Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kjøttdeig utgått på dato

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-12, 12:39   #1
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Kjøttdeig utgått på dato

Jeg har to pakker svinekjøttdeig i kjøleskapet som gikk ut på dato 10/10. Tenkte jeg skulle åpne og lukte, og steke det opp og fryse ned, om det ikke lukter av det.
Er det trygt å gjøre? Mye jeg spiser etter utgått-dato, men er litt skeptisk til kjøtt...

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:40   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttdeig utgått på dato.

Lukter det normalt, bruk det
Viss ikke kast det.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:17   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttdeig utgått på dato.

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Lukter det normalt, bruk det
Viss ikke kast det.

Med bare to over dager er jeg enig.
Lag kjøttboller og suppe eller noe sånt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:26   #4
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Kjøttdeig utgått på dato.

Ikke noe problem. Kjør på!

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:26   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Kjøttdeig utgått på dato

Jeg syns svinekjøtt som er rått ikke lukter godt uansett hvor "nytt" det er.
Stek det opp. Lukt og hvis det lukter godt, smak. Smaker det godt, kjør i vei.
Du vil mislike smaken somregel lenge før det er direkte skadelig å få i seg litt. Det samme gjelder for de fleste i kjøttgruppen. Men for all del stek det godt! Du ønsker ikke å spise halvstekt kjøttdeig som er "litt dårlig"!

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:30   #6
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttdeig utgått på dato

Kjære vene... To dager over?! Da skulle du bodd her!

Ikke noe farlig. Med mindre du har et dårlig kjøleskap, da...

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 23:29   #7
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Kjøttdeig utgått på dato

Så bra jeg skrev denne tråden, for nå hadde jeg helt glemt dette igjen!
Takk for svar, nå har jeg luktet og stekt og smakt, og det kjennes helt greit ut. Usaltet, ukrydret svinekjøttdeig smaker vel ikke så veldig godt, egentlig?

Nå skal jeg fryse det og ta opp til taco eller noe sånt en dag.

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 01:53   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Sv: Kjøttdeig utgått på dato

Opprinnelig lagt inn av Becky, her.

Så bra jeg skrev denne tråden, for nå hadde jeg helt glemt dette igjen!
Takk for svar, nå har jeg luktet og stekt og smakt, og det kjennes helt greit ut. Usaltet, ukrydret svinekjøttdeig smaker vel ikke så veldig godt, egentlig?

Nå skal jeg fryse det og ta opp til taco eller noe sånt en dag.

Det er en forskjell mellom noe som ikke er velsmakende og noe som får deg til å ville kaste opp bare ved lukten. Fordervet kjøtt og dårlige egg lukter egentlig ikke ille, men vi er programmert via genene våres til å tro det slik at vi ikke spiser det. Beviset på det er jo at andre dyr kan oppfatte samme lukten med samme reaksjon som vi har til pannekaker, f.eks. en del insekter

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 02:20   #9
Colt-pixy
Seniormedlem
 
Colt-pixy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 797
Colt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlys

Sv: Re: Sv: Kjøttdeig utgått på dato

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Det er en forskjell mellom noe som ikke er velsmakende og noe som får deg til å ville kaste opp bare ved lukten. Fordervet kjøtt og dårlige egg lukter egentlig ikke ille, men vi er programmert via genene våres til å tro det slik at vi ikke spiser det. Beviset på det er jo at andre dyr kan oppfatte samme lukten med samme reaksjon som vi har til pannekaker, f.eks. en del insekter

Jeg tror det er leopard, men skal ikke si det helt sikkert, de spiser faktisk fordervet kjøtt. Det gjør dem dessverre utsatt for forgiftning, da. Utrolig hva man lærer av å se på QI.

Tviler på at det er farlig å spise kjøttdeigen! Her pleier vi å kjøpe kjøttdeiger som går ut på dato den dagen, siden de som regel er billigere, og slenger det enten i fryseren eller i kjøleskapet for å bruke i kommende dager. Så lenge du steker det regner jeg med at det går bra.

__________________


Colt-pixy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolysevitaminer utgått på dato mysil Spørsmål og svar 4 23-04-12 21:44
Bakemix som er utgått på dato Kokkosbolla Ketolysekuren 3 05-11-07 08:09
Utgått på dato monki Spørsmål og svar 5 10-04-07 15:53
Utgått dato på ketostix mofe Atkins kosthold 6 02-04-05 11:09
Keto-Diabursticks som er utgått på dato Albertine Lavkarbo generelt 1 27-02-05 18:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no