold, og det er dette lavkarbovariantene prøver å tilpasse seg. Det kan da ikke være feil det?

Kjedelig misforståelse! Det går fint

Det er jo dette du sier her jeg stusser litt på også, for jeg har hørt det fra flere.. Jeg trodde at mennesker spiste karbohydrater i sin tidligste opprinnelse? Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, insekter osv... De ble jo ikke kjøttetere før de hadde redskaper til jakt, og begynte med hold av husdyr/nyttedyr, og dette skjedde jo ikke før langt uti evolusjonen våres?

Jeg mener ikke å være vanskelg assa, men dette er altså spørsmål og tanker jeg sitter med. (Og jeg er mye mer kritisk til de som hevder at karbohydrater er livsviktig og det eneste rette å basere kostholdet sitt på)

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 16:01   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Kjedelig misforståelse! Det går fint

Det er jo dette du sier her jeg stusser litt på også, for jeg har hørt det fra flere.. Jeg trodde at mennesker spiste karbohydrater i sin tidligste opprinnelse? Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, insekter osv... De ble jo ikke kjøttetere før de hadde redskaper til jakt, og begynte med hold av husdyr/nyttedyr, og dette skjedde jo ikke før langt uti evolusjonen våres?

Jeg mener ikke å være vanskelg assa, men dette er altså spørsmål og tanker jeg sitter med. (Og jeg er mye mer kritisk til de som hevder at karbohydrater er livsviktig og det eneste rette å basere kostholdet sitt på)

I sesong, ja. Men mennesker har alltid vært jegere! Vi hadde ikke overlevd som art dersom vi kun hadde levd på bær, røtter, frukt etc.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 16:08   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Et viktig poeng er også at mange viktige vitaminer er fettløselige, og man risikerer å få mangel på et magert kosthold. Dette gjelder vitamin A, D, E og K.

Avsporing:
Der sier du noe. Det er kanskje ikke BARE mer innearbeid og mer solkrem som har ført til at d-vitaminmangel har skutt i været de siste 20 årene...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 16:09   #25
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

I sesong, ja. Men mennesker har alltid vært jegere! Vi hadde ikke overlevd som art dersom vi kun hadde levd på bær, røtter, frukt etc.

Vi var ikke jegere før vi utviklet verktøy til å jege/ fiske med.. Det var jo ikke sånn at mennesker plutselig bare oppstod med ferdig utviklet, de har jo evolvert ...men for alt jeg vet er det ikke sikkert at mennesker hadde blitt så overlegen som art hvis vi ikke hadde startet å spise kjøtt. Men at mennesker har levd av fett siden tidenes morgen tror jeg ikke stemmer.

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smør uten melk, men ikke melange? MarenM Lavkarbo generelt 7 09-01-12 21:32
Har så lyst på kake ... Men jeg har jo ikke smør ... FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 11-12-11 01:09
De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i? aslaug Lavkarbo generelt 106 01-12-11 22:02
Likte ikke smør, jeg Mt2t Lavkarbo generelt 28 23-06-09 23:04
Fett ikke usunt Traxior Nyheter / media 1 21-04-07 16:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no