Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Lunsj

Billig, lettvint lunsj

Lunsj Har du gode tips til lunsjretter på lavkarbokosthold? Gode erstatninger til den tradisjonelle matpakken? Vi er mange som svært gjerne tar i mot tips.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-06, 09:40   #1
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Billig, lettvint lunsj

Legger inn dette tipset her også, jeg, selv om jeg har svart i en annen tråd med samme oppskrift:

Kjøp medisterfarse og kjøttdeig på tilbud. Kjøp inn MENGDER! og sett av en dag til å steke en drøss med burgere :-) Bland medisterfarsen med kjøttdeigen (jeg bruker to deler farse til en del deig), krydre med pepper og hvitløk og muskat (eller hva du liker best) og stek i meierismør. Jeg lager meg burgere på ca 125 g stk, og pakker to og to og putter i fryseren. Da har jeg noen ukers lettvint mat på lager.

En fettburger pakket inn med skivet tomat og tre blad issalat på hver side: NAM!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:25   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Billig, lettvint lunsj

Ja, vi har hatt endel diskusjoner om de kjøttkakene hehe.
Jeg laget noen med hvitløk og litt løk, samt bacon i for noen måneder siden. Vesla på 2,5 har vel aldri spist så mye i hele sitt liv hehe. De er veldig gode, men jeg ble så lei av baconsmaken at jeg ikke orket de kjøttkakene på flere uker etterpå. Dessuten hadde jeg småhakket spekk i dem, så jeg ble litt kvalm. Er ikke så glad i fett kjøtt, pleier heller å fete opp maten med oljer, majones, sauser osv. Vet det ikke blir OTPMALT, men jeg kan jo ikke tvinge i meg mat jeg ikke takler heller, da blir det en heller kort affære. :P

Men ja, de kjøttkakene er geniale! Greit å ha med på tur også.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:35   #3
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Billig, lettvint lunsj

Hva gikk diskusjonene i? Smak og behag, eller næringsverdi?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:37   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Billig, lettvint lunsj

Begge deler, egentlig. Mest oppskrifter, tror jeg. Skal se om jeg finner linkene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:41   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Billig, lettvint lunsj

Var ikke så mange som jeg trodde, men jeg fikk opp mange dagbøker og diskusjoner om annet der kjøttkake-diskutering kanskje har sneket seg inn hehe, gadd ikke å lese gjennom alt. Men fant iallefall dette:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttkaker

http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttkaker

http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttkaker

http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttkaker

http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttkaker

http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=kj%F8ttkaker

Vet ikke hvor vits det er å legge inn disse linkene, men kanskje du kan snappe opp noen tips for å få variasjon etc? Jeg liker ikke kjøttkakene for fete (vet det er dumt, men... Må kanskje ta en gradvis tilvenning) så jeg lager ofte en fet tzatziki eller annen dressing basert på seterrømme eller majones til å dyppe kjøttkakene i. Snadder!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:44   #6
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Billig, lettvint lunsj

Takk for linker :-) Da kan jeg sikkert finne variasjon når jeg eventuelt går lei mine egne fettburgere :-)

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 13-06-06, 18:35   #7
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Billig, lettvint lunsj

synes det er godt jeg og...godt stekte, og med amerikansk grønnsaksblanding oppi...nammis.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 00:23   #8
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Billig, lettvint lunsj

hehe...når vi snakker om feite kjøttkaker skulle dere ha smakt kjøttkakene til oldemora mi, de skulle ha hett fleskekaker, ikke kjøttkaker! Hun er iallfall svææært tradisjonell i matveien, skulle ha posta oppskriften om jeg hadde hatt den her.

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 01:51   #9
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Billig, lettvint lunsj

Men er det ikke rart da, at oldemors oppskrift kanskje nå er helt politisk korrekt igjen?

Du antyder at den er fet - men nå er det jo helt greit det for oss som går på Atkins. Etter alle disse årene med at vi har blitt pumpet ørene fulle med lavfett og lavkalori. . .

Heia oldemor!!

(Jeg har også noen nedarvede oppskrifter fra oldemor og tippoldemor - men de fleste er kaker og småkaker, bare noe er middagsretter, og de er ikke så annerledes enn det man ville ha lagd i dag, bortsett fra at de er veldig tradisjonelle, og at de ikke er redd for fett - men de er ikke i utgangspunktet så veldig fete, da.)

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 02:03   #10
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Billig, lettvint lunsj

Opprinnelig lagt inn av Karin

Men er det ikke rart da, at oldemors oppskrift kanskje nå er helt politisk korrekt igjen?

Politisk korrekt er vi ikke enda, myndightene våre vil jo fortsatt ha oss til å spise lite fett osv. Vi lavkarboere er foreløbig bare en rebelsk gerilja som prøver å ta over etter de utdaterte myndighetene våre. En klok mann sa en gang at alle sannheter går igjennom tre faser:
1. Først blir den latterligjort.
2. Så blir den aggresivt nedkjempet.
3. Til slutt blir den allment akseptert.

Vi har jo allerede sett våre myndigheter være helt ufrivillige til å diskutere noe om temaet i debatter på tv o.l., og enda skriver de fleste ukeblader at lite fett er bra for deg osv..Men vi er nok kommer i fase 2

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 12:09   #11
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Billig, lettvint lunsj

Jeg lager også burgere/kjøttkaker av og til, men har bare brukt vanlig kjøttdeig. Trodde nemlig at farsen som er et blandingsprodukt var full av f.eks. hvetemel eller potetmel! Stemmer ikke det eller?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 15:44   #12
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Billig, lettvint lunsj

Ren medisterfarse er fett svinekjøtt som er svært finmalt. (Finnes også i grovmalte varianter - jeg liker egentlig den best.) Ofte er farsen satt til krydder, blant annet muskat. Medisterfarse skal ikke inneholde karbohydrater. Spør i butikken, dersom produktet ikke er skikkelig merket (det skal det være).

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 19:07   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Billig, lettvint lunsj

Opprinnelig lagt inn av nalana

Jeg lager også burgere/kjøttkaker av og til, men har bare brukt vanlig kjøttdeig. Trodde nemlig at farsen som er et blandingsprodukt var full av f.eks. hvetemel eller potetmel! Stemmer ikke det eller?

Medisterdeig er fullt av stivelse, medisterfarse er "ren".

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 16:38   #14
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Billig, lettvint lunsj

OK, da lærte jeg noe nytt i dag

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 00:17   #15
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Billig, lettvint lunsj

dette må jeg prøve ut!!! jeg har kun spiste reine medister kaker eller kjøttdeigkaker....men aldri kombinasjonen....så dette skal bli spennendes å prøve

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:02   #16
morroer
Nytt Medlem
 
morroer sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: rogaland
Alder: 55
Innlegg: 5
morroer er på en erverdig vei

Sv: Billig, lettvint lunsj

Er det ikke hverken karbo eller sukker i medisterfarse? Ser de er dårlig merket i butikken

__________________
morroer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er dette greit som lunsj? Kanari Spørsmål og svar 1 10-06-06 10:49
Grafisk kalkulator til salgs! Billig, billig! mofe Generell diskusjon 13 03-07-05 21:31
Vegetarisk lunsj Marianne Lunsj 0 11-05-05 11:35
billig treningsutstyr!! Aline Trening 11 02-02-05 10:30
Hva gir dere små barn til frokost, lunsj og kvelds? Zoë Barns kosthold 6 22-04-04 09:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no