Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-11, 14:38   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

..Jeg sikter til:
Kafébesøk, arrangementer på skolen for ungene (der det vanligvis er bare kaker), når man blir sulten på handletur eller egenerellt ute og bare "må ha litt mat"....
Eller når man er gjest et sted og får servering...

Eller hva med oss som har med seg niste på jobb/skole og ikke har tid til å lage salat og omelett osv på morgenen før man drar og ikke orker tanke på å skulle spise "salatrester" eller dvask salat...(ja den blir det om den blandes ferdig dagen før)

Føler meg helt rådvill i slike situasjoner... aner ikke hva jeg kan kjøpe, hvilke alternativer jeg har????
"Alt" har jo masse karbohydrater i seg, brød, baguetter, pasta... også har vi frukt... grønnsaker frister lite å gå å gumle på synes jeg, ei heller kalde pølser, karbonader eller annen "ferdig" mat fra matvarebutikkene.
Der man er heldig å finne en velassortert butikk med ferskvare og varmmatdisk er det jo litt bedre; grillet kyllinglår er jo ikke så verst som "take-away", men jeg finner liksom ingen alternativer til det...

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:46   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Hvis du har en type bolle med rist i bunnen blir salaten mye bedre.
Ellers duger en pakke ost+ en pakke skinke finfint som krisemåltid

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:50   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Har levd lavkarbo i snart 2 år, og det er veldig sjeldent jeg ha hatt slike problemer

Løsninga mi er i såfall burger med ost&bacon hvor jeg kaster brødet, en pose paranøtter/valnøtter eller rett og slett ferdig skåret ost

Det blir fort en vane å feks lage litt ekstra middag til matboksen, lavkarborundstykker, kokte egg/majo, en boks ferdig rekesalat/Skagensalat - event med avocado i, omeletter, ulike typer muffins...... osv osv.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:53   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Og Nannahs vaffler med smør og gulost!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:54   #5
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Alle disse situasjonene du ramser opp er vanskelige - til man har møtt dem noen ganger, mestret dem og kan møte dem neste gang litt bedre forberedt Dersom jeg ikke har mulighet til å lage mat/ta med mat gjør jeg det beste utav det. Jeg rører ikke de verste kh-fellene som brød/kornvarer, potet, pasta, ris, sukker eller frukt. I krisetilfelle spiser jeg pålegg (har faktisk pilt pålegget av en baguett ved et par anledninger). Eller så kjøper jeg en pakke roastbiff og en tube remulade - snadder mat i farta. Marinerte osteterninger eller fetaost er godt og trenger ingen tilberedning. Ikke annen ost heller. Kaffe med en fløteskvett eller to metter godt, og med etpar suketter eller annen søtning er det rene godteriet for meg. Makrell i tomat eller tunfisk på boks vet jeg mange spiser med litt majones og krydder (jeg er ikke så glad i dette). Grønnsaker kan fint dyppes i aioli og bli litt mer måltidsaktig - alene metter ikke grønnsaker stort (kanskje bortsett fra avocado). Spekeskinke/fenalår med filadelphia eller Creme fraiche, snadder og veldig lavkarbo og fint. Og så er det kjapt å koke egg kvelden i forveien - disse taper seg ikke etter en natt i kjøleskapet. Jeg baker også av og til lavkarboknekkebrød eller -rundstykker dersom jeg vet jeg går en hektisk tid i møte. Veldig greit i matpakke

Slapp av - etterhvert får du mer under huden hva som er greit og ikke greit og hvordan du forholder deg til sosial spising. Jeg synes det var vanskelig til å begynne med, jeg også, men etter å ha oppdaget at de aller, aller fleste har forståelse for et slankeprosjekt/kostholdsomlegging er det mye lettere. Det er jo uansett MITT valg hva jeg putter i meg - jeg og bare jeg kan ta ansvar for kostholdet mitt

Edit - og der så jeg at du allerede har fått mange bra tips

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 15:16   #6
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Jeg har et lite lager av "lunsjpakker" i fryseren - enten hel- eller halvfabrikata.

Omletter holder seg bra i fryseren - jeg deler en 5-eggs omlett i 4 og fryser det jeg ikke spiser med en gang. Supplerer med skinke og ost, ev røkt laks og så vips har jeg en rask lunsj.

Porsjonspizzaer er også greit å ha i fryseren (det minner meg om at jeg må produsere noen nå - det er tomt på lageret).

Ellers er kyllingvinger/kyllinglår en alternativ løsning hvis du har tilgang på en delikatessedisk (eller som jeg: Har mikrobølgeovn på jobben).

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 16:16   #7
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Mitt tips er at du ordner matpakka kvelden før istedenfor om morgenen, det gjør alltid jeg. Jeg tar ofte med middagsrester i lunsjboksen (har mikrobølgeovn på jobben).

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 16:26   #8
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Eller når man er gjest et sted og får servering...

Det er i disse situasjonene jeg har slitt mest. For min del er kosthold en privatsak, så jeg gidder ikke å forklare (og eventuelt forsvare) det til alle. Jeg ser an hvem det gjelder, og synes jeg det er greit, så forteller jeg at jeg spiser lavkarbo og at jeg ikke kan spise det som er der. Er det alternativer, så spiser jeg det jeg kan. Ofte spiser jeg på forhånd sånn at jeg ikke er sulten i alle fall. I de situasjonene hvor jeg ikke vil dele, så sier jeg at jeg har spist og ikke er sulten, at jeg ikke har lyst på, eller at jeg ikke tåler. Ja, jeg ljuger innimellom, men jeg vil heller det enn å diskutere. Det er visse folk som alltid skal protestere/omvende meg, og det gidder jeg ikke. Noen vil sikkert synes det er teit at jeg ljuger, men dem om det.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 17:18   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Siden jeg er så "heldig" å ha diabetes, ser jeg ikke disse problemene siden jeg ikke kan falle for fristelsen til å "glemme" at jeg går på lavkarbo hverken når jeg er på besøk, handletur eller kafèbesøk.
For meg er altså disse problemene ikke-problem, og jeg tror det hele har med innstilling å gjøre. Man må bare være fast i holdningen, og da vil man helt naturlig bli flinkere til å planlegge.
Jeg passer på å ha lavkarboknekkebrød tilgjengelig (har en box stående i bilen og en hjemme). I krisefall kan jeg gnafse i meg noen slike helt tørre, eller jeg kjøper meg ei tube ost og bruker det på knekkebrødene.
På kafèbesøk spiser jeg av og til en omelett uten brød, eller så drikker jeg bare kaffe med fløte.
Er jeg på besøk, drikker jeg også vanligvis bare kaffe med fløte. Er det middagservering på gang spiser jeg kun det som er bra for meg og hopper galant over poteter, pasta, ris og dessert/kake.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 19:19   #10
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Hvis jeg veit at det blir hektisk en periode, eller f.eks legges inn på sjukehus, så steiker jeg opp osteknekkis og har med meg i veska. Da er det bare å bytte pålegg over fra brødskiver, eller å kjøpe ei pakke pålegg på butikken å slenge på knekkisen. Jeg har også tatt med meg knekkis når jeg har dratt på besøk der jeg veit det blir eting. Nå har familien en pakke fiberrik stående i tilfelle jeg skulle dukke opp
Blir jeg sulten når jeg er ute på shopping og sånt så kjøper jeg omelett eller kjøttkaker i varmmatdisker, salater eller omelett uten brød, egg og bacon uten brød på kafe.
Skal jeg reise langt så passer jeg på å eta en kraftig frokost som metter i 6-7 timer.
Siden jeg har en mage som klikker fullstending (diare) om jeg eter høykarbomat og har insulinresistens så opplever jeg ikke dine situasjoner som problematiske, må bare planlegge litt for å unngå å bli dårlig Jeg har holdt på i 7 mnd og har enda ikke kommi opp i en situasjon der jeg MÅ ty til høykarbo, det finnes alltids et lavkarboalternativ i en eller anna form

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 20:05   #11
Ninisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 16
Ninisen er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Grillet kyllinglår og BabyBel! Evt noen cherrytomater eller paprika til.

Ninisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 08:11   #12
mayeliz
Medlem
 
mayeliz sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Kr.sand S
Innlegg: 85
mayeliz er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Her var det mange nyttige tips :-) Tusen takk for at det deles; som nybegynner i dette er slike tråder flotte :-9
Jeg skal på jentekveld med ost og vin i morgen, og da kommer min første kveld, på denne kosten, hvor jeg ikke kan stryre alt selv... Blir spennende å se hva jeg kan spise. Jeg er i ketose og vil så gjerne beholde denne tilstanden

__________________
Ferdig slanket i 2006. Lavkarbo - siden våren 2011.



mayeliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat med fett, <50 karber pr dag Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 13:51   #13
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av mayeliz, her.

Her var det mange nyttige tips :-) Tusen takk for at det deles; som nybegynner i dette er slike tråder flotte :-9
Jeg skal på jentekveld med ost og vin i morgen, og da kommer min første kveld, på denne kosten, hvor jeg ikke kan stryre alt selv... Blir spennende å se hva jeg kan spise. Jeg er i ketose og vil så gjerne beholde denne tilstanden

Du kan jo lage deg osteknekkis og ha med i stedet for å bruke kjeks under osten
Og det er enkelte vintyper som er lave på karber, jeg veit ikke hvilke da jeg ikke er noe glad i vin. Men veit det står noe om det her i forumet en plass. Kan jo ta med egen vin, så slipper du ratt å gå ut av ketose

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 16:19   #14
mayeliz
Medlem
 
mayeliz sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Kr.sand S
Innlegg: 85
mayeliz er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

:-) Akkurat det jeg hadde tenkt meg til.. Bortsett fra vinen. Den står jeg over, fordi den forsinker fettforbrenningen. Vin får jeg heller kose meg med senere ,-)

__________________
Ferdig slanket i 2006. Lavkarbo - siden våren 2011.



mayeliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat med fett, <50 karber pr dag Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 16:35   #15
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Dette er ikke et råd, men kanskje en trøst: Jeg kan ikke huske sist jeg ble "akutt-sulten" ute i byen eller annetsteds. Med lavkarbo er blodsukkeret mitt så jevnt, og mettheten så langvarig, at det rett og slett ikke er et tema lenger. Man kan altså "risikere" å bli aldeles immun mot sånne måååhamat-situasjoner...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 17:04   #16
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Det er i disse situasjonene jeg har slitt mest. For min del er kosthold en privatsak, så jeg gidder ikke å forklare (og eventuelt forsvare) det til alle. Jeg ser an hvem det gjelder, og synes jeg det er greit, så forteller jeg at jeg spiser lavkarbo og at jeg ikke kan spise det som er der. Er det alternativer, så spiser jeg det jeg kan. Ofte spiser jeg på forhånd sånn at jeg ikke er sulten i alle fall. I de situasjonene hvor jeg ikke vil dele, så sier jeg at jeg har spist og ikke er sulten, at jeg ikke har lyst på, eller at jeg ikke tåler. Ja, jeg ljuger innimellom, men jeg vil heller det enn å diskutere. Det er visse folk som alltid skal protestere/omvende meg, og det gidder jeg ikke. Noen vil sikkert synes det er teit at jeg ljuger, men dem om det.

Problemet er jo at det oppleves som frekt fra vertens synsvinkel om gjesten bare forsyner seg av det dyreste på middagsbordet og forventer at det er greitt....
I tillegg er jo ofte maten ferdig blandet som i pizza, gryteretter med ris/pasta osv...
Og om man ikke forsyner seg er man jo også frekk.... eller i allefall blir verten lei seg fordi bryderiet med å lage middag til gjesten ikke er "bra nok"... lurer veldig på hvordan jeg skal kunne dra på middagsbesøk uten å risikere å fornærme verten på den ene eller andre måten.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 17:08   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

lurer veldig på hvordan jeg skal kunne dra på middagsbesøk uten å risikere å fornærme verten på den ene eller andre måten.

Eller så kan du jo velge å se på det som "hvordan skal jeg kunne dra på middag til folk som ikke respekterer at jeg blir syk av visse typer mat?"
Hvis du fikk besøk av noen som var allergisk mot egg, ville du blitt sur om de ikke spiste omeletten?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 17:55   #18
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Problemet er jo at det oppleves som frekt fra vertens synsvinkel om gjesten bare forsyner seg av det dyreste på middagsbordet og forventer at det er greitt....
I tillegg er jo ofte maten ferdig blandet som i pizza, gryteretter med ris/pasta osv...
Og om man ikke forsyner seg er man jo også frekk.... eller i allefall blir verten lei seg fordi bryderiet med å lage middag til gjesten ikke er "bra nok"... lurer veldig på hvordan jeg skal kunne dra på middagsbesøk uten å risikere å fornærme verten på den ene eller andre måten.

Jeg skjønner tankegangen ift. at det kan bli leit for verten å ha laget masse mat når du ikke kommer til å spise den uansett - selv om jeg er helt enig i at det burde være opp til en selv hva man spiser og man ikke skal trenge å forklare seg osv, så har det hendt at jeg syntes en situasjon ble litt mer ubehagelig enn nødvendig. Dette er altså mine forslag:

Hva med å nevne når du svarer på invitasjonen at du ikke kommer til å spise noe/kommer til å ta med egen mat pga. helsen, men at du veldig gjerne kommer likevel? Avhengig av hvor godt du kjenner verten kan det jo gjøres på forskjellige måter (de fleste av mine bekjente blir glade for å ha muligheten til å gjøre enkle tilpassinger slik at jeg også kan spise. Å servere risen ved siden av er jo et godt eksempel på en enkel og effektiv endring).

Eller hva med å tilby å ta med noe å sette på bordet som du selv kan spise? Så lenge man tar med nok til alle vil det neppe bli sett på som noe uhøflig, tvert i mot

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 21:26   #19
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Jeg innrømmer glatt at jeg er en rendyrka egoist; i mange år har jeg takket nei til kaker, godteri og slikt rett og slett fordi jeg ikke liker det spesielt og har ikke lyst på det.
Etter at jeg fikk diabetes gjør jeg det samme, men nå gjør jeg det med all karborik mat.
Skjønner absolutt ikke hvorfor jeg skulle ha dårlig samvittighet fordi jeg unngår visse matvarer? Jeg spiser av det jeg kan, og er det foreksempel kylling og ris som serveres med en liten salat, så spiser jeg litt salat og litt kylling, sånn ca det som regnes som en porsjon bår man serverer det med ris. Jeg konker altså ikke verten med å holde meg til min diett.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 23:34   #20
karodukken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 16
karodukken er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Når det gjelder mat generelt, om du går på lavkarbo, lavkalori, er vegeterianer, har allergier eller er syk så er inntak av mat en privatsak og noe man velger selv. Litt som om man er kristen eller ikke eller stemmer venstre eller høyre, det er ingen som kan tvinge deg til å spise karber liksom... I mange tilfeller (eller stortsett alle) har sosiale sammenkomster den utingen at de som regel alltid innebærer en eller annen form for mat. Men det å velge å enten avstå eller si ifra til personen som inviterer og forklare at man spiser lavkarbo er i nesten alle tilfeller en smal sak og de problemene det medfører er som regel noe man klarer å lage helt selv. Det sitter mest i hodet, det kan jeg love deg.. Hadde du opplevd det som uforskammet eller sårende om du hadde invitert og vedkommende du inviterte hadde sagt at hun/han ikke spiste kjøtt om det gjorde noe om han/hun bare spiste tilbehøret eller om han/hun evt kunne tatt med en salat som tilbehør gryteretten? Trolig ikke, for det spiller jo ingen rolle! Det er det mennesket du inviterer og det menneskets sosiale samvær- ikke magesekken som er viktig..

karodukken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert/Skaldeman"esk" er i ketose. Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 00:06   #21
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Til uken kommer jeg nok i en litt vansklig situasjon ang jobb. Det er lunch og jeg kan ikke si så veldig mye til vedkommende,men jeg sier bare at jeg har tatt noen prøver hos legen for og finne ut om jeg har allergi mot (brød,pasta,poteter osv) Så jeg må unngå det en periode.
Takker jeg nei til lunch så blir hun veldig lei seg.
Eller så er det meste ganske smertefritt. Mine nærmeste vet om det så når de servere så legger de bare det jeg ikke kan spise ved sidna så er det ikke så mange som legger merke til at jeg ikke spiser det. Hvis det er andre som kommer som jeg ikke har lyst til og si noe.
hvis jeg skal på lang tur ordner jeg alt kvelden før og putter i en kjølebag så slipper svett ost og mindre delikat salat.
Veldig greit med en som er liten og ta med seg.

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)

Sist redigert av alexsandra : 18-06-11 kl 00:09. Årsak: ....
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 02:52   #22
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Problemet er jo at det oppleves som frekt fra vertens synsvinkel om gjesten bare forsyner seg av det dyreste på middagsbordet og forventer at det er greitt....
I tillegg er jo ofte maten ferdig blandet som i pizza, gryteretter med ris/pasta osv...
Og om man ikke forsyner seg er man jo også frekk.... eller i allefall blir verten lei seg fordi bryderiet med å lage middag til gjesten ikke er "bra nok"... lurer veldig på hvordan jeg skal kunne dra på middagsbesøk uten å risikere å fornærme verten på den ene eller andre måten.

Jeg har vel ikke opplevd at noen andre enn den eldste generasjonen (type mine besteforeldre i 80-åra) har blitt fornærma, og de blir det nettopp fordi de tror det de serverer ikke er bra nok for meg. Da har jeg forsøkt å forklare, og det har vel ikke egentlig trengt inn, men jeg kan ikke spise for deres skyld uansett. Alle andre jeg har delt det med, har forstått og godtatt, og gjort tilpasninger for meg. Det er ikke all verdens som skal til alltid. Hvis du allikevel er superredd for å fornærme noen, så foreslår jeg at du sier du er allergisk. Ingen blir fornærma av det.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 11:06   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Jeg har vel ikke opplevd at noen andre enn den eldste generasjonen (type mine besteforeldre i 80-åra) har blitt fornærma, og de blir det nettopp fordi de tror det de serverer ikke er bra nok for meg.

Jeg har heller opplevd at de har blitt nysgjerrige jeg, hvertfall over tid. De fleste andre også forsåvidt. F.eks er vi 5 veninner som samles en gang i mnd. De andre syns det var litt vanskelig med denne maten min i begynnelsen, men nå er vi 3 av 5 på LK kost

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 15:26   #24
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har heller opplevd at de har blitt nysgjerrige jeg, hvertfall over tid. De fleste andre også forsåvidt. F.eks er vi 5 veninner som samles en gang i mnd. De andre syns det var litt vanskelig med denne maten min i begynnelsen, men nå er vi 3 av 5 på LK kost

Noen er heldigere enn andre. Den eneste som har vært nysgjerrig er mamma. Men det kan ha noe med at jeg bare har slanke venninner som helst spiser snop til middag. Da er jo ikke lavkarbo så veldig spennende.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 16:20   #25
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Jeg har vel ikke opplevd at noen andre enn den eldste generasjonen (type mine besteforeldre i 80-åra) har blitt fornærma, og de blir det nettopp fordi de tror det de serverer ikke er bra nok for meg. Da har jeg forsøkt å forklare, og det har vel ikke egentlig trengt inn, men jeg kan ikke spise for deres skyld uansett. Alle andre jeg har delt det med, har forstått og godtatt, og gjort tilpasninger for meg. Det er ikke all verdens som skal til alltid. Hvis du allikevel er superredd for å fornærme noen, så foreslår jeg at du sier du er allergisk. Ingen blir fornærma av det.

jammen det er netopp her problemet er.... Svigerforeldre fx...
De er riktignok ikke 80, men svigerfar er 70 og svigermor noen år yngre, men veldig gammelmodig akkuratt på den måten. (ellers kan hun være veldig ungdommelig i hodet, men akkuratt på dette punktet er alt annet enn å "spise det man får servert og gjøre så godt man kan for å si at det er det beste man noensinne har smakt" frekt...
og mine egne foreldre er 70 og 77...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som hadde 74-76 kg i vekt da dere begynte, hvordan gjør dere det? beate Ketolysekuren 10 28-11-11 22:51
Hva gjør dere når dere er bedt bort på middag? emma1 Spørsmål og svar 16 16-06-10 22:42
Dere med barn! Spiser ungene det samme som dere gjør? Polarlys Spørsmål og svar 10 07-08-08 13:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no