Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-11, 20:51   #1
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg
Unhappy

Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Det utbrøt 3-åringen min i dag i det en veldig overvektig ung gutt som bor i blokka vår kjørte avgårde i dag på den elektriske rullestolen sin.... Han hørte det garantert...
Hva gjør man da? Tenker det var sårende ord for gutten...

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:26   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Oi han var stor han hadde stor mage!

Det er vel ikke stort å gjøre med, annet enn å prøve å forhindre at det skjer igjen. Gutten din mente det jo ikke vondt, men han trenger å få vite at å si sånne ting høyt kan gjøre andre lei seg. Hvis gutten i rullestol er syk på noen måte går det jo ann å forklare at hvis man sitter stille hele tiden er det naturlig å legge på seg.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:27   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Oi han var stor han hadde stor mage!

Tja, det var jo sant? Du kan jo forklare for gutten din at det kan være sårende for andre å høre sånt. Men ikke lett.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:41   #4
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Oi han var stor han hadde stor mage!

Det er kanskje rette dagen for å lære 3-åringen at alt man sier skal være sant, men man trenger ikke si alt som er sant?

Det er ei lang lekse å lære, men man kan ikke starte på den læringa før man har en situasjon å ta utgangspunkt i. -Og da må man gjøre det der og da, på en måte som ungen forstår.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:07   #5
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

mine to på 3 sto og lo av en gutt på besøk i nabohuset. "han er rar" sa de igjen og igjen. Prøvde å si at det ikke er pent og greier, men fy å flaut.

Hva annet kan en gjøre enn å forklare til de og spørre omde syns det er ålreit om noen hadde gjort det samme til de. Mine er nå bare 3, men jeg håper de lærer etterhvert

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:47   #6
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Heh rart å se at alle tar utgangspunkt i at 3åringen min er en gutt... Men hun er jente altså... Ikke at det har noen betydning... Hun er netopp blitt 3 og har bedre språk enn forstand... Ser ut som hun er knapt 2, men sier alt hun tenker på der og da... Og har ikke antenner på det området... Jeg sa at det ikke er fint å si det og at han blir lei seg når du sier sånn, som jeg har gjort alle de gangene hun spør folk om de har baby i magen... Og sier du har stor mage til de med helt flate mager bare for de har større kropp og mage enn hun... Hun har også spurt folk om hun kan se puppå deres...
Håper det bedrer seg med tiden.. Sukk

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:59   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Heh rart å se at alle tar utgangspunkt i at 3åringen min er en gutt... Men hun er jente altså... Ikke at det har noen betydning... Hun er netopp blitt 3 og har bedre språk enn forstand... Ser ut som hun er knapt 2, men sier alt hun tenker på der og da... Og har ikke antenner på det området... Jeg sa at det ikke er fint å si det og at han blir lei seg når du sier sånn, som jeg har gjort alle de gangene hun spør folk om de har baby i magen... Og sier du har stor mage til de med helt flate mager bare for de har større kropp og mage enn hun... Hun har også spurt folk om hun kan se puppå deres...
Håper det bedrer seg med tiden.. Sukk

Interessant ja, at vi alle trodde det var en gutt!
Det er litt vanskelig med barn som har så godt språk men ikke forstår. Men at det bedrer seg, det kan du være trygg på.
Synes det er helt naturlig å ville se puppene til folk hvorfor ikke?
Snuppa mi er snart 2 år og kan finne på å stirre måpende på svarte mennesker, virkelig stirre! Men for henne er det jo ikke snakk om å være slem eller noe, det er jo bare helt naturlig for henne. Selv om vi bor på en plass som er veldig flerkulturell omgås hun jo mest med hvite, så da blir det noe annerledes for henne, som jeg tror hun fasineres av. Antenner får de tidsnok.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 07:47   #8
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Jeg fortalte mine barn at man ikke snakke høyt om "sånne ting". Personen det gjaldt kunne bli lei seg. Vi kunne heller snakke om det når vi kom hjem hvis det var noe. Det resulterte i en høy og klar barnestemme som utbrøt "Mamma, han der, han skal vi snakke om når vi kommer hjem"
Skal ikke være lett, gitt

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 08:39   #9
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Dette minner meg om en bok jeg leste av Per Solvang, "Annerledes" (2002), hvor han blant annet forteller om sitt eget hårtap i ung alder (pga sykdom). Et barn hadde kommentert en gang til moren sin at han ikke hadde noe hår, hvor moren hadde svart barnet "Ja, tror du ikke at han vet det?". Ikke sarkastisk på noen måte, men bare lett irettesettende og spørrende. Og han hadde iallfall satt veldig pris på den måten som moren håndterte den kommentaren på.

Men det er neimen ikke lett å vite hva man skal svare i slike situasjoner. Men jeg tenker at barn gjerne vil ha en enkel og grei forklaring, og det vi "normaliserer" for dem, er jo det de lærer som normalt. Altså at det er variasjon og at folk er forskjellige.

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 12:41   #10
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Tenkte i mitt stille sinn, er det ikke fra barn og fulle folk man får høre sannheten?

Når det gjelder fedme er det aldri hyggelig med bemerkninger, og jeg synes det er viktig å gjøre barna klar over dette. Men jeg har en kompis med bare ett ben som synes det er befriende med barn som tør å spørre kontra voksne som bare tenker sitt. Vanskelig balansegang!

Datteren til venner av oss var veldig opptatt av hekser som barn, og alle med krokete nese var potensielle hekser. Og hun var heller ikke redd for å spørre om de var hekser heller. For å si det pent satte hun sine foreldre i endel pinlige situasjoner

Hvordan lære barn takt og tone på en enkel måte? Jeg har alltid prøvd å prente inn at "har du ikke noe pent å si trenger du ikke å si det".

ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 14:04   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Sitat:

"har du ikke noe pent å si trenger du ikke å si det"

Men så var det dette med å vite hva som er pent og si og ikke da. Jeg har fått en sånn "Hun var stor"-bemerkning en gang. Det var en kvinne som hadde med sin lille sønn på ca 3 år i svømmehallen. I dusjen sto han og så på alle damene rundt seg, så pekte han på meg og sa høyt "Hun der har større mage enn deg, mamma". Moren ble veldig flau, men jeg syntes jo bare det var komisk for det var åpenbart at dette barnet bare konstaterte fakta uten å tenke så mye på om det var greit å si eller ikke. Denne ungen pekte også på andre og sammenlignet kroppene deres med mammaens sin.

Jeg innbiller meg at det kan være vanskelig å lære små barn at alle kropper/utseende er forskjellige og at det er helt normalt og samtidig få dem til å forstå at noen kan bli lei seg dersom man f.eks. sier at noen har stor mage (hvis det er normalt hvorfor blir man lei seg for å høre det?).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 14:23   #12
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jeg fortalte mine barn at man ikke snakke høyt om "sånne ting". Personen det gjaldt kunne bli lei seg. Vi kunne heller snakke om det når vi kom hjem hvis det var noe. Det resulterte i en høy og klar barnestemme som utbrøt "Mamma, han der, han skal vi snakke om når vi kommer hjem"
Skal ikke være lett, gitt

Hehe, har blitt fortalt at jeg gjorde akkurat det samme når jeg var liten

Men små barn sier bare det de mener, og må rett og slett læres at det er ikke pent da personen kan bli såret. Må sikkert igjennom flere sånne episoder før de skjønner det

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 16:16   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Oi han var stor han hadde stor mage!

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Tja, det var jo sant? Du kan jo forklare for gutten din at det kan være sårende for andre å høre sånt. Men ikke lett.


Sant og sant... Som jeg har sagt tidligere, alt er relativt! Det spørs hva man har som utgangspunkt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 16:17   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Oi, han var stor, han hadde stor mage!

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jeg fortalte mine barn at man ikke snakke høyt om "sånne ting". Personen det gjaldt kunne bli lei seg. Vi kunne heller snakke om det når vi kom hjem hvis det var noe. Det resulterte i en høy og klar barnestemme som utbrøt "Mamma, han der, han skal vi snakke om når vi kommer hjem"
Skal ikke være lett, gitt

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stor sprekk emilie_lavkarbo Ketolysekuren 10 03-05-10 20:44
Stor mage, insulinfølsomhet? Kristii Dr Lindbergs 2 16-04-09 18:29
En stor sprekk! 1979 Ketolysekuren 12 02-08-07 17:53
Jeg vil bli stor og sterk... Ingo Lavkarbo generelt 11 20-06-05 15:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no