Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går lettere ned med mer karbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-10, 21:21   #1
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Går lettere ned med mer karbo

Jeg har oppdaget at jeg går lettere ned med mer karbo i kosten enn hva ketolyse tilsier. Jeg trenger visstnok en minimum 40-50 karbohydrater for å bevare en viss progresjon i vektnedgangen.

Jeg greier ikke å spise 50 gram karbohydrater kun med grønnsaker, så jeg har implentert litt frukt . Fordi jeg liker det og jeg ønsker å ha det i kosten min! En liten frukt pr dag. I tillegg en større variasjon av bær.

Men hvorfor er det sånn da? At jeg lettere går ned med mer karbo? Er det fordi kroppen har mindre fett å ta av?

Jeg får helt panikk av å blande fett og karbohydrater, det har blitt en tvangstanke, så jeg greier ikke å spise over en 6-7 karbohydrater blandet med fett. Jeg har dermed kutta litt ned på fettet.

Hvor mange karbohydrater kan/bør man spise før man kutter ned på fettet? Og skiller man kanskje her også på raske og trege karbohydratene, og det er de raske karbohydratene som fin fører til fettlagring og trege karbohydrater kan blandes med litt fett?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:27   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Det sies at du ikke trenger å kutte på fettet før du overstiger 72 g karbs, hvorfor kan jeg ikke forklare, det er det sikkert andre som kan. Men så lenge du finner noe som funker for deg så er det bare å kjøre på

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:46   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Det sies at du ikke trenger å kutte på fettet før du overstiger 72 g karbs, hvorfor kan jeg ikke forklare, det er det sikkert andre som kan. Men så lenge du finner noe som funker for deg så er det bare å kjøre på

Totalt pr dag ja. Jeg tenkte mer på innholdet i hvert måltid. Sånn at dersom jeg spiser f.eks totalt 8 gram karbo i ett måltid så klarer jeg ikke å spise en liten skje rømme til, eller en skvett fløte. Fordi jeg har lest at karbs + fett = feit, og jeg er sånn halvhypokonder og burde ikke lese om hva som KAN skje i kroppen dersom atte hvisomatte

Så mitt hode tenker slik at 8 gram karb (ja det er faktisk mange karber det, når man har levd ketogent) er for mye til å blande mer fett i!

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:54   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Du må jo se kostholdet i løpet av en dag under ett. Spiser du 8 g karbs på ett måltid hadde jeg ikke ofret fettet en tanke, men spist det fettet jeg trenger for å bli mett

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:56   #5
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Går lettere ned med mer karbo

jeg har og tenkt på dette, om gjerne kroppen vil ha mer karbs for å gå ned i vekt. Om jeg sprekker litt, ligger på lovlige matvarer, men litt over ketosegrensen så føler jeg ofte at jeg går ned litt mer?! nå skal jeg gå noen uker til i ketose å se, ellers har planen min vert å prøve å øke karbs nok til å gå ut av ketose...

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 21:56   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Jeg spiser mer karbohydrater.. og mye fett.
Går helt fint det

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 08:12   #7
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Har du Nellie prøvd ketose uten hell, og heller gått over på mer karbs og fått større nedgang? Hadde vert spennende å høre om det er tilfelle for flere, ble litt frista til å prøve nå!

Jeg sjekka vektnedgang nå, ser jeg gikk ned 1,8kg første måneden med ketose, (da hadde jeg gått på rundt 50 karbs en stund i forkant) den siste måneden i ketose har jeg gått ned 200g...

__________________


Sist redigert av Ferskenbeinet : 23-04-10 kl 08:31.
Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 08:37   #8
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Du må jo se kostholdet i løpet av en dag under ett. Spiser du 8 g karbs på ett måltid hadde jeg ikke ofret fettet en tanke, men spist det fettet jeg trenger for å bli mett

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg der, Fungirl, jeg har mye mer tro på at hvert måltid må være riktig sammensatt også.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 09:46   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Har du Nellie prøvd ketose uten hell, og heller gått over på mer karbs og fått større nedgang? Hadde vert spennende å høre om det er tilfelle for flere, ble litt frista til å prøve nå!

Jeg sjekka vektnedgang nå, ser jeg gikk ned 1,8kg første måneden med ketose, (da hadde jeg gått på rundt 50 karbs en stund i forkant) den siste måneden i ketose har jeg gått ned 200g...

Ja, jeg gikk dårlig ned med lite karbs og går lettere ned med mer
(Men nå skal det sies at det er 6 måneder siden jeg fødte og jeg begynte med slankinga etter tre måneder. Kroppen har oppført seg litt rart og har ikke svart så veldig godt på noen som helst kosthold egentlig.)

Men anyways. Jeg bytta til Lindberg fordi at jeg ikke trives med så mye fett som man skal ha på ketolyse. Har fortsatt med det og nå har det løsna litt. Spiser fortsatt ganske mye fett, men selvfølgelig ikke sååå mye som på ketolyse.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 09:52   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Hvis man ser litt på Fedons filosofi så skal man jo blande fett, protein og karbs i hvert måltid for å få balanse da fettet og proteinet vil hjelpe til med å holde blodsukkeret jevnere. Jeg ble fortalt på Lindbergklinikken at jeg aldri måtte spise frukt alene men alltid spise det sammen med f.eks. en neve nøtter eller cottage cheese. Så for blodsukkeret sin del ville jeg ha blandet fett og/eller proteiner og karbs til hvert måltid. Hva det vil ha å si på vekta aner jeg ikke, men så lenge du holder deg på det lave nivået med karbs som du faktisk gjør tror jeg ikke det vil ha noe å si.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 11:18   #11
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg der, Fungirl, jeg har mye mer tro på at hvert måltid må være riktig sammensatt også.

Jo selvsagt skal måltidene være riktig sammensatt, men 8 g karbs er ikke mye i ett måltid om du ligger på 40-50 g pr dag. Har du grønnaker og lager en fløtesaus til så kommer man jo fort opp i 8 g karbs og da er jo fettet inkludert.
Mener ikke at man skal pøse på men 200 g fett i ett måltid, men jeg vil ikke tro at det er så lett å få til heller

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 19:01   #12
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Jo selvsagt skal måltidene være riktig sammensatt, men 8 g karbs er ikke mye i ett måltid om du ligger på 40-50 g pr dag. Har du grønnaker og lager en fløtesaus til så kommer man jo fort opp i 8 g karbs og da er jo fettet inkludert.

Mener ikke at man skal pøse på men 200 g fett i ett måltid, men jeg vil ikke tro at det er så lett å få til heller


Poenget er vel ikke at 8 gram karbo i ett måltid er mye eller lite, det er vel heller at hodet mitt ikke har så lyst å blande "mye" karbser med fett

Har prøvd i dag. Føles litt galt, litt sånn ulovlig.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 19:33   #13
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Går lettere ned med mer karbo

jeg har da bestemt meg for å prøve å øke lovlige karbs litt, starta idag. skal oppdatere om hva som skjer!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 20:45   #14
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Jeg har også økt på med karber! Spiser nemlig mye salat og agurk, som ikke inneholder så mye av hverken det ene eller det andre, hehe! Og jeg tenkte at dette er maaaassee karber, men nei... Har nok ligget temmelig lavt ja. Bare fått litt fra få meieriprodukter, det lille som er i det her.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 17:42   #15
mosafreia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
mosafreia er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Hei, mulig jeg skulle ha startet en ny tråd men spørsmålet mitt er i samme sjanger så setter det inn her.
Har prøvd ketolyse i 6 dager, ca 15 karber om dagen og mye fett. Punkt 1 var at jeg under trening hadde melkesyre fra første løpesteg, skikkelig demotiverende men skjønte av andre har inne at det ville gå over etter noen uker så var forberedt på å holde ut. Punkt 2, Problemet ble uoverkommelig da jeg de to siste dagene har vært så kvalm at jeg har kastet opp. Har gått på cellegift noen år, og kvalme er jeg ferdig med.

Har derfor tenkt å gå mer over på Fedon Lindbergs filosofi, med litt mer frukt og evt hans brød til ett måltid. Spørsmålet da er som noen av dere over her egentlig også har vært inne på er hvor mye karbohydrater man kan innta og allikevel være under lavkarbo sånn at man kan spise fett?

Jeg må leite for å finne min "vei" men da trenger jeg noe rettledning. I dag spiste jeg til frokost eggerøre med 3 egg, litt rå blomkål og 3 skiver spekeskinke. Lunsj bestod av 50 gram Fedon brød med skinke,salat og ribberull (var 2 brødskiver), middag var blomkål/brokkoligrateng fra Landlord og laksefilet. I tillegg har jeg spist 30 gram nøtter og et par spiseskjeer med rørte bringebær (selvplukket i høst). Problemet mitt idag er at jeg er sulten. Etter lunsjen hadde jeg sinnsykt lyst på sjokolade/smågodt etter bare 1 time. Dette opplevde jeg ikke i forrige uke da jeg bare spiste fett, men i dag har jeg jo heller ikke vært kvalm. Uff, lett skal det tydeligvis ikke være

Noen som kan gi meg noen råd

mosafreia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg? Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 18:28   #16
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

mosafreia:

Det er langt ifra uvanlig å oppleve det du beskriver. Kvalme og generell uggen mage, hodepine og slikkelig slapphet i hele mekanikken. De gode nyhetene er at dette somregel går fullstendig over etter toppen ei uke om du er streng med deg selv!

Det samme gjelder godtesuget selv om sukker faktisk skaper en kjemisk avhengighet (endog ikke voldsomt sterk i forhold til andre stoffer). Ei uke eller to og det er ikke lengre noe problem å gå forbi den fargesprakende bakevaredisken i butikken! ^^

Utifra det du har spist i dag ville jeg tro du er i ketose. Kjøp deg ketostix om du ikke allerede har det, så kan du styre og ordne med mengde karbohydrater alt du orker. Jeg vet ikke hvor mye carbs det er i Fedon-brødet men som sagt tror jeg nok du er veldig, veldig nærme ketose!

Ketostix, nå! Før butikken stenger! =P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 20:55   #17
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Når jeg er fortsatt sulten etter et måltid (ikke ofte) spiser jeg 1 ss rømme/cf, det hjelper

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 21:42   #18
mosafreia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
mosafreia er på en erverdig vei
Smile

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Plastbox / An ta

Takk for tilbakemld, kjempebra med dette formumet. Er vel inne i den litt motløse fasen akkurat nå, men jeg har virkelig lyst til å lykkes med dette. Rakk ikke noen butikk idag, stikker innom et apotek i morgen skaffer stix. Når på døgnet skal man måle?

mosafreia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg? Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 21:45   #19
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Står på pakka at man skal måle på kvelden ca. to timer etter siste måltid. Dette fordi et måltid med høyt fettinnhold kan gjøre at man får utslag på stixen en stund etter selv om man ikke er i ketose.

Er litt motløs selv. Har vært mye familie som skal ha datahjelp, og belønningen er alltid god mat, og samboeren er djevelsk god på å lage brownies. =( Har vært "I morgen! DA! MHM!" siden påsken nå. Svarte.. I morgen! x)

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 00:40   #20
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Dette her en slags "mat-lirking", prøving og feiling hele veien. Men, jeg er ikke sulten etter at jeg har spist, tror du må få i deg nok fett for å glemme mat etc, til du virkelig er sulten, det er det det går ut på, synes jeg. Ellers er man der man var før, sultespiser og går opp i vekt. Det er nesten som å slutte å røyke, jeg prøvde flere ganger, til slutt gikk det (over 15 år siden) og siden har jeg ikke smakt en sigarett. Det er litt sånn med lavkarbo, litt etter litt, litt ned og litt opp, litt ned og litt opp, ingen strak linje. Men det haster ikke, jeg har god tid

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 01:48   #21
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Man må finne det man selv trives med. Dette skal jo helst være en kostholdsendring og ikke bare en kur.

Siden ingen har representerte "den andre siden", så følte jeg at jeg måtte kommentere litt. Jeg har ikke holdt på med lavkarbo lenge nok til å vite sikkert, men jeg føler at jeg går fortere ned jo mindre karbohydrater jeg spiser. Jeg fyller min kvote med grønnsaker, og holder meg som regel på 10-15g. Trappet opp dagsrasjonen av karber med 5g hver uke for å teste hvor ketosegrensen min lå (som ketolysen sier), men vekta rikket seg ikke da jeg kom over 20g. Jeg var fortsatt i ketose selv om jeg lå på 35g på det meste. Så gikk jeg tilbake til basic streng lavkarbo og så løsnet det med en gang igjen.

Jeg føler meg helt topp med nesten null karbohydrater. De eneste negative bivirkningene jeg har er de første dagene hvor kroppen holder på å omstille seg fra høykarbo til lavkarbo, ellers kjenner jeg ingen forskjell på 5g og 35g karbo til dagen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 06:05   #22
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Man må finne det man selv trives med. Dette skal jo helst være en kostholdsendring og ikke bare en kur.

Siden ingen har representerte "den andre siden", så følte jeg at jeg måtte kommentere litt. Jeg har ikke holdt på med lavkarbo lenge nok til å vite sikkert, men jeg føler at jeg går fortere ned jo mindre karbohydrater jeg spiser. Jeg fyller min kvote med grønnsaker, og holder meg som regel på 10-15g. Trappet opp dagsrasjonen av karber med 5g hver uke for å teste hvor ketosegrensen min lå (som ketolysen sier), men vekta rikket seg ikke da jeg kom over 20g. Jeg var fortsatt i ketose selv om jeg lå på 35g på det meste. Så gikk jeg tilbake til basic streng lavkarbo og så løsnet det med en gang igjen.

Jeg føler meg helt topp med nesten null karbohydrater. De eneste negative bivirkningene jeg har er de første dagene hvor kroppen holder på å omstille seg fra høykarbo til lavkarbo, ellers kjenner jeg ingen forskjell på 5g og 35g karbo til dagen.

Lurer på hvordan en dagsmeny med nesten null karbohydrater ser ut hos deg? Jeg er plaget av at vekta står stille og trenger tips nå.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 06:56   #23
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg har oppdaget at jeg går lettere ned med mer karbo i kosten enn hva ketolyse tilsier. Jeg trenger visstnok en minimum 40-50 karbohydrater for å bevare en viss progresjon i vektnedgangen.

Jeg greier ikke å spise 50 gram karbohydrater kun med grønnsaker, så jeg har implentert litt frukt . Fordi jeg liker det og jeg ønsker å ha det i kosten min! En liten frukt pr dag. I tillegg en større variasjon av bær.

Men hvorfor er det sånn da? At jeg lettere går ned med mer karbo? Er det fordi kroppen har mindre fett å ta av?

Jeg får helt panikk av å blande fett og karbohydrater, det har blitt en tvangstanke, så jeg greier ikke å spise over en 6-7 karbohydrater blandet med fett. Jeg har dermed kutta litt ned på fettet.

Hvor mange karbohydrater kan/bør man spise før man kutter ned på fettet? Og skiller man kanskje her også på raske og trege karbohydratene, og det er de raske karbohydratene som fin fører til fettlagring og trege karbohydrater kan blandes med litt fett?

Du spiser lavkarbo. I hvert fall kan man si at alt under 72 gram karber om dagen er lavkarbo. Holder du deg innenfor denne grensen er det ingen grunn til å ikke skulle spise fett og karbohydrater i samme måltid. De som skriver at man ikke skal spise mye fett og mye karbohydrater samtidig, mener nettopp mye av begge deler. Du er langt fra oppe i mye karbohydrat per dag. Du kan derfor ta den delen med ro. Man holder seg mett lengre med en del fett i kostholdet og det bidrar også til å senke blodsukkerbelastningen på de karbohydratene du spiser.
Det er fint å begrense fruktinntaket til kun én per dag. For frukt har evnen til å trigge søtsug. Det har jeg selv merket.
Som noen skrev over her: Ikke spis frukt alene. Spis den som dessert etter et måltid med proteiner og fett. Derimot er det best å bare spise frukten som den er, i stedet for å ha på krem og annet som gjerne drar med seg behov for mer søtning. Nyt heller frukten som den er! Jeg spiser ikke mer enn en halv banan om gangen, da jeg synes denne er ekstra karbohydratrik.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 00:37   #24
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Lurer på hvordan en dagsmeny med nesten null karbohydrater ser ut hos deg? Jeg er plaget av at vekta står stille og trenger tips nå.

Jeg har så lite rutiner i livet mitt at jeg har ingen dagsmeny, men her er noen ekspempler på hva jeg spiser når jeg har null GI-perioder:
Eggerøre og bacon
Kokt egg med nesten-smeltet smør
Omelett
Kylling med bacon rundt og med smeltet smør eller lavkarbosaus, og selvfølgelig diverse annet kjøtt med saus.
Taco (kjøttdeig stekt med hjemmelaget tacokrydder, litt ost oppi, litt CF oppi, litt sukkerfri tacosaus oppi)
Ostekjeks med pålegg

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 13:34   #25
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Kjære Aeryth,
kan du da se forksjell på null uker (dager?) og "litt av det vonde" dager da?
Ellers tusen takk for dine innlegg, du har tydeligvis gått inn for å finne ut av ting!

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke 0-karboprodukter skal man alikevel regne karbo på? Lollypop! Ketolysekuren 20 12-09-10 12:10
Min vei mot et lettere liv. bofse Åpne dagbøker 0 24-07-08 10:40
Et lettere liv jankph Nyheter / media 5 13-09-06 23:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no