Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-09, 15:07   #1
alvåker
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3
alvåker er på en erverdig vei

Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Hei. Jeg lurte på om det er noen her som har erfaring med bruken av proteinpulver som måltidserstatter? Jeg har nå pendlet i over 1 år med lavkarbo, uten å lykkes å gå ned i vekt. Jeg går ned en del den første uken (sikkert bare vann), kanskje 1 kg den andre uken, og ellers stopper det opp helt. Jeg har prøvd alt fra å øke/senke fett eller karbo, jeg har prøvd karbo-rotering, etc. Det fungerer ikke, og dette skyldes nok sannsynligvis blant annet at jeg trenger å gå mer i underskudd på kalorier. Nåja, jeg vet at mange her benekter det faktumet helt, og tror at det å pøse på med fett er det eneste riktige, men kropper fungerer forskjellig, og for min del tror jeg at jeg trenger å både redusere karber og kalorier betraktelig, sannsynligvis fordi kaloriunderskudd óg reduserer glukose og insulinnivået.

Jeg har vurdert flere retninger som Kimkins, eller Xtravaganza-kurs (som består av 500 kalorier og 50 gram karbo dagen). Problemet er at jeg sannsynligvis ikke har råd til dette (over 6000 kr for noen måneder), og jeg lurer på om noen her vet om man like gjerne kan drikke vanlig proteinpulver (trenger det kun til frokost/lunsj, men spiser en vanlig middag med kjøtt og grønt), eller om det vil føre til at man overfyller med protein og legger på seg?

Dette protenpulveret tenkte jeg å kjøpe, noen som har erfaring med det?
http://www.proteinbutikken.no/Varevi...=&kat=33&grp=1

Noen vil sikkert ikke anbefale å gå på 500 kalorier, men kroppen min har en stabil vekt når jeg ligger på rundt 1000-1300 kalorier, så jeg må senke det mye mer om jeg vil ta av en knappe kg. Jeg har heller ikke hatt vansker med å vedlikeholde vekten etter endte kurer tidligere, og vet hvor mye jeg skal spise i ettertid for å stabilisere og holde vekten, så jeg håper folk kan svare konkret fremfor å skrive lange innlegg om spareblusser og viktigheten av masse fett. Problemet mitt akkurat nå er at jeg ikke går ned noe som helst uansett hva jeg gjør.

Tusen hjertelig takk på forhånd!

alvåker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 14:05   #2
kerh
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 14
kerh er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Er du virkelig sikker på at du ikke får i deg mer enn 1000-1300 kcal/dagen uten å gå ned i vekt?. Det hørtes svært lite ut.
Er det ikke mulig å få tak i en ernæringsfysiolog? Som kan hjelpe deg og sette opp en kostplan?

Protein pulver er ikke jeg noen tilhenger av (etter forelesninger i proteinmetabolisme, der professor sa at det var noe han aldri kom til å putte i seg, han gikk dessverre ikke inn i detaljer).

kerh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunt og variert Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 16:20   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av alvåker, her.

Jeg har heller ikke hatt vansker med å vedlikeholde vekten etter endte kurer tidligere, og vet hvor mye jeg skal spise i ettertid for å stabilisere og holde vekten...

Så hvorfor skal du ned i vekt nå?

Proteinpulver er kosttilskudd, og ikke ment å brukes som måltidserstatning. Spis mat i stedet.

Sitat:

Protein pulver er ikke jeg noen tilhenger av (etter forelesninger i proteinmetabolisme, der professor sa at det var noe han aldri kom til å putte i seg, han gikk dessverre ikke inn i detaljer).

Dette vil jeg gjerne høre mer om...

  Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 19:13   #4
bilringen
Juniormedlem
 
bilringen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 45
Innlegg: 13
bilringen er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Husk å drikke vann når du går på lav-karbo. Light brus, og light-saft og andre søte drikker uten sukker lurer kroppen til å tro at du får i deg karbohydrater.

bilringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 21:07   #5
alvåker
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3
alvåker er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

[quote=Bulldog;720321]Så hvorfor skal du ned i vekt nå?

Fordi jeg er overvektig vel. Jeg mente bare at jeg ikke har gått opp igjen noe særlig etter å ha gitt opp gang på gang, fordi jeg kun har introdusert sunn og delvis lavkarbohydratisk mat inn i kosten igjen.

Spørsmålet mitt er vel altså mer konkret; Kan man innta så mye protein man vil på lavkarbo, eller er det slik at man ikke bør overstige 100 gram dagen (alt ettersom hvor mye du veier). Det er en sak som har forvirret meg lenge, fordi man bli anbefalt å kun spise 1 gram karbo pr kg kroppsvekt eller noe, men folk på skaldemann spiser jo så mye kjøtt de vil - og går ned.

1300 kalorier er forresten ikke mye, alle tåler jo forskjellig. Skal jeg gå ned må jeg lengre ned.

alvåker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 21:09   #6
alvåker
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3
alvåker er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Proteinpulver er kosttilskudd, og ikke ment å brukes som måltidserstatning. Spis mat i stedet.

---- Nei. Vil du opp i vekt/bygge muskler, bruker du protein som et kosttilskudd ved siden av. Vil du ned i vekt, erstatter du mat med det. I mitt tilfelle trenger jeg det bare 1 gang om dagen på skolen, fordi jeg ikke ofte har mulighet til å ta med lunsj på skolen av diverse grunner, og da er det jo ganske greit med en shake.

alvåker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 21:18   #7
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av alvåker, her.

Vil du ned i vekt, erstatter du mat med det.

Nei.

  Svar med sitat
Gammel 24-05-09, 00:00   #8
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Altså, Eurodietten erstatter det meste av karbohydrater og fett med protein, og produktene der inneholder for det meste protein (i snitt 70%), så det er helt åpenbart at man går ned i vekt ved å erstatte fett og karbo med protein.

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 16:17   #9
aminah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
aminah er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Vektnedgang med proteinpulver?

Lurer på det samme. Trenger en kickstart.

__________________


aminah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektnedgang Kokkå Spørsmål og svar 2 23-02-09 16:48
Vektnedgang mortil2:) Spørsmål og svar 2 23-02-09 16:19
Rar vektnedgang ... Sense Ketolysekuren 1 06-07-08 22:25
Vektnedgang lille74 Ketolysekuren 2 03-02-08 09:40
Vektnedgang og PCOS... jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 23 17-12-06 23:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no